Yıl: 2021 Cilt: 25 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 883 - 902 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.53487/ataunisosbil.825275 İndeks Tarihi: 29-07-2022

“İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi

Öz:
İnsan faaliyetleri sonucunda yerküreyi saran atmosferin bileşiminin bozulması nedeniyle yeryüzü sıcaklığı ve hava olaylarında meydana gelen değişimler iklim değişikliği olarak ifade edilmektedir. İklim değişikliği ile hava sıcaklıklarında ve yağışlarda artışlar, çeşitli sağlık sorunları, biyo-çeşitliliğin bozulması, seller, göçler, habitat ve ekonomik kayıplar ortaya çıkarak yaşamı tehdit etmektedir. Bu problemler göz önünde bulundurulduğunda iklim değişikliğinin bütün insanlığın bir sorunu olduğu ve bütün insanların bu konuda duyarlı olması gerektiği anlaşılmaktadır. Bu kapsamda, TÜBİTAK 4004 programı tarafından desteklenen proje ile Erzurum iline bağlı İspir, Tortum ve Aşkale ilçelerindeki Yatılı Bölge Ortaokullarından (YBO) seçilen toplam 28 öğrenci ile 6 gün sürecek şekilde yürütülmüştür. Projeye katılan öğrencilere alanında uzman öğretim üyeleri tarafından iklim değişikliğinin tanımı, nedenleri, etkileri ve alınabilecek bireysel ve toplumsal önlemler konularında eğitim etkinlikleri düzenlenerek farkındalık kazandırılmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak projede nitel ve nicel veri toplama araçları ile elde edilen veriler neticesinde eğitime katılan öğrencilerin iklim değişikliği konusunda farkındalıkları ve duyarlılıkları geliştirildiği tespit edilmiştir
Anahtar Kelime: Farkındalık İlköğretim öğrencisi Eğitim İklim değişikliği

Evaluation of TUBITAK 4004 Project “Green Steps in Climate Change”

Öz:
The changes in the earth's temperature and weather events due to the deterioration of the composition of the atmosphere surrounding the earth as a result of human activities are expressed as climate change. With climate change, increases in air temperatures and rainfall, various health problems, loss of biodiversity, floods, fires, migrations, habitat and economic losses pose a serious threat to life. When these problems are considered, it is understood that climate change is a problem of all humanity and all people should be sensitive about this issue. In the scope of the project supported by TÜBİTAK 4004 program to raise awareness about climate change among secondary school students totally 28 students selected from Regional Boarding Secondary Schools in İspir, Tortum and Aşkale districts of Erzurum attended theoretical and applied courses and trips and observation activities for 5 days. These activities were designed to involve educational activities on the definition, causes, effects and individual and social measures of climate change. Courses and other activities were conducted by expert faculty members and students gained awareness. As a result, it was determined from the data obtained through the qualitative and quantitative tools in the project that awareness and sensitivity increased about climate change among the students participating in the education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akay, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak Öğrenme Temelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-338.
  • Arnon, S., Orion, N. ve Carmi, N. (2015). Environmental literacy components and their promotion by institutions of higher education: An Israeli case study. Environmental Education Research, 21 (7), 1029–1055. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.966656.
  • Atik, A. D. ve Doğan, Y. (2019). Lise Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliği Hakkındaki Görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 3(1), 84-100
  • Avcı, E., Özenir, S, Ö., Kurt, M. ve Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Kapsamında Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” Projesinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Çoruhlu, T. Ş., (2009). Öğrencilerin Küresel Çevre Sorunlarına Bakışları ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesine Yönelik Gelişimsel Bir Araştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 11-15.
  • Başal, H. A. (2015). Okul Öncesi ve İlköğretim Çocukları İçin Uygulamalı Çevre Eğitimi. Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Coyle, K. (2005). Environmental Literacy in America: What Ten Years of NEETF/Roper Research and Related Studies Say about Environmental Literacy in the U.S. The National Environmental Education & Training Foundation, D.C.
  • EEA (2020). Sera Gazı Emisyonlarının Azaltımı 14 Eylül 2020 tarihinde https://www.eea.europa.eu/tr/themes/climate/intro Adresinden Edinilmiştir.
  • Hırça, N. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Yaz Bilim Kampı Deneyimleri. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 22-30.
  • González-Gaudiano, E. J., Meira-Cartea, P. A (2019). Environmental education under siege: Climate radicality. The Journal of Environmental Education, Vol. 50, No. 4– 6, 386–402.
  • IPCC (2021). Working Group I contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change.
  • Jaaskela, P., Heilala, V., Karkkainen, T., Hakkinen, P. (2021). Student agency analytics: learning analytics as a tool for analysing student agency in higher education. Behavıour and Informatıon Technology, VOL. 40, NO. 8.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keçeci, G., Zengin, Kırbağ, F. ve Alan, B. (2019). TÜBİTAK 4004 “Küçük Bilim insanları Elâzığ Hazar Gölü Ekosistemini Keşfediyor” Projesinin Ortaokul Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarına Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1): 41/63.
  • Marulcu, D., Saylan, A. ve Güven, E. (2014). 6. ve 7. Sınıf Öğrenciler İçin Gerçekleştirilen “Küçük Bilginler Bilim Okulu’nun” Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 341-352
  • MGM (2020). T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı Meteoroloji Genel Müdürlüğü. İklim Değişikliği 14 Eylül 2020 tarihinde https://www.mgm.gov.tr/iklim/iklimdegisikligi.aspx Adresinden Edinilmiştir.
  • Oğurlu, I., Alkan, H., Unal, Y., Ersin, M.O. ve Bayrak, H. (2013). Contributions of Environment and Nature Training to Geography Education: Ide Projects Case Study. The 3rd International Geography Symposium-GEOMED, Kemer-AntalyaTurkey, Symposium Proceedings, ISBN:978-605-62253-8-3.
  • Pekel, O., Kaya, E. ve Emir, Y. (2007). Farklı Lise Öğrencilerinin Ozon Tabakasına İlişkin Düşüncelerinin Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 169- 174.
  • Pfautsch, S. ve Gray,T. (2017). Low factual understanding and high anxiety about climate warming impedes university students to become sustainability stewards An Australian case study. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 18 No. 7.
  • Ratinen, I. ve Uusiautti, S. (2020). Finnish Students’ Knowledge of Climate Change Mitigation and Its Connection to Hope. Sustainability, 12, 2181; doi:10.3390/su12062181.
  • Tekbıyık, A., Şeyihoğlu, A., Sezen Vekli, G. ve Birinci Konur, K. (2013). Aktif Öğrenmeye Dayalı Bir Yaz Bilim Kampının Öğrenciler Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1), 1383-1406.
  • Tok, G., Cebesoy, B. Ü., Bilican, K. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İklim Değişikliği Farkındalıklarının İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 23-36.
  • Varela- Candamio, L.V., Novo-Corti, I., García-Alvare, M. T (2018). The importance of environmental education in the determinants ofgreen behavior: A meta-analysis approach. Journal of Cleaner Production, 170, 1565-1578
APA esringü a, Canpolat N, BARIŞ Ö (2021). “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. , 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
Chicago esringü aslıhan,Canpolat Nurtaç,BARIŞ Özlem “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. (2021): 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
MLA esringü aslıhan,Canpolat Nurtaç,BARIŞ Özlem “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. , 2021, ss.883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
AMA esringü a,Canpolat N,BARIŞ Ö “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. . 2021; 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
Vancouver esringü a,Canpolat N,BARIŞ Ö “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. . 2021; 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
IEEE esringü a,Canpolat N,BARIŞ Ö "“İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi." , ss.883 - 902, 2021. 10.53487/ataunisosbil.825275
ISNAD esringü, aslıhan vd. "“İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi". (2021), 883-902. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.825275
APA esringü a, Canpolat N, BARIŞ Ö (2021). “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
Chicago esringü aslıhan,Canpolat Nurtaç,BARIŞ Özlem “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25, no.3 (2021): 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
MLA esringü aslıhan,Canpolat Nurtaç,BARIŞ Özlem “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.25, no.3, 2021, ss.883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
AMA esringü a,Canpolat N,BARIŞ Ö “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 25(3): 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
Vancouver esringü a,Canpolat N,BARIŞ Ö “İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 25(3): 883 - 902. 10.53487/ataunisosbil.825275
IEEE esringü a,Canpolat N,BARIŞ Ö "“İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi." Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, ss.883 - 902, 2021. 10.53487/ataunisosbil.825275
ISNAD esringü, aslıhan vd. "“İklim Değişikliğinde Yeşil Adımlar” TÜBİTAK 4004 Proje Değerlendirilmesi". Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25/3 (2021), 883-902. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.825275