Yıl: 2020 Cilt: Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 195 - 206 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-11-2021

ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ

Öz:
Verimlilik, firmaların ana faaliyet alanlarına odaklanmaları ilegerçekleşmektedir. Hangi metodolojiyi takip ederek şirketler, odaklanacakkonularını belirlemeliler? Bu makale, Steve Jobs’un Apple firmasındaodaklanma üzerine takip ettiği stratejiyi incelemektedir. Jobs’un metodunda;çalışanların belirlediği 10 stratejinin Jobs’a sunulması ve Jobs’un aralarından3 tanesini seçerek gelecek yılın faaliyetlerini açıklaması ile süreç işlemektedir.Hiyerarşik ve tepeden inmeci değil aşağıdan yukarıya doğru bir planlamamevcuttur. Bu da ortak kurgulama ve kolektif zeka yöntemleriyle çalışanlarınfikirlerine önem verildiğini göstermektedir. Jobs’un, gerek teknolojide gerekekonomide inovasyon modelleri ortaya çıktıkça, Jobs’a atfedilen mitolojikunsurların yerine dönemin genel uygulamalarının çok dışında bir yol izlediğianlaşılmaktadır. Jobs’un Zen tarzı odaklanma yeteneği, olayın özüne inme,gereksiz bileşenleri ortadan kaldırma, işleri basitleştirme anlayışıyla birliktegerçekleşmiştir. Jobs’un izlediği odaklanma stratejisi bir tekstil firmasıüzerinden işlenmektedir.
Anahtar Kelime:

FOCUSING: STEVE JOBS’ METHOD

Öz:
Efficiency is achieved by focusing on the main fields of activity of the companies. By following which methodology, should companies identify the issues to focus on? This article examines the focussing strategy of Steve Jobs at Apple. In Job’s method, the employees determine 10 strategies and present it to Jobs. He chooses three of them and set them as the goals of next year. There is a bottomup planning in his method, rather than hierarchical and top-down. This shows that the ideas of the employees are given importance with the methods of collective editing and collective intelligence. In his focussing strategy, Jobs uses Zen-style ability with an understanding of getting to the core of the event, eliminating unnecessary components, and simplifying things. In this study, Jobs’ focusing strategy is analysed through a textile company
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Bibliyografik
  • AKGEMCİ, T., (2008), Stratejik Yönetim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • AKGEMCİ, T. ve GÜLEŞ, H. K., (2009), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • BLUMENTHAL, K., (2012), Steve Jobs: The Man Who Thought Different, Square Fish, New York.
  • BRANDZ, (2019), Most Valuable Brand, www.brandz.com.
  • DERNBACH, C., (1995), Trailer: Steve Jobs- The Lost Interview. http://www. youtube.com/watch?v=m_5btnkqx88&list=uu_rtixa4tjger-ov70ajp6g.
  • DİNÇER, Ö., (2007), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • DRUCKER, P., (2007), Challenges For The 21th Century, Bh Publisher, New York.
  • EREN, E., (2010), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Yayınları, İstanbul.
  • FERRISS, T., (2012), The 4-Hour Chef, New Harvest, Houghton Mifflin, New York.
  • FERRISS, T., (2008), Smash Fear Learn Anything, http://www.ted.com/talks/ tim_ferriss_smash_fear_learn_anything.
  • FROMM, E., (2017), Psikanaliz ve Zen-Budizm, Say Yayınları, İstanbul.
  • GALLO, C., (2010), The Innovation Secrets of Steve Jobs: Insanely Different Principles for Breakthrough Success, Mcgraw-Hill, Chicago.
  • GENDLIN, E. T., (1982), Focusing, Bantam Books, Chicago.
  • GLEESON, K., (1994), The Personal Efficiency Program: How to Get Organized to do More Work in Less Time, Wiley, Chicago.
  • HABERTÜRK, Borsa Şirketlerinin Piyasa Değeri, https://www.haberturk.com/ istanbul-haberleri/15919106-borsa-sirketlerinin-piyasa-degeri# (Erişim Tarihi: 10.07.2018).
  • ISAACSON, W., (2011), Steve Jobs, Simon & Schuster, New York.
  • ISAACSON, W., (2012), The Real Leadership Lessons of Steve Jobs, Harvard Business Review, 90 (4), April, 92-102.
  • JOBS, S., (1998), Macworld 1998 Keynote, https://www.youtube.com/ watch?v=gdYiqVzPjAc.
  • KUMAR, V., (2012), Design Methods: A Structured Approach for Driving Innovation in Your Organization, Wiley, New York.
  • KOCH, R., (1999), The 80/20 Principle: The Secret to Achieving More with Less, Crown Business, Chicago.
  • LIEDTKA, J. and OGILVIE, T., (2011), Designing for Growth, Columbia Business School, New York.
  • ORWELL, G., (1984), Animal Farm, Rupa, New York.
  • PARKER, M., (2010), Get Rid of Crappy Stuff, Fastcompany, www.youtube.com/ watch?v=sockp9eij3a.
  • PETERS, T., (2001), İşinizi Yeniden Yaratınız, Boyner Yayın, İstanbul.
  • RIES, A., (2005), Focus: The Future of Your Company Depends on It, Harperbusiness, New York.
  • SALINAS, S., Apple Hangs Onto Its Historic $1 Trillion Market Cap, https:// www.cnbc.com/2018/08/02/apple-hits-1-trillion-in-market-value.html, (Erişim Tarihi: 02.08.2018).
  • SUROWIECKI, J. M., (2005), The Wisdom of Crowds, Anchor, New York.
  • YAHOO, (2019), Yahoo Finance, www.yahoo.com/finance.
  • YAGER, J., (2012), Work Less, Do More: The 14-Day Productivity Makeover, Hannacroix Creek Books, New York.
  • ZILLER, A., (2012), Steve Jobs: American Genius, Harpercollins, New York.
APA Akın M (2020). ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. , 195 - 206.
Chicago Akın Mustafa ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. (2020): 195 - 206.
MLA Akın Mustafa ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. , 2020, ss.195 - 206.
AMA Akın M ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. . 2020; 195 - 206.
Vancouver Akın M ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. . 2020; 195 - 206.
IEEE Akın M "ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ." , ss.195 - 206, 2020.
ISNAD Akın, Mustafa. "ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ". (2020), 195-206.
APA Akın M (2020). ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. Verimlilik Dergisi, (2), 195 - 206.
Chicago Akın Mustafa ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. Verimlilik Dergisi , no.2 (2020): 195 - 206.
MLA Akın Mustafa ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. Verimlilik Dergisi, vol., no.2, 2020, ss.195 - 206.
AMA Akın M ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. Verimlilik Dergisi. 2020; (2): 195 - 206.
Vancouver Akın M ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ. Verimlilik Dergisi. 2020; (2): 195 - 206.
IEEE Akın M "ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ." Verimlilik Dergisi, , ss.195 - 206, 2020.
ISNAD Akın, Mustafa. "ODAKLANMA: STEVE JOBS YÖNTEMİ". Verimlilik Dergisi 2 (2020), 195-206.