Yıl: 2021 Cilt: 41 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1173 - 1201 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin sergilemiş olduğu yönetim tarzlarının öğretmen özerkliği ve alt boyutları ile ilişkisini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. İlişkisel tarama modeline göre desenlenen bu araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Öğretmen Özerklik Ölçeği’’ ve ‘‘Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, amaçlı örnekleme yöntemlerinden rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenen ve 2020-2021 eğitim öğretim yılında Adıyaman ili Kahta İlçesindeki ilkokullarda görev yapmakta olan 367 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre okul yöneticilerinin yönetim tarzlarında en yüksek puan ortalamasının işbirlikli yönetim tazrına, en düşük puan ortalamasının ise ilgisiz yönetim tarzına ilişkin olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin sınıf içindeki özerklik düzeylerinde, öğretim sürecinde öğretmenin özerkliği ile işbirlikli yönetim tarzı arasında pozitif yönlü, düşük düzeyde çift yönlü, anlamlı ilişki bulunması araştırmadan elde dilen bir diğer sonuçtur.
Anahtar Kelime: Okul yönetimi Öğretmen özerkliği Yönetim tarzı

A Study on Perceived Management Styles of School Administrators and Autonomy of Teachers

Öz:
The aim of this study is to examine the relationship between school administrators' management styles and teacher autonomy and its sub-dimensions in terms of various variables. "Teacher Autonomy Scale" and "Perceived Principal Management Style Scale" were used as data collection tools in this study, which was designed according to the relational screening model. The sample of the study consists of 367 teachers who are determined by random sampling method, one of the purposeful sampling methods, and working in primary schools in Kahta district of Adıyaman in the academic year of 2020-2021. According to the results obtained from the research findings, it is seen that the highest score average of school administrators' management style is related to the cooperative management style, and the lowest average score is related to the irrelevant management style. Another result of the study is that there is a positive, low level, two-way, significant relationship between the autonomy of teachers in the classroom and the teacher's autonomy in the teaching process and the cooperative management style.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Akçay P, SEVİNÇ H (2021). Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. , 1173 - 1201.
Chicago Akçay Püren,SEVİNÇ HALİD HAMZA Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. (2021): 1173 - 1201.
MLA Akçay Püren,SEVİNÇ HALİD HAMZA Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. , 2021, ss.1173 - 1201.
AMA Akçay P,SEVİNÇ H Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. . 2021; 1173 - 1201.
Vancouver Akçay P,SEVİNÇ H Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. . 2021; 1173 - 1201.
IEEE Akçay P,SEVİNÇ H "Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma." , ss.1173 - 1201, 2021.
ISNAD Akçay, Püren - SEVİNÇ, HALİD HAMZA. "Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma". (2021), 1173-1201.
APA Akçay P, SEVİNÇ H (2021). Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1173 - 1201.
Chicago Akçay Püren,SEVİNÇ HALİD HAMZA Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, no.2 (2021): 1173 - 1201.
MLA Akçay Püren,SEVİNÇ HALİD HAMZA Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.41, no.2, 2021, ss.1173 - 1201.
AMA Akçay P,SEVİNÇ H Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(2): 1173 - 1201.
Vancouver Akçay P,SEVİNÇ H Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(2): 1173 - 1201.
IEEE Akçay P,SEVİNÇ H "Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, ss.1173 - 1201, 2021.
ISNAD Akçay, Püren - SEVİNÇ, HALİD HAMZA. "Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzları ve Öğretmenlerin Özerkliği Üzerine Bir Araştırma". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41/2 (2021), 1173-1201.