Yıl: 2004 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 315 - 328 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, özsaygı geliştirme programının lise dokuzuncu sınıf öğrencilerinin özsaygı düzeyleri üzerinde etkili olup olmadığını belirlemektir. Yarı deneysel model uygulanan bu araştırmada, 168 lise dokuzuncu sınıf öğrencisine Lise Öğrencileri Özsaygı Envanteri uygulanarak özsaygı düzeyi düşük öğrenciler belirlenmiştir. Tesadüfi örnekleme yöntemi ile 32 öğrenci belirlenerek, 16 öğrenci deney grubuna, 16 öğrenci kontrol grubuna alınmıştır. Deney grubuna katılan deneklere haftada bir gün 90 dakika özsaygı geliştirme programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki deneklere ise bir uygulama yapılmamıştır. Özsaygı geliştirme programının uygulanmasının sonunda deney ve kontrol grubundaki öğrencilere Lise Öğrencileri Özsaygı Envanteri tekrar uygulanmıştır. Veriler bağımlı ve bağımsız t testi tekniklerinden yararlanılarak çözümlenmiş ve .05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma bulgularının çözümlenmesi sonucunda, deney grubunun ön test ve son test puan farkları ile kontrol grubunun ön test ve son test puan farkları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Ayrıca deney grubunun ön test ve son test özsaygı puanları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Buna karşılık kontrol grubundaki deneklerin ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark gözlenmemiştir.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri liseler öz saygı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri

-

Öz:
The purpose of this study was to investigate the effect of “A Self-Esteem Enrichment Program” on the self esteem level of ninth grade high school students. The subjects were 32 (16 treatment group, 16 non-treatment group) ninth grade high school students in Bursa. A quasi-experimental design with a treatment and non-treament group was used to investigate the effectivness of “A Self-esteem Enrichment Program”. “High School Students’ Self-Esteem Inventory” was given to 168 ninth grade students in order to determine self-esteem level of the subjects (pre test). 32 subjects, who were identified as having low self-esteem scores were randomly assigned to treatment group (n=16) and non-treatment group (n=16). “A Self-Esteem Enrichment Program” was introduced to treatment group subjects’ over a period of 10 sessions. The sessions were held once a week and lasted 90 minutes. Non-treatment group received no application at all. Dependent and independent t-tests were used to analyze the data and .05 level of significance was used. After ten session treatment, the treatment and non-treatment group were given High School Students’ Self-Esteem Inventory again (post test). The main finding of the study was that treatment group gain scores were significantly higher than non-treatment group gain scores at .05 level. Other findings were that: 1. Pre test-post test scores of treatment group on high school students’ self-esteem inventory were significant at .05 level. 2. Non-treatment group Pre test-post test scores on high school students’ self-esteem inventory were not significant at .05 level.
Anahtar Kelime: high schools self respect high school students

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alexander, H. (1996). Self Esteem Education Earns Mixed Marks. Christian Scince Monitor, 88. 1-3.
  • Andre, C. ve Lelord, F. (2001). Kendine Saygı. Çev: Yerguz, İ. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Baumeister, R. F. (1993). Inner Nature of Low Self-Esteem. R.F. Baumeister (ed.). Self-Esteem: The Puzzle of Low Self-Regard. 186-225. New York: Plenum.
  • Burns, R. B. (1982). Self Concept Development and Education. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Emda, O. ve Batia, D. (1995). Actual and Percieved Parental Social Status: Effects on Adolescent Self Concept. Journal of Adolescence, 30. (119). 603-617.
  • Gegas, V. ve Mortimer, J. T. (1987). Stability and Change in the Self Concept From Adolescence to Adulthood. Honess, T. ve Yardley, K. (ed.). Self and Identity: Perspectives Across the Life Span. 265-283. New York: Routledge & Kegan Paul.
  • Güloğlu, B. (1999). The Effect of Self Esteem Enrichment Program on the Self Esteem Level of Elementary School Students. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Güngör, A. (1989). Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Harter, S. (1993). Causes and Consequences of Low Self-Esteem in Children and Adolescents. R. F. Baumeister (ed.). Self-Esteem: The Puzzle of Low Self Regard. 87-115. New York: Plenum.
  • Joseph, J. M. (1994). The Resilient Child. New York: Plenum.
  • Jussim, L, Yen H. ve Aiello J. R. (1995). Self Cosistency, Self Enhancement, and Accuracy in Reactions to Feedback. Journal of Experimental Social Psychology, 31. 322-356.
  • Kılıçcı, Y. (1999). 6-15 Yaş Öğrencilerinin Gelişimsel Güçlerini ve Kişilik Gelişimlerini Kolaylaştırma. Kuzgun, Y. (ed.). İlköğretimde Rehberlik. 1-16. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koon, J. O’. (1997). Attachment to Parents and Peers in Late Adolescence and Their Relationship with Self Image. Journal of Adolescence. 32. (126). 471- 483.
  • Kuzgun, Y. (1997). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: ÖSYM.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Owens, K. (1991). An Integrative Self-Enhancement and Basic-Skill Program and Its Impact on Students’ Global Self-Esteem, Academic Self Concept ve Academic Performance. Doctoral Dissertation, Saybrook: The Faculty of Saybrook Institute.
  • Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı Geliştirme Eğitimi. Kuzgun Y. (ed.). İlköğretimde Rehberlik. 95-123. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Shaffer, D. R. (1994). Social and Personality Development. California: Brooks/Cole.
  • Simmons, R. G. (1987). Self Esteem in Adolescence. Honess, T. ve Yardley, K. (ed). Self and Identidy Perspectives Across the Lifespan. 172-192. New York: Routledge & Kegan Paul.
  • Voltan-Acar, N. (1995). Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri. Ankara: Zincir Ajans.
  • Whitehead, J. R. ve Corbin, C. B. (1997). Self Esteem in Children and Youth: The Role of Sport and Physical Education. Fox, K. R. (ed.). The Physical Self: From Motivation to Well-Being. 175-203. New York: Broun Brumfield.
  • Yörükoğlu, A. (2000). Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayınları.
APA DOĞRU N, PEKER M (2004). Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. , 315 - 328.
Chicago DOĞRU Naime,PEKER MEHMET REŞAT Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. (2004): 315 - 328.
MLA DOĞRU Naime,PEKER MEHMET REŞAT Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. , 2004, ss.315 - 328.
AMA DOĞRU N,PEKER M Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. . 2004; 315 - 328.
Vancouver DOĞRU N,PEKER M Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. . 2004; 315 - 328.
IEEE DOĞRU N,PEKER M "Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi." , ss.315 - 328, 2004.
ISNAD DOĞRU, Naime - PEKER, MEHMET REŞAT. "Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi". (2004), 315-328.
APA DOĞRU N, PEKER M (2004). Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 315 - 328.
Chicago DOĞRU Naime,PEKER MEHMET REŞAT Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2004): 315 - 328.
MLA DOĞRU Naime,PEKER MEHMET REŞAT Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2004, ss.315 - 328.
AMA DOĞRU N,PEKER M Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 17(2): 315 - 328.
Vancouver DOĞRU N,PEKER M Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 17(2): 315 - 328.
IEEE DOĞRU N,PEKER M "Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.315 - 328, 2004.
ISNAD DOĞRU, Naime - PEKER, MEHMET REŞAT. "Özsaygı Geliştirme Programının Lise Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerine Etkisi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2004), 315-328.