Yıl: 2021 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 158 - 180 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33437/ksusbd.668255 İndeks Tarihi: 23-10-2021

Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi

Öz:
Dijital teknolojilerin gelişmesiyle artan internet kullanımına paralel olarak siber suç ve tehditler de artmıştır. Dijital yerli olarak dünyaya gelen Z kuşağı, dijital teknolojileri öğretmenlerinden ve ebeveynlerinden daha fazla kullanmakta ancak karşılaşabilecekleri siber tehditler ve olumsuzluklar konusunda aynı tecrübeye sahip değildir. Yapılan çalışmada, TRC1 bölgesinde Gaziantep ve Kilis illerinde yaşayan ortaöğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi güvenliği farkındalık seviyeleri araştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin yaşadıkları şehir, cinsiyet, sınıf düzeyi, internet ve sosyal medya kullanım sürelerine göre bilgi güvenliği farkındalıkları detaylı olarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin dijital okuryazarlık seviyeleri ile bilgi güvenliği farkındalıkları arasında pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Günlük internet kullanımı 7 saat ve daha fazla olan öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalığının diğerlerine göre anlamlı bir farkla yüksek olduğu görülmüştür. Buna karşın sosyal medya kullanım süresinin öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalık seviyelerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Ayrıca erkek öğrencilerin kadın öğrencilerden bilgi güvenliği farkındalığı konusunda daha yüksek seviyede olduğu anlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Investigation of Digital Literacy and Information Security Awareness Levels of Secondary School Students

Öz:
Parallel with the development of digital technologies and internet usagecybercrime and threats have also increased. Although generation Z, who wereborn digital natives, uses digital technologies more than their teachers andparents, they do not have the same experience about cyber threats and negativitiesthey may encounter. In the study, digital literacy and information securityawareness levels of secondary school students who live in Gaziantep and Kilisprovinces in TRC1 region were investigated. In addition, information securityawareness of the students about to the city, gender, class level, internet and socialmedia usage times was examined in detail. As a result of the research, it wasdetermined that there is a positive relationship between the digital literacy levelsof the students and their awareness of information security. The results showedthat the information security awareness of students who use the internet for 7hours or more per day is significantly higher than the others. On the other hand,it was observed that the usage time of social media did not make a significantdifference in information security awareness levels students. In addition, it wasunderstood that male students had a higher awareness level about informationsecurity than female students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA TALAN T, AKTÜRK C (2021). Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. , 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
Chicago TALAN TARIK,AKTÜRK CEMAL Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. (2021): 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
MLA TALAN TARIK,AKTÜRK CEMAL Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. , 2021, ss.158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
AMA TALAN T,AKTÜRK C Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. . 2021; 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
Vancouver TALAN T,AKTÜRK C Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. . 2021; 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
IEEE TALAN T,AKTÜRK C "Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi." , ss.158 - 180, 2021. 10.33437/ksusbd.668255
ISNAD TALAN, TARIK - AKTÜRK, CEMAL. "Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi". (2021), 158-180. https://doi.org/10.33437/ksusbd.668255
APA TALAN T, AKTÜRK C (2021). Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
Chicago TALAN TARIK,AKTÜRK CEMAL Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.1 (2021): 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
MLA TALAN TARIK,AKTÜRK CEMAL Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.1, 2021, ss.158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
AMA TALAN T,AKTÜRK C Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 18(1): 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
Vancouver TALAN T,AKTÜRK C Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 18(1): 158 - 180. 10.33437/ksusbd.668255
IEEE TALAN T,AKTÜRK C "Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi." Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.158 - 180, 2021. 10.33437/ksusbd.668255
ISNAD TALAN, TARIK - AKTÜRK, CEMAL. "Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi GüvenliğiFarkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (2021), 158-180. https://doi.org/10.33437/ksusbd.668255