Yıl: 2021 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 165 - 175 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-09-2021

LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES

Öz:
Mulvey’in düşünce hayatı esasında hep aynı veya benzer problemlerin temelinde ilerleyerek farklı açılardan o düşünceyi geliştirmeye ve anlamaya dayanıyor. Bu anlamda Mulvey, düşüncesini sürekli yeniliyor, sorguluyor ve bu sorgulamaya metinlerinin içerisinde büyük bir dürüstlükle yer veriyor. Afterimages’da Mulvey’in metinleri arasında diyalojik bağ metinlerle zihinsel bir ilişki kurmaya izin veriyor ve geçmişle güncel olan arasındaki gerilimin izini taşıyor. Mulvey’in güncelliği; kendi düşüncesi üzerine yönelen metinleri arasında kurulan bu açık diyalojik bağa ve bu bağın yansıtıcı özelliğine dayanıyor. Her bir metin öncekilerden izler taşıyor; aynı filmlere aynı düşüncelere geri dönüyor ama tekrara düşmeden, farklı açılardan yeniden sorgulayarak. Mulvey’in bu kitapta “geç üslup” meselesine eğilmesi satır arasına saklanmış en az iki anlamı öne çıkarıyor: birincisi kendi düşüncelerindeki değişimi gösteriyor, “kendi geç eserinde” aynı filmlere yönelerek, bir anlamda kendi geç üslubunu bu filmler yoluyla yaratıyor; ikincisi geç üslubun -dolaylı olarak ölüm fikrinin- sanat eserine yansıması düşüncesi öznellik ve yorum tartışmasını içeriyor. Bu tartışma da içten içe film çalışmalarında temsil politikalarına, anlamı göstergelerde arayan “yoruma” karşı bir eleştiriyi barındırıyor. Mulvey’in bu “geç eseri” hem geçmişe bakmanın belleğe başvurmanın ağırlığını ve biraz da melankolisini taşıyor, hem de güncelin popülist eleştirisinin “sinemanın ölümünü” ilan eden tüm serzenişlerin olumsuzluğuna hapsolmadan aksine bu dönüşümü kucaklayan, bitimsiz tartışmaların retorik örtüsünü kaldıran bir olumlamayla ilerliyor.
Anahtar Kelime:

REVIEW OF LAURA MULVAY, AFTERIMAGES: ON CINEMA, WOMEN and CHANGING TIMES

Öz:
Mulvey’s thought is based on developing and understanding an idea from difer ent angles by always proceeding on the basis of the same or similar problems.Mulvey constantly renews and questions her thought and embraces this ap proach in her texts. In Afterimages, the dialogic relation between Mulvey’s textsmakes possible a mental relationship with the texts and carries traces of thetension between the past and present. Mulvey’s relevance today lies in the re fective nature of this open dialogic relation between her texts and her thought.Each text carries traces of the previous ones; she returns to the same flms withthe same thoughts, but without falling into repetition—instead questioningthem anew from diferent angles. Mulvey focuses on the “late style” issue in thisbook and highlights at least two meanings hidden between the lines: frst, thechange in her own thought, her return to the same flms in her “late work” and,in a sense, her creation of her own late style through these flms; second, thesubjectivity and interpretation of this late style’s refection—and, indirectly, theidea of death—in art. Her discussion of this second point contains an implicitcriticism of representation policies in flm studies and of the search for meaningin “interpretation.” This “late work” of Mulvey’s carries the burden of lookingback upon memory, and a bit of melancholy as well; it afrms this transforma tion and removes the rhetorical veil of endless discussions without becomingtrapped in the negativity of today’s populist declaration of the “death of cinema.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Kitap Tanıtımı Erişim Türü: Bibliyografik
  • Adorno, T. (2019). Müzik Yazıları (2. Baskı). (Çev. Ş. Öztürk). İstanbul: YKY.
  • Akerman, C. (Yönetmen). (1975). Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles [Film]. Belgium, France.
  • Elsaesser, T. (2009). Freud as media theorist: mystic writing-pads and the matter of memory. Screen. 50(1), 100-113. Doi:10.1093 /screen /hjn078
  • Elsaesser, T. (2014). The Ethics of Appropriation: Found Footage between Archive and Internet. Keynote Recycled Cinema Symposium DOKU.ARTS. 1-11.
  • Eco, U. (2019). Yorum ve Aşırı Yorum (3. Baskı). (Çev. K. Atakay). İstanbul: Ayrıntı.
  • Hitchcock, A. (Yönetmen). (1958). Vertigo [Film]. USA: Paramount, vd.
  • Marazzi, A. (Yönetmen). (2002). Un’ora Sola ti Vorrei [Film]
  • Mulvey, L. & Wollen P. (Yönetmen). (1977). Riddles of the Sphinx [Film]. United Kingdom: BFI.
  • Mulvey, L. (2019). Afterimages On Cinema, Women and Changing Times. London: Reaktion Books.
APA GÜRKAN I (2021). LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. , 165 - 175.
Chicago GÜRKAN IPEK LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. (2021): 165 - 175.
MLA GÜRKAN IPEK LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. , 2021, ss.165 - 175.
AMA GÜRKAN I LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. . 2021; 165 - 175.
Vancouver GÜRKAN I LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. . 2021; 165 - 175.
IEEE GÜRKAN I "LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES." , ss.165 - 175, 2021.
ISNAD GÜRKAN, IPEK. "LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES". (2021), 165-175.
APA GÜRKAN I (2021). LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 12(1), 165 - 175.
Chicago GÜRKAN IPEK LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 12, no.1 (2021): 165 - 175.
MLA GÜRKAN IPEK LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, vol.12, no.1, 2021, ss.165 - 175.
AMA GÜRKAN I LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi. 2021; 12(1): 165 - 175.
Vancouver GÜRKAN I LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi. 2021; 12(1): 165 - 175.
IEEE GÜRKAN I "LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES." sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 12, ss.165 - 175, 2021.
ISNAD GÜRKAN, IPEK. "LAURA MULVEY, AFTERIMAGES:ON CINEMA, WOMEN andCHANGING TIMES". sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 12/1 (2021), 165-175.