Yıl: 2021 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 116 - 149 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.5152/hayef.2021.20047 İndeks Tarihi: 04-10-2021

An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills

Öz:
The Marmara Family Skills Education Program (MFSEP) is an early intervention program that provides services to families with0- to 3-year-old children, using face-to-face and distance education technologies. This study aims to analyze the effect of MFSEPon parent self efficacy and their skills in promoting the growth of their children. In the research conducted in cooperation with theMarmara University and Mersin Yenişehir Municipality, 17 and 15 volunteer families made up the experimental and control groups,respectively. In other words, the study group comprised a total of 32 families. During the research process, MFSEP material wasgiven to the families in the experimental group, and the MFSEP was implemented with 12 sessions over 9 weeks. The families in thecontrol group were not given the material and were not included in the sessions. MFSEP implementations were carried out witha hybrid model where face-to-face and distance education technologies are used together. The families in the experimental andcontrol groups were subject to pretest and posttest applications at the beginning and end of the sessions, respectively. Moreover,qualitative data were gathered from the families in the experimental group through a semistructured interview form. The results ofthis study indicated that MFSEP participants differed with respect to self-efficacy levels statistically and that MFSEP made a positiveand significant contribution to the development levels of the children of MFSEP participants owing to the developmental activitiesthat were offered and implemented by parents with their children at home.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AÇSHB (T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı). (2020). Aile temelli ulusal erken müdahale programı geliştirme çalıştayı sonuç raporu. 18-20 Şubat 2020, Ankara. 03.06.2021 tarihinde https:// ailevecalisma.gov.tr/media/50399/aile_temelli_ulusal_erken_mudahale_calistay_raporu_2020. pdf adresinden alınmıştır.
  • Akdağ, F. (2015). Çocukta beyin gelişimi ve erken müdahale. Hacettepe University Faculty Of Health Sciences Journal, 1(2), 97-100.
  • Alakoç Pirpir, D. (2011). Anne eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının temel eğitime hazır bulunuşluk düzeyine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Alkan Ersoy, Ö., Kurtulmuş, Z., & Çürük Tekin, N. (2014). Aile çocuk eğitim programının annelerin çocuk yetiştirme tutumlarına ve ev ortamını düzenlemelerine etkisinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1077-1090.
  • Allen, G. & Duncan Smith, I. (2008). Early intervention: good parents, great kids, better citizens. London: Centre For Social Justice And Smith Institute. 20.09.2020 tarihinde Http://Www.Centreforsocialjustice.Org.Uk/Publications/Early-İnterventiongood-Parents-Great-Kids-Better-Citizens. adresinden alınmıştır.
  • Aral, N., Aksoy, A., Ünal, F., Arabacı, N., Kılınç, F., Kıldan, A., & Cingi, M. (2014). Aile eğitimi ve katılımı. A. B. Aksoy. (Der). Her yönüyle okul öncesi eğitim. Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Arkan, B. (2019). Olumlu annebabalık eğitim programı’nın (positive parenting program-triple p) ailenin ruh sağlığına etkisi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 43-61. [Crossref]
  • Ay, F., Şahan, G. (2018). Aile eğitimi kurslarının yetişkin eğitimi bağlamında etkililiğinin değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, XI(Mart), 66-86. [Crossref]
  • Bayhan, P. (2016). Erken müdahalede her şeyin başlangıcı: çocuk gelişimi, tarama, değerlendirme ve tanılama. N. B. Metin & B. G. Doğan (Ed.) Erken müdahalede ilk aşama: tanılama içinde (67-90). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Baykan, S. Ömeroğlu, E. & Temel F. Z. (1993). Erken çocukluk gelişimi anne eğitimi programı kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Berk, L. E. (2013). Biliş ve dil gelişimi. (A.Dönmez, Çev.). Çocuk gelişimi. 272-422. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Biber, K. & Ural, O. (2016). Portage Erken Eğitim Programı’nın 5–6 yaş çocuklarının gelişimleri ile aile katılım düzeyleri üzerindeki etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1181-1204.
  • Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: bioecological perspectives on human development. London: Sage Publication.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler öztest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. [Crossref]
  • Çağdaş, A., Arslan, E., Erbay, F., & Orçan, M. (2010). Etkili annelik eğitim programının annelerin benlik saygısına ve anne çocuk ilişkisine etkisinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 7-23.
  • Callejas, E., Byrne, S., & Rodrigo, M. J. (2018). Gaining health and wellbeing from birth to three: A web-based positive parenting programme for primary care settings. Early Child Development and Care, 188(11), 1553-1566. [Crossref]
  • Cavkaytar, A., Aksoy, V., & Ardıç, A. (2014). Ebeveyn öz yeterlik ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışmasının güncellenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(1), 69. [Crossref]
  • Çekiç, A., Akbaş, T., & Hamamcı, Z. (2016). Akılcı duygusal aile eğitim programının anne babaların akılcı olmayan inançlarına ve anne babalık streslerine etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 2398-2417. [Crossref]
  • Crandell, L. E. & Hobson, R. P. (1999). Individual differences in young children’s IQ: A social developmental perspective. Journal Of Child Psychology & Psychiatry, 40(3), 455–464. [Crossref]
  • Creswell, J.W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (M. Sözbilir, Ed.). Ankara: Pegem Akademi
  • De Ruiter, C. & Van Ijzendoorn, M. H. (1992). Agoraphobia and anxious-ambivalent attachment: An integrative review. Journal of Anxiety Disorders, 6(4), 365–381. [Crossref]
  • De Wolff, M. & Van Ijzendoorn, M. H. (1997). Sensitivity and attachment: A meta-analysis on parental antecedents of infant attachment. Child Development, 68(4), 571–591. [Crossref]
  • Dere Çiftçi, H., & Aksoy, A. B. (2014). Aile eğitim modelleri. A. B. Aksoy (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim içinde. Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Dereli, E., & Koçak, N. (2005). Okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş arasındaki çocukların ifade edici dil düzeylerinin bakım tarzı ve anne- baba eğitim düzeyi açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 245-253.
  • Diken, I. H. (2007). Turkish mothers’ self-efficacy beliefs and styles of interactions with their children with language delays. Early child development and care, 179(4), 425-436. [Crossref] Dworkin, J., Connell, J., & Doty, J. (2013). A literature review of parents’ online behavior. Cyberpsychology, 7(2), Doi:10.5817/ CP2013-2-2. [Crossref]
  • Eccles, J. S. (2005). Influences of parents’ education on their children’s educational attainments: the role of parent and child perceptions. London Review of Education, 3(3), 191-204. [Crossref]
  • Erdil, Z. (2010). Sosyo ekonomik olarak risk altında bulunan çocuklara yönelik erken müdahale programları ve akademik başarı ilişkisi. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 72-78.
  • Ersan, C. (2015). Babalara verilen dil eğitim programının çocukların alıcı dil gelişimine etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(180), 51-71. [Crossref]
  • Garber, H. L. (1989). The milwaukee project: preventing mental retardation in children at risk. Washinton D.C.: American Association On Mental Retardation.
  • Grych, J. H., & Fincham, F. D. (2001) Interparental conflict and child development: Theory, research, and applications. New York: Cambridge University Press. [Crossref]
  • Güler Yıldız, T. (2014). Ailenin tanımı, tarihsel gelişimi ve aile çeşitleri. T. Güler Yıldız (Ed). Anne Baba Eğitimi. 1-14. Ankara: Pegem Yayıncılık. [Crossref]
  • Gunnar, M. R. (1998) Quality of early care and buffering of neuroendocrine stress reactions: Potential effects on the developing human brain. Preventive Medicine, 27, 208–211. [Crossref]
  • Gürkan, T. (2003). İdari ve yönetişim açısından değerlendirme: Erken çocukluk eğitimi politikaları: yaygınlaşma, yönetişim ve yapılar toplantısı raporu. İstanbul: AÇEV Yayınları. 57-58. 22.09.2020 tarihinde https://www.acev.org/wp-content/uploads/2017/11/erken_cocukluk_egitimi_politikalari_yayginlasma_yonetisim_yapilar_toplantisi.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Güzel, E. (2009). Çocuk ruh sağlığı ve hastalıkları kliniğine başvuran zeka geriliği tanısı alan hastaların özellikleri. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana. Heskin, K. (1984). The milwaukee project: A cautionary comment. American Psychologist, 39(11), 1316–1317. [Crossref]
  • Jones T. L., & Prinz, R. J. (2005). Potential role of parental self-efficacy in parent and child adjustment: A review. Clin Psychol Rev, 25(3), 341–363. [Crossref]
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Sunar, D., Bekman, S., & Cemalcılar, Z. (2005). Erken müdahalenin erişkinlikte süren etkileri: erken destek projesi’nin ikinci takip araştırmasının ön bulguları. İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Karoly, L. A., Kilburn, M. R., & Cannon, J. S. (2005). Early childhood interventions: proven results, future promise. Santa Monica: RAND Corporation. [Crossref]
  • Kartal, H. (2005). Erken çocukluk eğitim programlarından anne-çocuk eğitim programı’nın 6 yaş grubundaki çocukların bilişsel gelişimlerine etkisi. [Doktora Tezi] Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kartal, H. (2015). Erken eğitim ve destek programları. B. Aksoy (Der.). Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaymak Özmen, S. (2013). Anne-baba eğitimi programının çocuklardaki davranış sorunları ve anne-babaların depresyon düzeylerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(167), 98-113.
  • Keilty, B. (2010). The early intervention guidebook for families and professionals: partnering for success. New York: Teachers College Press.
  • Khajehei, M., & Lee, A. S. (2019). Prevalence and risk factors of low parenting confidence in mothers of infants 0–12 months of age: a retrospective file review. Journal of Family Studies, 25(4), 397-410. [Crossref]
  • Kılınç, F. E. (2011). Anne eğitim programı ile anne çocuk etkileşim programının 24-36 aylık çocukların bilişsel becerilerine ve annelerin çocuk yetiştirme davranışlarına etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Knauth, D. (2000). Predictors of parental sense of competence for the couple during the transition to parenthood. Research in Nursing & Health, 23(6), 496–509. [Crossref] Love, J. M., Kisker, E. E., Ross, C., Raikes, H., Constantine, J., Boller, K., Brooks-Gunn, J., Chazan-Cohen, R., Tarullo, L. B., Brady-Smith, C., Fuligni, A. S., Schochet, P. Z., Paulsell,
  • D., & Vogel, C. (2005). The effectiveness of early head start for 3-year-old children and their parents: lessons for policy and programs. Developmental Psychology, 41(6), 885–901. [Crossref]
  • Luecken, L. J. & Lemery, K. S. (2004). Early caregiving and physiological stress responses. Clinical Psychology Review, 24(2), 171–191. [Crossref]
  • Lynch, R. G. (2004). Exceptional returns: Economic, fiscal and social benefits of investment in early childhood development. New York: Economic Policy Institute.
  • Magaña, S., Lopez, K., Salkas, K., Iland, E., Morales, M. A., Torres, M. G., Zeng, W., & Machalicek, W. (2020). A randomized waitlist-control group study of a culturally tailored parent education ıntervention for latino parents of children with asd. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(1), 250-262. [Crossref]
  • Myers-Walls, J. A., & Dworkin, J. (2015). Parenting education without borders. Web-based outreach. In J. J. Ponzetti (Ed.), evidence-based parenting education: A global perspective (pp. 123–139). New York: Routledge.
  • Nakashi-Eisikovits, O., Dutra, L., & Westen, D. (2002). Relationship between attachment patterns and personality pathology in adolescents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(9), 1111–1123. [Crossref]
  • Neslitürk, S. (2013). Anne değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocuklarının sosyal beceri düzeyine etkisi. [Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • O’Neill, A., Swigger, K., & Kuhlmeier, V. (2018). ‘Make the connection’ parenting skills programme: A controlled trial of associated improvement in maternal attitudes. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 36(5), 536-547. [Crossref]
  • Özel, E., & Zelyurt, H. (2016). Anne baba eğitiminin aile çocuk ilişkilerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 16(36), 9-34.
  • Özgün, Ö. (2017). Aile ile ilgili temel kavramlar ve tarihsel süreçte çocuğun eğitiminde aile. In Y. Aktaş Arnas, A. Sığırtmaç, E. Deretarla Gül, Ö. Özgün, M. Yaşar, E. Yılmaz Bolat, G. Hoş, Ve Y. Aktaş Arnas (Dü.) İçinde, aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. (3. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Pancer, M., Pratt, M., Hunsberger, B., & Gallant M. (2000). Thinking ahead: Complexity of expectations and the transition to parenthood. Journal of Personality, 68(2), 253–280. [Crossref]
  • Patrikakou, E. N., & Anderson, A. R. (Eds.). (2005). School-family partnerships for children’s success. New York: Teachers College Press.
  • Pehlivan, H. (2008). Anne eğitim programının etkililiğinin değerlendirilmesi. Aile ve Toplum, 10(4), 55-66
  • Purves, D. (1994). Neural activity and the growth of the brain. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Reedtz, C., Handegård, B. H., & Mørch, W. T. (2011). Promoting positive parenting practices in primary pare: Outcomes and mechanisms of change in a randomized controlled risk reduction trial. Scandinavian Journal of Psychology, 52(2), 131–137. [Crossref]
  • Rosa, E. M., & Tudge, J. (2013). Urie Bronfenbrenner’s theory of human development: Its evolution from ecology to bioecology. Journal of Family Theory & Review, 5(4), 243-258. [Crossref]
  • Rose, S. A., Feldman, J. F., & Wallace, I. F. (1992). Infant information processing in relation to six year cognitive outcomes. Child Development, 63(5), 1126–1141. [Crossref]
  • Rudman, A., El-Khouri, B., & Waldenström, U. (2008). Evaluating multi-dimensional aspects of postnatal hospital care. Midwifery, 24(4), 425–441. [Crossref]
  • Sayılır, A., & Kaya, A. (2015). Yedi-on bir yaş aile eğitim programının annelerin genel ebeveynlik yetkinlik düzeylerine etkisi. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science & Education, 4(1), 64-81.
  • Sayın, U. (2014). 48-72 aylık çocuklardaki saldırganlık davranışlarına müdahale yöntemi olarak ebeveyn eğitim programı geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Schore, A. N. (2001). Effects of a secure attachment relationship on right brain development, affect regulation, and infant mental health. Infant Mental Health Journal, 22(1–2), 7–66. [Crossref]
  • Sepa, A., Frodi, A., & Ludvigsson, J. (2004). Psychosocial correlates of parenting stress, lack of support and lack of confidence/security. Scandinavian Journal of Psychology, 45(2), 169–179. [Crossref]
  • Sezgin, N. (2011). Two different validity study of Ankara Developmental Screening Inventory (ADSI): Criterion-related validity and concurrent discrimination validity. Turkish Journal of Child and Adolescent Mental Health, 18(3), 185-196.
  • Shah, R., Kennedy, S., Clark, M. D., Bauer, S. C., & Schwartz, A. (2016). Primary care-based interventions to promote positive parenting behaviors: A meta-analysis. Pediatrics, 137(5), E20153393–E20153393. [Crossref]
  • Sorakın Ballı, Y. (2019). 3-6 yaş çocuğu olan babalar için hazırlanan baba psiko-eğitim programının baba-çocuk etkileşimi üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi, KKTC.
  • Suardi, S., & Samad, S. (2020). Stimulation of the early childhood language development: optimization of a mother’s role in family education. RETORIKA, 13(1), 196-204. [Crossref]
  • Sucuoğlu, B. (2001). Anne-babaların küçük adımlar erken eğitim programı’na ilişkin doyumlarının belirlenmesi. Küçük adımlar erken eğitim programı. İstanbul: Zihinsel Engelliler Destek Derneği Yayınları.
  • Tarkka, M. T. (2003). Predicators of maternal competence by first-time mothers when the child is 8 months old. Journal of Advanced Nursing, 41(3), 233–240. [Crossref]
  • Tezel Şahin, F., & Cevher Kalburan, F. N. (2009). Aile eğitim programları ve etkililiği: Dünyada neler uygulanıyor? Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 1-12.
  • Tezel Şahin, F., & Özyürek, A. (2011). Anne baba eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. İstanbul: Morpa.
  • Thongseiratch, T. Leitjen, P., & Melendez-Torres, G. J. (2020). Online parent progrms for children’s behavioral programs: A meta-analitic review. European Child & Adolescent Psychiatry, Doi.Org/10.1007/S00787-020-01472-0. [Crossref]
  • Tönbül, Ö. (2019). Aile eğitimi programının annelerin çocuk yetiştirme tutumlarına etkisinin incelenmesi. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 46-72.
  • Topbaş, S. S. (2017). Dil ve kavram gelişimi. 7. Baskı. Ankara: Kök Yayıncılık. Trawick-Smith, J. (2014). Erken çocukluk döneminde gelişim (çok kültürlü bir bakış açısı). (B. Akman, Düz.) Ankara: Nobel.
  • Ural, O. (2020). Yerel yönetim-üniversite iş birliği modeli: MABEP. Tebeşir Mektepli Bülten, 7, 4-5.
  • Vimpani, G. (2001). The role of social cohesiveness in promoting optimum child development. Youth Suicide Prevention Bulletin, 5, 20–24.
  • Whitehurst, G. J., Epstein, J. N., Angell, A. L., Payne, A. C., Crone, D. A., & Fischel, J. E. (1994). Outcomes of an emergent literacy intervention in head start. Journal of Educational Psychology, 86(4), 542–555. [Crossref]
  • Xu, Y., & Filler J. W. (2005). Linking assessment and ıntervention for developmental/functional outcomes of premature, low-birth-weight children. Early Childhood Education Journal, 32(6), 383-389. [Crossref]
  • Yalman, D. (2014). MEB aile eğitim programına katılan ve katılmayan okul öncesi eğitim çağında çocuğu olan annelerin aile eğitim programlarından beklenti ve görüşleri. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.baskı). Ankara: Pegem Akademi. [Crossref]
  • Yılmaz Bolat, E. (2011). Anne baba eğitiminin beş-altı yaş çocuğa sahip anne babaların çocuk yetiştirme tutum ve davranışlarına etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Zigler, E. F., & Muenchow, S. (1992). Head start: The inside story of america’s most successful educational experiment. New York: Basic Books.
  • Zubrick, S. & Robson, A. (2003). Resilience to offending in high-risk groups: focus on aboriginal youth. Criminology research council. 1-11. 20.09.2020 tarihinde http://crg.aic.gov.au/reports/2003- 10-zubrick.pdf. adresinden alınmıştır.
APA URAL O, POLAT Ö, BILGIN N, ÜNSAL F, KÜÇÜKOGLU E, CELIK B, ÖZKABAK YILDIZ T, KUTLUATA A (2021). An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. , 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
Chicago URAL OZANA,POLAT Özgül,BILGIN NAZIFE HÜLYA,ÜNSAL FATMA OZGE,KÜÇÜKOGLU ELIF,CELIK BUSRA,ÖZKABAK YILDIZ TUBA,KUTLUATA AYŞE An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. (2021): 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
MLA URAL OZANA,POLAT Özgül,BILGIN NAZIFE HÜLYA,ÜNSAL FATMA OZGE,KÜÇÜKOGLU ELIF,CELIK BUSRA,ÖZKABAK YILDIZ TUBA,KUTLUATA AYŞE An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. , 2021, ss.116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
AMA URAL O,POLAT Ö,BILGIN N,ÜNSAL F,KÜÇÜKOGLU E,CELIK B,ÖZKABAK YILDIZ T,KUTLUATA A An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. . 2021; 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
Vancouver URAL O,POLAT Ö,BILGIN N,ÜNSAL F,KÜÇÜKOGLU E,CELIK B,ÖZKABAK YILDIZ T,KUTLUATA A An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. . 2021; 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
IEEE URAL O,POLAT Ö,BILGIN N,ÜNSAL F,KÜÇÜKOGLU E,CELIK B,ÖZKABAK YILDIZ T,KUTLUATA A "An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills." , ss.116 - 149, 2021. 10.5152/hayef.2021.20047
ISNAD URAL, OZANA vd. "An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills". (2021), 116-149. https://doi.org/10.5152/hayef.2021.20047
APA URAL O, POLAT Ö, BILGIN N, ÜNSAL F, KÜÇÜKOGLU E, CELIK B, ÖZKABAK YILDIZ T, KUTLUATA A (2021). An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. Hayef:journal of education (Online), 18(2), 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
Chicago URAL OZANA,POLAT Özgül,BILGIN NAZIFE HÜLYA,ÜNSAL FATMA OZGE,KÜÇÜKOGLU ELIF,CELIK BUSRA,ÖZKABAK YILDIZ TUBA,KUTLUATA AYŞE An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. Hayef:journal of education (Online) 18, no.2 (2021): 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
MLA URAL OZANA,POLAT Özgül,BILGIN NAZIFE HÜLYA,ÜNSAL FATMA OZGE,KÜÇÜKOGLU ELIF,CELIK BUSRA,ÖZKABAK YILDIZ TUBA,KUTLUATA AYŞE An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. Hayef:journal of education (Online), vol.18, no.2, 2021, ss.116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
AMA URAL O,POLAT Ö,BILGIN N,ÜNSAL F,KÜÇÜKOGLU E,CELIK B,ÖZKABAK YILDIZ T,KUTLUATA A An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. Hayef:journal of education (Online). 2021; 18(2): 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
Vancouver URAL O,POLAT Ö,BILGIN N,ÜNSAL F,KÜÇÜKOGLU E,CELIK B,ÖZKABAK YILDIZ T,KUTLUATA A An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills. Hayef:journal of education (Online). 2021; 18(2): 116 - 149. 10.5152/hayef.2021.20047
IEEE URAL O,POLAT Ö,BILGIN N,ÜNSAL F,KÜÇÜKOGLU E,CELIK B,ÖZKABAK YILDIZ T,KUTLUATA A "An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills." Hayef:journal of education (Online), 18, ss.116 - 149, 2021. 10.5152/hayef.2021.20047
ISNAD URAL, OZANA vd. "An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills". Hayef:journal of education (Online) 18/2 (2021), 116-149. https://doi.org/10.5152/hayef.2021.20047