Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 16 - 29 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-10-2021

VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ

Öz:
Bu makale, öğretmenlerin öğrencilerin matematiksel anlayışlarını geliştirmeye yardımcı olabilmesi için Varyasyon Teorisi’den nasıl faydalanabileceklerine dair teorik bilgiler, örnek etkinlikler ve uygulama sürecinden yansımalar sunmaktadır. Bu kapsamda “üçgenlerin eşliği” öğrenme nesnesi olarak ele alınmıştır. Üçgenlerin eşliğine yönelik öğrencilerde farkındalık geliştirilebilmesi amacıyla kritik özellikler belirlenmiştir. Kritik özelliklere yönelik öğrencilerde farkındalık geliştirilebilmesi amacıyla Varyasyon Teorisi’ne uygun değişen ve değişmeyen örüntülerini içeren etkinlikler tasarlanmıştır. Etknlikler 2020-2021 eğitim öğretim yılında, gönüllü bir matematik öğretmeni tarafından, araştırmacı rehberliğinde uzaktan eğitim ile uygulanmıştır. Çalışmaya Giresun’da bulunan bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 7 gönüllü öğrenci katılmıştır. Sonuç olarak Varyasyon Teorisi’ne uygun tasarlanan etkinliklerin, öğrencilerde üçgenlerin eşliğine yönelik kritik özelliklere dair farkındalık geliştirmede etkili olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

REFLECTIONS FROM THE LEARNING ENVIRONMENT DESIGNED ACCORDING TO THE VARIATION THEORY: CONGRUENT TRIANGLES

Öz:
This article presents theoretical knowledge, sample activities, and reflections from the implementationprocess on how teachers can benefit from the Variation Theory to help students enhance theirmathematical comprehension. In this context, "congruence of triangles" was conceptualized as an objectof learning. Critical aspects were determined in order to help students discern dimensions of variationsof congruence of triangles. In order to develop awareness in students about the critical aspects, learningtasks including patterns of variance and invariance in accordance with the Variation Theory weredesigned. The activity was implemented in 2020-2021 academic year by a volunteer mathematicsteacher under the guidance of the researcher in distance education. Seven volunteer 8th grade studentsenrolled in a secondary school in Giresun participated in the study. Data analysis revealed that theactivity designed based on the Variation Theory was effective in helping students discern the criticalaspects of the congruence of triangles.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Athanasopoulou, A. (2008). An inquiry approach to the study of quadrilaterals using Geometer’s Sketchpad: A study with pre-service and in-service teachers [Unpublished doctoral dissertation]. The University of North Carolina.
  • Biber A. Ç. (2020). Students' difficulties in similar triangle questions. Cypriot Journal of Educational Science, 15(5), 1146-1159. https://doi.org/10.18844/cjes.v15i5.5161
  • Burton, D. M., & Burton, D. M. (1985). The history of mathematics: An introduction. Allyn and Bacon.
  • Gül, B. (2014). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin üçgenler konusundaki matematik başarıları ile Van Hiele geometri düşünme düzeyleri ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güven, B. (2016). Üçgen II. A. N. Elçi, E. Bukova-Güzel, B. Cantürk-Günhan, E. Ev-Çimen (Editörler) içinde, Temel matematiksel kavramlar ve uygulamaları (ss. 393-411). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Jing, T. J., Tarmizi, R. A., Bakar, K. A., & Aralas, D. (2017). The adoption of variation theory in the classroom: Effect on students’ algebraic achievement and motivation to learn. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(2), 307-325.
  • Johnson, H. L. (2020). Task design for graphs: Rethink multiple representations with variation theory. Mathematical Thinking and Learning, 1-8. https://doi.org/10.1080/10986065.2020. 1824056
  • Lo, M. L. (2012). Variation theory and the improvement of teaching and learning. Acta Universitatis Gothoburgensis.
  • Marton, F., & Booth, S. (1997). Learning and awareness. L. Erlbaum Associates.
  • Marton, F., & Pang, M. F. (2006). On some necessary conditions of learning. Journal of the Learning Sciences, 15(2), 193-220. https://doi.org/10.1207/s15327809jls150 2_2 Marton, F. (2014). Necessary conditions of learning. Routledge.
  • Marton, F., & Pang, M. F. (2013). Meanings are acquired from experiencing differences against a background of sameness, rather than from experiencing sameness against the background of difference : Putting a conjecture to the test by embedding it in a pedagogical tool. Frontline Learning Research, 1, 24–41.
  • Marton, F., & Tsui, A. B. (2004). Classroom discourse and the space of learning. Erlbaum.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://ttkb.meb.gov.tr/
  • Olteanu, C., & Olteanu, L. (2010). To change teaching practice and students’ learning of mathematics. Education Inquiry, 1(4), 381-397. https://doi.org/10.3402/edui.v1i4.21952
  • Pang, M. F. (2008). Using the learning study grounded on the variation theory to improve students’ mathematical understanding [Presentation]. International Congress on Mathematical Education 11, Monterrey, Mexico. http://hub.hku.hk/bitstream/10722/6307 7/1/Content.pdf
  • Pang, M. F., & Ling, L. M. (2011). Learning study: Helping teachers to use theory, develop professionally, and produce new knowledge to be shared. Instructional science, 40(3), 589-606. https://doi.org/10.1007/s11251-011- 9191-4
  • Pang, M. F., Marton, F., Bao, J. -S., & Ki, W. W. (2016). Teaching to add three-digit numbers in Hong Kong and Shanghai: Illustration of differences in the systematic use of variation and invariance. ZDM Mathematics Education, 48, 455-470. https://doi.org/10.1007/s11858-016- 0790-z
  • Parastuti, R. H., Usodo, B., & Subanti, S. (2018). Student’s error in writing mathematical problem solving associated with corresponding angles of the similar triangles. Pancaran Pendidikan, 7(1), 186-193.
  • Türker, A. A. (2020). Varyasyon Teorisi ve 5E öğretim modeli’ne göre geliştirilen öğrenme ortamlarının alan kavramına yönelik başari ve kavram yanılgılarına etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
APA AYDIN GÜÇ F (2021). VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. , 16 - 29.
Chicago AYDIN GÜÇ Funda VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. (2021): 16 - 29.
MLA AYDIN GÜÇ Funda VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. , 2021, ss.16 - 29.
AMA AYDIN GÜÇ F VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. . 2021; 16 - 29.
Vancouver AYDIN GÜÇ F VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. . 2021; 16 - 29.
IEEE AYDIN GÜÇ F "VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ." , ss.16 - 29, 2021.
ISNAD AYDIN GÜÇ, Funda. "VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ". (2021), 16-29.
APA AYDIN GÜÇ F (2021). VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 11(1), 16 - 29.
Chicago AYDIN GÜÇ Funda VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 11, no.1 (2021): 16 - 29.
MLA AYDIN GÜÇ Funda VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, vol.11, no.1, 2021, ss.16 - 29.
AMA AYDIN GÜÇ F VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2021; 11(1): 16 - 29.
Vancouver AYDIN GÜÇ F VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2021; 11(1): 16 - 29.
IEEE AYDIN GÜÇ F "VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ." Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 11, ss.16 - 29, 2021.
ISNAD AYDIN GÜÇ, Funda. "VARYASYON TEORİSİ’NE GÖRE TASARLANAN ÖĞRENMEORTAMINDAN YANSIMALAR: ÜÇGENLERİN EŞLİĞİ". Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 11/1 (2021), 16-29.