Yıl: 2021 Cilt: 12 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 856 - 869 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21076/vizyoner.884417 İndeks Tarihi: 29-07-2022

BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Kariyerini geliştirmek isteyen her bireyin kariyer planlaması yapması önerilmektedir. Bireysel kariyer planlaması, kişilerinkendi beklentileri doğrultusunda gelecek hedefleri, yetenekleri ve mesleklerinin planlanması sürecidir. SWOT Analizi, bireyselkariyer planlamada, öz tanıma aracı olarak kullanılabilir. Bu motivasyon ile yapılan çalışmada, Z kuşağı üyesi üniversiteöğrencilerine ait 251 bireysel SWOT analizi, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Neticede, Z kuşağının güçlü ve zayıfyönleri, yetenek ve yetkinlikleri, fırsat ve tehditleriyle ilgili bir profil ortaya çıkarılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Z kuşağıöğrencilerin en güçlü ilk üç yönü, beşeri ilişkiler becerisi, sanat/spor/hobi ile uğraşma ve kararlılık iken; en zayıf ilk üç yönüise duygularını yönetememe, yabancı dil eksikliği ve sinir/öfkedir. Buna mukabil Z kuşağının fırsat olarak gördüğü ilk üç unsur,aile desteği, sosyal sermaye ve iyi bir üniversite okumak iken; tehdit olarak gördükleri ilk üç faktör ise rakipler, işletmelerinnitelikli insan kaynağı talebi ve DGS/KPSS’yi kazanamamaktır.
Anahtar Kelime: SWOT Analizi Z Kuşağı Kuşakların Yönetimi Bireysel Kariyer Planlama

SWOT ANALYSIS AS A TOOL OF SELF RECOGNITION IN INDIVIDUAL CAREER PLANNING: A RESEARCH ON GENERATION Z

Öz:
It is recommended that every individual who wants to develop their career should make career planning. Individual career planning is the process of planning the future goals, talents and professions of individuals in line with their own expectations. SWOT Analysis can be used as a self-recognition tool in individual career planning. In the study conducted with this motivation, 251 individual SWOT analyzes of Generation Z member university students are analyzed using content analysis method. As a result, a profile about the strengths and weaknesses, abilities and competencies, opportunities and threats of Generation Z is revealed. According to the results of the research, the first three strongest aspects of Generation Z are human relations skills, dealing with arts / sports / hobbies and stability. The first three weakest aspects are the inability to manage emotions, lack of foreign language, and anger. On the other hand, the first three factors that generation Z sees as an opportunity are family support, social capital and studying a good university. The first three factors they see as a threat are competitors, the demand for qualified human resources of enterprises and not being able to win the DGS / KPSS.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdemir, A. ve Konakay, G. (2013). Stratejik analiz: Dış ve iç çevre analizi. A. Akdemir ve İ. C. Ulukan (Ed.), Stratejik yönetim içinde (22-45), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Akdemir, A., Konakay, G., Demirkaya, H., Noyan, A., Demir, B., Ağ, C., Pehlivan, Ç., Özdemir, E., Akduman, G., Eregez, H., Öztürk, İ ve Balcı, O. (2013). Y kuşağının kariyer algısı, kariyer değişimi ve liderlik tarzı beklentilerinin araştırılması. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42.
  • Aytaç, S. (2005). Çalışma yaşamında kariyer. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Baran, M. (2014). Y kuşağının zorunlu askerlik hizmetinden beklentilerinin analizi. Yüksek Lisans Tezi, Harp Akademileri Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Savunma Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Çetin, C., Arslan, M. L. ve Dinç, E. (2015). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z kuşağı öğrencilerin çok yönlü ve sınırsız kariyer algıları üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi (Journal of Administrative Sciences), 14 (28), 157-197.
  • Çorbacıoğlu, S. (2013). Stratejik yönetim. S. Sözen (Ed.), Yönetim bilimi-II içinde (2-30), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • David, F. R. (2011). Strategic management: Concepts and cases. N.J: Pearson-Prentice Hall.
  • Deneçli, E. ve Deneçli, S. (2015). Nabza göre şerbet, kuşağa göre etkinlik: Eğlencenin pazarlanması ve kuşaklar. Pİ Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 40, 29-33.
  • Desai, S. P. ve Lele, V. (2017). Correlating internet, social networks and workplace- a case of generation Z students. Journal of Commerce & Management Thought, 8(4), 802-815.
  • Dessler, G. (2013). Human resources management. USA: Pearson.
  • Elmore, T. (2019). Six defining characteristics of generation Z. Erişim adresi: https://growingleaders.com/blog/six-defining-characteristics-ofgeneration-z/, (18.04.2021).
  • Ergun Özer, D. (2013). Performans değerleme ve kariyer yönetimi. R. Geylan ve H. Z. Tonus (Ed.), İnsan kaynakları yönetimi içinde (110-156), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Humanica. (2020). Kuşakları anlamak ve yönetmek. Erişim adresi: http://www.humanica.com.tr/kusaklarianlamak-yonetmek/, (01.01.2021).
  • İK ve İletişim. (2020). Z kuşağı gümbür gümbür geliyor. Erişim adresi: https://ikiletisim.wordpress.com/2014/09/03/z-kusagi-gumbur-gumbur-geliyor/, (01.01.2021).
  • Kempner, T. (1980). A handbook of management. Middlesex: Penguin Book.
  • Kotler, P. (1984). Pazarlama yönetimi. E. Yaman (Çev.), İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Lenhart, A. (2013). Teens, social media, and privacy: Reputation management, third party access, and exposure to advertising. Erişim adresi: https://www.pewresearch.org/internet/2013/06/25/teens-social-media-andprivacy-reputation-management-third-party-access-exposure-to-advertising/, (18.04.2021).
  • Levickaite, R. (2010). Generations X, Y, Z: How social networks form the concept of the world without borders (the case of Lithuania). LIMES: Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183.
  • Mathis, R. L. ve Jackson, J. H. (2006). Human resources management. USA: Thomson South Western.
  • Palfrey, J. ve Gasser, U. (2008). Born digital: Understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Books.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley and Sons.
  • Penfold, R. (2017). Your Next Hire Is Already Employed. Erişim adresi: https://info.jobbio.com/gen-z-ebook/, (17.04.2021).
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • Reeves, T. C. ve Oh, E. (2008). Generational differences. Handbook of research on educational communications and technology, 3, 295-303.
  • Saruhan, Ş. C ve Yıldız, M. L. (2012). İnsan kaynakları yönetimi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. Ankara: Eğitim Yöneticileri ve Uzmanları Derneği Yayınları.
  • Sladek, B. S. ve Grabinger, A. (2016). Gen Z: The first generation of the 21st century has arrived!. Erişim adresi: https://www.xyzuniversity.com/wp-content/uploads/2018/08/GenZ_Final-dl1.pdf, (15.11.2020).
  • Strauss, W. ve Howe, N. (1991). Generations: The history of America’s future, 1584 to 2069. New York: Perennial.
  • Tabscott, J. (2009). Grown up digital: how the net generation is changing your world. New York: McGraw-Hill.
  • Tapscott, D. (2009). Grown up digital. Boston: McGraw-Hill Education.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri, OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (International Journal of Society Researches), 7 (7), 13, 1031-1048.
  • Taşçı, D. (2004). Kariyer yönetimi. R. Geylan (Ed.), İnsan kaynakları yönetimi içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tari, A. (2010). Az Y és mögötte a Z generáció. Erişim Yeri: http://www.budapestedu.hu/data/cms47443/okopannon_tari.pdf, (18.04.2021).
  • Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turkishtimedergi. (2020). Z kuşağı iş hayatına adımını atıyor. Erişim Adresi: http://www.turkishtimedergi.com/insan-kaynaklari/ve-z-kusagi-is-hayatina-adimini-atiyor/, (04.01.2021).
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy- and completely unprepared for adulthood and what that means for the rest of us. New York: Atria Books.
  • Ulukan, İ. C. (2013). Stratejilerin analizi ve seçimi. A. Akdemir ve İ. C. Ulukan (Ed.) Stratejik yönetim içinde (104-128), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ülgen, H. ve Mirze, K. (2007). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Arıkan Yayınları.
  • Williams, S. (2010). Welcome to generation Z. B&T Magazine, 60 (2731), 12.
APA MÜCEVHER M (2021). BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
Chicago MÜCEVHER Muhammet Hamdi BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2021): 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
MLA MÜCEVHER Muhammet Hamdi BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2021, ss.856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
AMA MÜCEVHER M BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2021; 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
Vancouver MÜCEVHER M BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2021; 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
IEEE MÜCEVHER M "BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.856 - 869, 2021. 10.21076/vizyoner.884417
ISNAD MÜCEVHER, Muhammet Hamdi. "BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2021), 856-869. https://doi.org/10.21076/vizyoner.884417
APA MÜCEVHER M (2021). BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(31), 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
Chicago MÜCEVHER Muhammet Hamdi BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi 12, no.31 (2021): 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
MLA MÜCEVHER Muhammet Hamdi BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, vol.12, no.31, 2021, ss.856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
AMA MÜCEVHER M BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2021; 12(31): 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
Vancouver MÜCEVHER M BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2021; 12(31): 856 - 869. 10.21076/vizyoner.884417
IEEE MÜCEVHER M "BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12, ss.856 - 869, 2021. 10.21076/vizyoner.884417
ISNAD MÜCEVHER, Muhammet Hamdi. "BİREYSEL KARİYER PLANLAMADA ÖZ TANIMA ARACI OLARAK SWOT ANALİZİ: Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi 12/31 (2021), 856-869. https://doi.org/10.21076/vizyoner.884417