Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2809 - 2821 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21597/jist.740374 İndeks Tarihi: 01-11-2021

Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu

Öz:
Bu çalışma kapsamında dizel motorların egzoz gaz resirkülasyonu (EGR) sistemlerindekullanılmak üzere egzoz gazlarını soğutan yenilikçi bir sistem tasarımı yapılmıştır. Tasarlanan sistemde12 V elektrikli pompa ve fan kullanılmıştır. Bu elemanlar için ayrı ayrı PID (Oransal Integral Türev)kontrolcüler tasarlanmış ve kontrolcü parametreleri için optimizasyon yöntemi kullanılmıştır. Emmemanifolduna giren gazların miktarı ve sıcaklığı için farklı çalışma koşullarında motor NOx ve fren özgülyakıt tüketimi (brake specific fuel consumption (BSFC)) üzerindeki etkileri analiz edilmiştir. Veriyedayalı yöntemler kullanılarak matematiksel model geliştirilmiştir. Elde edilen matematiksel modelsayesinde tasarlanan kontrol sistemi için farklı motor çalışma koşullarında referans EGR akış miktarı vesıcaklık değeri tanımlanmıştır. Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (Adaptive Neural FuzzyInference System (ANFIS)) ile tanımlanan modellerin gerçek verilerle uyumluluğu istatistiksel olarakanaliz edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abd-Alla GH, 2002. Using Exhaust Gas Recirculation in Internal Combustion Engines: A Review. Energy Conversion and Management 43 (8): 1027–42.
  • Agarwal D, Singh SK, Agarwal AK, 2011. Effect of Exhaust Gas Recirculation (EGR) on Performance, Emissions, Deposits and Durability of a Constant Speed Compression Ignition Engine. Applied Energy 88 (8): 2900–2907.
  • Al-Hinti IM, Samhouri A, Al-Ghandoor A, Sakhrieh A, 2009. The Effect of Boost Pressure on the Performance Characteristics of a Diesel Engine: A Neuro-Fuzzy Approach. Applied Energy 86 (1): 113–21.
  • Hountalas DT, Mavropoulos GC, Binder KB, 2008. Effect of Exhaust Gas Recirculation (EGR) Temperature for Various EGR Rates on Heavy Duty DI Diesel Engine Performance and Emissions. Energy 33 (2): 272–83. Heywood J, 1988. Internal Combustion Engine Fundamentals. McGraw-Hill Science.
  • Lee DY, Seok H, 2018. A Development of Aluminum EGR Cooler for Weight Reduction and Fuel Economy. SAE International.
  • Lee SH, Howlett RJ, Walters SD, Crua C, 2007. Modeling and Control of Internal Combustion Engines Using Intelligent Techniques. Cybernetics and Systems 38 (5–6): 509–33.
  • Maiboom A, Xavier T, Jean-François H, 2008. Experimental Study of Various Effects of Exhaust Gas Recirculation (EGR) on Combustion and Emissions of an Automotive Direct Injection Diesel Engine. Energy 33 (1): 22–34.
  • Mariani F, Grimaldi CN, Battistoni M, 2014. Diesel Engine NOx Emissions Control: An Advanced Method for the O2 Evaluation in the Intake Flow. Applied Energy 113: 576–88.
  • Plee SL, Ahmad T, Myers JP, 1981. Flame Temperature Correlation for the Effects of Exhaust Gas Recirculation on Diesel Particulate and NOx Emissions. SAE Technical Paper.
  • Sayin C, Ertunc HM, Hosoz M, Kilicaslan İ, Canakci M, 2007. Performance and Exhaust Emissions of a Gasoline Engine Using Artificial Neural Network. Applied Thermal Engineering 27 (1): 46–54.
  • Thangaraja J, Kannan C, 2016. Effect of Exhaust Gas Recirculation on Advanced Diesel Combustion and Alternate Fuels - A Review. Applied Energy 180 (Supplement C): 169–84.
  • Zhao H, Hu J, Ladommatos N, 2000. In-Cylinder Studies of the Effects of CO2 in Exhaust Gas Recirculation on Diesel Combustion and Emissions. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering 214 (4): 405–19.
  • Zheng M, Reader GT, Hawley JG, 2004. Diesel Engine Exhaust Gas Recirculation––a Review on Advanced and Novel Concepts. Energy Conversion and Management 45 (6): 883–900.
APA AKOLAŞ H, kaleli a (2020). Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. , 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
Chicago AKOLAŞ Halil İbrahim,kaleli ali rıza Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. (2020): 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
MLA AKOLAŞ Halil İbrahim,kaleli ali rıza Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. , 2020, ss.2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
AMA AKOLAŞ H,kaleli a Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. . 2020; 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
Vancouver AKOLAŞ H,kaleli a Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. . 2020; 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
IEEE AKOLAŞ H,kaleli a "Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu." , ss.2809 - 2821, 2020. 10.21597/jist.740374
ISNAD AKOLAŞ, Halil İbrahim - kaleli, ali rıza. "Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu". (2020), 2809-2821. https://doi.org/10.21597/jist.740374
APA AKOLAŞ H, kaleli a (2020). Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(4), 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
Chicago AKOLAŞ Halil İbrahim,kaleli ali rıza Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10, no.4 (2020): 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
MLA AKOLAŞ Halil İbrahim,kaleli ali rıza Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol.10, no.4, 2020, ss.2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
AMA AKOLAŞ H,kaleli a Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2020; 10(4): 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
Vancouver AKOLAŞ H,kaleli a Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2020; 10(4): 2809 - 2821. 10.21597/jist.740374
IEEE AKOLAŞ H,kaleli a "Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu." Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10, ss.2809 - 2821, 2020. 10.21597/jist.740374
ISNAD AKOLAŞ, Halil İbrahim - kaleli, ali rıza. "Kontrollü EGR Soğutma Sistem Tasarımının NOx ve BSFC Üzerine Etkisinin Uyarlamalı Sinirsel Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) İle Modellenmesi ve Optimizasyonu". Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10/4 (2020), 2809-2821. https://doi.org/10.21597/jist.740374