Yıl: 2021 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 85 - 105 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.36306/konjes.778390 İndeks Tarihi: 16-09-2021

ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ

Öz:
Bu çalışmada bir binek araç süspansiyon sisteminin nümerik ve deneysel dinamik analiziincelenmiştir. Öncelikle gerçek bir araca ait MacPherson tip süspansiyon sisteminin matematiksel modeliNewton-Lagrange yasaları, MATLAB/Simulink/SimMechanics yazılımı ve katı model kullanılarakoluşturulmuştur. Farklı modelleme yaklaşımlarından elde edilen sistemin hareket davranışları farklı yolgirdilerine göre simule edilmiş ve modelleme sonuçları karşılaştırılmıştır. Modelleme çalışmalarınındoğrulanması amacı ile gerçek bir aracın hem ön hem arka süspansiyon sisteminin dinamik davranışıdeneysel olarak ölçülmüştür. Deneysel çalışmalarda yol girdisine göre aracın deplasman davranışınınölçülmesinde görüntü işleme metodu kullanılmıştır. Görüntü işleme prosesleri MATLAB/ComputerVision System Toolbox yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Nümerik ve deneysel sonuçlara göresüspansiyon sistemindeki yay (k) ve sönüm (b) katsayıları karşılaştırılmış ve nümerik modellerdekullanılan bu katsayılar deneysel sonuçlara göre irdelenmiştir. Sonuç olarak bu araştırma kapsamında,görüntü işleme sonucu ile modelleme yöntemleri arasında elde edilen sonuçların birbirine çok yakınolduğu görülmüştür. Ayrıca deneysel ve teorik sonuçlar arasında sistemin ortalama deplasman davranışfarkı ön süspansiyon için minimum 7.92x10-8 mm. ve arka süspansiyon için 1.12x10-7 mm. olarakbulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Numerical and Experimental Dynamic Analysis of Vehicle Suspension System

Öz:
In this study, numerical and experimental dynamic analysis of a vehicle suspension system is investigated. Firstly, mathematical model of MacPherson type suspension system of a real vehicle is created by using Newton-Lagrangian laws, MATLAB/Simulink/SimMechanics software and solid model. The motion behaviors of the system obtained from different modeling approaches are simulated according to different road inputs and modeling results are compared. The dynamic behavior of both the front and rear suspension systems of a real vehicle is measured experimentally for verifying modeling studies. In experimental works, image processing method is used in measuring of vehicle displacement behavior according to the road input. Image processing processes are performed using the MATLAB/ MATLAB/Computer Vision System Toolbox software. According to the numerical and experimental results, the spring (k) and damping (b) coefficients in the suspension system are compared and these coefficients used in the numerical models are examined according to the experimental results. Consequently, the scope of this research, it is observed that the results obtained between image processing and modeling methods are very close to each other. In addition, the average displacement behavior difference of the system between the experimental and theoretical results are obtained as minimum 7.92x10-8 mm for the front suspension and 1.12x10-7 mm for the rear suspension.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aldair, A.A., Wang, W.J., 2012, A neurofuzzy controller for full vehicle active suspension systems,Journal of Vibration and Control, Vol 18, Issue 12, pp. 1837-1854.
  • Avesh, M., Srivastava, R., 2012, Modeling simulation and control of active suspension system in Matlab Simulink environment, IEEE Students Conference on Engineering and Systems, 978-1-4673- 0455-9/12.
  • Bannatyne, R., 1998, Future Developments in Electronically Controlled Steering and Suspension Systems. In: R.K.Jurgen (Editor), Electronic Steering and Suspension Systems (1999), Society of Automotive Engineers, Warrendale-PA, USA, p. 539-557.
  • Çakan A., 2013, Karayolu Taşıtları Süspansiyon Sisteminde Aktif Titreşim Kontrolü. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Makine Müh. ABD, 80 s.
  • Desikan, A., Kalaichelvi, V., 2015, Design for a Preview Control of Semi-ActiveSuspension System using Fuzzy-Logic and Image Processing techniques, IEEE International Conference on Cyber Technology in Automation, Control, and Intelligent Systems (CYBER), Shenyang, China, p. 224-229.
  • Erol B., 2015, Çeyrek Taşıt Aktif Süspansiyon Modeli Çıkarımı ve Kontrolü. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği ABD., 105 s.
  • Eski, İ., Yıldırım, Ş., 2009, Vibration control of vehicle active suspension system using a new robust neural network control system. Simulation Modelling Practice and Theory, 17(5), 778-793.
  • Fayyad, M.S.,2012, Constructing Control System for Active Suspension System, Contemporary Engineering Sciences, Vol. 5, no. 4, 189 – 200.
  • Gönen E., Sert, E., Tutu, G., 2017, Aracın Yalpa Karakteristiğinin Taşıt Dinamiğine Olan Etkisinin Analitik ve Nümerik Yöntemlerle İncelenmesi. Mühendis ve Makine, 58(689), 49-61.
  • Nawawi, B., Z., 2012, Vibration Investigation For Passenger Car With Different Damping Characteristic On Car Suspension Systems, Faculty of Mechanical Engineering, Unıversiti Malaysia Pahang, Thesis of Bachelor Degree.
  • Okuturlar, H., 2018, Bir Binek Araç Süspansiyon Sisteminin Nümerik ve Deneysel Dinamik Analizi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği ABD, Yüksek Lisans Tezi, 57 sayfa.
  • Putgül, Y., Altıparmak, D., 2016, Taşıt Süspansiyon Sistemi Çeşitleri ve Ön Düzen Geometrisine Etkileri. Gazi Üniversitesi Politeknik Dergisi, 19(2), 195-202.
  • Ramsbottom, M., D.A. Crolla, 1997, Development and Analysis of a Prototype Controllable Suspension, 972691. In: R.K.Jurgen (Editor), Electronic Steering and Suspension Systems (1999), Society of Automotive Engineers, Warrendale-PA, USA, p. 383-391.
  • Risaliti, E., Tamarozzi, T., Vermaut, M., Cornelis, B., Desmet, W, 2019, Multibody model based estimation of multiple loads and strain field on a vehicle suspension system, Mechanical Systems and Signal Processing, 123, 1-25.
  • Shehata A., Metered H., Oraby W., A., H., 2014, Vibration Control of Active Vehicle Suspension System Using Fuzzy Logic Controller. Vibration Engineering and Technology of Machinery, 23(2), 389- 399.
  • Wang, Q., Zhao, Y., Xu, H., Deng, Y., 2019, Adaptive backstepping control with grey signal predictor for nonlinear active suspension system matching mechanical elastic wheel, Mechanical Systems and Signal Processing, 131, p. 97-111.
  • Williams, R.A., 1997, Automotive Active Suspensions, Part.1: Basic Principles. Proceedings of Institution of Mechanical Engineers, vol.211, part.D, p.415-426.
  • Yıldırım, Ş., 2004, Vibration control of suspension systems using a proposed neural network. Journal of sound and vibration. 277 (4-5), 1059-1069.
  • Yin, S., Huang, Z., 2015, Performance Monitoring for Vehicle Suspension System via Fuzzy Positivistic C-Means Clustering Based on Accelerometer Measurements. IEEE/ASME Transactions on Mechatronics, 20(5), 2613- 2620.
  • Zhou, C., Pan, L., Yu, Y., Zhao, L., 2016, Optimal damping matching for shock absorber of vehicle leaf spring suspension system. Transactions of the Chinese Society of Agricultural Engineering, 32(7), 106-113.
APA Okuturlar H, TINKIR M (2021). ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. , 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
Chicago Okuturlar Himmet,TINKIR MUSTAFA ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. (2021): 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
MLA Okuturlar Himmet,TINKIR MUSTAFA ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. , 2021, ss.85 - 105. 10.36306/konjes.778390
AMA Okuturlar H,TINKIR M ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. . 2021; 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
Vancouver Okuturlar H,TINKIR M ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. . 2021; 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
IEEE Okuturlar H,TINKIR M "ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ." , ss.85 - 105, 2021. 10.36306/konjes.778390
ISNAD Okuturlar, Himmet - TINKIR, MUSTAFA. "ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ". (2021), 85-105. https://doi.org/10.36306/konjes.778390
APA Okuturlar H, TINKIR M (2021). ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online), 9(1), 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
Chicago Okuturlar Himmet,TINKIR MUSTAFA ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online) 9, no.1 (2021): 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
MLA Okuturlar Himmet,TINKIR MUSTAFA ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online), vol.9, no.1, 2021, ss.85 - 105. 10.36306/konjes.778390
AMA Okuturlar H,TINKIR M ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online). 2021; 9(1): 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
Vancouver Okuturlar H,TINKIR M ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ. Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online). 2021; 9(1): 85 - 105. 10.36306/konjes.778390
IEEE Okuturlar H,TINKIR M "ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ." Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online), 9, ss.85 - 105, 2021. 10.36306/konjes.778390
ISNAD Okuturlar, Himmet - TINKIR, MUSTAFA. "ARAÇ SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN NÜMERİK ve DENEYSEL DİNAMİK ANALİZİ". Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online) 9/1 (2021), 85-105. https://doi.org/10.36306/konjes.778390