KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ
Yıl: 2021 Cilt: 20 Sayı: 80 Sayfa Aralığı: 1818 - 1831 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.845336 İndeks Tarihi: 29-07-2022
KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ
Öz: Kapsayıcı eğitim, birey içi ve bireyler arası farklılıkları dikkate alarak tüm öğrencilerin gereksinimleridoğrultusunda ilgili destek ve eğitim hizmetlerinden yararlanması yoluyla bir arada öğrenmelerini destekleyenbir yaklaşım olarak tanımlanmaktadır. Bu çerçevede, sadece özel gereksinimi olan öğrenciler değil, toplumdakitüm kesimlerin kültürel, sosyal ve ekonomik ayırım olmaksızın eğitim hakkı, temel insan haklarından biri olarakkabul edilmektedir. Bu çalışmada, 2018 yılı Hindistan yapımı “Hıçkırık” adlı film içerik analizi yöntemi ileincelenmiştir. Filmde kekeme olan bir öğretmenin sosyo-ekonomik yönden dezavantajlı öğrencileri ileyaşadıkları olaylar anlatılmaktadır. Kapsayıcı eğitime ilişkin olarak belirlenen „tutumlar‟, „eşit fırsatlar‟ ve„öğretim‟ temaları altında alt temalar belirlenerek filmden temalara ilişkin örnekler incelenmiştir. Sonuç olarak,filmde bireysel farklılıklara saygı, olumsuz önyargılarla baş etme, engelleri aşmak, güçlü yönleri keşfetme, hedefbelirleme ve farklılaştırılmış öğretim konularında örnekler verildiği belirlenmiştir. Bu bağlamda, filmin eğitimamaçlı olarak, eğitim fakültesi öğrencileri ile öğretmenlere izletilmesi önerilebilir. Ayrıca film, kapsayıcı eğitimkonusunda toplumsal farkındalığın arttırılmasına katkı sağlayabilir.
Anahtar Kelime: ANALYSIS OF THE FILM “HICHKI” IN INCLUSIVE EDUCATION CONTEXT
Öz: Inclusive education is defined as an approach which supports learning together through intra and interindividual education, information retrieval and inter-individual education, knowledge acquisition and differences among individuals. In this context, not only students with special needs, but also all groups within the society without cultural, social and economic discrimination, benefit from inclusive education right as one of the basic human rights. In this study, the 2018 Indian film "Hichki" was analyzed with the content analysis method. In the film, the experiences of a teacher with stuttering disability with her socio-economically disadvantaged are described. Sub-themes were determined under the themes of 'attitudes', 'equal opportunities' and 'teaching' in the categories of inclusive education, and examples of themes from the film were examined. As a result, it was determined that examples of „Respect for individual differences‟, „dealing with negative prejudices‟, „overcoming obstacles‟, „realizing strengths‟, „goal setting‟ and „differentiated curricula‟, existed in the film. In this context, the film is suggested is to be watched by the education faculty and teachers for educational purposes. In addition, the film can contribute to social awareness about inclusive education.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abbas, F., Zafar, A., & Naz, T. (2016). Footstep towards inclusive education. Journal of Education and Practice, 7(10), 48-52.
- Baykoç-Dönmez, N., ve Şahin, S. (2011). Özel eğitimin tarihi gelişimi. N. Baykoç (Ed.). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim içinde (ss. 29-50). Ankara: Eğiten Kitap.
- Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 5 (2), 1-12.
- Bölükbaşı, B. (2008). Türkiye’de Sosyal Dışlanma ve Yosulluk, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Creswell, J., W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çelik, R. (2017). Adalet, Kapsayıcılık ve Eğitimde Hakkaniyetli Fırsat Eşitliği. Fe Dergi 9(2), 17-29.
- Çetin, B. I. (2016). Antik Çağ‟dan Sanayi Devrimi‟ne Batı Dünyasında Engellilik Tarihi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (36), 167-184. DOI: 10.31795/baunsobed.662225
- Çetin, B. I. (2017). Sanayi Devrimi‟nden 21. Yüzyıla Batı Dünyasında Engellilik. SGDSosyal Güvenlik Dergisi, 7(1), 91-122.
- Çuhadar, S. (2013). Özel Eğitim Süreci. Özel eğitim içinde Sezgin Vuran (Ed.), 2, (3-30). Ankara: Maya Akademi.
- Demirel Kaya, E. (2019). Millî Eğitim Bakanlığının Temel Eğitim Kademesindeki Dezavantajlı Öğrencilere Yönelik Kapsayıcı Eğitim Politika ve Uygulamaları (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ergüden, A. D. (2008). Sosyal dışlanma açısından bedensel engelli bireylerin yaşantılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Fennell, H. A. (2013). Reel stories of teaching: Film and teacher education. Action in Teacher Education, 35(5-6), 445-461.
- Güneş, H., Aktaş, İ., Konuk, Ö. ve Şahsuvaroğlu, T. E. (2013). Eğitim. E. Menda, N. Balkan ve N. Berktay (Eds.), Engelsiz Türkiye için yolun neresindeyiz? Mevcut durum ve öneriler içinde (s. 174-227). İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
- Horzum, T., & İzci, K. (2018). Preservice Turkish teachers‟ views and perceived competence related to ınclusive education. Journal of Education and e-Learning Research, 5(2), 131-143.
- İra, N., & Gör, D. (2018). Eğitim fakültesi öğretim üyelerinin kapsayıcı eğitime yönelik görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling (TIJSEG) ISSN: 1300-7432, 7(2), 29-38.
- Kontaş, H. (2016). The effect of an education-themed movie on the academic motivation of teacher candidates and their attitude towards teaching profession. Journal of Education and Training Studies, 4(6), 93-103.
- McCormick, P. (2007). Film school: Teacher-student relationships in movies can be inspirational or downright creepy. But as catholics it’s up to us to help each other learn and grow. Retrieved from the http://www.thefreelibrary.com/Film+school%3a+teacherstudent+relationships+in+movi es+ can+be...- a0162470179
- Metzler, I. (2006). Disability in Medieval Europe. London & New York: Routledge.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba-Altun ve A. Ersoy, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
- Nadir, U. (2013). Aile danışmanlığı eğitimlerinde popüler filmlerin kullanımı ve yapısal aile terapisi kuramı ile Dalgaların Prensi filminin analizi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 129-144.
- Qi, Y. (2019). An Analysis of the Narrative Mode of the Indian Film Hichki. Open Journal of Social Sciences, 7(12), 205.
- Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(11), 323-343.
- Pautz, M. C. (2015). Argo and Zero Dark Thirty: Film, government, and audiences. PS: Political Science & Politics, 48(1), 120-128.
- Polat, S., & Akcan, E. (2017). Eğitim temalı filmlerin çokkültürlü eğitim açısından analizi. Electronic Turkish Studies, 12(18), 475-504.
- Rakap, S. (2018). Kapsayıcı eğitim. O. Çakıroğlu (Ed.), Özel eğitim I içinde (s. 1-23). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları.
- Sıvacı, S. Y. (2018). Öğretmen eğitiminde film: öğretmen adaylarının „Her Çocuk Özeldir‟ filmini değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 495-506.
- Stokes, S. (2002). Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 1(1), 10-19.
- Tofur, S. (2018). Use of educational movies in classroom management courses: A metaphorical study. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 9 (4), 389-411.
- Uzunaslan, Ş. ve Tek, S. (2019). Kültür temelli sosyal eşitsizlik ve eğitim. Electronic Turkish Studies, 14(5), 277-286.
- Whiteman, D. (2009). Documentary film as policy analysis: The impact of yes, in my backyard on activists, agendas, and policy. Mass Communication and Society, 12(4), 457-477.
- Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
- Yakar, H. G. I. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 21-36.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yurdigül, A. (2014). Eğitim olgusunun sinematografik anlatıdaki yeri üzerine bir yaklaşım denemesi (“Bal” filmi örneği). Ekev Akademi Dergisi, 60(60), 487-502.
- Yücesoy-Özkan, S., Kırkgöz, S. ve Beşdere, B. (2018). Normalleştirmeden kapsayıcı eğitime: Tarihsel gelişim. Kapsayıcı eğitim içinde. S. Rakap ve H. Gurgur (Editörler). Ankara Pegem Akademik.
APA | Kaya N (2021). KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. , 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
Chicago | Kaya Nisa Gökden KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. (2021): 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
MLA | Kaya Nisa Gökden KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. , 2021, ss.1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
AMA | Kaya N KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. . 2021; 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
Vancouver | Kaya N KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. . 2021; 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
IEEE | Kaya N "KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ." , ss.1818 - 1831, 2021. 10.17755/esosder.845336 |
ISNAD | Kaya, Nisa Gökden. "KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ". (2021), 1818-1831. https://doi.org/10.17755/esosder.845336 |
APA | Kaya N (2021). KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20(80), 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
Chicago | Kaya Nisa Gökden KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20, no.80 (2021): 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
MLA | Kaya Nisa Gökden KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.20, no.80, 2021, ss.1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
AMA | Kaya N KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(80): 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
Vancouver | Kaya N KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(80): 1818 - 1831. 10.17755/esosder.845336 |
IEEE | Kaya N "KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20, ss.1818 - 1831, 2021. 10.17755/esosder.845336 |
ISNAD | Kaya, Nisa Gökden. "KAPSAYICI EĞİTİM BAĞLAMINDA “HIÇKIRIK” FİLMİNİN ANALİZİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20/80 (2021), 1818-1831. https://doi.org/10.17755/esosder.845336 |