Yıl: 2021 Cilt: 29 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 275 - 283 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.24106/kefdergi.3787 İndeks Tarihi: 29-09-2021

Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”

Öz:
Purpose: The aim of this study is to examine how 2nd graders use their vocabulary knowledge in word games. We investigated how students used vocabulary knowledge in games. For this purpose, a word game which is designed for listening and speaking skills has been chosen. Design/Methodology/Approach: The case study method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study, as an attempt was made to examine how primary school students use their productive vocabulary knowledge in word games. In the analysis stage of the study, the data obtained by the students and their answers to the questions asked during the game were analyzed by the two researchers, the codes were determined, and the data were interpreted by creating the themes appropriate to these codes. Percentage and frequency calculations of the words were grouped under the themes. The research findings were supported by direct quotations where necessary. In the analysis of the interview data, students' answers were subjected to content analysis and they were shared under certain themes and with direct quotations.Findings: At the end of this study, it was concluded that the students use their vocabulary knowledge through the visuals by producing questions related to the physical characteristics of the character and the profession, and trying to ask questions by using clue words that bring themselves closer to the result in order to win the game. As a result of the interviews, the students expressed that they were very excited about the game. They stated that they gained the skills of asking the appropriate questions and using the correct words to be the winners of the game. In the game process, they experienced difficulties in finding the appropriate words for inquiring about the depth of the word information.Highlights: During the questioning process, students can express their current understanding of a subject, connect with other ideas and become aware of the points they do not know. In this direction, finding the appropriate word and asking questions is important to win the game and for using productive vocabulary in the first language.
Anahtar Kelime:

Birinci Dilde Üretici (Aktif) Kelime Bilgisinin Gelişimi: “Bil Bakalım Kim?” Oynayalım

Öz:
Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı, ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin kelime oyunlarında üretici kelime bilgilerini nasılkullandıklarını incelemektir. Bu doğrultuda araştırmada “öğrenciler kelime bilgilerini oyunlarda nasıl kullanıyor?” sorusunacevap aranmıştır. Bu amaç doğrultusunda dinleme ve konuşma becerilerine yönelik olarak tasarlanan bir kelime oyunuseçilmiştir. Materyal ve Yöntem: Araştırmada ilkokul öğrencilerinin kelime oyunlarında üretici kelime bilgilerini nasıl kullandıklarıincelenmeye çalışıldığından nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaverilerinin analizinde öğrencilerin oyun esnasında sordukları sorular/ kullandıkları kelimeler ile elde edilen veriler iki araştırmacıtarafından analiz edilerek kodlar belirlenmiş ve bu kodlara uygun temaları oluşturarak veriler yorumlanmıştır. Temalar altındagruplandırılan kelimelere ait yüzde ve frekans hesapları yapılmıştır. Araştırma bulguları tanımlanırken gerekli yerlerdedoğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Görüşme verilerinin analizinde ise öğrencilerin verdikleri cevaplar içerik analizine tabitutularak belli temalar altında ve doğrudan alıntılara yer verilecek şekilde paylaşılmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda öğrencilerin kelime bilgilerini, görseller aracılığıyla genellikle karakterin fiziksel özelliklerine veardından mesleğine yönelik sorular üreterek kullandığı ve oyunu kazanmak için kendilerini sonuca yaklaştıran ipucu kelimelerkullanarak sorular sormaya çalıştıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda öğrenciler oyunla ilgili hislerindebüyük oranda heyecanlı olduklarını ifade etmişlerdir. Oyunun kazandırdıklarına yönelik olarak ise uygun soru sorma ve doğrukelimeleri kullanma becerilerini kazandıklarını belirtmişlerdir. Oyun sürecinde uygun kelime bulmakta zorlandıklarını ifadeetmeleri kelime bilgilerinin derinliğini sorgulamaları açısından yararlıdır. Önemli Vurgular: Soru sorma sürecinde öğrenciler bir konuyla ilgili mevcut anlayışlarını ifade edebilir, diğer fikirlerle bağlantıkurabilir ve bilmediği noktaların farkına varabilirler. Bu doğrultuda uygun kelimeyi bulup soru sorabilmek oyunu kazanmak vebirinci dilde üretici kelime bilgisinin kullanımı açısından önemlidir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2008). Türkçe İlk Okuma ve Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Allen, V, F. (1983).Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxford University Press.
  • Beck, I, L., McKeown, M, G. and Kucan, L. (2002).Bringing words to life. NY: The Guilford Press.
  • Beck, I, L., McKeown, M, G. and Kucan, L. (2005).Choosing words to teach. In H, Hiebertve M, L, Kamil (Ed,), Teaching and learning vocabulary (s. 211-225), Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak- Kılıç, E., Akgün, Ö,E., Karadeniz, Ş. and Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Chin, C. and Osborne, J. (2008). Students' questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1-39.
  • Gülsoy, H. (2013). Teaching vocabulary to sixth graders through games. Unpublished master’s thesis, Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Güney, N. ve Aytan, T. (2014). Aktif kelime hazinesini geliştirmeye yönelik bir etkinlik önerisi: Tabu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 617-628.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015).Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Laufer, B. (1986).Possible changes in attitude towards vocabulary acquisition research. IRAL: International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 24(1), 69-75.
  • Jalongo, M,R, and Sobolak, M, J. (2011). Supporting young children’s vocabulary growth: The challenges, the benefits, and evidence-based strategies,., Early Childhood Education Journal, 38(6), 421-429.
  • May, F. B. (1994).Reading as communication (4.Baskı). New York: Macmillan College.
  • Meb, (2019).Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (İlkokul ve Ortaokul 1-8.Sınıflar), Ankara: MEB Talim Terbiye Kurul Başkanlığı. Accessed from “https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663” on 20th April 2019.
  • Nagy, W, E. and Scott, J, A. (2000).Vocabulary processes. In M, L, Kamil, P, B,Mosenthal, P, D,Pearson and R,Barr (Eds,), Handbook of Reading Research (Vol, III, ss, 269–284). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Nation, P. (1993). Using dictionaries to estimate vocabulary size: essential, but rarely followed, procedures. Language Testing, 10(1), 27-40.
  • Okur, A. (2013). Yaşam Boyu Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem.
  • Özaslan,A.(2006).Kelime oyunları ile kelime dağarcığının geliştirilmesinin okuduğunu anlama düzeyine etkisi. Unpublished doctoral thesis, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Qian, D, D. (2002). Investigating the relationship between vocabulary knowledge and academic reading performance: An assessment perspective. Language Learning, 52(3), 513-536.
  • Shen, W, W. (2003).Current trends of vocabulary teaching and learning strategies for EFL settings. , Feng Chia Journal of Humanities And Social Sciences, 7(1), 187-224.
  • Tuan, L. T. (2012). Vocabulary recollection through games. Theory and Practice in Language Studies, 2(2), 257-264.
  • Webb, S, (2008).Receptive and productive vocabulary sizes of L2 learners. Studies in Second Language Acquisition, 30(1), 79-95.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yolageldili, G, ve Arıkan, A. (2011). Effectiveness of using games in teaching grammar to young learners. İlköğretim Online, 10(1), 219-229.
  • Zhong, H. F. (2018). The relationship between receptive and productive vocabulary knowledge: a perspective from vocabulary use in sentence writing. The Language Learning Journal, 46(4), 357-370
APA YEKELER GÖKMEN A, ulusoy M (2021). Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. , 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
Chicago YEKELER GÖKMEN AYŞE DİLEK,ulusoy Mustafa Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. (2021): 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
MLA YEKELER GÖKMEN AYŞE DİLEK,ulusoy Mustafa Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. , 2021, ss.275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
AMA YEKELER GÖKMEN A,ulusoy M Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. . 2021; 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
Vancouver YEKELER GÖKMEN A,ulusoy M Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. . 2021; 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
IEEE YEKELER GÖKMEN A,ulusoy M "Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”." , ss.275 - 283, 2021. 10.24106/kefdergi.3787
ISNAD YEKELER GÖKMEN, AYŞE DİLEK - ulusoy, Mustafa. "Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”". (2021), 275-283. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3787
APA YEKELER GÖKMEN A, ulusoy M (2021). Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(2), 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
Chicago YEKELER GÖKMEN AYŞE DİLEK,ulusoy Mustafa Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. Kastamonu Eğitim Dergisi 29, no.2 (2021): 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
MLA YEKELER GÖKMEN AYŞE DİLEK,ulusoy Mustafa Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.29, no.2, 2021, ss.275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
AMA YEKELER GÖKMEN A,ulusoy M Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2021; 29(2): 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
Vancouver YEKELER GÖKMEN A,ulusoy M Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2021; 29(2): 275 - 283. 10.24106/kefdergi.3787
IEEE YEKELER GÖKMEN A,ulusoy M "Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”." Kastamonu Eğitim Dergisi, 29, ss.275 - 283, 2021. 10.24106/kefdergi.3787
ISNAD YEKELER GÖKMEN, AYŞE DİLEK - ulusoy, Mustafa. "Development of Productive (Active) Vocabulary in the First Language: Let's Play “Guess Who?”". Kastamonu Eğitim Dergisi 29/2 (2021), 275-283. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3787