Yıl: 2004 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 211 - 226 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okulda Değişmenin Yönetimi

Öz:
Sürekli değişen, farklılaşan bir dünyada geleneksel yöntemlerle sorunları çözmek giderek zorlaşmaktadır. Değişmenin sorunları onları çözebilecek yeterliklere sahip yöneticilerle ortadan kaldırılabilir. Bu araştırmada, eğitim ve okul sisteminde karşılaşılan değişme sorunlarının çözümüne katkı sağlamak amacıyla Nevşehir ilinde asil olarak görev yapan 89 ilköğretim okulu müdürünün görüşlerine başvurulmuştur. Anketle elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiş, yüzdelik ve aritmetik ortalama yardımıyla yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; ilköğretim okulu müdürleri kendilerinin değişme yöneticiliği yeterliklerini “İyi” (X=3,9041) düzeyde bulunduğunu belirtmişlerdir. Okul müdürlerinin değişme sürecinde belirtilen davranışları “Çoğunlukla” (X=3,7397) gösterdiklerini belirtmişlerdir. Okul müdürlerinin değişme yöneticiliği yeterlik düzeyleri ile değişmenin yönetilmesi sürecinde gösterdikleri davranışları arasında (P$leq$.05) anlamlı fark bulunmuştur. Bu farkın okul müdürlerinin yeterlik düzeylerine göre davranış gösterdikleri yargısını güçlendirdiği söylenebilir. Buradan hareketle okul müdürlerinin kapsamlı bir değişme yönetimi eğitiminden geçmeleri önerisi değerlendirilebilir.
Anahtar Kelime: değişim yönetimi okullar değişim

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

-

Öz:
Trying to solve today’s problems with the traditional methods is getting more and more diffucult. Changes need new managers who have new competences. Managerial competences are needed to be redescribed. The purpose of this study was to determine relationship between managerial competences and behaviours of the elementary school principals in changing process. For this purpose, the questionnaire was prepared and applied to elementary school principals (89). Opinions of principals were analized by SPSS statistical package programme and explained with percentages and means. The result of the study showed us that teachers defined managerial cometences of elementary schools principals at level “Good” in changing process. At the same time, teachers defined that principals behaved at level ”Mostly” during the change process in their schools. But there is a meaningful difference between managerial competences of principals (P$leq$.05) and their behaviours during the changing process. According to this result, it is said that elementary school principal’s behaviours depend on their managerial competences. It is proposed that managerial competences of principals should be redefined and they should be given courses about changing management.
Anahtar Kelime: change change management schools

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aguts, Grau R, Peiro J.M. Individual and Contextual Influences on Managerial Competency Needs. Journal of Management Development. Vol: 22 No: 10. 2003.
  • Başar, Hüseyin Eğitim Denetçisi. Pegem. Ankara. 1993.
  • Blase, Joseph and Jo Blase Effective Instructional Administration. Journal of Educational Administration. Vol: 38 No 2. 2000.
  • Burchell, Helen. A. Useful Rol for Competence Statements in Post-Compulsory Teacher Education. Assesment and Evoluation in Hiqher Education Dec.Vol. 20, Issue3. 1995.
  • Bursalıoğlu, Ziya Eğitim Yöneticisinin Yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara. 1975.
  • Calabrese, L. Raymond. The School Leader’s Imperative Leading Change. The International Journal of Educational Management.16/7. 2002.
  • Cranston, Neil. School-Based Management, Leaders and leadership: Change and Challenges for Principals. Managing Schools. Vol.30, Number 1. 2002.
  • Crowther, F. And Peter O. Teachers As Leaders- An Exploratory Framework. International Journal of Educational Management. 11/1. 1997.
  • De Bord, Karen. Dunn, Zaslow, S. Identifying Competencies Needed in FCS Extension Staff. Journal of Family and Consumer Sciences. Nov. 95,4. 2003.
  • Dilum, Jirasinghe. Geofrey, L. Management Competencies in Action: A Practical Framework. School Organization. Oct. Vol. 15, Issue 3. 1995.
  • Everard K.B. ve Geoferry Morris. Effective School Management. London: Paul Chapman Publishing Ltd. 1996.
  • Hallinger, Philip. Educational Change in Southeast Asia. Journal of Educational Administration, Vol.36, Issue 5. 1998.
  • Hallinger, Philip and Pornkasem K. Educational Change in Thailand: Opening a Window onto Leadership as a Cultural Process. School Leadership and Management, Vol. 20. No.2 . 2000.
  • Hargreaves, A. “Rethinking Educational Change” The Challenge of School Change. (Edited by Michael Fullan) Arlington: Skylight Professional Development. 1997.
  • Hoffmann T. The Meanings of Competency. Journal of Europen Industrial Training. Bradford: Vol. 23, 1999.
  • Hunt, John W, Baruch Y. Developing Top Managers; The Impact of Interpersonal Skills Training. Journal of Management Development. Vol. 22, No 8. 2003.
  • Lakomski, G. Organizational Change, Leadership and Learning: Culture as Cognitive Process. The International Journal of Educational Management. 15/2. 2001.
  • Lashway, L. “Developing Instructional Leaders”, ERICEDRS -07 01.ERIC Dıqest. 2002.
  • May, Andrew. Developing Management Competencies for Fast Changing Organizations. Career Development International 4/6. 1999.
  • Lagan Mc P. Competencies; The Next Generation. Proquest Education Journals May. Vol. 51, Issue 5. 1997.
  • MEB. Milli Eğitim Bakanlığı Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. 2004, Resmi Gazete 25343, 11 Ocak Ankara.
  • MEB. Milli Eğitim Bakanlığı Yönetici Atama, Değerlendirme, Görevde Yükseltme ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. Resmi Gazete. 23681, 30 Nisan. Ankara. 1999.
  • MEB. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Kurum Yöneticilerinin Atama Yönetmeliği Resmi Gazete. 7 Haziran, Sayı 21600 Ankara. 1997.
  • Morrison, K.R.B. and Ridley, K. Curriculum Planning and The Primary School. London: Paul Chapman Publishing. 1988.
  • Morrison, Keith. Management Theories For Educational Change. London: Paul Chapman Publishing Ltd. 1998.
  • Ovando, N., Martha and Ben M.Harris and Menefee, P. School Superintendent Development. International Journal of Educational Management. 12/2. 1998.
  • Özdemir, Servet ve Necati Cemaloğlu. Eğitimde Değişimi Uygulama Modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Yıl 5, Sayı 17 Kış. 1999.
  • Pickett, L. Competencies and Managerial Effectiveness: Putting Competencies to Work. Public Personel Management, Vol. 27, No.1 Spring. 1998.
  • Siegal, W. and Others. Understanding the Management of Change. Journal of Organizational Change Management. Vol. 9. No. 8. 1996.
  • Sweeney, Jim and Leslie E.Huth and Enqel R. Principal Internship -A Look at The Foots. Education Vol. 102. 2001.
  • Thody, A. Training School Principals, Educating School Governors. International Journal of Educational Management 12/ 5. 1998.
  • Uluğ, Feyzi. Eğitim Sisteminde Değişme, Yapısal Uyum Sorunları, Eğitim Yönetimi. Sayı 14, Bahar, Ankara. 1998.
APA GÖKÇE F (2004). Okulda Değişmenin Yönetimi. , 211 - 226.
Chicago GÖKÇE Feyyat Okulda Değişmenin Yönetimi. (2004): 211 - 226.
MLA GÖKÇE Feyyat Okulda Değişmenin Yönetimi. , 2004, ss.211 - 226.
AMA GÖKÇE F Okulda Değişmenin Yönetimi. . 2004; 211 - 226.
Vancouver GÖKÇE F Okulda Değişmenin Yönetimi. . 2004; 211 - 226.
IEEE GÖKÇE F "Okulda Değişmenin Yönetimi." , ss.211 - 226, 2004.
ISNAD GÖKÇE, Feyyat. "Okulda Değişmenin Yönetimi". (2004), 211-226.
APA GÖKÇE F (2004). Okulda Değişmenin Yönetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 211 - 226.
Chicago GÖKÇE Feyyat Okulda Değişmenin Yönetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2004): 211 - 226.
MLA GÖKÇE Feyyat Okulda Değişmenin Yönetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2004, ss.211 - 226.
AMA GÖKÇE F Okulda Değişmenin Yönetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 17(2): 211 - 226.
Vancouver GÖKÇE F Okulda Değişmenin Yönetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 17(2): 211 - 226.
IEEE GÖKÇE F "Okulda Değişmenin Yönetimi." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.211 - 226, 2004.
ISNAD GÖKÇE, Feyyat. "Okulda Değişmenin Yönetimi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2004), 211-226.