Yıl: 2021 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2853 - 2873 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Özel ÖğretimYöntemleri II dersi uygulaması kapsamında gerçekleştirdikleri dersanlatımlarında kullandıkları öğretim yöntemlerini ve teknolojiye dayalıunsurları veya uygulamaları incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaTürkiye’nin Kuzey batısında yer alan orta ölçekli bir üniversitenin FenBilgisi öğretmenliği bölümünde 2019-2020 güz döneminde Özel ÖğretimYöntemleri II dersini alan 13 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.Dönemin başında öğretmen adaylarına; uygulamaların içeriği, yöntemlereait bilgiler, dersin anlatım seviyesinin üniversite olduğu gibi dikkat edilmesigereken noktalar ve teknoloji kullanmaları gerektiği bilgisini içerenyönergeler verilmiştir. Öğretmen adayları, kendi sınıflarında dersanlatımları gerçekleştirmiştir. Araştırmacılar, ders anlatımları esnasındasınıfta yer almışlar fakat uygulamalara müdahil olmamışlardır.Araştırmacılar, belirledikleri gözlem formuna göre ders anlatımlarınıdeğerlendirmişlerdir. Gözlem formu; konu seçiminin sınıf seviyesineuygunluğu, belirlenen öğretim yönteminin doğru ve amaca uygunluğu,teknolojik bir uygulama gerçekleştirip gerçekleştirmedikleri, kullanılanteknolojik uygulamanın alan bilgisine ve seviyeye uygunluğu, kullanılanuygulamaların güvenilir olup/olmadığı ve bu uygulamaların dersin hangiaşamasında yer verildiği gibi kriterler göz önünde bulundurularakhazırlanmıştır. Gözlem formu ile toplanan veriler analiz edildiğinde;öğretmen adaylarının farklı konular için farklı yöntemleri seçtiğini,kullandıkları yöntemlere bağlı kalmadan teknoloji boyutunuuygulamalarına adapte ettikleri görülmüştür. Ayrıca, kullanılanteknolojilerin ağırlıklı olarak video, resim, program, animasyon vesimülasyon olarak çeşitlendiği belirlenmiştir. Öğretmen adayları buteknolojik unsurları veya uygulamaları seçtikleri yöntemlere bağlı olarakdersin farklı aşamalarında (giriş, süreç ve değerlendirme) kullanmıştır.Teknolojik unsurların/uygulamaların hazır platformlardan alındığı veçoğunlukla dersin içeriğine uygun olarak kullanıldığı görülmüştür. Bununyanı sıra bazı öğretmen adaylarının, bu unsurlara/uygulamalara ulaşırkenbilgi kaynaklarının güvenilirliklerini sorgulamadıkları dikkat çeken birbulgudur. Dahası, sadece iki öğretmen adayının teknolojik alan bilgilerinikullanarak içerik geliştirdikleri belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Teknoloji kullanımı Öğretim yöntemi Fen öğretimi Eğitim teknolojisi

Teaching Methods Preferred by Pre-Service Science Teachers and Their use of Technology

Öz:
The aim of this study is to examine the teaching methods and technology elements or applications used by pre-service science teachers in their lectures within the scope of Special Teaching Methods II course. In line with this purpose, the study was carried out with 13 pre-service teachers studying in science teaching department in a medium-sized university located in the north west of Turkey during the fall semester of 2019-2020. Throughout the study, the participant pre-service teachers gave a lecture in their classes. The researchers evaluated their lectures by using an observation form. The observation form has been designed based on some criteria: the suitability of the subject and the proper teaching methods chosen by each participant for the grade level of the classes, whether they use a technological application in their lessons, the suitability of the technological application to the field knowledge and the grade level, whether the applications used are reliable and at what stage of the course these applications are included. When the data gained through the observation form are analyzed, it was observed that pre-service teachers chose different methods for different subjects and adapted the technology dimension to their applications regardless of the methods they used. In addition, it has been determined that they used various kinds of technological applications such as video, picture, program, animation and simulation. The pre-service teachers used these technological elements or applications at different stages of the lesson (introduction, implementation and evaluation) depending on the teaching methods that they used. It was also observed that the technological applications were taken from ready platforms and mostly used in accordance with the content of the course. In addition, it is a striking finding that some pre-service teachers did not question the reliability of sources while accessing these elements/applications. Moreover, it was determined that only two preservice teachers developed content using their technological content knowledge.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ET S, sönmez e, Kabataş Memiş E (2021). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. , 2853 - 2873.
Chicago ET Sümeyra Zeynep,sönmez elif,Kabataş Memiş Esra Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. (2021): 2853 - 2873.
MLA ET Sümeyra Zeynep,sönmez elif,Kabataş Memiş Esra Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. , 2021, ss.2853 - 2873.
AMA ET S,sönmez e,Kabataş Memiş E Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. . 2021; 2853 - 2873.
Vancouver ET S,sönmez e,Kabataş Memiş E Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. . 2021; 2853 - 2873.
IEEE ET S,sönmez e,Kabataş Memiş E "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları." , ss.2853 - 2873, 2021.
ISNAD ET, Sümeyra Zeynep vd. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları". (2021), 2853-2873.
APA ET S, sönmez e, Kabataş Memiş E (2021). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(3), 2853 - 2873.
Chicago ET Sümeyra Zeynep,sönmez elif,Kabataş Memiş Esra Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 10, no.3 (2021): 2853 - 2873.
MLA ET Sümeyra Zeynep,sönmez elif,Kabataş Memiş Esra Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.10, no.3, 2021, ss.2853 - 2873.
AMA ET S,sönmez e,Kabataş Memiş E Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2021; 10(3): 2853 - 2873.
Vancouver ET S,sönmez e,Kabataş Memiş E Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2021; 10(3): 2853 - 2873.
IEEE ET S,sönmez e,Kabataş Memiş E "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları." İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10, ss.2853 - 2873, 2021.
ISNAD ET, Sümeyra Zeynep vd. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımları". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 10/3 (2021), 2853-2873.