Yıl: 2004 Cilt: 0 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 89 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmenlerinin laboratuar çalışmaları konusunda mesleki gelişimlerini sağlamak için, üniversite destekli olarak geliştirilip uygulanan bir hizmet içi eğitim programının değerlendirmesini yapmaktır. Hazırlanan hizmet içi eğitim (HİE) programı, Trabzon il merkezindeki okullarda çalışan otuz fizik öğretmenine on gün süreyle uygulanmıştır. Fen laboratuarlarına yönelik tutum anketi ile kurs sonu değerlendirme anketleri, başarı testi ve uygulama sınavı yardımıyla toplanan araştırma verilerinden; programın kursa katılan öğretmenlerin laboratuar konusundaki mesleki bilgi, beceri ve genel anlamda tutumlarını arttırmada başarılı olduğu anlaşılmıştır. İlgili tüm araştırma verileri, öğretmenler için hizmet içi eğitim kursları geliştirilirken, Milli Eğitim Bakanlığı ile üniversiteler arasında aktif bir işbirliği sağlanması ve ayrıca, hizmet içi eğitim programı geliştirmenin temel unsurlarına dikkat edilmesi durumunda olumlu sonuçların alınabileceğini ortaya koymaktadır. Bu makalede değerlendirmesi yapılan HİE programının başarısında, ihtiyaçların belirlenmesi ve öğretim yöntemlerinin seçilmesi aşamalarında öğretmenlerin fikirlerinin alınması ve uygulanmasında üniversiteden öğretim elemanlarının görev alması etkili olmuştur.
Anahtar Kelime: fizik öğretmenleri öğretmen eğitimi hizmet içi eğitim fizik laboratuvarı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdeniz, A. R. (1997). Ders Geçme ve Kredi Sisteminde Fizik Müfredatlarının Uygulanmasının Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 79-85.
  • Akyüz, M. (1999, Kasım). İlköğretimde Görev Yapan Öğretmene Yönelik Hizmet İçi Eğitim, Eğitimden Yansımalar V- 21. Yüzyıllm Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu, Ankara.
  • Ayaş, A. (1993). A Study of Teachers' and Students' View of the Upper Secondary Chemistry Curriculum and Students' Understanding of Introductory Chemistry Concepts in the East Black-Sea Region of Turkey, Yayınlanmamış doktora tezi, University of Southampton, İngiltere.
  • Ayaş, A., Akdeniz, A. R., & Çepni, S. (1994). Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarın Yeri ve Önemi-1: Tarihsel Bir Bakış, Çağdaş Eğitim,204,21-25.
  • Bağcı, N., & Şimşek^ S. (1999). Fizik Konularının Öğretiminde Farklı Öğretim Metotlarının Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3) 79-88.
  • Bairt, D. M., & Szamosi, J. (1987). Establishment Of A Regional High School Instrumentation Center at Western Illinois, Journal of Chemical Education, 64(12) 1051-1052
  • Bolam, R. (1994). The Impact of Research on Policy and Practice in Continuing Professional Development, British Journal of In-service Education, 20(1) 35-44.
  • Boydak, M. (1999). Hizmet İçi Eğitim Programlarının Etkililiğinin Değerlendirilmesi: (Fırat, Gazi, Marmara Üniversiteleri ve TÜBİTAK Örneği), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış doktora tezi, Elazığ.
  • Collette, A. T., & Chiappetta E. L. (1989). Science Instruction in the Middle Secondary Schools, (2nd Edition), Merrill Publishing Company, Ohio,USA.
  • Çepni, S. (1993). New Secondary Science Teachers' Development in Turkey: Implications for the Academy of New Teachers Program, Yayınlanmamış doktora tezi, Southampton Üniversitesi, ingiltere.
  • Çepni, S., & Kaya, A. (2002). ÖSS Sınavının Liselerdeki Fizik Eğitim-Öğretimine Etkileri, V. Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R., &Ayas, A. (1995). Fen Bilimlerinde Laboratuarın Yeri ve Önemi (III): Ülkemizde Laboratuar Kullanımı ve Bazı Öneriler, Çağdaş Eğitim, 206, 24-28.EEEE
  • Çepni, S., Kaya, A., & Küçük, M. (Basımda). Fizik Öğretmenlerinin Laboratuarlara Yönelik Hizmet İçi İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi.
  • Çevikbaş, R. (2002). Hizmet İçi Eğitim ve Türk Merkezi Yönetimindeki Uygulaması, Nobel Yayın Dağıtım, I. Baskı, Ankara.
  • Değirmençay, Ş. A. (1999). Fizik Öğretmenlerinin Laboratuar Becerileri, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Doğan, F. (2003). Öğretmenlerin Fen Bilgisi Dersini Etkili Olarak Öğrenmelerinde Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Mesleki Deneyimlerinin Rolü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ekici, F. T., Ekici, E., & Taşkın, S. (2002, Eylül). Fen Laboratuarlarının İçinde Bulunduğu Durum, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Gürdal, A. (1997). Fen Eğitiminde Laboratuarın Başarıya Etkisi, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 55, 14-19.
  • Güven, L, & Gürdal, A. (2002, Eylül). Ortaöğretim Fizik Derslerinde Deneylerin Öğrenme Üzerindeki Etkileri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güzel, H. (2002, Eylül). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Laboratuar Kullanımı ve Teknolojik Yenilikleri izleme Eğilimleri (Yerel Bir Değerlendirme),V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi,Ankara.
  • Karamustafaoğlu, O. (2000). Fizik Öğretiminde Laboratuar Uygulamalarının Yürütülmesinde Karşılaşılan Güçlükler, 19. TFD. Fizik Kongresi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Kaya, A., Çepni, S., & Küçük, M. (Basımda)._ Fizik Öğretmenlerinin Fen Laboratuarlarına Yönelik Hizmet İçi İhtiyaçları İçin Bir Program Geliştirme Çalışması, Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi.
  • Linn, R. L. & Gronlund, N. E. (1995). Measurement and Assessment in Teaching, A Simon & Schıster Company, (7th Edition) USA.
  • Maaske, R. J. (1996). Türkiye'de Öğretmen Yetiştirme Hakkında Rapor (Çeviren Maarif Vekaleti, Maarif Basımevi, Ankara, 1956).
  • Ndirangua, M., Kathurib, N. J., & Mungaib, C. (2002). Improvisation As A Strategy For Providing Science Teaching Resource: An Experience From Kenya, International Journal of Educational Development, 15, 42-56.
  • Özdemir, S. (1997). Her Organizasyon Hizmet içi Eğitim Yapmak Zorundadır, Milli Eğitim Dergisi, 133, 17-19.
  • Özyürek, L. (1981). Öğretmenlere Yönelik Hizmet İçi Öğretim Programlarının Etkinliği, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No: 102, Ankara.
  • Pehlivan, İ. (1997). Türkiye'de Ulusal Kalkınma ve Kurumsal Verimliliğin En Önemli Araçlarından Biri Hizmet İçi Eğitimdir, Milli Eğitim Dergisi,133,26-28.
  • Posnanski, T. J. (2002). Professional Development Programs for Elemantary Science Teachers: An Analysis of Teacher Self-Efficacy Beliefs and a Professional Development Model, Journal of Science Teacher Education, 13(2) 189-220.
  • Şahin, Y. (2001). Türkiye'deki Bazı Üniversitelerin Eğitim Fakültelerindeki Temel Fizik Laboratuarlarının Kullanımı ve Uygulanan Yaklaşımların Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tezer, E., Gündoğdu, M. (1995). Terfi Nedeni Olarak Hizmet İçi Eğitim, Milli Eğitim Basımevi, EARGED Araştırması, Ankara.
  • Tobin, K, & Gallaher, J. J. (1987). What Happens High Schools Science Classrooms? Journal of Curriculum Studies, 19(6) 549-560.
  • Treagust, D. E, Harrison, A. G, & Venville, G J. (2001). Teaching Science Effectivelly with Anologies: An Approach for Preservice and Inservice Teacher Education, Teacher Education, 9(2).
  • Üstüner, I. Ş., Ersoy, Y, & Sancar, M. (2000). Fen / Fizik Öğretmenlerinin Hizmet içi Eğitim ve Sempozyumlardan Beklentileri, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Yalın, H. 1. (1997). Hizmet İçi Eğitim Var Olan Ya da İleride Çözülmesi Gerekecek Bir Problem İçin Yapılır, Milli Eğitim Dergisi, 133, 29-30.
  • Yalın, H. L, Hedges, L., & Özdemir, S. (1996). Hizmet içi Eğitim Program Geliştirme El Kitabı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
APA Kaya A, KÜÇÜK M, Cepni S (2004). Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. , 89 - 103.
Chicago Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET,Cepni Salih Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. (2004): 89 - 103.
MLA Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET,Cepni Salih Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. , 2004, ss.89 - 103.
AMA Kaya A,KÜÇÜK M,Cepni S Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. . 2004; 89 - 103.
Vancouver Kaya A,KÜÇÜK M,Cepni S Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. . 2004; 89 - 103.
IEEE Kaya A,KÜÇÜK M,Cepni S "Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi." , ss.89 - 103, 2004.
ISNAD Kaya, Ali vd. "Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi". (2004), 89-103.
APA Kaya A, KÜÇÜK M, Cepni S (2004). Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(16), 89 - 103.
Chicago Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET,Cepni Salih Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.16 (2004): 89 - 103.
MLA Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET,Cepni Salih Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.16, 2004, ss.89 - 103.
AMA Kaya A,KÜÇÜK M,Cepni S Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 0(16): 89 - 103.
Vancouver Kaya A,KÜÇÜK M,Cepni S Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 0(16): 89 - 103.
IEEE Kaya A,KÜÇÜK M,Cepni S "Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.89 - 103, 2004.
ISNAD Kaya, Ali vd. "Fizik Laboratuvarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16 (2004), 89-103.