Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 139 - 146 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124 İndeks Tarihi: 04-10-2021

Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery

Öz:
Objective: The study was carried out to determine the patients’ discharge learning needs after a urologic surgery.Material and Methods: This descriptive study was carried out in the urology clinic of a university hospital. The study sample included individualswho were 18 years and older, had elective surgery with general and spinal anesthesia, and had no sensory-perceptual problems or psychiatricillnesses. 112 patients were contacted between the dates determined. Data were collected through a Patient Information Form and the PatientLearning Needs Scale. The data obtained in the study were analyzed using a computer-based statistical system. The statistical significance levelwas accepted as P < .05.Results: The total mean score of the patient learning needs was 165.23±30.64. In addition, it was observed that there was a difference betweenage, marital status, income status, presence of past surgical experience, and the discharge learning needs (P < .05).Conclusion: According to the results obtained, it was observed that the discharge learning needs of urology patients after surgery was in the“medium–high level” range. In addition, it was determined that the primary education requirement was “treatment and complications.” Nursesshould consider the characteristics of the individual patients and disease when planning pre-discharge training.
Anahtar Kelime:

Üroloji Ameliyatı Olan Hastaların Taburculuk Öncesi Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlemesi

Öz:
Amaç: Araştırma, üroloji ameliyatı olan hastaların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerinin belirlemesi amacıyla planlandı. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen araştırma, bir üniversite hastanesinin üroloji kliniğinde gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklemini; 18 yaş ve üzeri, genel ve spinal anestezi ile ameliyat olan, elektif (planlı) cerrahi uygulanan, duysal-algısal sorunu olmayan ve herhangi bir psikiyatrik hastalığı bulunmayan hastalar olarak oluşturdu. Bu doğrultuda belirlenen tarihler arasında 112 hastaya ulaşıldı. Veriler; “Hasta Bilgi Formu” ve “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” aracılığı ile toplanıldı. Araştırmada elde edilen veriler, bilgisayarda istatistiksel olarak analiz edildi. İstatistik anlamlılık düzeyi P < ,05 olarak kabul edildi. Bulgular: Hasta öğrenim gereksinimleri toplam puan ortalamalarının 165,23±30,64 olduğu görüldü. Ayrıca hastaların yaş, medeni durum, gelir durumu ve geçmiş ameliyat deneyimi varlığı ile taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri arasında farklılık olduğu görüldü (P < ,05). Sonuç: Araştırma sonucu elde edilen bulgular doğrultusunda; üroloji hastalarının ameliyat sonrası taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerinin “orta-yüksek düzey aralığında” olduğu görüldü. Ayrıca öncelikli öğrenim gereksinimin “tedavi ve komplikasyonlar” olduğu belirlendi. Hemşirelerin, hastaların taburculuk öncesi eğitimlerini planlanırken, öncelikli öğrenim gereksi
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Başaran DH, Yılmaz E. Batın cerrahisi yapılan hastaların öğrenim gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2015;2(3):65-70.
  • 2. Aksoy G. Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliği. In: Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N, editors. Cerrahi Hemşireliği I, Genişletilmiş 2. Baskı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri; 2017.p.203-255.
  • 3. Malley A, Kenner C, Kim T, Blakeney B. The role of the nurse and the preoperative assessment in patient transitions. AORN J. 2015;102(2):181.e1-181.e9. [Crossref]
  • 4. Yaman Y. Kalp kapağı replasmanı yapılan hastalara verilen taburculuk eğitiminin değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, 2008.
  • 5. Yaghoobi S, Hamidfar M, Lawson DM, Fridlund B, Myles PS, Pakpour AH. Validity and reliability of the Iranian Version of the Quality of Recovery-40 Questionnaire. Anesth Pain Med. 2015;5(2):e20350. [Crossref]
  • 6. Akyolcu N. Ameliyat Sonrası Hemşirelik Bakımı. In: Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N, editors. Cerrahi Hemşireliği I, Genişletilmiş 2. Baskı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017: 335-366.
  • 7. Fındık ÜY. Cerrahi Süreç: Ameliyat Sonrası Bakım ve Komplikasyonların Önlenmesi. In: Aslan FE, editör. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri İle Birlikte, Ankara, Akademisyen Kitabevi; 2016: 425- 445.
  • 8. Yılmaz E. Cerrahi Süreç: Ameliyat Öncesi Hazırlık ve Bakım. In: Aslan FE, editör. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri İle Birlikte, Ankara, Akademisyen Kitabevi; 2016: 319-345.
  • 9. Pour HA. Ameliyat sonrası ateş ve hemşirelik bakımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;1(4):309-322.
  • 10. Liddle C. How to reduce the risk of deterioration after surgery. Nurs Times. 2013;109(23):16-17.
  • 11. Yolcu S, Akın S, Durna Z. Ameliyat sonrası dönemde hastaların hareket düzeyleri ve hareket düzeyleri ile ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2016;13(2):129-138.
  • 12. Williams LS. Nursing care of patients having surgery Williams LS, Hopper PD, editors. Understanding medical surgical nursing, 5nd edition, Philadelphia: F.A Davis Co; 2015: 202-236.
  • 13. Aslan FE. Ameliyat Sonrası Bakım. Karadakovan A, Aslan FE, editors. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, 4. Baskı, Cilt 1, Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2017: 281-308.
  • 14. Yolcu S, Akın S. Ortopedi, kalp ve genel cerrahi ameliyatları sonrası dönemde hastaların iyileşme durumları ve bakım gereksinimlerinin değerlendirilmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi. 2015;25(3):33- 45.
  • 15. Büyükyılmaz F, Şendir M. Cerrahi hastalarında barsak boşaltımı sorunlarına yönelik hemşirelik bakımı. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2009;2(1):74-81.
  • 16. Çetinkaya F, Duru AG. Dahili ve cerrahi kliniklerindeki hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017;10(2):93-99.
  • 17. Ulusan Z. Kalça protezi uygulanan hastaların taburculuk aşamasındaki bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tez). Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, 2008.
  • 18. Yıldırım M, Bayraktar N. The Roles of Nurses Working in Surgical Clinics in Discharge Planning Process and the Factors Affecting Their Roles. Türkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2010;2(2):73-81.
  • 19. Öztürk H, Çilingir D, Hindistan S. Hastaların dahiliye ve cerrahi kliniklerde hemşirelerin yaptığı hasta eğitimlerini değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2011;4(4):153-158.
  • 20. Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin hasta eğitimi etkinlikleri ve hasta eğitim süreci. Florence Nightingale J Nurs. 2007;15(59):100-106.
  • 21. Tuna Z. Koroner arter bypass greft ameliyatı olan yaşlı hastalara fonksiyonel bağımsızlık düzeyleri doğrultusunda verilen taburculuk eğitiminin hastaların fonksiyonel bağımsızlıklarına etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, 2012.
  • 22. Johansson K, Nuutila L, Virtanen H, Katajisto J, Salanterä S. Preoperative education for orthopaedic patients: systematic review. J Adv Nurs. 2005;50(2):212-223. [Crossref]
  • 23. Lin SC, Cheng SJ, Shih SC, Chang WL, Chu CH, Tjung JJ. The past, present and future of discharge planning in Taiwan. Int J Gerontol. 2013;7(2):65-69. [Crossref]
  • 24. Fedai T, Çetin M, Teke A. Assessment Unnecessary Variations in the Treatment Process with Pareto Analysis. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010;19(3):184-190.
  • 25. Şendir M, Büyükyılmaz F, Muşovi D. Patients’ discharge information needs after total hip and knee arthroplasty: a quasi-qualitative pilot study. Rehab Nurs. 2013;38(5):264-271. [Crossref]
  • 26. Pelt EC, Gililland MJ, Erickson AJ, et al. Improving value in total joint arthroplasty: A comprehensive patient education and management program decreases discharge to post-acute care facilities and post-operative complication. J Arthroplasty. 2018;33:14-18. [Crossref]
  • 27. Topbaş E. Akut pankreatitli hastaların yoğun bakım ekibi tarafından erken tanınması, bakımı ve taburculuk eğitimi. Dahili ve Cerrahi Bilimler Yoğun Bakım Dergisi. 2015;6(3):98-103.
  • 28. Demirkıran G, Uzun Ö. Post-Discharge Learning Needs of Patients Who Had Undergone Coronary Artery Bypass Grafting Surgery. J Ege University Nurs Faculty. 2012;28(1):1-12.
  • 29. Orgun F, Şen G. Bir devlet hastanesinin cerrahi birimlerinde yatan hastaların öğrenim gereksinimlerinin saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 2012;2(4):52-63.
  • 30. Dağ H, Dönmez S, Güleç D, Öztürk R, Eminov A, Saruhan A. Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. J Ege University Nurs Faculty. 2014;30(1):49-59.
  • 31. Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, Çataltepe T, Özbayır T. Learning needs of neurosurgery patient. J Neurol Sci. 2010;27(4):414-420.
  • 32. Temiz Z, Özturk D, Uğras GA, Öztekin SD, Şengül E. Determination of Patient Learning Needs after Thyroidectomy. Asian Pac J Cancer Prev. 2016;17(3):1479-1483. [Crossref]
  • 33. Soyer Ö, Candan DY, Van Giersbergen YM, Ameliyat olan hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2018;11(3):200- 208.
  • 34. Bubela N, Galloway S, McCay E, et al. The patient learning needs scale: Reliability and validity. J Adv Nurs. 1990;15(10):1181-1187. [Crossref]
  • 35. Çatal E, Dicle, A. Validity and reliability study of the Patient Learning Needs Scale in Turkey. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2008;1(1):19-32.
  • 36. Karabacak B.E. Total diz protezi uygulanan hastalarda öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tez). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, 2019.
  • 37. Targan F. Laparoskopik kolesistektomi sonrası hastaların bilgi ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tez). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, 2019.
  • 38. Şahin SY, İyigün E, Açıkel C. Determination of the information needs of patients having undergone colorectal cancer surgery. TAF Prev Med Bull. 2015;14(5):401-405. [Crossref]
  • 39. Yılmaz E, Özkan S. Learning needs of surgical patients. J Anatolia Nurs Health Sci. 2015;18(2):107-115. [Crossref]
  • 40. İlk A. İç hastalıkları kliniğinde yatan kronik hastalığa sahip hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tez). Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, 2010.
  • 41. Boyraz A. Koroner arter bypass greft ameliaytı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri (Yüksek Lisans Bitirme Projesi). İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, 2014.
  • 42. Erdoğan S. Kalp ve damar cerrahisi geçiren hastaların taburculuk öğrenim gereksinimleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, 2019.
  • 43. Demir E. Genel cerrahi ünitesinde ameliyat olan hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018.
  • 44. Uzun O, Ucuzal M, İnan G. Post-discharge learning needs of general surgery patient. PaK J Med Sci. 2011;27(3):634-637.
APA KIZILKAYA Z, Buyukyilmaz F (2021). Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. , 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
Chicago KIZILKAYA Zübeyde Nur,Buyukyilmaz Funda Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. (2021): 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
MLA KIZILKAYA Zübeyde Nur,Buyukyilmaz Funda Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. , 2021, ss.139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
AMA KIZILKAYA Z,Buyukyilmaz F Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. . 2021; 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
Vancouver KIZILKAYA Z,Buyukyilmaz F Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. . 2021; 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
IEEE KIZILKAYA Z,Buyukyilmaz F "Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery." , ss.139 - 146, 2021. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
ISNAD KIZILKAYA, Zübeyde Nur - Buyukyilmaz, Funda. "Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery". (2021), 139-146. https://doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
APA KIZILKAYA Z, Buyukyilmaz F (2021). Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. Archives of health science and research (Online), 8(2), 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
Chicago KIZILKAYA Zübeyde Nur,Buyukyilmaz Funda Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. Archives of health science and research (Online) 8, no.2 (2021): 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
MLA KIZILKAYA Zübeyde Nur,Buyukyilmaz Funda Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. Archives of health science and research (Online), vol.8, no.2, 2021, ss.139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
AMA KIZILKAYA Z,Buyukyilmaz F Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. Archives of health science and research (Online). 2021; 8(2): 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
Vancouver KIZILKAYA Z,Buyukyilmaz F Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery. Archives of health science and research (Online). 2021; 8(2): 139 - 146. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
IEEE KIZILKAYA Z,Buyukyilmaz F "Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery." Archives of health science and research (Online), 8, ss.139 - 146, 2021. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124
ISNAD KIZILKAYA, Zübeyde Nur - Buyukyilmaz, Funda. "Determination of Patients’ Discharge Learning Needs after Urologic Surgery". Archives of health science and research (Online) 8/2 (2021), 139-146. https://doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20124