Middle-School Students’ Perceptions of History of Science
Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 155 - 181 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.19126/suje.807577 İndeks Tarihi: 07-10-2021
Middle-School Students’ Perceptions of History of Science
Öz: This study aims to investigate middle school students’ perceptions ofhistory of science. The participants were a total of 140 students who studied at 5th,6th, 7th and 8th middle school grade levels. A Word-Association-Test (WAT) wasused to collect data. After data collection, frequencies of response-words weredetermined. By using cut-point technique, concept webs were drawn. According tothe findings, the most different response-words were gathered from the 5th graders,and the least different response-words were gathered from the 8th graders.Participants generally associated the history of science concept with the scientistswho made inventions. Besides that, students in the lower grades gave the mostdifferent response-words while 8th graders generally associated the concept withthe subjects in the science curriculum.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akcay, B. (2006). The analysis of how to improve student understanding of the nature of science: A role of teacher. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching (Vol. 7, No. 2, pp. 1-13). The Education University of Hong Kong, Department of Science and Environmental Studies.
- Atabek-Yiğit, E., & Balkan-Kıyıcı, F. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmen algısı [Pre-service teachers' perception of teachers]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], 6(1), 20-39.
- Bahar, M., & Özatlı, N. S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması [Investigation of cognitive structures of high school 1st grade students about basic components of living things with word communication test method]. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5(2), 75-85.
- Bahar, M., Johnstone, A.H., & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3),134-141.
- Başlantı, U. (2000). Bilimsel Okuryazarlık İlkeleri Açısından Fen Bilgisi Kitaplarının İçerik Analizi [Content Analysis of Science Books in Terms of Scientific Literacy Principles]. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Bildiri Kitabı, 105-109. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Chiappetta, E. L., Fillman, D. A., & Sethna, G. H. (2004). Procedures for conducting content analysis of science textbooks. Available from the University of Houston, Department of Curriculum and Instruction, Houston, Texas, USA.
- Doğan T. G. (2015). Sosyal medyanın öğrenme süreçlerinde kullanımı: ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımına ilişkin öğrenen görüşleri [The use of social media in learning processes: learner views on the inverted learning approach]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 24-48.
- Ercan, F. Taşdere, A., & Ercan, N. (2010). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Bilişsel Yapının ve Kavramsal Değişimin Gözlenmesi [Observing Cognitive Structure and Conceptual Change Through Word Association Test]. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TÜFED), 7(2),136-154.
- İnce, K., & Mısır, M. E. (2018). Bilim ve STEM [Science and STEM] (2. Bölüm). (Editör: K. A. Kırkıç & E. Aydın). Merhaba STEM: Yenilikçi bir öğretim yaklaşımı. Eğitim Yayınevi, Konya,
- İnce, K., & Özgelen, S. (2017). Bilimin doğası ve öğretimi [Nature and teaching of science]. Pegem Atıf İndeksi, 1-17.
- İrez, S. (2009). Nature of science as depicted in Turkish biology textbooks. Science Education, 93 (3), 422- 447.
- Köksal, M.S., & Ertekin, P. (2015). Bilimin Doğasının Öğretiminde Kuramdan Uygulamaya Yönelik Yaklaşımlar [Approaches from Theory to Practice in Teaching the Nature of Science] (6. Bölüm). (Editör: Yenice, N.). Bilimin Doğası, Gelişimi ve Öğretimi. Anı, Yayıncılık, Ankara. (ISBN: 9786051700540).
- Kostova, Z., & Radoynovska, B. (2010). Motivating students'learning using word association test and concept maps. Bulgarian Journal of Science & Education Policy, 4(1), 62-98.
- Kümbetoğlu, B (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma [Qualitative Method and Research in Sociology and Anthropology]. Bağlam Yayınları, İstanbul.
- Milli Eğitim Bakanlığı [Ministery of National Education - MoNE]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) [Science lesson curriculum (Primary and secondary school 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grades)], Ankara.
- Mısır, M. E. (2014). An analysis of the earth science chapter in the official turkish fifth grade science textbook revised in 2013 (Master’s thesis). The Graduate School of Social Sciences, Boğaziçi University, Istanbul.
- Mısır, M. E., & Laçin Şimşek, C. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin bilim tarihinin öğretimsel değeri üzerine görüşleri [Science teachers' views on the instructional value of the history of science]. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 1-12.
- Nielsen, M. L. (2004). The word association method: A gateway to work-task-based retrieval. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/221520330_The_Word_Association_Methodol ogy_-_A_Gateway_to_Work-Task_Based_Retrieval
- Özgelen, S., & Öktem, Ö. (2013). Bilimin doğası ve tarihi dersinde fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin tarihi ile ilgili bilgilerinin gelişimi [The development of pre-service science teachers' knowledge of the history of science in the nature and history of science course]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 11-23.
- Şimşek, C. L. (2011). Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi Dersinde Yapılan Çalışmaların Öğrencilerinin Bilim Tarihi İle İlgili Bilgi Düzeylerine Etkisi [The Effects of the Studies Conducted in the Nature of Science and History of Science Course on the Knowledge Levels of the Students about the History of Science]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 116-138.
- Taşdere, A., Özsevgeç, T., & Türkmen, L. (2014). Bilimin doğasına yönelik tamamlayıcı bir ölçme aracı: kelime ilişkilendirme testi [A complementary measuring tool for the nature of science: the word association test]. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(2), 129-144.
- Yamak, Y. (2009). Exploring representation of nature of science aspects in science textbooks (Master's thesis). The Graduate School of Social Sciences, Middle East Technical University, Ankara.
- Yıldırım, C. (2012). Bilim tarihi [History of Science]. İstanbul: Remzi Kitabevi.
APA | Mısır M, ADIGÜZEL O (2021). Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. , 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
Chicago | Mısır Muhammet Emin,ADIGÜZEL Onur Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. (2021): 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
MLA | Mısır Muhammet Emin,ADIGÜZEL Onur Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. , 2021, ss.155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
AMA | Mısır M,ADIGÜZEL O Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. . 2021; 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
Vancouver | Mısır M,ADIGÜZEL O Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. . 2021; 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
IEEE | Mısır M,ADIGÜZEL O "Middle-School Students’ Perceptions of History of Science." , ss.155 - 181, 2021. 10.19126/suje.807577 |
ISNAD | Mısır, Muhammet Emin - ADIGÜZEL, Onur. "Middle-School Students’ Perceptions of History of Science". (2021), 155-181. https://doi.org/10.19126/suje.807577 |
APA | Mısır M, ADIGÜZEL O (2021). Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. Sakarya University Journal of Education, 11(1), 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
Chicago | Mısır Muhammet Emin,ADIGÜZEL Onur Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. Sakarya University Journal of Education 11, no.1 (2021): 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
MLA | Mısır Muhammet Emin,ADIGÜZEL Onur Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. Sakarya University Journal of Education, vol.11, no.1, 2021, ss.155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
AMA | Mısır M,ADIGÜZEL O Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. Sakarya University Journal of Education. 2021; 11(1): 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
Vancouver | Mısır M,ADIGÜZEL O Middle-School Students’ Perceptions of History of Science. Sakarya University Journal of Education. 2021; 11(1): 155 - 181. 10.19126/suje.807577 |
IEEE | Mısır M,ADIGÜZEL O "Middle-School Students’ Perceptions of History of Science." Sakarya University Journal of Education, 11, ss.155 - 181, 2021. 10.19126/suje.807577 |
ISNAD | Mısır, Muhammet Emin - ADIGÜZEL, Onur. "Middle-School Students’ Perceptions of History of Science". Sakarya University Journal of Education 11/1 (2021), 155-181. https://doi.org/10.19126/suje.807577 |