Yıl: 2021 Cilt: 9 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 100 - 123 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi

Öz:
Gençlerin siyasal katılımına dair ilgisiz ve apolitik olduklarına yönünde literatürde bazı yaygınifadeler mevcuttur. Bu çalışmanın amacı bu ifadeler hakkında gençlerin konuyla ilgili kendigörüşlerini, taleplerini ve önerilerini dile getirmelerini sağlamaktır. Bu amaçla nitel araştırmadeseni kullanılarak; 18-29 yaş arası, Ankara’da yükseköğretime devam eden, 20 katılımcı ilederinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, uzman görüşü alınarak oluşturulan yarıyapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemikullanılarak incelenmiştir. Bu bağlamda veriler gençlerin siyasetle ilişkisi, gençlerin siyasal katılımıönündeki kısıtlayıcı faktörler ve gençlerin siyasal katılımı arttırmaya yönelik önerileri olmaküzere 3 başlık altında incelenmiştir. Katılımcılardan siyasetle ilişkilerini tanımlarken kendileriniapolitik olarak nitelendirenler olsa da birçoğu, katılımın farklı yolları ve yorumları olduğunu ifadeetmiştir. Katılımcılar için gençlerin siyasal katılımı önündeki kısıtlayıcı faktörler şu şekildedir;gençlerin gözünden siyasetin günümüzdeki imajı, toplumsal alanda oluşmuş kutuplaşma, siyasetaracılığıyla değişim oluşturulabileceğine inanmama ve toplumun gençlere yönelik bakış açısı.Katılımcılar, gençlerin siyasal katılımlarının arttırılması noktasında görüşlerini, taleplerini veönerilerini dile getirmişlerdir. Katılımcıların yöneticilerden talepleri şunlardır; ülke yönetimindegençlerle ilgili konularda gençlere söz hakkı verilmesi, şeffaf ve geri dönüş sağlayan bir sistemoluşturulması, her kesimi kapsayan politikalar yapılması, gençlik oluşumlarına olanak sağlanması,siyasetin günlük hayata etkisinin azaltılması, her koşulda evrensel değerlerin temel alınması,çözüm odaklı yaklaşımlar benimsenmesi, siyasi sistemin günümüz şartlarına uyum sağlayabilmesive eleştiriye ve gelişmeye açık olunması. Gençlere yönelik katılımcıların önerileri ise şunlardır;gençlerin kendilerine alan yaratması, sosyal medya ve interneti araç olarak kullanması, kendilerinigeliştirmesi, STK’ları araç olarak kullanması, eleştirel yaklaşabilmesi, evrensel değerleri temelalması ve isteklerini dile getirmesi.
Anahtar Kelime: Politiklik Siyasal Davranış Siyasal Katılım Gençlik

The Relationship Of Young People With Politics From The Perspective Of Tertiary Students

Öz:
There are some claims in the literature that young people are generally indifferent to politics. Theaim of this study is to enable young people to express their opinions, requests, and suggestions aboutsuch claims. For this purpose, using a qualitative research design; we conducted in-depth interviewswith 20 participants between the ages of 18-29 and attending higher education in Ankara. The datais collected with a semi-structured interview form, which was formed by taking expert opinions.The obtained data is analyzed using the descriptive analysis method. In this context, the datawas analyzed under three headings: the relationship of young people with politics, the restrictivefactors in front of young people’s political participation, and their suggestions to increase politicalparticipation. Although there are some who describe themselves as apolitical when describing theirrelations with politics, most of them stated that there are different ways and interpretations ofparticipation. The limiting factors for the political participation of young people for the participantsare as follows; the current image of politics from the eyes of the youth, the polarization in the socialsphere, the disbelief that change can be achieved through politics, and the society’s viewpoint towardsyouth. The participants expressed their opinions, requests, and suggestions about increasing thepolitical participation of young people. Participants’ requests from authorities are as follows; givingyoung people the right to have a say in matters related to the youth in the country’s administration,establishing a transparent and return-oriented system, making policies covering all segments,enabling youth formations, reducing the impact of politics on daily life, taking universal values asa basis in all circumstances, adopting solution-oriented approaches, adapting to today’s conditionsand being open to criticism and development. The following are the suggestions of the participantsfor the youth; that young people create space for themselves, use social media and the internet as atool, develop themselves, use NGOs as a tool, be able to approach matters critically based on universalvalues and express their requests.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, F. J. (2012). Siyasal katılım sürecinde kadınlar: İsveç ve Türkiye örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Aydoğan Ünal, B. (2016). Oy verme davranışı modelleri. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 6(15), 95–119.
  • Baş, H. (2017). Türkiye’de genç nüfus: Sorunlar ve politikalar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(27), 255–288.
  • Beren, F. (2013). Seçmen tercihine etki eden faktörler ve seçim güvenliği: Şanlıurfa ili örneği. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(1), 191–214.
  • Brooks, R. (2009). Young people and political participation: An analysis of European Union policies. Sociological Research Online, 14(1), 7–18.
  • Burkan, M. R. (2009). Siyasi partilerde siyasal propaganda ve seçmen üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ufuk Üniversitesi.
  • Cafoğlu, Z. ve Okçu, V. (2013). Gençlik sorunları: Siirt ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(43), 82–116.
  • Çam, A. (2018). Gençlik politik mi, apolitik mi? Siyasetin değişen doğası: Üniversite gençliğinin siyaset algısı ve siyasal katılımı. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Çavuşoğlu, H. ve Pekkaya, M. (2016). Yerel seçimlerde genç seçmenlerin siyasal davranışlarına ilişkin bir inceleme: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 17–40.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Ed.) (2. Baskı.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Filiz, U. (2019). Seçmen davranışını etkileyen sosyo-psikolojik faktörler: Pamukkale Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Gür, B. S. (2020). Sosyal bilimlerde akademik yazım formatı ve kuralları: APA stili. https://www.researchgate.net/publication/341578911_Sosyal_Bilimlerde_Akademik_Yazim_Formati_ve_Kurallari_APA_Stili adresinden erişildi.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal iletişim- Seçmenler ve ikna stratejileri (2. Basım.). Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Keçe, M. ve Dinç, E. (2015). Demokratik katılım ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 177–207.
  • Kışlalı, A. T. (2003). Siyasal sistemler, siyasal çatışma ve uzlaşma. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Lüküslü, D. (2009a). Gençlerin siyaset algıları ve deneyimleri: Yeni bir siyaset ve örgütlenme modeli üzerine düşünmek. C. Boyraz (Ed.), Gençler Tartışıyor: Siyasete Katılım, Sorunlar ve Çözüm Önerileri içinde (ss. 166–187). İstanbul: TÜSES Yayınları.
  • Lüküslü, D. (2009b). Türkiye’de “gençlik miti” - 1980 sonrası Türkiye gençliği (5. basım.). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Lüküslü, D. (2011). Bilişim teknolojileriyle örgütlenen gençlik hareketleri ve yeni bir siyaset arayışı. E. (Der) Telli Aydemir (Ed.), Katılımın “e-hali”: Gençlerin Sanal Alemi içinde (ss. 48–67). İstanbul: Alternatif Bilişim.
  • Neyzi, L. (2011). Türkiye’de kamusal söylemde gençlik kurgusunun değişimi. E. Telli Aydemir (Ed.), Katılımın “e-hali”: Gençlerin Sanal Alemi içinde (ss. 25–47). İstanbul: Alternatif Bilişim.
  • Pandian, S. (2014). University students and voting behavior in general elections: Perceptions on Malaysian political parties leadership. Asian Social Science, 10(18), 225–231.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd bs.). Thousand Oaks: SAGE.
  • SEKAM. (2016). Türkiye gençlik raporu- Gençliğin özellikleri, sorunları, kimlikleri ve beklentileri. (C. Vatandaş, Ed.). İstanbul: SEKAM Yayınları.
  • Selçuk, A. (2019). Yerel seçimlerde seçmen davranışını etkileyen faktörler: Güneydoğu anadolu bölgesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Sitembölükbaşı, Ş. (2005). Seçimlerde yaşanan oy değişkenlikleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 195‐220.
  • Stockemer, D. (2012). Students’ political engagement: A comprehensive study of University of Ottawa undergraduate students. Journal of Youth Studies, 15(8), 1028–1047.
  • Sütlaş, M. (2007). Gençlerin sağlık hakkı, sağlıklı yaşama hakkı ve sağlık hizmetlerinden yararlandıkları sıradaki hakları. Üniversite Gençliği ve Sosyal Haklar Raporu içinde (ss. 81–111).
  • Temizel, M. (2012). Türkiye’de seçmen davranışlarında sosyo- psikolojik, kültürel ve dinsel faktörlerin rolü: Kuramsal ve ampirik bir çalışma. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Toplum Gönüllüleri Vakfı. (2017). Gençlik çalışmasının toplumsal katılıma etkisi araştırması. İstanbul. UNDP. (2008). İnsani Gelişme Raporu “Türkiye’de Gençlik”. Ankara.
  • United Nations. (2013). Youth participation. https://www.un.org/esa/socdev/documents/youth/fact-sheets/youth-participation.pdf adresinden erişildi.
  • Uyan Semerci, P. (2009). Gençlerle beraber siyasal alanın sınırlarını düşünmek: Günlük yaşam, aileler ve ‘özgürce’ karar almak. C. Boyraz (Ed.), Gençler Tartışıyor: Siyasete Katılım, Sorunlar ve Çözüm Önerileri içinde (ss. 145–165). İstanbul: TÜSES Yayınları.
APA Ekinci Sağlam H (2021). Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. , 100 - 123.
Chicago Ekinci Sağlam H. Büşra Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. (2021): 100 - 123.
MLA Ekinci Sağlam H. Büşra Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. , 2021, ss.100 - 123.
AMA Ekinci Sağlam H Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. . 2021; 100 - 123.
Vancouver Ekinci Sağlam H Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. . 2021; 100 - 123.
IEEE Ekinci Sağlam H "Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi." , ss.100 - 123, 2021.
ISNAD Ekinci Sağlam, H. Büşra. "Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi". (2021), 100-123.
APA Ekinci Sağlam H (2021). Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 9(24), 100 - 123.
Chicago Ekinci Sağlam H. Büşra Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 9, no.24 (2021): 100 - 123.
MLA Ekinci Sağlam H. Büşra Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, vol.9, no.24, 2021, ss.100 - 123.
AMA Ekinci Sağlam H Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2021; 9(24): 100 - 123.
Vancouver Ekinci Sağlam H Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2021; 9(24): 100 - 123.
IEEE Ekinci Sağlam H "Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi." GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 9, ss.100 - 123, 2021.
ISNAD Ekinci Sağlam, H. Büşra. "Yükseköğretimdeki Gençlerin Gözünden Gençlerin Politika İle İlişkisi". GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 9/24 (2021), 100-123.