Examining the Background of Student Questions
Yıl: 2021 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 102 - 115 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.5152/hayef.2021.21015 İndeks Tarihi: 04-10-2021
Examining the Background of Student Questions
Öz: This study aimed to examine the questions generated by elementary and secondary school students during 2018-2019academic year. The study was conducted with 2,100 students from 2nd grade to 8th grade who live in different provincesof Turkey. They were asked to generate at least 1 and at most 4 questions about the Legend of Shahmaran in Anatoliaas Turkish class activity, and they generated a total of 7,174 questions. The questions were grouped according to thequestion classification of Paul and Elder (2016) as type 1, type 2, type 3, and false questions. The research was designedas a case study, which is one of the qualitative research methods, and the data were analyzed by content analysis method.The results indicated that the students asked more single-answer questions and they were knowledge questions; they didnot ask high-level questions that could be answered by reasoning. The most questions were produced by the 2nd, 3rd,and 4th grade students and the least questions were produced by the 8th grade students.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altun, G. 2010. The differences between novice and experienced teachers in terms of questioning techniques. (Unpublished master dissertation). The Department of Teaching English as a Foreign Language Bilkent University, Ankara.
- Akyol, H. (2001). Ilköğretim okulları 5. sınıf Türkçe kitaplarındaki okuma metinleriyle ilgili soruların analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(26), 169-178.
- Ayvacı, H. Ş., & Şahin, Ç. (2009). Fen bilgisi öğretmenlerinin ders sürecinde ve yazılı sınavlarda sordukları soruların bilişsel seviyelerinin karşılaştırılması. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 441- 455.
- Baram Tsabari, A., & Yarden, A. (2005). Characterizing childrens’ spontaneous interest in science and technology. International Journal of Science Education, 27(7), 803-826. [Crossref]
- Bay, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerine verilen soru sorma becerisi öğretiminin etkisinin incelenmesi. (Unpublished doctoral dissertation). The Institute of Education Sciences Gazi University, Ankara.
- Baysen, E. (2006). Öğretmenlerin sınıfta sordukları sorular ile öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevapların düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 21-28.
- Beskisiz, E. (2009). Beşinci sınıf öğretmenlerin öğrenme stillerine göre sosyal bilgiler dersinde sordukları soru türleri ve bilişsel düzeylerinin incelenmesi. (Unpublished master dissertation). The Institute of Social Sciences Çukurova University, Adana.
- Bozkurt, A., & Polat, S. (2018). Öğrencilerin matematiksel düşüncelerini ortaya çıkarmaya yönelik öğretmen sorularının incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(1), 72-96.
- Brill, G., & Yarden, A. (2003). Learning biology through research paper: a stimulus for question-asking by high-school students. Cell Biology Education, 2(4), 274–276. [Crossref]
- Browne, N. M., & Vefreeman, K. (2000). Distinguishing features of critical thinking classrooms. Teaching ın Higher Education, 5(3), 301-309. [Crossref]
- Budak, Y. (2011). Soru türlerinin öğrenmeyi açıklama gücü. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 1-10. [Crossref]
- Bülbül-Hüner, S. (2021). Sokratik sorgulamanın başarı ve tutuma etkisi ile üretilen düşüncelerin entelektüel ölçünlere uygunluğu. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(1), 35-68.
- Can, R. (2006). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin soru sorma becerileri üzerine bir alan araştırması (orta öğretim birinci sınıf-sınıf içi etkinliklerde). (Unpublished master dissertation). The Institute of Education Sciences Gazi University, Ankara.
- Ceviz-Elgün, A. (2016). Sınıf öğretmeni adayları ile öğrencilerin sınıf içi etkileşimleri sırasındaki soru ve değerlendirmelerin incelenmesi. (Unpublished master dissertation). The Institute of Social Sciences Kocaeli University, Kocaeli.
- Chin, C. (2001). The chinese university of hong kong 2001 learning in science: what do students’ questions tell us about their thinking? Education Journal, 29(2), 85-103.
- Chin, C., & Brown, D. E. (2002). Student-generated questions: a meaningful aspect of learning in science. International Journal of Science Education, 24(5), 521-549. [Crossref]
- Chin, C., & Osborne, J. (2008). Students’ questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1–39. [Crossref]
- Cotton, K. (1988). Classroom Questioning. North West Regional Educational Laboratory. Available online at: www.learner.org/workshops/socialstudies/pdf/session6
- Cumhur, F. (2018). Sorgulayıcı soruların öğrenciler üzerindeki etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 60-80. [Crossref]
- Çakıcı, Y., Ürek, H., & Dinçer, E. (2012). İlköğretim öğrencilerinin soru oluşturma becerilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 43-68. Dillon, J. T. (2004). Questioning and teaching: a manual of practice. Practice. Resourse Publications. pp. 7-8-36-97.
- Dindar, H., & Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 87-96.
- Erbay, F. (2009). Anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına verilen yaratıcı drama eğitiminin çocukların işitsel muhakeme ve işlem becerilerine etkisinin incelenmesi. (Unpublished doctoral dissertation). The institute of education sciences Konya University, Konya.
- Eshach, H., Ziderman, Y., & Yefroimsky, Y. (2014). Question asking in the science classroom: teacher attitudes and practices. Journal of Science Education and Technology, 23(1), 67-81. [Crossref]
- Facione, N. C., Facione, P. A., & Giancarlo, C. A. (1994). Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: the development of the california critical thinking disposition ınventory. Journal of Nursing Education, 33(8), 345-350. [Crossref]
- Graesser, A. C. & Person, N. K. (1994). Question asking during tutoring. American Educational Research Journal, 31(1), 104-137. [Crossref]
- Inamullah, H. M., & Khan, W. B. (2011). A study of lower-order and higher-order questions at secondary level. Asian Social Science, 9(7), 149-150. [Crossref]
- Işıkoğlu Erdoğan, N., & Akay, B. (2015). Okul öncesi eğitimde hikâye okuma ve öğretmen sorularının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 34-46.
- Jirout, J., & Klahr, D. (2012). Children’s scientific curiosity: ın search of an operational definition of an elusive concept. Developmental Review, 32(2), 125–160. [Crossref]
- Keng, L. T. (1996). Critical thinking and Socratic inquiry in the classroom. Paper present at join at the conference, National Institute of Education, Singapore, November 25-29. Available online at: repository.nie.edu.sg/bitstream/10497/17627/1/era-aare-1996-limtk.pdf
- Kaya, S. (2014). Dynamic variables of science classroom discourse in relation to teachers’ ınstructional beliefs. Australian Journal of Teacher Education, 39(6), 57-74. [Crossref]
- Kılıç, D., & Erkuş, B. (2015). Sınıf öğretmenlerinin soru sorma stratejileri ve karşılaltıkları sorunlar. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(5), 230-243.
- Korkmaz, Ö., & Yeşil, R. (2010). Mesaj tasarım aracı olarak soruların kullanımının soru sorma becerilerine etkisi. Millî Eğitim Dergisi, 40(187), 328-349.
- Kubat, U. (2018). Soru varsa öğrenme de vardır. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1585- 1598. [Crossref]
- Linn, R. L. & Gronlund, N. E. (1995). Measurement and Assessment in Teaching. (Seventh Edition). Upper Saddle River, New Jersey, Prentice Hall.
- Livio, M. (2018). Neden? Altın Press.pp.14-23. [Crossref]
- Delcourt, M. A. B., & McKinnon, J. (2011). Tools for ınquiry: ımproving questioning in the classroom. Ridgefield Public Schools LEARNing Landscapes, 4(2), 145-159. [Crossref]
- Memduhoğlu, H. B., Saylık, N., & Yayla, A. (2017). İlkokul öğrencilerinde eleştirel ve sorgulayıcı düşünmeyi geliştirmeye yönelik yeni bir öğretim tekniği denemesi: soru topları tekniği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), 145-160. [Crossref]
- Nassaji, H., & Wells, G. (2000). What’s the use of “triadic dialogue”? An ınvestigation of teacher-student ınteraction. Applied Linguistics, 21, 376-406. [Crossref]
- Ong, E. G., Lim, S. C., & Ghazal, M. (2010). Examining the changes in novice and experienced mathematics teachers’ questioning techniques through the lesson study process. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 33(1), 86-109.
- P21 (Partnership For 21st Century Learning) (2007). Framework For 21st Century Learning. Available online at: http://www.p21.org/our-work/p21-framework
- Paul, R., & Elder L. (2016). The Thinker’s Guide to Socratic Questoning, Foundation for Critical Thinking. Foundation for Critical Thinking.
- Schmidt, H.G. (1993). Foundations of Problem-Based Learning: Rationale and Description. Medical Education, 17, 11–16. [Crossref]
- Şahin Ç., Bullock, K., & Stables, A. (2002). Teachers’ Beliefs and Practices ın Relation to Their Beliefs About Questioning at Key Stage 2. Educational Studies, 28(4), 371-384. [Crossref]
- Şanlı, C. (2019). Coğrafya öğretmenleri ve coğrafya öğretmen adaylarının soru sorma stratejileri üzerine bir araştırma. Doğu Coğrafya Dergisi, 24(42), 25-40. [Crossref]
- Wang, S. Y., Tsai, J. C., Chaiang, H. C., & La, C. S. (2008). Socrates, problem-based learning and critical thinking a philosophic point of view. Medical Sciences, 24(3), 6-13. [Crossref]
- Yeşil, R. (2009). Sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri, Kırşehir örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 327-352.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Press. pp.228-239.
- Yip, D. Y. (2004). Questioning skills for conceptual change in science ınstruction. Journal of Biological Education, 8(2), 76-83. [Crossref]
- Zolfagharia, A. R., Fathi, D., & Hashemic, M. (2011). The role of creative questioning in the process of learning and teaching. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2079–2082. [Crossref]
- Zhang, Y., & Patrick, P. (2012). Introducing questioning techniques to pre-service teachers. Journal of Teacher Education and Educators, 1(2), 159-184.
APA | BÜLBÜL HÜNER s (2021). Examining the Background of Student Questions. , 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
Chicago | BÜLBÜL HÜNER sanem Examining the Background of Student Questions. (2021): 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
MLA | BÜLBÜL HÜNER sanem Examining the Background of Student Questions. , 2021, ss.102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
AMA | BÜLBÜL HÜNER s Examining the Background of Student Questions. . 2021; 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
Vancouver | BÜLBÜL HÜNER s Examining the Background of Student Questions. . 2021; 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
IEEE | BÜLBÜL HÜNER s "Examining the Background of Student Questions." , ss.102 - 115, 2021. 10.5152/hayef.2021.21015 |
ISNAD | BÜLBÜL HÜNER, sanem. "Examining the Background of Student Questions". (2021), 102-115. https://doi.org/10.5152/hayef.2021.21015 |
APA | BÜLBÜL HÜNER s (2021). Examining the Background of Student Questions. Hayef:journal of education (Online), 18(2), 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
Chicago | BÜLBÜL HÜNER sanem Examining the Background of Student Questions. Hayef:journal of education (Online) 18, no.2 (2021): 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
MLA | BÜLBÜL HÜNER sanem Examining the Background of Student Questions. Hayef:journal of education (Online), vol.18, no.2, 2021, ss.102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
AMA | BÜLBÜL HÜNER s Examining the Background of Student Questions. Hayef:journal of education (Online). 2021; 18(2): 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
Vancouver | BÜLBÜL HÜNER s Examining the Background of Student Questions. Hayef:journal of education (Online). 2021; 18(2): 102 - 115. 10.5152/hayef.2021.21015 |
IEEE | BÜLBÜL HÜNER s "Examining the Background of Student Questions." Hayef:journal of education (Online), 18, ss.102 - 115, 2021. 10.5152/hayef.2021.21015 |
ISNAD | BÜLBÜL HÜNER, sanem. "Examining the Background of Student Questions". Hayef:journal of education (Online) 18/2 (2021), 102-115. https://doi.org/10.5152/hayef.2021.21015 |