Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması

Yıl: 2021 Cilt: 41 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 661 - 696 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17152/gefad.894789 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması

Öz:
Özellikleri nedeniyle Fen eğitiminin sınıfta yapılabilecek etkinliklerinin derslik dışı etkinliklerledesteklenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada derslik dışı fen etkinliklerine (DDFE)yönelik öğretim programı, Eğitim Fakültesi öğrencilerinden bir gruba uygulanmış̧ ve öğretmenadayları üzerindeki etkilerine bakılmıştır. Araştırma yöntemi olarak “eylem araştırması yöntemi”benimsenmiştir ve toplanan nitel veriler “yöntem çeşitlemesi” yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanınproblemi farklı yerlerdeki (botanik park, bilim merkezi ve hayvanat bahçesi) sınıf dışı etkinliklerinöğretmen adayları üzerindeki etkilerinin ortaya çıkarılmasıdır. DDFE uygulaması boyuncaöğretmen adaylarına ilişkin gözlemler ve görüşmeler yapılmış̧, dokümanlar toplanmıştır. İçerikanalizi ve betimsel analiz için endüktif (inductive) analiz NVivo 9 Programı yardımıylakullanılmıştır. Verilerden elde edilen dört ana tema: Ggezi öncesi”, “Gezi sırası”, “Gezi sonrası”ve “Fen Bilimleri eğitimine katkılar” olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, DDFE dersini aldıktansonra öğretmen adayları sınıf dışı fen eğitimi etkinliklerine profesyonel ve ciddi bir boyutgetirmişlerdir
Anahtar Kelime: Derslik dışı fen eğitimi Yöntem çeşitlemesi Eylem araştırması Derslik dışı eğitim Öğretmen yetiştirme

The effects of Out of Classroom Science Activities on Teacher Candidates: An Action Research

Öz:
Due to the characteristics of science education, it has great importance that activities, which can be done in classroom, should be supported with outdoor activities. In this study, The Out of Class Science Activities (TOCSA) Curriculum was implemented to Faculty of Education’s pre-service teachers and it was tried to find out the effects of outdoor education activities on them. ‘Action research method’ was adopted as a research method and qualitative data were obtained via “method triangulation” technics. The Main purpose of the study was to find out the effects of out of class activities in different places (botanical park, science center and zoo) on pre-service teachers. Over the course, observations, interviews were done and some documents were taken from the students to answer this question. Inductive analysis was used for gathering qualitative data, for content analysis and descriptive analysis with the help of NVivo 9 Program. Four themes was revealed as “pre-visit”, “during visit”, “post-visit” and “contribution to science and technology teaching”. According to findings obtained from qualitative data of the study, at the end of TOCSA course, pre-service teachers launched a professional and serious aspect to out of class science education activities.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akamca, G.O., Yildirim, R, G., & Ellez, A.M. (2017), “An alternative educational method in early childhood: museum education”, Educational Research and Reviews, Vol. 12 No. 14, pp. 688-694. Doi: 10.5897/ERR2017.3145
  • Atacı, S. (2020). Mekân - öğrenme ilişkisinin çocuk müzeleri üzerinden incelenmesi. Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi, 2 (1), 28-53
  • Atmaca, S., & Gökmen, A. (2013). Derslik dışı öğretme-öğrenme yaklaşımları. G. Ekici ve M. Güven (Ed.), Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri içinde 8.Bölüm (ss. 297-316). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bamberger, Y., & Tal, T. (2008). Multiple outcomes of class visits to natural history museums: The students’ view. Journal of Science Education Technology, 17, 274–284. https://doi.org/10.1007/s10956-008-9097-3
  • Black, G. (2010). The engaging museum, developing museums for visitors ınvolvement. USA: Routhledge, NY
  • Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education, an introduction to theories and methods. USA: Pearson International Edition.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Chipman, L. E. (2007). Collaborative technology for young children’s outdoor education (Unpublished doctoral dissertation), UMI Number: 3277447.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry & research design, choosing among five approaches. 2nd Edition. Sage Publications, USA
  • Crouch, B., Free, B., & Mitchell, S. (2008). Administering the science collaboration: Immersion, inquiry, innovation (Sc:iii) program. In K. Calvin ve P. J. Gilmer (Eds.). Real science for the real world, doing, learning & teaching. [monograph] FL: Chipley. Panhandle Area Educational Consortium.
  • Crone, W., Dunwoody, S., Rediske, R., Ackerman, S., Zenner-Petersen, G., & Yaros, R. (2011). Informal science education: A practicum for graduate students. Innovative higher education. 36(5),p291-304. DOI:10.1007/s10755-011-9176- x
  • Demirel, Ö. (2002). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Demirtaş, S., & Akkocaoğlu Çayır, N. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Dışı Eğitim Etkinlikleri Projesine Yönelik Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma. EĞİTİM VE BİLİM, 0. doi:http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9565
  • Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoritical introduction to sociological methods. New York: McGraw-Hill.
  • Durmus, Y., & Evren-Yapicioglu, A. (2015). Kemaliye (Erzincan) Ecology Based Nature Education Project In Participants’ Eyes. Procedia - Social and Behavioral Sciences 197 (2015) 1134 – 1139.
  • Doğan, C.D. (2017). Müzelerin eğitim ortamı olarak kulanılması: Ölçme ve değerlendirme uygulamaları. lektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Electronic Journal of Social Sciences. 16(60), 234-248.
  • Hatch, J. A (2002). Doing qualitative research in education settings. State University of New York Press: Albany.
  • Hitchcock, G., & Hughes, D. (1995). Research and the teacher: A qualitative introduction to school-based research. Routledge: London.
  • Emiralioğlu, G. (2017). Doğa eğitimi (Yayımlanmamış Proje Raporu). T.C. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Disiplinlerarası Müze Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • ERG (2016). Çocukların gözünden okulda yaşam araştırma raporu. http://www.egitimreformugirisimi.org/wpcontent/uploads/2017/03/ERG.TEGV_.ÇGOY.AraştırmaRaporu.09.08.16.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Evren, A., Atmaca, S., Akbulut, G.D., Akbulut, A., Durmuş, Y., Akaydın, G., &
  • Demirsoy, A. (2017). Journey to natural history museum in perspective of children. European Journal of Science and Mathematics Education. Vol. 5, No. 4, 2017, 365‐375. DOI: 10.30935/scimath/9517
  • Gilbertson, K., Bates, T., Mclaughlin, T., & Ewert, A. (2006). Outdoor education, methods and stratagies. Human Kinetics. USA.
  • Gökmen, A. (2021). Preservice teachers’ views regarding out-of-class teaching processes: Acase study. International Education Studies 14(5), 74-86. DOI: 10.5539/ies.v14n5p74
  • Gürsoy, G. (2018). Outdoor learning environments in science education. Turkish Studies EducationalSciences,13(11),Spring2018,p.623-649. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13225
  • Kılıç, E. (2014). Durumlu Öğrenme Kuramının Eğitimdeki Yeri ve Önemi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3 (2004) 307-320.
  • Kulalıgil, A. (2016). Sınıf dışı öğrenme ortamlarında gerçeklegşen öğretim uygulamalarının 5. sınıf fen bilimleri dersinde öğrencilerin akademik başarı, yaratıcılık ve motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Lichtman, M. (2010). Qualitative research in education: A user’s guide. 2nd ed. USA: Sage Publications.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research. California: Sage Publications.
  • Metin-Göksu, M. (2020). Sınıf dışı öğrenme ortamları: Köy Enstitüleri örneği. Turkish History Education Journal, 9(1), ss. 1-16. DOI: 10.17497/tuhed.626781
  • Metin, D. (2009). Yaz bilim kampında uygulanan yönlendirilmiş araştırma ve bilimin doğası etkinliklerinin ilköğretim 6. ve 7. Sınıftaki çocukların bilimin doğası hakkındaki düşüncelerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook, qualitative data analysis. 2nd Edition. California: Sage Publications.
  • Miller, D. M., & Wotherspoon, B. M. (2019). Place matters in teacher education. In Karrow, Douglas D. & DiGiuseppe, Maurice. (Eds.), Environmental and Sustainability Education in Teacher Education. Canadian Perspectives. (s. 71- 86). Switzerland: Springer Nature.
  • Muranen, J. (2014). The importance of out-of-school environmental education entities for integrating environmental education into school curriculum – perspectives from Finnish and Dutch environmental education experts. (Unpublished Master’s thesis). University of Tampere, Finland.
  • Murdock, M. (2007). Outdoor education as a protective school-based intervention for “at-risk” youth:A case study examining the muskoka wodds leadership experience for “students of promise” program (Unpublished master thesis). ISBN: 978-0-494-35016-4
  • Obenchain, K. M., & Morris, R. V. (2007). 50 Social Studies Startegies for K-8 Clasrooms. USA: New Jersey, Pearson Prentice Hall.
  • O’Brien, L., & Murray, R. (2007). Forest School and its impacts on young children: Case studies in Britain. Urban Forestry & Urban Greening, 6; 249–265. doi:10.1016/j.ufug.2007.03.006
  • Sarah, J. T. (2020). Qualitative research methods_collecting evidence, crafting analysis, communicating impact-John Wiley & Sons_Blackwell: USA.
  • Shooter, W., Paisley, K., & Sibthorp, J. (2010). Trust Development in Outdoor Leadership. Journal of Experiential Education, 33(3), 189-207. 10.5193/jEE33.3.189
  • Sumita, B., Timothy P. M., & Rajkumar, N. (2011). The influence of science summer camp on African-American high school students’ career choices. School Science & Mathematics, 111(7), 345-353. ISSN: 00366803
  • Swan, M. D. (1970). Tips and tricks outdoor education, approaches to providing children with educational experiences in the out-of-doors. USA: Illinois, The Interstate Printers & Publishers, Inc.
  • Tağrikulu, P., & Yılmaz, C. (2019). Investigation of contribution of outdoor education to spatial problems and their solutions. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 23-39.
  • Thorburn, M., & Allison, P. (2010). Are we ready to go outdoors now? The prospects for outdoor education during a period of curriculum renewal in Scotland. The Curriculum Journal, 21(1), 97-108 https://doi.org/10.1080/09585170903560824
  • Uludağ, G. (2017). Okul dışı öğrenme ortamlarının fen eğı̇tı̇mı̇nde kullanılmasının okul öncesı̇ dönemdekı̇ çocukların bı̇lı̇msel süreç becerı̇lerı̇ne etkı̇sı̇. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yardımcı, E. (2009). Yaz bilim kampında yapılan etkinlik temelli doğa eğitiminin ilköğretim 4 ve 5. Sınıftaki çocukların doğa algılarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yavuz-Topaloğlu, M., & Balçın, M. D. (2021). Doğa eğitim gezisi ve bilim merkezi gezisinde dördüncü sınıf öğrencilerinin fene yönelik tutumlarının incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 55-75.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ATMACA S (2021). Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. , 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
Chicago ATMACA SEVILAY Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. (2021): 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
MLA ATMACA SEVILAY Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. , 2021, ss.661 - 696. 10.17152/gefad.894789
AMA ATMACA S Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. . 2021; 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
Vancouver ATMACA S Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. . 2021; 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
IEEE ATMACA S "Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması." , ss.661 - 696, 2021. 10.17152/gefad.894789
ISNAD ATMACA, SEVILAY. "Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması". (2021), 661-696. https://doi.org/10.17152/gefad.894789
APA ATMACA S (2021). Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
Chicago ATMACA SEVILAY Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, no.2 (2021): 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
MLA ATMACA SEVILAY Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.41, no.2, 2021, ss.661 - 696. 10.17152/gefad.894789
AMA ATMACA S Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(2): 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
Vancouver ATMACA S Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(2): 661 - 696. 10.17152/gefad.894789
IEEE ATMACA S "Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, ss.661 - 696, 2021. 10.17152/gefad.894789
ISNAD ATMACA, SEVILAY. "Derslik Dışı Fen Etkinliklerinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri: Bir Eylem Araştırması". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41/2 (2021), 661-696. https://doi.org/10.17152/gefad.894789