Yıl: 2021 Cilt: 14 Sayı: 52 Sayfa Aralığı: 1885 - 1905 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.29228/Joh.49539 İndeks Tarihi: 23-10-2021

EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT

Öz:
The aim of this study is to determine how school administrators conceptualize andperceive the concept of educational administration through metaphors. In the study,phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used, andpurposeful sampling technique was used to determine the study group. A total of 152school administrators working in Bingol state schools in the 2020-2021 academic yearwere included in the research. The metaphor sentence was sent online to the educationadministrators. The "content analysis" technique was used to analyse the data. 116different metaphors produced in the study were collected under 13 categories. Accordingto the results of the research, by the education administrators; most metaphors wereproduced in the category of “ensure coordination”. The categories ranged from top tobottom according to frequency values: ensure coordination, requiring expertise, guiding,and directing the future, to work and practice, to provide efficiency, to be planned andorganized, to be a decision maker, to require innovation, to provide control requires commitment, rational, systematic, and theoretical. Arrangements can be made toencourage education administrators to do a doctorate in departments related toeducational administration.
Anahtar Kelime:

Okul Yöneticilerinin "Eğitim Yönetimi" Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı eğitim yöneticilerinin eğitim yönetimi kavramını nasıl kavramsallaştırdıklarını ve algıladıklarını metaforlar aracılığı ile belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desen, çalışma grubunun belirlenmesinde ise amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Bingöl İli devlet okullarında görev yapan toplam 152 okul yöneticisi yer almıştır. Eğitim yöneticilerine metafor cümlesi online olarak gönderilmiştir. Verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada üretilen 116 farklı metafor 13 kategori altında toplanmıştır. Bu Araştırma sonuçlarına göre eğitim yöneticileri tarafından en fazla “koordinasyonu sağlaması” kategorisinde metafor üretilmiştir. Kategoriler frekans değerlerine göre yüksekten aşağıya doğru; koordinasyonun sağlanması, uzmanlık gerektirmesi, geleceğe yön vermesi ve yönlendirmesi, çalışma ve uygulama gerektirmesi, verimlilik sağlaması, planlı ve düzenli olması, karar verici olması, yenilik gerektirmesi, kontrol sağlaması, bağlılık gerektirmesi, rasyonel olması, sistematik olması ve teorik olması şeklindedir. Eğitim yöneticilerinin, eğitim yönetimi ile ilgili bölümlerde doktora yapmasını teşvik edecek düzenlemeler yapılabilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA DEMIRBILEK N, Han F (2021). EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. , 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
Chicago DEMIRBILEK NESIP,Han Ferhat EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. (2021): 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
MLA DEMIRBILEK NESIP,Han Ferhat EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. , 2021, ss.1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
AMA DEMIRBILEK N,Han F EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. . 2021; 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
Vancouver DEMIRBILEK N,Han F EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. . 2021; 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
IEEE DEMIRBILEK N,Han F "EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT." , ss.1885 - 1905, 2021. 10.29228/Joh.49539
ISNAD DEMIRBILEK, NESIP - Han, Ferhat. "EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT". (2021), 1885-1905. https://doi.org/10.29228/Joh.49539
APA DEMIRBILEK N, Han F (2021). EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. Tarih Okulu Dergisi, 14(52), 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
Chicago DEMIRBILEK NESIP,Han Ferhat EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. Tarih Okulu Dergisi 14, no.52 (2021): 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
MLA DEMIRBILEK NESIP,Han Ferhat EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. Tarih Okulu Dergisi, vol.14, no.52, 2021, ss.1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
AMA DEMIRBILEK N,Han F EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. Tarih Okulu Dergisi. 2021; 14(52): 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
Vancouver DEMIRBILEK N,Han F EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT. Tarih Okulu Dergisi. 2021; 14(52): 1885 - 1905. 10.29228/Joh.49539
IEEE DEMIRBILEK N,Han F "EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT." Tarih Okulu Dergisi, 14, ss.1885 - 1905, 2021. 10.29228/Joh.49539
ISNAD DEMIRBILEK, NESIP - Han, Ferhat. "EXAMINATION OF SCHOOL MANAGERS' METAPHORICAL PERCEPTIONS REGARDING THE CONCEPT OF "EDUCATIONAL MANAGEMENT". Tarih Okulu Dergisi 14/52 (2021), 1885-1905. https://doi.org/10.29228/Joh.49539