Yıl: 2020 Cilt: 32 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 7 - 31 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.16878/gsuilet.715831 İndeks Tarihi: 06-10-2021

Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji

Öz:
Nostalji ve müzik arasındaki etkileşimsel uzam her gün daha fazla araştırmanın yapıldığı bir temas bölgesini oluşturur. Özellikle bireysel boyutta işleyennostaljiyi ele alan metinlerin çoğunda nostaljinin müzikle olan yakın ilişkisine işaret edilmektedir. Müzik ve nostalji arasında neredeyse doğal görülen bu ilişkiyerağmen, gündelik yaşamda aktörlerin bu ilişkiyi nasıl deneyimledikleri konusundabilgimiz çok sınırlıdır. Müzik deneyimi gibi, karmaşık bir duygu olarak tanımlanannostalji deneyimi de asıl olarak bireylerin duyu dünyalarında gerçekleşir.Müzikal nostalji, bu çalışmada gündelik yaşamda müzik aracılığı ile deneyimlenen özel bir nostalji biçimini ifade etmek için kullanılmaktadır. Bu kavramsallaştırmadan hareketle, genç yetişkinlerin kimlik oluşturma süreçlerinde müzikalnostaljinin nasıl bir kaynak oluşturduğunun incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, etnografik bir keşif çalışması yürütülmüş ve aktörlerin müzikal nostaljiyiuzamsal bir taktik olarak kullandıkları sonucuna varılmıştır
Anahtar Kelime:

The Song Sings You: Musical Nostalgia in Everyday Life

Öz:
Music and nostalgia dwell in a common home. The contact zone between music and nostalgia offers rich research opportuni-ties for researchers. However, despite the great number of stud-ies examining the strong relations between music and nostalgia, we have a limited knowledge on how musical nostalgia is being experienced in everyday life. The experience of nostalgia, as well as the musical experience, primarily takes place in the individuals’ sensorium. In this study, the term “musical nostalgia” is used to express nostalgia through music, as it is experienced in everyday life. Based on this conceptualization, this study aims to observe the role of mu-sical nostalgia in the process of identity formation of young adults.
Anahtar Kelime:

Les chansons vous chantent : nostalgie musicale dans la vie quotidienne

Öz:
La musique et la nostalgie résident dans une maison commune. Cette zone de contact présente de riches opportunités de recherche pour les chercheurs. Un grand nombre d’études soulignent les fortes relations entre musique et nostalgie. Cependant, malgré cette relation solide, nous avons une connaissance limitée de la façon dont la musique et la nostalgie sont vécues dans la vie quotidienne. L’expérience de la nostalgie, ainsi que l’expérience musicale, se déroule principalement dans les mondes sensoriels des individus. Dans cette étude, le terme « nostalgie musicale » est utilisé pour exprimer une expérience spécifique, c’est-à-dire la nostalgie à travers la musique telle qu’elle est vécue au quotidien. Sur la base de cette conceptualisation, cette étude vise à observer le rôle de la nostalgie musicale dans le processus de formation identitaire des jeunes adultes.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barrett, F. S., Grimm, K. J., Robins, R. W., Wildschut, T., Sedikides, C. ve Janata, P. (2010). Music-evoked nostalgia: Affect, memory, and personality. Emotion, 10(3), 390-403.
  • Batcho, K. I. (1998). Personal Nostalgia, World View, Memory, and Emotionality, 22
  • Bauman, R. ve Sherzer, J. (1975). The Ethnography of Speaking. Annual review of anthropology, 4(1).
  • Bennett, A. (2002). Researching youth culture and popular music: A methodological critique. British Journal of Sociology, 53(3), 451-466.
  • Bennett, A. (2005). Culture and everyday life. London: SAGE
  • Blacking, J. (1973) How Musical is Man? Seattle and London: University of Was-hington Press.
  • Born, G. (2011). Music and the materialization of identities. Journal of Material Culture, 16(4), 376-388.
  • Boym, S. (2009). Nostaljinin Gelecegi. Istanbul: Metis.
  • Bull, M. (2000). Sounding Out the City: Personal Stereos and the Management of Everyday Life. Oxford: Berg.
  • Chalfen, R. (1987). Snapshot versions of life. Bowling Green, Ohio: Bowling Gre-en State University Popular Press.
  • Cheung, W.-Y., Wildschut, T., Sedikides, C., Hepper, E. G., Arndt, J. ve Vinger-hoets, A. J. J. M. (2013). Back to the Future: Nostalgia Increases Optimism. Personality and Social Psychology Bulletin, 39(11), 1484-1496.
  • Cicchelli, V. (2001). Les jeunes adultes comme objet théorique. Recherches et Prévisions, 65(1), 5-18.
  • Chou, H.-Y. ve Lien, N.-H. (2014). Old Songs Never Die: Advertising Effects of Evoking Nostalgia With Popular Songs. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 35(1), 29-49.
  • Davis, F. (1977). Nostalgia, Identity and the Current Nostalgia Wave. The Journal of Popular Culture, 11(2), 414-424.
  • De Certeau, M. (2008). Gundelik hayatın kesfi I: Eylem, uygulama, uretim sanatları (cev. L. Arslan Ozcan). Ankara: Dost Kitabevi.
  • DeNora, T. (1999). Music as a technology of the self. Poetics, 27(1), 31-56.
  • DeNora, T. (2000). Music in Everyday Life. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Feld, S. (1984). Communication, Music, and Speech about Music. Yearbook for Traditional Music, 16, 1.
  • Feld, S. (2015). Acoustemology. D. Novak and M. Shakeeny (Der.), içinde, Keywords in Sound. Durham/ Duke University Press.
  • Finnegan, R. (2003). Music, Experience and the Anthropology of Emotion. M. Clayton, T. Herbert and R. Middleton (Der.), içinde, The Cultural Study of Music: A Critical Introduction (s. 181–192). New York: Routledge.
  • Frith, S. (1981) Sound Effects: Youth, Leisure, and the Politics of Rock’n’Roll, New York: Pantheon Books.
  • Frith, J. ve Ahern, K. F. (2015). Make a sound garden grow: Exploring the new media potential of social soundscaping. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 21(4), 496-508.
  • Geertz, C. (1973). “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture”, The Interpretation of Cultures icinde, New York: Basic Books
  • Gill, D. (2017). Melancholic modalities: Affect, Islam, and Turkish classical musicians. New York, NY: Oxford University Press.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Garden City, N.Y. : Doubleday
  • Goffman, E. (1964). The Neglected Situation. American Anthropologist, New Se-ries, 66(6,), 133-136.
  • Gouk, P. (2000). Music, Melancholy and Medical Spirits in Early Modern Thought. Peregrine Horden (Der.), içinde, Music as Medicine: The History of Music The-rapy since Antiquity (s. 173-194). Guilford: Ashgate Publishing.
  • Göktürk, A. (1988) Okuma Uğraşı, İnkılâp Kitabevi.
  • Hall, E. T. (1959). The silent language. Garden City, N.Y: Doubleday.
  • Hall, E. T. (1964). Adumbration as a Feature of Intercultural Communication, American Anthropologist, New Series, 66(6,), 154-163.
  • Hennion, A. (2001) Music Lovers. Taste as Performance. Theory, Culture, So-ciety, 18 (5), s.1-22
  • Hennion, A. (2003). Music and mediation: Toward a new sociology of music, M.
  • Clayton, T. Herbert, R. Middleton (Der.) içinde, The cultural study of music: A critical introduction (s. 249–260). London: Routledge.
  • Hennion, A. (2007). La Passion musicale: Une sociologie de la médiation. Paris: Editions Métailié.
  • Homeros. (1992) Odysseia, (cev. Azra Erhat - A. Kadir), Can Yayınları, Istanbul.
  • Hymes, D. (1962). The ethnography of speaking. T. Gladwin & W. C. Sturtevant (Der.), içinde, Anthropology and human behavior (s. 13-53). Washington, DC: Anthropological Society of Washington.
  • Hymes, D. (1964), “Introduction: Toward Ethnographies of Communication.” American Anthropologist, 66(6), s.1-34.
  • Hymes, D. (1967), Models of the Interaction of Language and Social Setting. Journal of Social Issues, 23: 8-28.
  • Jäncke, L. (2008). Music, memory and emotion. Journal of Biology, 7(6), 21. doi:10.1186/jbiol82
  • Merriam, A. P. (1964). The Anthropology of Music. Evanston, Ill.: Northwestern University Press.
  • Nagy, G. (1999). The best of the Achaeans: concepts of the hero in Archaic Greek poetry. Johns Hopkins University Press.
  • Nattiez, J. (1990). Music and discourse: Toward a semiology of music (C. Abbate,
  • Trans.). Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Nettl, B. (2001). Music. Grove Music Online. http://0www.oxfordmusiconline. com.divit.library.itu.edu.tr/subscriber/article/grove/music/40476 (Erişim tarihi: 29.10.2017).
  • Nowak, R. (2016). Music Listening Activities in the Digital Age: An Act of Cultural Participation through Adequate Music. Leonardo Music Journal, 26(26), 20-23.
  • Philipsen, G., Coutu, L. M. (2005). The ethnography of speaking. K. Fitch & R. E. Sanders (Der.) içinde, Handbook of language and social interaction (s. 355–379). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Pistrick, E. (2015). Performing nostalgia: Migration culture and creativity in South Albania. SOAS musicology series. Farnham, Surrey, England; Burlington, VT: As-hgate.
  • Rouch, J. ve Feld, S. (2003). Cine-Ethnography (Visible Evidence). University of Minnesota Press.
  • Schafer, R. M. (1994). The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Destiny Books.
  • Sedikides, C., Wildschut, T., Routledge, C. ve Arndt, J. (2015). Nostalgia counte-racts self-discontinuity and restores self-continuity: Self-discontinuity, nostalgia, continuity. European Journal of Social Psychology, 45(1), 52-61.
  • Seeger, A. (1991). Styles of Musical Ethnography. Bruno Nettl ve Philip V. Boh-lman (Der.), içinde, Comparative Musicology and Anthropology of Music. Chica-go: University of Chicago Press.
  • Shepherd, J. (1991) Music as Social Text. Polity Press and Basil Blackwell.
  • Simmel, G. (2009). “Duyuların Sosyolojisi”. George Simmel Bireysellik ve Kultur, cev: Tuncay Birkan, Istanbul: Metis Yayınları. s. 219-231.
  • Small, C. (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. Middletown: Wesleyan University Press.
  • Starobinski, J. ve Kemp, W. S. (1966). The Idea of Nostalgia. Diogenes, 14(54), 81-103.
  • Starobinski, J. (2007).”Tanrı Katında Ruh: Akedia Günahı», (çev. Serap B. Öztürk), Cogito, Yaz, S. 51, s. 224-232
  • Stokes M. (2012).Ask Cumhuriyeti, Turk Populer Muziginde Kulturel Mahrem, (Ceviri: Hira Doğrul), Istanbul: Koç Universitesi Yayınları
  • Stokes, M. (2017). Musical Ethnicity: Affective, Material and Vocal Turns, World of Music, 6(2), 19-34.
  • Stravinsky, I. (2011) Müziğin Poetikası. Çev.: Cem Taylan. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Tagg. (2012). Music, Moving Image, and the “Missing Majority”: How Vernacu-lar Media Competence Can Help Music Studies Move into the Digital Era. Music and the Moving Image, 5(2), 9.
  • ter Bogt, T. F. M., Vieno, A., Doornwaard, S. M., Pastore, M. ve van den Eijnden, R. J. J. M. (2017). “You’re not alone”: Music as a source of consolation among adolescents and young adults. Psychology of Music, 45(2), 155-171.
  • Titon, J. T. (2009). Worlds of Music: An Introduction to the Music of the World’s Peoples. 5th Editon, New York Schirmer.
  • Turino, T. (2008). Music as social life: The politics of participation. Chicago: Uni-versity of Chicago Press.
  • Turner, B. S. (1987) “A Note on Nostalgia”, Theory, Culture & Society 4: 147-156.
  • Turner, V. W. (1982). From ritual to theatre: The human seriousness of play. New York City: Performing Arts Journal Publications.
  • Wildschut, T., Sedikides, C., Arndt, J. ve Routledge, C. (2006). Nostalgia: Con-tent, triggers, functions. Journal of Personality and Social Psychology, 91(5), 975-993.
  • Vess, M., Arndt, J., Routledge, C., Sedikides, C. ve Wildschut, T. (2012). Nostal-gia as a Resource for the Self. Self and Identity, 11(3), 273-284.
APA Özdemir M (2020). Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. , 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
Chicago Özdemir Murad Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. (2020): 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
MLA Özdemir Murad Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. , 2020, ss.7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
AMA Özdemir M Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. . 2020; 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
Vancouver Özdemir M Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. . 2020; 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
IEEE Özdemir M "Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji." , ss.7 - 31, 2020. 10.16878/gsuilet.715831
ISNAD Özdemir, Murad. "Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji". (2020), 7-31. https://doi.org/10.16878/gsuilet.715831
APA Özdemir M (2020). Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. İleti-ş-im, 32(32), 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
Chicago Özdemir Murad Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. İleti-ş-im 32, no.32 (2020): 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
MLA Özdemir Murad Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. İleti-ş-im, vol.32, no.32, 2020, ss.7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
AMA Özdemir M Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. İleti-ş-im. 2020; 32(32): 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
Vancouver Özdemir M Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji. İleti-ş-im. 2020; 32(32): 7 - 31. 10.16878/gsuilet.715831
IEEE Özdemir M "Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji." İleti-ş-im, 32, ss.7 - 31, 2020. 10.16878/gsuilet.715831
ISNAD Özdemir, Murad. "Şarkılar Seni Söyler: Gündelik Yaşamda Müzikal Nostalji". İleti-ş-im 32/32 (2020), 7-31. https://doi.org/10.16878/gsuilet.715831