Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 28 - 41 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7456/10901100/005 İndeks Tarihi: 01-11-2021

SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ

Öz:
Gelişen teknoloji sağladığı yararlarla birlikte çeşitli sorunları da beraberinde getirmiştir. Teknolojisinin gelişmesiyle birlikte artan ihtiyaçları karşılamak için sorunlara pratik çözümlerle yaklaşılmış, bu çözümlerin uzun vadede başka sorunlara yol açabileceği düşünülmemiştir. Çarpık kentleşme, tüketici toplumuna dönüşme, doğal kaynakların bilinçsizce tüketilmesi gibi sorunlar sonucunda, çevre kirliliği, iklim değişikliği, karbon salınımın artışı, fazla enerji tüketimi gibi başka sorunlar, 21. yüzyıl gündeminde yer almaktadır. Dünya üzerindeki enerji kaynaklarının büyük bir çoğunluğunun binaların yapımı ve kullanımı sırasında tüketildiği ortaya konulmuştur. Enerji tüketiminin yüksek olduğu yapı gruplarından biri olan okul öncesi eğitim yapılarına duyulan ihtiyaç, Türkiye’de genç nüfusun giderek artması ve şehirde çalışan ailelerin fazlalığı nedeniyle her geçen gün artmaktadır. Okul öncesi eğitim dönemi, çocuğun zekâ gelişiminin büyük oranda tamamlandığı, hızlı ve yoğun öğrenme dönemidir. Çocuğun kişilik yapısının gelişmesinde, nitelikli bir eğitim alması ve gerekli çevrenin oluşturulması büyük öneme sahiptir. Okul öncesi eğitim yapıları, çocuğa sürdürülebilirlik anlayışının öğretildiği ve aynı zamanda toplum için örnek teşkil eden yapılardır. Türkiye’de doğaya saygılı, sürdürülebilir tasarım anlayışında yapılmış ilk okul öncesi yapı örneği, Bahriye Üçok Anaokuludur. Çalışmanın örneklem alanını oluşturan anaokulunda görevli eğitimcilerle yapılan görüşme ve gözlemler sonucu elde edilen bulguların değerlendirilmesi çalışma yöntemini oluşturmaktadır.Sürdürülebilir anlayışta tasarlanan anaokulunun, öğrencilere çevreyi koruma bilinci kazandıracağı ve daha iyi öğrenme ortamı sağlayarak öğrencilerin çalışma performanslarını arttıracağı düşünülmektedir. Ayrıca bu çalışmayla birlikte sürdürülebilir anlayışta yapılan okul öncesi eğitim yapılarının sayısının artacağı öngörülmektedir.
Anahtar Kelime:

EXAMINING THE CONCEPT OF SUSTAINABLE ARCHITECTURE THROUGH THE SAMPLING AREA OF BAHRIYE UÇOK KINDERGARTEN

Öz:
Technological developments brought various problems along with the benefits they provide. With thedevelopment of technology, problems have been addressed with practical solutions to meet theincreasing needs, and these solutions have not been thought to lead to other problems in the long run.Other problems such as environmental pollution, climate change, increase in carbon emissions,excessive energy consumption are on the agenda of 21st century as a result of problems such asdistorted urbanization, transformation into consumer society and unconscious consumption of naturalresources. It has been revealed that a large majority of the energy resources on Earth are consumedduring the construction and use of buildings. The need for the pre-school education buildingsincreases, where the energy consumption is relatively high, due to the rise of the young population and the number of the families living in the urban areas. The pre-school education period is a fast andintensive learning period in which the child's intelligence development is largely completed. In thedevelopment of the child's personality, having a qualified education in suitable and environment hasgreat importance. Buildings of preschool where the concept of sustainability is taught to children arealso examplary structures which serve as models to society. Bahriye Üçok Kindergarten is the firstsample of pre-school education buildings in Turkey which was built with an understanding respectfulto the environment. The method of study is the evaluation of the findings obtained after observationsmade in the school and interviews with educators. In this context, it is considered that thekindergarten, which constitutes the sampling area of the study, will enhance the students' workingperformances by providing the students with environmental protection awareness and providing abetter learning environment. It is also anticipated with this work that pre-school education buildingsbuilt in sustainable understanding will increase.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bektaş, C. (2013). Türk Evi. İstanbul: YEM Yayınları.
  • Edwards, B. (2007). “Sürdürülebilirlik Kültürü ve Mimari Tasarımın Önündeki Güçlükler”, Ekolojik Mimarlık ve Planlama Sempozyumu, 27-28 Nisan 2007, Antalya, Mimar Odası Antalya Şubesi, s.22- 34.
  • Kaya, B. ve Kaya, N. (2016). İç Mekan Hijyeni, İstanbul: Resse Yayıncılık.
  • Kılıçgün, M. ve Yüksel, M. (2012). “Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 4-5 Yaş Grubu Çocukların Görsel Algı Gelişimlerine Frostig Gelişimsel Algı Eğitim Programının Etkisi” M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, s.193- 211. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/2191 Erişim tarihi 20.02.18.
  • Roaf, S. (2001). Ecohouse: A Design Guide. Oxford: Architectural Press.
  • Sakınç, E. (2006). “Sürdürülebilirlik Bağlamında Mimaride Güneş Enerjili Etken Sistemlerin Tasarım Ögesi Olarak Değerlendirilmesine Yönelik Bir Yaklaşım”, Basılmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sev, A. (2009). Sürdürülebilir Mimarlık, İstanbul: YEM (Yapı- Endüstri Merkezi) Yayınları.
  • MEB (2013). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı, Ankara. http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf Erişim tarihi 20.02.18.
  • Tönük, S. (2007). “Ekolojik Yaşam ve Ekolojik İlkelere Uygun Tasarım” Ekolojik Mimarlık ve Planlama Sempozyumu, 27-28 Nisan 2007, Antalya, Mimar Odası Antalya Şubesi, s. 72- 79.
  • ULR-1 LEED 2009 for New Construction and Major Renovations. https://www.usgbc.org/resources/leed-new-construction-v2009-current-version Erişim tarihi 20.02.18.
  • ULR-2 https://www.google.com/maps Erişim tarihi 20.02.18.
  • ULR-3 http://cocukyuvalari.kadikoy.bel.tr/bahriyeucok-ekolojik-yuvasi.html Erişim tarihi 20.02.18.
  • ULR-4 http://www.mimarizm.com/mimari-projeler/egitim/bahriye-ucok-ekolojik-anaokulu_127971 Erişim tarihi 20.02.18
APA Kaya P, Kaya B (2019). SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. , 28 - 41. 10.7456/10901100/005
Chicago Kaya Pelin,Kaya Bahar SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. (2019): 28 - 41. 10.7456/10901100/005
MLA Kaya Pelin,Kaya Bahar SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. , 2019, ss.28 - 41. 10.7456/10901100/005
AMA Kaya P,Kaya B SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. . 2019; 28 - 41. 10.7456/10901100/005
Vancouver Kaya P,Kaya B SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. . 2019; 28 - 41. 10.7456/10901100/005
IEEE Kaya P,Kaya B "SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ." , ss.28 - 41, 2019. 10.7456/10901100/005
ISNAD Kaya, Pelin - Kaya, Bahar. "SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ". (2019), 28-41. https://doi.org/10.7456/10901100/005
APA Kaya P, Kaya B (2019). SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 9(1), 28 - 41. 10.7456/10901100/005
Chicago Kaya Pelin,Kaya Bahar SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 9, no.1 (2019): 28 - 41. 10.7456/10901100/005
MLA Kaya Pelin,Kaya Bahar SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.9, no.1, 2019, ss.28 - 41. 10.7456/10901100/005
AMA Kaya P,Kaya B SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2019; 9(1): 28 - 41. 10.7456/10901100/005
Vancouver Kaya P,Kaya B SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2019; 9(1): 28 - 41. 10.7456/10901100/005
IEEE Kaya P,Kaya B "SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ." The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 9, ss.28 - 41, 2019. 10.7456/10901100/005
ISNAD Kaya, Pelin - Kaya, Bahar. "SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK ANLAYIŞININ BAHRİYE ÜÇOKANAOKULU ÖRNEKLEM ALANI ÜZERİNDEN ANALİZİ". The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 9/1 (2019), 28-41. https://doi.org/10.7456/10901100/005