Yıl: 2003 Cilt: 11 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 121 - 135 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model

Öz:
Çoklu ortam teknolojileri öğretimde giderek artan bir kullanım alanı bulmuştur. Araştırmacılara göre, çoklu ortam yazılımlarının başarısı bu ortamların birbirini tamamlayacak şekilde işe koşulmasından kaynaklanmaktadır. Çoklu ortam tasarımlarına kuramsal çerçeve sağlayan İkili Kodlama Kuramı, aynı bilginin birbirini destekleyen farklı biçimlerde kodlanmasınm, öğrenmede verimliliği ve etkililiği artıracağı varsayımına dayanmaktadır. Bu konu ile ilgili yürütülmüş pek çok araştırma, ikili kodlamanın akademik başarı üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir. Paivio tarafından oluşturulan bu kuram, sözel ve sözel olmayan kodlamalar sisteminin yapısal ve işlevsel özelliklerine dayanarak bilginin nasıl işlendiğini, kodlandığını, hatırlandığım tanımlamaktadır. Sözlü içerik, görsel içerik ile birlikte sunulduğunda öğrenme daha etkili ve verimli duruma gelmektedir. İkili Kodlama Kuramı'ndan yararlanarak, Mayer'in geliştirdiği Çok Ortamlı Öğrenmede Bilişsel Model, üç önemli bilişsel süreci tanımlamaktadır: Bilgileri seçme, düzenleme ve bütünleştirme. Modelin rehberlik ettiği bir dizi araştırma sonunda, Mayer, öğrenmeyi destekleyecek önemli ilkeler önermiştir.
Anahtar Kelime: çoklu ortam uygulamaları ikili dizge kuramı çoklu ortamlı öğrenme

Dual Coding Theory and Cognitive Theory in Multimedia Learning

Öz:
The use of multimedia technologies in instruction increased over time. According to some researchers, the success of multimedia based instructional software is due to complementary use of multiple modalities. Dual Coding Theory (DCT) serves as one of the theoretical foundations for multimedia design. The theory assumes that the supportive use of multiple modalities increases effectivenes and efficiency of learning. Many researchers conclude that these applications have significant effect on academic success. Established by Paivio, DCT identifies how information is processed, coded, and remembered based on structural and functional properties of verbal and imagery systems. Learning becomes more effective and more efficient, when verbal representations are supported by imagery. Following the premises of Dual Coding Theory, Mayer developed the Cognitive Theory of Multimedia Learning identifying, the three important cognitive processes; selecting, organizing, integrating. The model guided a series of studies, generating major principles on how to use multimedia to support learning.
Anahtar Kelime: dual coding theory multimedia learning multimedia applications

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bayram, S. (2000). Fen bilgisi öğretiminde bilgi iletim biçiminin öğrenci başarısına etkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, sayı 13., Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Bobbis, J., Sweller, J. & Cooper, J. (1993). Cognitive load effects in a primary-school geometry task. Learning and Instruction. 3, 1-21.
  • Brooks, D. W. (1997). Web-teaching: A Guide to Designing Interactive Teaching for The World Wide Web. New York: Plenum.
  • Chandler, P. & Sweller, J. (1991). Cognitive load theory and the format of the instruction. Cognition and Instruction. 8, 293-332.
  • Forcier, C. R., Descy, E. D., (2002). The Computer as An Educational Tool: Productivity and Problem Solving. Ohio: Merrill Prentice Hall.
  • Greenlaw, R., Hepp, E. (1999). In-line / On-line: Fundamentals of the Internet and The World Wide Web. Boston: McGraw-Hill.
  • Maddux, C, Johnson, D., Willis, J. (2001). Educational Computing: Learning with Tomorrow's Technologies. Boston: Allyn and Bacon.
  • Mayer, R. E. (2001). Multimedia Learning. Cambridge, UK:Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E., (1989). Systematic thinking fostered by illustrations in scientific text.Journal of Educational Psychology.81, 240-246.
  • Mayer, R. E. & Gallini, J. K., (1990). When is an illustration worth ten thousand words?Journal of Educational Psychology. 82, 715-726.
  • Mayer, R. E.; Anderson, R. B. (1991). Animations need narrations: An experimental test of dual coding hypothesis. Journal of Educational Psychology. 83, 484-490.
  • Mayer, R. E.; Anderson, R. B. (1992). The instructive animation: helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 84, 4,444-452.
  • Mayer, R. E.; Sims, V. K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words? Extensions of a Dual-Coding Theory of multimedia leaarning. Journal of Educational Psychology, 86, 3, 389-401.
  • Mayer, R. E., Steinhoff, K., Bower, G. & Mars, R. (1995). A generative theory of textbook design: using annotated illustrations to foster meaningful learning of science text Educational Technology Research and Development. 43, 31-44.
  • Mayer, R. E., Bowe, W., Bryman, A:, Mars, R. & Tapangeo, L. (1996). When less is more: meaningful learning from visual and verbal summaries of science textbook lessons. Journal of Educational Psychology. 88, 64-73.
  • Mayer, R. E., Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning:Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology. 90, 2, 312-320.
  • Najjar, L. J. (1996). Multimedia information and learning. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 5, 129-150.
  • Paivio, A. (1986). Mental Representations: A Dual-coding Approach. New York: Oxford University Press.
  • Paivio, A. (1991). Dual coding theory: retrospect and current status. Canadian Journal of Psychology, 45(3), 255-287.
  • Rieber, L. P. (1990). Using computer animated graphics in science instruction with children. Journal of Educational Psychology, 82, 1, 135-140.
  • Rieber, L.P. (1994). Computers, graphics and learning. Madison.WI: WCB Brown and Benchmark.
  • Sadoski, M., Paivio, A. (1994). A dual coding view of imagery and verbal processes in reading comprehension. In R.B. Ruddell, M.R. Ruddell, & H. Singer (Eds.),Theoretical Models and Processes of Reading (4th ed., pp. 582-601). Newark,DE: International Reading Association.
  • Sarı, İ. F. (1993). İnteraktif multimedya. Macintosh Dünyası, 34-39.
  • Schwartz, J.E., Beichner, R.J. (1999). Essentials of Educational Technology. Boston:Allyn and Bacon.
  • Sezgin, M. E. ve Köymen, Ü. (2001). İkili kodlama kuramına dayalı olarak hazırlanan çoklu ortam ders yazılımının fen bilgisi öğretiminde akademik başarıya etkisi.Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı.4, 134-145.
  • Uden, L., Campion, R. (2000). Integrating modality theory in educational multimedia design. ASCILITE 2000, Learning to Choose and Choosing to Learn. Coff's Harbour, Australia.
  • Whitehead, D. (2001). Parallels between dual coding theory ve quantum physics. Encounter: Education for Meaning and Social Justice. V14, N3, 42-47.
  • Wilcox, D.M. (2002). Theoretical model for the use of visuals in instruction. Http://www.wilcoxmedia.com/wimpages/tn-01b.html (20 Mayıs 2002).
  • Wissick, C. A. (1996), "Multimedia: enhancing instruction for students with learning disabilities", Journal of Learning Disabilities, 29, 5,494-503.
  • The World Book Encyclopedia (1987). Vol. 15. Chicago: World Book.
APA ALDAĞ H, SEZGİN M (2003). Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. , 121 - 135.
Chicago ALDAĞ Habibe,SEZGİN MEHMET EMRE Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. (2003): 121 - 135.
MLA ALDAĞ Habibe,SEZGİN MEHMET EMRE Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. , 2003, ss.121 - 135.
AMA ALDAĞ H,SEZGİN M Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. . 2003; 121 - 135.
Vancouver ALDAĞ H,SEZGİN M Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. . 2003; 121 - 135.
IEEE ALDAĞ H,SEZGİN M "Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model." , ss.121 - 135, 2003.
ISNAD ALDAĞ, Habibe - SEZGİN, MEHMET EMRE. "Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model". (2003), 121-135.
APA ALDAĞ H, SEZGİN M (2003). Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11), 121 - 135.
Chicago ALDAĞ Habibe,SEZGİN MEHMET EMRE Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, no.11 (2003): 121 - 135.
MLA ALDAĞ Habibe,SEZGİN MEHMET EMRE Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.11, no.11, 2003, ss.121 - 135.
AMA ALDAĞ H,SEZGİN M Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2003; 11(11): 121 - 135.
Vancouver ALDAĞ H,SEZGİN M Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2003; 11(11): 121 - 135.
IEEE ALDAĞ H,SEZGİN M "Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, ss.121 - 135, 2003.
ISNAD ALDAĞ, Habibe - SEZGİN, MEHMET EMRE. "Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama KUramı ve Bilişsel Model". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/11 (2003), 121-135.