Yıl: 2021 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 21 - 45 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-10-2021

Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi

Öz:
Kapitalist gelişmenin ön koşulu olarak kabul edilen sermaye birikimi, teknolojik gelişmelere paralel biçimde yeniden şekillenmektedir. Bu yeniden şekillenme, sermaye birikiminin temelinde olan emek sömürüsüne yeni bir boyut kazandırarak, derinleştirmekte ve daha görünmez hale getirmektedir. Son yıllarda bilgi ve iletişim teknolojilerindeki dönüşüm, sermayenin kendisini yeniden üretmesine ve yeni birikim yolları bulmasına yol açmıştır. Sosyal medya platformlarının hızla popülerleşmesi, dijital medya araçlarını kullanan kişi sayısının ve dijital ağlarda geçirilen zamanın artması, sermaye birikiminde önemli bir rol oynamaktadır. Bu bağlamda, kullanıcılar dijital içerik üreterek veya diğer kullanıcıların ürettiği içeriklerle etkileşime geçerek, dijital kültürün bir parçasına haline dönüşerek önemli bir değer yaratmaktadır. Kullanıcıların yarattığı bu değer, farklı biçimlerde medya şirketleri tarafından metalaştırılmakta ve sermaye birikimi için kullanılmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, kullanıcıların yarattıkları değer ile sermaye birikimi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç çerçevesinde, dijital ağ kullanıcılarının yarattıkları değerler kapsamında, kullanıcı emeği kavramı, kullanıcı emeğinin biçimleri ve sömürüsü ele alınacak olup, kullanıcı emeği ile sermaye birikimi arasındaki ilişki, Facebook örneği ile somutlaştırılacaktır.
Anahtar Kelime:

Evaluation of The Relationship Between User Labor and Capital Accu mulation in Digital Networks

Öz:
Capital accumulation, which is accepted as the precondition of capitalist de velopment, is being reshaped in parallel with technological developments. Thisreshaping does not reduce the exploitation of labor, which is the basis of capitalaccumulation, on the contrary, it adds a new dimension to exploitation, makesit widespread, and makes it more invisible. The transformation in computer andcommunication technologies in recent years has helped capital reproduce itselfand find new ways of accumulation. Especially, the rapid popularity of socialmedia platforms has caused a serious increase in the number of people usingdigital media tools and the time spent in digital networks. In this context, usersare a part of digital culture and create significant value by producing digitalcontent or interacting with content produced by other users. This value createdby users is commodified in many different ways by media companies and usedas a tool for capital accumulation. The main purpose of this study is to examinethe relationship between the value created by users and capital accumulation.For this purpose, within the scope of the value created by digital network usersin the study; The concept of user labor, the forms, and exploitation of user laborwill be discussed, and the relationship between user labor and capital accumu lation will be concretized with the Facebook example.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bernal, P. A. (2010) “Web 2.5: The Symbiotic Web. International Review of Law, Computers and Technology”, 24, 1, 25-37. https://doi.org/10.1080/13600860903570145.
  • Bhatti, S. S., Gao, X. ve Chen, G. (2020) “General Framework, Opportunities, and Challenges for Crowdsourcing Techniques: A Comprehensive Survey”, Journal of Systems and Software, 167, 2-27. https://doi.org/10.1016/j.jss.2020.110611.
  • Brabham, D. C. (2008) “Crowdsourcing as a Model for Problem Solving: An Introduction and Cases”, Convergence, 14, 1, 75–90. https://doi.org/10.1177/1354856507084420.
  • Bruns, A. (2006) Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage, New York: Peter Lang Publishing.
  • Campbell, C. (2015) “The Craft Consumer: Culture, Craft, and Consumption in a Postmodern Society”, Journal of Consumer Culture, 5, 1, 23–42. https://doi.org/10.1177/1469540505049843.
  • Chaffey, D. (2020) “Global Social Media Research Summary 2020”, https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
  • Conley, D. (2009) Elsewhere, U.S.A., New York: Pantheon Books.
  • Çömlekçi, M. F. ve Başol, O. (2019) “Research on Social Media News Trust And News Verification Awareness”, Galatasaray University Journal of Communication, 30, 55-77. https://doi.org/10.16878/gsuilet.518697
  • Dibbell, J. (2007) “TheLifeoftheChineseGoldFarmer. NewyorkTimes”, https://www.nytimes.com/2007/06/17/ magazine/17lootfarmers-t.html
  • Dijck, V. J. (2009) “Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content”, Media, Culture and Society, 31, 1, 41-58. https://doi.org/10.1177/0163443708098245
  • Ekman, M. (2012) “Understanding Accumulation: The Relevance of Marx’s Theory of Primitive Accumulation in Media and Communication Studies”, Journal of Global Sustainable Information Society, 10, 2, 156-170. https://doi.org/10.31269/triplec.v10i2.407
  • Fisher, E. (2015) “Audience Labour on Social Media: Learning from Sponsored Stories”, Reconsidering Value and Labour in the Digital Age (der. Fuchs, C. ve Fisher, E.), New York: Palgrave Macmillan, 115-132.
  • Fuchs, C. (2012) “The Political Economy of Privacy on Facebook”, Television and New Media, 13, 2, 139-159.
  • Fuchs, C. (2015) Dijital Emek ve Karl Marx (çev. T. E. Kalaycı ve S. Oğuz), Ankara: NotaBene Yayınları.
  • Fuchs, C. (2016) Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş (çev. İ. Kalaycı ve D. Saraçoğlu), Ankara: NoteBene Yayınları.
  • Goggin, J. (2011) “Playbour, Farming and Leisure”, Ephemera Journal, 11, 4, 357-368. http://www.ephemerajournal.org/contribution/playbour-farming-and-labour .
  • Grinnell, C. K. (2009) “From Consumer to Prosumer to Produser: Who Keeps Shifting My Paradigm? (We Do!)”, Public Culture, 21, 3, 577–598. https://doi.org/10.1215/08992363-2009-009 .
  • Hardt, M. ve Negri, A. (2008) İmparatorluk (çev. A. Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı.
  • Harvey, D. (2003) The New Imperialism, Oxford: Oxford University Press.
  • Jevkins, H. ve Ford, S. ve Green, J. (2013) “Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture”, New York: New York University Press.
  • Jevkins, H. (2008) Convergence Culture, New York: New York University Press.
  • Kiatsuranon, K. ve Suwunnamek, O. (2017)” Determinants of Thai Information and Communication Technology Organization Performance: A Structural Equation Model Analysis”, Kasetsart Journal of Social Sciences, 40, 1, 113-120. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2017.08.004.
  • Kim, T.W. (2018) “Gamification of Labor and the Charge of Exploitation”, Journal of Business Ethics, 152, 27–39. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3304-6 .
  • Kücklich, J. (2005) “Precarious Playbour: Modders and the Digital Games Industry, The Fibreculture Journal”, 5, http://five.fibreculturejournal.org/fcj-025-precarious-playbour-modders-and-the-digital-games-industry/
  • Lazzarato, M. (1996) Immaterial Labor. In: Radical Thought in Italy: A Potential Politics, Minnesota: University of Minnesota Press.
  • Lund, A. (2015) “A Contribution to a Critique of the Concept Playbour”, Reconsidering Value and Labour in the Digital Age (der. Fuchs, C. ve Fisher, E.), Londra: Palgrave Macmillan, 63-79.
  • Manovich, L. (2001) The Language of New Media, Cambridge: MIT.
  • Marx, K. (1818–1883 [1998]) The German Ideology, New York: Prometheus Books.
  • Marx, K. (1857–1861 [1973]) Grundrisse: Foundations of the Critique of Political Economy, Londra: Penguin.
  • Marx, K. (1867 [2007]) Capital, Vol. I, Kansas: Digireads.com Publishing.
  • Marx, K. (1885 [1992]) Capital, Vol. 2, Londra: Penguin Books.
  • Nakamura, L. (2013) “Don’t Hate the Player, Hate the Game The Racialization of Labor in World of Warcraft”, Digital Labor The Internet as Playground and Factory (der. Scholz, T.) Londra: Routledge.
  • Ritzer, G. ve Jurgenson, N. (2010) “ Production, Consumption, Prosumption: The Nature of Capitalism in the Age of the Digital ‘Prosumer”, Journal of Consumer Culture, 10, 1, 13-36. https://doi. org/10.1177/1469540509354673.
  • Ritzer, G. (2015) “Prosumer Capitalism”, The Sociological Quarterly, 56, 413-445. https://doi.org/10.1111/ tsq.12105.
  • Somerfield, K., Mortimer, K ve Evans, G. (2008) “The Relevance of Images in User-Generated Content: A Mixed Method Study of When, and Why, Major Brands Retweet”, International Journal of Internet Marketing and Advertising, 12, 4, 340-357. https://doi.org/10.1504/IJIMA.2018.095360.
  • Toffler, A. (1984) The Third Wave, New York: Bantam Books.
  • Tonak, A. (2020) “Does the digital sector produce surplus value? The case of Facebook”, METU Studies in Development, 47, 2, 281-290.
  • Vincent, S. ve Vickery G. (2007) Participative Web and User-Created Content: Web 2.0, Wikis and Social Networking, OECD publications.
  • Wang, T. (2016) “From News Receiver to News Produser: The New Relationship between Journalists and Audience in Web 2.0.”, Advances in Journalism and Communication, 4, 55-66. https://dx.doi.org/10.4236/ ajc.2016.42006.
  • Woodcock, J. (2016) “The Work of Play: Marx and the Video Games Industry in the UK”, Journal of Gaming and Virtual Worlds, 8, 2, 131-144.
APA Sevgi H (2021). Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. , 21 - 45.
Chicago Sevgi Huseyin Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. (2021): 21 - 45.
MLA Sevgi Huseyin Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. , 2021, ss.21 - 45.
AMA Sevgi H Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. . 2021; 21 - 45.
Vancouver Sevgi H Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. . 2021; 21 - 45.
IEEE Sevgi H "Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi." , ss.21 - 45, 2021.
ISNAD Sevgi, Huseyin. "Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi". (2021), 21-45.
APA Sevgi H (2021). Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Emek Araştırma Dergisi, 6(1), 21 - 45.
Chicago Sevgi Huseyin Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Emek Araştırma Dergisi 6, no.1 (2021): 21 - 45.
MLA Sevgi Huseyin Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Emek Araştırma Dergisi, vol.6, no.1, 2021, ss.21 - 45.
AMA Sevgi H Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Emek Araştırma Dergisi. 2021; 6(1): 21 - 45.
Vancouver Sevgi H Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Emek Araştırma Dergisi. 2021; 6(1): 21 - 45.
IEEE Sevgi H "Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi." Emek Araştırma Dergisi, 6, ss.21 - 45, 2021.
ISNAD Sevgi, Huseyin. "Dijital Ağlarda Kullanıcı Emeği ile SermayeBirikimi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi". Emek Araştırma Dergisi 6/1 (2021), 21-45.