Yıl: 2005 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 82 - 92 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği

Öz:
Konaklama sektöründe çalışan bireylerin örgüte yönelik düşünce ve bağlılıklarını belirlemek amacıyla yapılan bu çalışma Denizli ili Pamukkale ve Karahayıt yerleşim alanındaki 3, 4 ve 5 yıldızlı 4 otelde yürütülmüştür. Bu konaklama işletmelerinde ön büro, kat, mutfak, genel idari hizmetler ve teknik hizmetler birimlerinde çalışan toplam 163 birey araştırmanın örnek kütlesini oluşturmaktadır, iş görenlerin örgüte yönelik düşünceleri Likert tipi cümlelere verilen yanıtlarla ölçülmüştür. Cümlelere verilen yanıtlar "kesinlikle katılıyorum" ve "kesinlikle katılmıyorum" arasında beş dereceli bir skalaya dayalıdır. Çalışanların örgütün işleyiş biçimine yönelik düşünceleri üzerine yaş, cinsiyet, öğrenim durumu, medeni durum, hizmet süresi, sektörde çalışma süresi, kariyer, çalışılan departman ve mesleki öğrenim görme durumunun etkisi araştırılmıştır. Önemlilik düzeyinin belirlenmesi için, ikili gruplarda "t testi", üç veya daha fazla gruplarda ise "tek yönlü varyans analizi (F testi)" uygulanmıştır. Varyans analizinde sonucun anlamlı çıkması durumunda, gruplar arası farkı test etmek için "Scheffe testi" uygulanmıştır. Araştırma sonuçları çalışanların örgüte yönelik düşünceleri üzerinde kariyer ve çalışılan departmanın etkili olduğunu (p<0,01) ortaya koymaktadır. Örgüte ilişkin düşünce puanları toplamı iş yaşamına yeni başlıyor olsaydı yine bu kuruluşta çalışmaktan mutluluk duyacağını ifade edenler (84,5) ile çalışabileceği en iyi kuruluşun yine bu kuruluş olabileceğini düşünenlerde (88,1) en yüksektir. Bu iki grup ile bu kuruluşta çalışmak istemeyenler ve kesinlikle bu tür bir kuruluşta çalışmayacağını belirten denekler arasındaki ilişki önemli (F=7,186, p<0,01) bulunmuştur. Bu sonuç, örgüt hakkında olumlu düşünce söz konusu olduğunda örgüte bağlılığın artacağını ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime: örgütsel kültür istihdam Denizli çalışanlar turizm işletmeleri insan kaynakları yönetimi konaklama sektörü

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akoğlan-Kozak, M.(1999). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve Örnek Olaylar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aktaş, A. (1989). Turizm İşletmeciliği ve Yönetimi. Ankara.: Ofset Matbaacılık.
  • Barsky, J.D. (1996). Building a Programme for World Class Service, The Cornell Hotel and Restaurant Quarterly, 37(l):17-27.
  • Baum, T; Amoah, V. ve Spivack, S. (1997). Policy Dimensions of Human Resource Management in the Tourism and Hospitality Industries, International Contemporary Hospitality Manage¬ment, 9(5-6):221-229
  • Baysal, A.C. ve Paksoy M. (1999). Mesleğe ve Örgüte Bağlılığın Çok Yönlü İncelenmesinde Meyer-Allen Modeli, İstanbul Un. işletme Fak.Dergisi, 28(1):7-15
  • Blum, S.C (1996). Organizational Trend Analysis of the Hospitality Industry: Preparing for Change, International Journal Contemporary Hospitality Management, 8(7): 20-32.
  • Bowen, J.T. (1997). A Market-Driven Approach to Business Development and Service Improvement in the Hospitality Industry International Journal Contemporary Hospitality Management, 9(7): 334-344.
  • Cascio, W.F. (1994). Managing Human Resources: Productivity, Quality of Work Life Profits. New York : McGraw Hill.
  • Daft, R.L. (1997). Management. Forth Worth : The Dryden Press.
  • Deery MA. ve Shaw, R.N. (1999). An Investigation of the Relationship Between Employee Turnover and Organizational Culture, Journal of Hospitality and Tourism Research, 23(4): 387-400.
  • Doğan, H.Z. ve Harlak, H. (1991). Turizm İşletmelerinde İş Doyumunu Etkileyen Etmenler, 3.Ulusal Ergonomi Kongresi, Ankara : MPM Yayınları:147-158.
  • Ehtiyar, R. (1996). Otel İşletmelerinde Çalışan Personelin İş Tatmini ve Antalya Yöresinde Yapılan Bir Araştırma, Verimlilik Dergisi, (4):109-122.
  • Guerrier, Y. ve Deery, M. (1998). Research in Hospitality Human Resource Management and Organizational Behaviour, Hospitality Management, (17):145-160.
  • Hartman, S.; Grigsby, D.W.; Crino, M.D. ve Chokar, J.S. (1986). The Measurement of Job Satisfaction by Action Tendencies, Educational and Psychological Measurement, (46):317-329.
  • Iverson,R.D. ve Deery, M.(1997). Turnover Culture in the Hospitality Industry, Human Resource Management, 7(4):71-82.
  • Jenkins, A.K. (2001). Making a Career of in? Hospitality Students' Future Perspectives: An Anglo-Dutch Study, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(l):13-20.
  • Kalınkara, V.; Ozdipçiner, N.S. ve Ceylan, S. (2002). Konaklama Sektöründe Çalışanların Örgütsel Yapıya Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma, first Tourism Congress of Mediterranean Countries, Antalya: Akdeniz Üniversitesi: 649-659.
  • Kantarcı, K. (1997). Otel İşletmelerinde İş Tatmininin Ölçülmesi ve İşgören Performansına Etkileri (Basılmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Keung, S.W.C. (2000). Tourists' Perceptions of Hotel Frontline Emp¬loyees Questionable Job-Related Behaviour, Tourism Management, 21:121-134.
  • Küçükaltan, D. (1998). Türkiye'deki Otel İşletmelerinde İşgören Seçimi ve Eğitiminin Hastane İşletmeciliği ile Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Uygulama, AnatoliaıTurizm Araştırmaları Dergisi, 9:51-59.
  • Kümbül, B.; Kapız, Ö.S. ve Pazarlıoğlu, M.V. (2001). Birey-İş Uyumu Açısından İş Doyumu ve Tükenmişlik Etkileşimi (Hemşireler ve Bayan Polisler Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Uygulama), 8.Ulusal Ergonomi Kongresi, İzmir: 172-182.
  • LaLopa, J.M. (1997). Commitment and Turnover in Resort Jobs, Hospitality Research Journal, 21(2):ll-26.
  • Mathieu, J.E. ve Zajac, D.M. (1990). A Review and Meta-Analysis of the Antecedents, Correlates and Consequences of Organizational Commitment, Psychological Bulletin, 108(2):171-194.
  • Özdipçiner, N.S. (1999). Türk Turizminde Toplam Kalite Yönetimi ve Uygulanabilirliği Üzerine Bir Örnek Çalışma (Basılmamış Doktora Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Yüksekokulu.
  • Özmen, Ö.T.; Arbak, Y. ve Saatçioğlu, Ö. (1997). Örgütsel Bağlılığın Neden ve Sonuçlarına İlişkin Bir Model Analizi, 3. Verimilik Kongresi, Ankara: 490-505.
  • Özsoy, S.A.; Ergül, Ş. ve Bayık, A. (Tarihsiz). Bir Yüksekokul Çalışanlarının Kuruma Bağlılık Durumlarının İncelenmesi, İnsan Kaynakları, 6(2),www.isguc.org.
  • Patterson, D.K. ve George, C. (2001). Securing Graduate Commitment: An Exploration of the Comparative Expectations of Placement Students, Graduate Recruits and Human Resource Managers within the Hospitality, Leisure and Tourism Industries, Hospitality Management, (20):311-323.
  • Randall, D.M. (1990). The Consequences of Organizational Commitment: Methodological Investigation, journal of Organizational Behaviour,(ll):361-378.
  • Reichers, A.E. (1986). Conflict and Organizational Commitments, Journal of Applied Psychology, (71)508-514
  • Ross, G.F. (1997). Travel Agency Employment Perceptions, Tourism Management, 18(1):9-18.
  • Sandra, J.H. ve Augusta C.Y. (1996). Can the Hobo Phenomenon Help Explain Voluntary Turnover? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 8(4):11-16.
  • Sharpley, R. ve Forster, G. (2003). The Implications of Hotel Emplo¬yee Attitudes for Development of Quality Tourism: The Case of Cyprus, Tourism Management, (24):687-697.
  • Subramaniam, N.; McManus, L. ve Mia, L. (2002). Enhancing Hotel Managers' Organizational Commitment: An Investigation of The Impact of Structure, Need for Achievement and Partici¬pative Budgeting, Hospitality Management, (21):303-320.
  • Şimşek, Ş.M.; Akgemci, T. ve Çelik, A. (1998). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tannverdi, H. ve Oktay, K. (2001). Otel İşletmelerinde İşgören Motivasyonuna Yönelik Bir Araştırma, Turizm Akademik, 1(2): 33-41.
  • Tarlan, D. ve Tütüncü, O. (2001). Konaklama İşletmelerinde Başarım Değerlemesi ve İş Doyumu Analizi. Dokuz Eylül Ün. SBE Dergisi, 3(2):141-163.
  • Testa, M.R. (1999). Satisfaction with Organizational Vision, Job Satisfaction and Service Efforts: An Empirical Investigation, Leadership & Organization Development Journal, 20(3):154-161.
  • Topaloğlu, M. ve Sökmen, A. (2001). Örgütsel Bağlılık ile İşgören Performansı İlişkisi: Ankara'da Faaliyet Gösteren Otel İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama, AnatoliaıTurizm Araştırmaları Dergisi, 12: 34-43.
  • Tütüncü, Ö. (2002). Seyahat Acentelerinde İş Tanımlama Ölçeği Kapsamında İş Doyumunun Ölçülmesi: İzmir İli Uygulaması, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 13(2):129-138.
  • Vural, T; Gürcüm. B.H. ve Ağaç, S. (1999). İşgörenlerin Motivasyonu Üzerine Bir Araştırma, 1. Ulusal Kalite Kongresi, Ankara: TODAİE :163-186.
  • Witt, C. ve Muhlemann, A. (1994). The Implementation of Total Quality Management in Tourism: Some Guidelines, Tourism Management, 15(6): 416-424.
  • Yüksel, İ., Kurt, M. ve Önder, H.H. (1998). İş Güçlüğünün İş Doyumu,İş Gerilimi ve Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Stepwise Regresyon Analizi ile Belirlenmesi, Verimlilik Dergisi, 98(2):43-52.
  • http://www.mcozden.com/forum2_lbky.html, Erişim tarihi: 7.5.2003.
APA ÖZDİPÇİNER N, Kalinkara V (2005). Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. , 82 - 92.
Chicago ÖZDİPÇİNER Nuray Selma,Kalinkara Velittin Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. (2005): 82 - 92.
MLA ÖZDİPÇİNER Nuray Selma,Kalinkara Velittin Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. , 2005, ss.82 - 92.
AMA ÖZDİPÇİNER N,Kalinkara V Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. . 2005; 82 - 92.
Vancouver ÖZDİPÇİNER N,Kalinkara V Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. . 2005; 82 - 92.
IEEE ÖZDİPÇİNER N,Kalinkara V "Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği." , ss.82 - 92, 2005.
ISNAD ÖZDİPÇİNER, Nuray Selma - Kalinkara, Velittin. "Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği". (2005), 82-92.
APA ÖZDİPÇİNER N, Kalinkara V (2005). Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 82 - 92.
Chicago ÖZDİPÇİNER Nuray Selma,Kalinkara Velittin Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 16, no.1 (2005): 82 - 92.
MLA ÖZDİPÇİNER Nuray Selma,Kalinkara Velittin Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.16, no.1, 2005, ss.82 - 92.
AMA ÖZDİPÇİNER N,Kalinkara V Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2005; 16(1): 82 - 92.
Vancouver ÖZDİPÇİNER N,Kalinkara V Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2005; 16(1): 82 - 92.
IEEE ÖZDİPÇİNER N,Kalinkara V "Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği." Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16, ss.82 - 92, 2005.
ISNAD ÖZDİPÇİNER, Nuray Selma - Kalinkara, Velittin. "Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği". Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 16/1 (2005), 82-92.