Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
Yıl: 2021 Cilt: 41 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1227 - 1246 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı, fen lisesi öğrencilerinin demografik özellikleri ve tercih ettikleri müzik türlerine göre okula yönelik tutumlarının farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Çalışma; ilişkisel tarama modelinde olup Niğde ilindeki bir fen lisesinden 334 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak; demografik bilgi formu ve okula yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde; toplanan verilerin parametrik test koşullarını sağlamadığı incelenerek işlemler yapılmıştır. Cinsiyet açısından öğrencilerin okula yönelik tutumlarında farklılaşmadığı bulunmuştur. Sınıf düzeyi açısından okula yönelik tutum puanları incelendiğinde dokuzuncu sınıf öğrencilerin, on birinci ve on ikinci sınıf öğrencilere göre yüksek puan ortalamasına sahip olduğu görülmüştür. Öğrencilerin baskın olarak tercih ettikleri müzik türlerine göre okula yönelik tutumlarında da anlamlı farklılık bulgusu elde edilmiştir. Hangi gruplar arasında farklılık olduğunu bulmak amacıyla gerçekleştirilen analiz sonucunda; metal Müzik tercihinde bulunan öğrencilerin, Türk Halk Müzik-Arabesk/Fantezi Müzik-Pop Müzik-Rap Müzik-Tasavvuf Müzik tercihinde bulunan öğrencilere göre daha düşük okula yönelik tutum puanına sahip olduğu, Rock Müzik tercihinde bulunan öğrencilerin, Türk Halk Müzik-Pop Müzik türlerini tercih eden öğrencilere göre daha düşük okula yönelik tutum puanına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Alanyazın, elde edilen bulgular ve sınırlılıklar çerçevesinde sonuçlar değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime: Investigation of Science High School Students' Attitudes Towards School According to Demographic Features and Preferred Music Types
Öz: The aim of this study is to reveal whether science high school students' attitudes towards school differ according to their demographic characteristics and the types of music they prefer. The study was conducted in a relational screening model and was conducted with 334 students from a science high school in the province of Niğde. As a data collection tool; demographic information form and attitude scale towards school were used. In data analysis; The procedures were examined by examining that the collected data did not meet the parametric test conditions. In terms of gender, it was found that students did not differ in their attitudes towards school. When the attitude points towards the school in terms of grade level were examined, it was seen that ninth grade students had a higher average score compared to the eleventh and twelfth grade students. There was also a significant difference in students' attitudes towards school according to the music styles they prefer. As a result of the analysis conducted to find out which groups are different; It was found that students who prefer metal music have a lower school attitude score compared to students who prefer Turkish Folk Music-Arabesque / Fantasy Music-Pop Music-Rap Music-Sufi Music. It is concluded that students who prefer Rock Music have a lower school attitude score than students who prefer Turkish Folk Music-Pop Music genres. The results are evaluated within the framework of the findings and limitations.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Adıgüzel, A., ve Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 49-66. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/146230 adresinden erişilmiştir.
- Ainley, J. (1994). Multiple indicators of high school effectiveness. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED372101.pdf adresinden erişilmiştir.
- Alıcı, D. (2013). Okula yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(168), 318-331. http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1808/598 adresinden erişilmiştir.
- Artemiz, B. (2009). Ergenlerin farklı müzik türlerine ilişkin ilgileri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Başaran, S.T. ve Yıldırım, K. (2017). Anne ve babaların okul anılarının çocuklarının okula karşı tutum ve akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 331-351. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/kuresel-okul-anilari-olcegi-toad_0.pdf adresinden erişilmiştir.
- Bozkurt, S., (2015). Ortaokul öğrencilerinin duygu durumlarına göre dinledikleri müzik türlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
- Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (23. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
- Çoban, A. (2005). Müzikterapi. İstanbul: Timaş Yayınları.
- Gülcemal, E. (2019). Okula yönelik tutum ve okul algısının öğrencilerin okulu kırma davranışı ile ilişkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Güven, E. (2017). Güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile dinledikleri müzik türü arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 16(3), 1247-1261. doi: 10.17051/ilkonline.2017.330254
- Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
- Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi (32. Basım). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Koç, A. (2019). Ergenlerin sahip oldukları değerler ile okula yönelik tutumları ve okul tükenmişlik düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- North, A. C., Desborough, L., & Skarstein, L. (2005). Musical preference, deviance, and attitudes towards celebrities. Personality and Individual Differences, 38, 1903-1914. doi:10.1016/j.paid.2004.11.016.
- Ögel, K., Ermağan E., Eke, C.Y. ve Taner, S. (2007). Madde deneyen ve denemeyen ergenlerde sosyal aktivitelere katılım: İstanbul Örneklemi, Journal Of Dependence, 8 (1), 18-23. http://www.ogelk.net/Dosyadepo/sosyalaktivite.pdf adresinden erişilmiştir.
- Pişkin, B. (2005). Öğrencilerin okula yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Shah, Visal & Shah, Anand, (June, 2018). Relationship between student perception of school worthiness and demographic factors. Frontiers in Education, 3(45),1 5. doi: 10.3389/feduc.2018.0004.
- Scheel, K. R. & Westefeld, J.S. (1999). Heavy metal music and adolescent suicidality: An empirical investigation, adolescence. Summer, 34(134), 253-273. https://www.researchgate.net/profile/Karen_Scheel/publication/12805239_Heavy_metal_music_and_adolescent_suicidality_An_empirical_investigation/links/552d7ff50cf21acb092176ba.pdf adresinden erişilmiştir.
- Sezer, F. (2011). Öfke ve psikolojik belirtiler üzerine müziğin etkisi. Uluslararası insan bilimleri dergisi, 8(1), 1472-1493. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/1732/732 adresinden erşilmiştir.
- Sözbilir, M., Akıllı, M. ve Ozan, C. (Haziran, 2010). Yusufeli'de Öğrencilerin Okula Karşı Tutumları. 10-12 Haziran 2010 Geçmişten Geleceğe Yusufeli Sempozyumu, Yusufeli Belediyesi, Yusufeli. 25/08/2019 tarihinde https://www.academia.edu/245272/Yusufelide_%C3%B6%C4%9Frencilerin_okula_kar%C5%9F%C4%B1_tutumlar%C4%B1 adresinden indirilmiştir.
- Uluçay, T. (2018). Lise öğrencilerinin dinledikleri müzik türlerinin şiddet eğilimlerine etkisi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41,135-153. doi: 10.32547/ataunigsed.450424
- Williams, M. (2008). Violins over violence: mentoring at-risk youth with music education. W. Sharer (Ed.) In Pirate papers: a collection of student writing from English 1200 (3rd ed.) (92-69). East Carolina: Thomas Harriot Collage of Arts and Science Department of English Press.
- Yağışan, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin müzik tercihleri ve saldırganlıkla ilişkisi. Sanat Eğitimi Dergisi, 1 (2), 96-113. doi: 10.7816/sed-01-02-07.
APA | koç o, Ekinay İ (2021). Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. , 1227 - 1246. |
Chicago | koç oğuz,Ekinay İdil Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (2021): 1227 - 1246. |
MLA | koç oğuz,Ekinay İdil Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. , 2021, ss.1227 - 1246. |
AMA | koç o,Ekinay İ Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. . 2021; 1227 - 1246. |
Vancouver | koç o,Ekinay İ Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. . 2021; 1227 - 1246. |
IEEE | koç o,Ekinay İ "Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi." , ss.1227 - 1246, 2021. |
ISNAD | koç, oğuz - Ekinay, İdil. "Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi". (2021), 1227-1246. |
APA | koç o, Ekinay İ (2021). Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1227 - 1246. |
Chicago | koç oğuz,Ekinay İdil Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, no.2 (2021): 1227 - 1246. |
MLA | koç oğuz,Ekinay İdil Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.41, no.2, 2021, ss.1227 - 1246. |
AMA | koç o,Ekinay İ Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(2): 1227 - 1246. |
Vancouver | koç o,Ekinay İ Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(2): 1227 - 1246. |
IEEE | koç o,Ekinay İ "Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, ss.1227 - 1246, 2021. |
ISNAD | koç, oğuz - Ekinay, İdil. "Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ve Tercih Ettikleri Müzik Türlerine Göre Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41/2 (2021), 1227-1246. |