Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 59 Sayfa Aralığı: 531 - 543 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 20-09-2021

Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI)

Öz:
While working with children in clinic, it is noteworthy that there is a limitation measurement tools of that measure behavior, symptoms, and pathology in the field despite the importance. The current measurement tools are used as an adaptation form in our country. Since the tests adapted from different cultures have difficulties in terms of language and cultural codes, it is important that each country has its own culture and language. So the aim of this study is to develop a tool that can measure mental symptoms of children and support the detection and treatment. 717 children (357 EFA, 128 criterion validity, 232 DFA) among 8-13 years old were included in the scale. Child Symptom Assessment Inventory draft form and Demographic Information Form, The Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) were used in the study. During the development phase of the scale, exploratory and confirmatory factor analyzes were performed. As a result of all analyzes, a structure consisting of 6 dimensions and 30 items was obtained. These factors are named Destructive Symptoms, Depressive Symptoms, Maladjustment to the Objective Reality, Cognitive Problems, Anxiety Symptoms, and Impulsivity Symptoms. It was seen thatthe scale has good validity and reliability so can be used in the field.
Anahtar Kelime:

Çocuk Semptom Tarama Envanterinin (CSTE) Geçerlik ve Güvenirliği

Öz:
Çocuk kliniğinde çalışırken davranış, belirti, patolojik süreçleri ölçen ölçme araçlarının önemine karşın alandaki sınırlılığı dikkat çekmektedir. Ülkemizde kullanılan mevcut ölçme araçları genellikle uyarlama şeklindedir. Farklı kültürlerden uyarlanan testlerin dil ve kültürel kodlar açısından zorlukları olduğu için, her ülkenin kendi kültürüne, diline uygun ölçme aracının olması önemlidir. Bu çalışmanın amacı, çocukların patolojik süreçlerine ilişkin öz-bildirimsel bir tarama aracı geliştirilmesidir. Ölçek geliştirme çalışması olan araştırmada 8-13 yaş arası 717 kişilik örnekleme ( 357 çocuk AFA, 128 ölçüt geçerliği, 232 DFA için ), Çocuk Semptom Değerlendirme Envanteri (ÇOSDE), Demografik Bilgi Formu, Güç ve Güçlükler Anketi (GGA) uygulanmıştır. Dataya yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerine göre 30 maddeli 6 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Faktörlere; Yıkıcılık Belirtileri, Depresif Belirtiler, Nesnel Gerçekliğe Uyumsuzluk, Bilişsel Sorunlar, Kaygı Belirtileri ve Dürtüsellik Belirtileri isimleri verilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik düzeyinin iyi olduğu bu yüzden alanda kullanılabileceği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
APA EROL E (2020). Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). , 531 - 543.
Chicago EROL Elif Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). (2020): 531 - 543.
MLA EROL Elif Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). , 2020, ss.531 - 543.
AMA EROL E Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). . 2020; 531 - 543.
Vancouver EROL E Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). . 2020; 531 - 543.
IEEE EROL E "Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI)." , ss.531 - 543, 2020.
ISNAD EROL, Elif. "Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI)". (2020), 531-543.
APA EROL E (2020). Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10(59), 531 - 543.
Chicago EROL Elif Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 10, no.59 (2020): 531 - 543.
MLA EROL Elif Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.10, no.59, 2020, ss.531 - 543.
AMA EROL E Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2020; 10(59): 531 - 543.
Vancouver EROL E Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2020; 10(59): 531 - 543.
IEEE EROL E "Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI)." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10, ss.531 - 543, 2020.
ISNAD EROL, Elif. "Validity and Reliability of Child Symptom Assessment Inventory (CSAI)". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 10/59 (2020), 531-543.