2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl: 2021 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 923 - 947 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-10-2021

2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
2872 sayılı Çevre Kanunu’nda 26/4/2006 tarihinde gerçekleştirilen reformla, Kanun kapsamındaki idari para cezalarının yargılama ve tahsil usulü 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’ndaki usulden farklılaştırılmıştır. Ancak aynı yılın sonunda 6/12/2006 tarihinde Kabahatler Kanunu’nda yapılan değişiklikle, genel bütçeye gelir kaydedilen idari para cezalarının vergi dairelerince tahsil edilebilmesi için kesinleşme şartı getirilmiştir. Çevre Kanunu’ndaki değişikliklerde Kanun kapsamındaki idari para cezaları için kesinleşme şartı öngörülmemişken, Kabahatler Kanunu’ndaki genel nitelikli bu değişiklik sonucunda tüm idari para cezaları bakımından kesinleşme şartının getirilmiş olması, adı geçen cezaların tahsilinde hangi Kanun’un uygulanacağı sorusunu gündeme getirmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, öteden beri özel bir kanun olduğu gerekçesiyle Çevre Kanunu kapsamındaki idari para cezalarının tahsili için bu cezaların kesinleşmesini beklemezken, cezaların tahsil edilmesini istediği vergi daireleri, Hazine ve Maliye Bakanlığınca çıkartılan Tahsilat Genel Tebliği doğrultusunda kesinleşme olmadan tahsil işlemi yapmamaktadır. Uygulamada uzunca bir süredir devam eden bu tutum farkı idareler arasında hukuki ihtilafa yol açmaktadır. Çalışmada, bahsedilen ihtilafın temelinde yatan hukuki nedenler tartışılmakta, çözüm için atılması gereken adımların neler olabileceği üzerinde durulmaktadır.
Anahtar Kelime:

EVALUATION OF FINALITY REQUIREMENT FOR THE COLLECTION OF ADMINISTRATIVE FINES IN SCOPE OF THE ENVIRONMENTAL LAW NO 2872

Öz:
With the reform carried out on 26/4/2006 in the Environmental Law No. 2872, the trialprocedure and collection of administrative fines within the scope of this Law have beendifferentiated from the procedure in the Misdemeanor Law No. 5326. However, with theamendment made in the Law of Misdemeanors at the end of the same year on 6/12/2006,the finality requirement was imposed for administrative fines that are recorded as income tothe general budget in order to be collected by the the tax offices. The stipulation of thefinality requirement in terms of all administrative fines in the Law of Misdemeanors whilethere is no finality requirement of administrative fines in the amended Environmental Law,has raised the question about which Law will be applied in the collection of theaforementioned fines. The Ministry of Environment and Urbanization does not wait for thefinalization of the administrative fines for collection long since, in the scope of theEnvironmental Law claiming it to be a special law. But the tax offices which are requestedto collect the fines, do not make collections without finalization in accordance with theGeneral Communiqué on Collection issued by the Ministry of Treasury and Finance. Thisdifference of attitude, which has been ongoing for a long time in practice, causes legaldisputes between both citizens and administrations. In the study, the legal reasonsunderlying the dispute are discussed and the steps to be taken for a solution are emphasized.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Çelik, B. (2018). Kamu Alacaklarının Takip ve Tahsil Hukuku (Vergi İcra Hukuku). 3. Baskı. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık A.Ş.
  • Budak, T. ve Berk, S. (2011). Kamu Alacağı: Hukuki Bir Değerlendirme. Business and Economics Research Journal, 2(2), 61-76.
  • Dönmezer, S. ve Erman, S. (1983). Nazari ve Tatbiki Ceza Hukuku. Yeniden Gözden Geçirilmiş 8. Bası. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Gerçek, A. (2017). Kamu Alacaklarının Tahsil Hukuku. 5. Baskı. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Gözler, K. (2013). Yorum İlkeleri. Anayasa Hukukunda Yorum ve Norm Somutlaşması, Kamu Hukukçuları Platformu. Hazırlayan: Dr. Ozan Ergül. Ankara: Türkiye Barolar Birliği Yayınları, 236, 15-119.
  • Gözübüyük, A. Ş. (2004). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. Güncelleştirilmiş 20. Bası. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Gözübüyük, A. Ş. (2012). Yönetim Hukuku. 31. Bası. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Günday, M. (1999). İdare Hukuku. 4. Baskı. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Güneysu, N. B. (2017). Sosyal Düzen Kuralları ve Hukuk, Hukukun Temel Kavramları. Ed. Aydın, U. & Sütken, E. 1. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 3509, 2-19.
  • Güran, S. (2003). İdari İşlem ve İdari Yargı’nın Kuruluş ve İşleyişine İlişkin Temel Esaslar. İstanbul Barosu Dergisi, 77(1), 7-30.
  • Güriz, A. (2019). Hukuk Başlangıcı. Gözden Geçirilmiş 19. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Işıktaç, Y. (1999). Hukuk Normunun Mantıksal Analiz ve Uygulaması. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • İçel, K. ve Donay, S. (1999). Karşılaştırmalı ve Uygulamalı Ceza Hukuku (Genel Kısım-1. Kitap). Yenileştirilmiş 3. Bası. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Kalabalık, H. (2003). İdari Yargılama Usulü Hukuku. 2. Baskı. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Kuluçlu, E. (2008). Türk Hukuk Sisteminde Normlar Hiyerarşisi ve Sayıştay Denetimine Etkileri. Sayıştay Dergisi, 71, 3-22.
  • Özay, İ. H. (1996). Günışığında Yönetim. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Özlüer, I. Ö. (2015). İdari Yaptırımların Özellikleri ve Çevre Kanunu. Ankara Barosu Dergisi, 2015/1, 121-186.
  • Sonsuzoğlu, E. (2001). Türk Vergi Hukukunda Fer’i Borç ve Alacak Olarak Faiz. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Şener, E. (2001). Hukuk Sözlüğü. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
  • Tan, T. (2005). İdari Yaptırımlar ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ndeki Güvenceler. Prof. Dr. A. Şeref Gözübüyük’e Armağan. Turhan Kitabevi. Ankara. 309-326.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (2006). 5560 Sayılı Kanun’un Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurul Tutanakları, Çevrimiçi, https://www.tbmm.gov.tr/tutanak/donem22/yil5/bas/b028m.htm (02.02.2021).
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (2006). 5560 Sayılı Kanun’un Madde Gerekçeleri ve Genel Gerekçesi, Çevrimiçi, https://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem22/yil01/ss1255m.htm, (02.02.2021).
  • Türkmenoğlu, S. (2017). Çerçeve Kanun 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu Işığında 2872 sayılı Çevre Kanunundaki İdari Cezalar. (Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi). Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. Ankara.
  • Danıştay. (2006). 10/3/2006 tarihli ve E.2005/6912-K.2006/1029 sayılı Danıştay 6. Daire Kararı, Çevrimiçi, http://emsal.danistay.uyap.gov.tr/BilgiBankasiIstemciWeb/GelismisDokum anAraServlet, (02.02.2021).
  • Anayasa Mahkemesi, (2006). 1/3/2006 tarihli ve E.2005/108-K.2006/35 sayılı Anayasa Mahkemesi Kararı, Çevrimiçi, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2006/07/20060722-8.htm, (02.02.2021).
  • 6183 Sayılı “Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun”, Resmi Gazete. 8469, 28.7.1953.
  • 2872 Sayılı “Çevre Kanunu”, Resmi Gazete. 18132, 11.8.1983.
  • 5326 Sayılı “Kabahatler Kanunu”, Resmi Gazete. 25772 (Mükerrer), 31.3.2005.
  • 5491 Sayılı Kanun, Resmi Gazete. 26167, 13.5.2006.
  • 5560 sayılı Kanun, Resmi Gazete. 26381, 19.12.2006.
  • 442 Sayılı “Köy Kanunu”, Resmi Gazete. 68, 7.4.1924.
  • 442 Seri Nolu “Tahsilat Genel Tebliği”, Resmi Gazete. 26520, 12.5.2007.
  • 2709 Sayılı “Türkiye Cumhuriyeti Anayasası”, Resmi Gazete. 17863 (Mükerrer), 9.11.1982.
  • 213 Sayılı “Vergi Usul Kanunu”, Resmî Gazete. 10703, 10.1.1961.
APA Ercan E (2021). 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 923 - 947.
Chicago Ercan Erdem 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. (2021): 923 - 947.
MLA Ercan Erdem 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2021, ss.923 - 947.
AMA Ercan E 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2021; 923 - 947.
Vancouver Ercan E 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2021; 923 - 947.
IEEE Ercan E "2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.923 - 947, 2021.
ISNAD Ercan, Erdem. "2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ". (2021), 923-947.
APA Ercan E (2021). 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, 14(2), 923 - 947.
Chicago Ercan Erdem 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları 14, no.2 (2021): 923 - 947.
MLA Ercan Erdem 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, vol.14, no.2, 2021, ss.923 - 947.
AMA Ercan E 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları. 2021; 14(2): 923 - 947.
Vancouver Ercan E 2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları. 2021; 14(2): 923 - 947.
IEEE Ercan E "2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ." Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, 14, ss.923 - 947, 2021.
ISNAD Ercan, Erdem. "2872 SAYILI ÇEVRE KANUNU UYARINCA VERİLENİDARİ PARA CEZALARININ TAHSİLİNDEKESİNLEŞME ŞARTININ DEĞERLENDİRİLMESİ". Muhasebe ve Vergi Uygulamaları 14/2 (2021), 923-947.