ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI
Yıl: 2021 Cilt: 20 Sayı: 80 Sayfa Aralığı: 2276 - 2286 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.862734 İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI
Öz: Araştırmada, üniversite son sınıf öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda akademisyen kavramına yüklenenanlamların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Çalışmagrubunun belirlenmesinde kolay örnekleme (Easily Accessible) tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmagrubunda, 2019-2020 ders yılında Bingöl Üniversitesinde öğrenim gören 348 üniversite son sınıf öğrencisi yeralmıştır. Araştırmada öğrencilere metafor cümlesi içeren form online ortamda (Mail, WhatsApp) gönderilmiştir.Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucundaüniversite son sınıf öğrencileri “akademisyen” kavramı ile ilgili 154 farklı metafor üretmiştir. Üniversite sonsınıf öğrencilerinin oluşturduğu metaforlar benzerlik durumlarına göre kategorileştirildiğinde, 21 ayrı kategori ve3 tema oluşturulmuştur. Üniversite son sınıf öğrencilerinin akademisyen kavramına yönelik oluşturduğu temalarsırasıyla; “rehber olma” (%49,78), “araştırmacı” (%45,98) ve “olumsuz özellikler” (%4,31) gibi temalar altındatoplanmıştır. Üniversite son sınıf öğrencilerinin akademisyen kavramına ilişkin algılarına göre akademisyenleringenellikle, “rehber” ve araştırmacı olarak algılandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: THE CONCEPT OF ACADEMICIANS FROM THE PERSPECTIVE OF THE SENIOR UNIVERSITY STUDENTS
Öz: In the study, it was aimed to examine the meanings attributed to the concept of academician in line with the opinions of senior university students. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used. In the determination of the study group, easily accessible technique was used. The study group of this research was 348 senior university students studying at Bingöl University in the 2019-2020 academic year. In the study, the form containing a metaphor sentence was sent to the students online (Mail, WhatsApp). The "content analysis" technique was used in the analysis of the data. As a result of the research, the participants produced 154 different metaphors about the concept of "academician". When the metaphors created by the participants were categorized according to their similarity, 21 different categories and 3 themes were created. The themes created by the participants for the concept of academician are grouped under themes such as "being a guide" (49.78%), "researcher" (45.98%), and "negative characteristics" (4.31%) respectively. According to the participants' perceptions of the concept of academician, it was concluded that academicians are generally perceived as "guides" and “researchers”.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Olgu Sunumu Erişim Türü: Erişime Açık
- Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 202-208.
- Akar, H. ve Aydın, S. (2016). Öğretim elemanlarının mesleki yeterliklerini gerçekleştirme düzeyleri ile öğrencilerin akademik motivasyonu arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1344-1352.
- Altun, S. A. & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 329- 354.
- Arabacı, İ. B. & Akıllı, C. (2013). Lisansüstü öğretimde öğrenci sorunları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 124 -134, Sakarya.
- Başarır, F. & Sarı, M. (2015). Kadın akademisyenlerin" kadın akademisyen olma" ya ilişkin algılarının metaforlar yoluyla incelenmesi. Journal of Higher Education & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 41-51.
- Bletzer, K. V. (2015). Visualizing the qualitative: Making sense of written comments from an evaluative satisfaction survey. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 12.
- Bora, N., Arslan, O. & Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 32-44.
- Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. Princeton Pike, Lawrenceville: Princeton University Press.
- Cook-Sather, A. (2003). Movements of mind: The matrix, metaphors, and re-imagining education. Teachers College Record, 105(6), 946.
- Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1(21), 269-283.
- Demirtaş, H. & Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 113-144.
- Ertem, Z. S. (2015). Lise öğrencilerinin üniversite öğrenci ve öğretim elemanlarına ilişkin algılarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (1993). How to design and evaluate research in education (Vol. 7). New York: McGraw-Hill.
- Gömleksiz, M. N. & Yıldırım, F. (2013). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 68-74, Sakarya Üniversitesi.
- Güler, T. & Akman, B. (2006). 6 yaş çocuklarının bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 55-66.
- Gülmez, D. & Özteke-Kozan, H. İ. (2017). A study of research assistants' perceptions about academic adviser and academic life through metaphors. Journal of Education and Practice, 8(7), 96-106.
- Gürgan Öztürk, F. & Dinç, H. (2016). Lisansüstü eğitim alan müzik öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. İdil, 5(21), 505-520.
- Katipoğlu, M. & Katipoğlu, B. (2016). İlköğretim bölümü öğrencilerinin akademisyenlik ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Journal of International Social Research, 9(46), 572- 580.
- Kaya, M. F., Sungurtekin, D. & Deniz, S. (2017). Üniversitelerde öğretim elemanı kaynaklı iletişim sorunları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-195.
- Kılcan, B. (2017). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Ankara: Pegem Akademi.
- Kuzu, Y. (2020). Eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin akademisyen kavramına ilişkin metafor algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 557-582.
- Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago and London: The University of Chicago Press.
- Lakoff, G. & Johnson, M. (2015). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil. (G. Y. Demir, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları.
- Limon, İ. & Durnalı, M. (2018). Doktora öğrencilerinin doktora eğitimi ve öğretim üyelerine yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 26-40.
- Mayring, P., Gümüş, A. & Durgun, S. M. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş: Nitel düşünce için bir rehber. (A, Gümüş ve Sezai Durgun, Çev.). Ankara: Bilgesu Yayınevi.
- Miles M.B. & Huberman A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand: Sage Publications.
- Musselin, C. (2013). Redefinition of the relationship between academics and their university. Higher Education, 65(1), 25-37.
- Odabaşı, F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S. & Mısırlı, Z. A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen olmak. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 127-142.
- Ormell, C. (1996). Eight metaphors of education. Education Research, 38(1), 67-75.
- Ortaş, İ. (2004). Öğretim üyesi ya da bilim insanı kimdir? Pivolka, 3(12), 11-16.
- Özdemir, Ç., Yüksel, G., Cemaloğlu, N., Çakmak, M., Çeliköz, N., Erişen, Y., ... & Semiz, M. (2006). Türkiye’de öğretim elemanları. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi.
- Özkan, A. (2005). Makyaj dersi bulunan lisans düzeyindeki eğitim programlarında öğretim elemanlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Özüdoğru, G. & Çakır, H. (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Journal of Kırşehir Education Faculty, 15(2), 207-226.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri, (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
- Pedro, F. (2009). Continuity and change in the academic profession in European countries. Higher Education in Europe, 34(3-4), 411-429.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
- Sıvacı, S.Y. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik alan bilgisi yeterlikleri ile matematik dersine yönelik tutumlarının incelenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(26), 244-255.
- Tepebaşlı, F. (2013). Metafor yazıları. Ankara: Çizgi.
- Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Journal of Higher Education & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 153-160.
- Türk Dil Kurumu, (2020). Online Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option =com_gtsve arama=gtsveguid=TDK.GTS.5cca21be0b54f3.43240071.
- Polat, S., Apak, Ö. & Akdağ, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 57-78.
- Uslu, B. (2019) Preschool teachers‟/principals‟ feelings matter: Their metaphoric perceptions on academicians. European Early Childhood Education Research Journal, 27(5), 722- 735.
- Yalçın, M., Özoğlu, E. A. & Dönmez, A. (2016). Metaphoric perceptions of academic staff about the concept of research assistant. Education & Science, 41(185), 19-32.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldız, Süleyman M. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin bir öğretim elemanında bulunması gereken yeterliklere yönelik algılamalarının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 1-7.
- Yob, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127–138.
APA | DEMIRBILEK N (2021). ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. , 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
Chicago | DEMIRBILEK NESIP ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. (2021): 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
MLA | DEMIRBILEK NESIP ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. , 2021, ss.2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
AMA | DEMIRBILEK N ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. . 2021; 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
Vancouver | DEMIRBILEK N ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. . 2021; 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
IEEE | DEMIRBILEK N "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI." , ss.2276 - 2286, 2021. 10.17755/esosder.862734 |
ISNAD | DEMIRBILEK, NESIP. "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI". (2021), 2276-2286. https://doi.org/10.17755/esosder.862734 |
APA | DEMIRBILEK N (2021). ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20(80), 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
Chicago | DEMIRBILEK NESIP ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20, no.80 (2021): 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
MLA | DEMIRBILEK NESIP ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.20, no.80, 2021, ss.2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
AMA | DEMIRBILEK N ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(80): 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
Vancouver | DEMIRBILEK N ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(80): 2276 - 2286. 10.17755/esosder.862734 |
IEEE | DEMIRBILEK N "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20, ss.2276 - 2286, 2021. 10.17755/esosder.862734 |
ISNAD | DEMIRBILEK, NESIP. "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN AKADEMİSYEN KAVRAMI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20/80 (2021), 2276-2286. https://doi.org/10.17755/esosder.862734 |