Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 45 Sayfa Aralığı: 76 - 90 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.52642/susbed.898731 İndeks Tarihi: 06-11-2021

Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri

Öz:
Kişisel Etki modeli, birincil paydaş olarak adlandırılan kamu görevlileri, eski bürokratlar, söz sahibi gazeteciler, sivil toplum kuruluşu yöneticileri, aktivistler yani kısacası toplumda söz sahibi kimselerle halkla ilişkiler uygulayıcılarının iyi ilişkiler kurması, kurumun ihtiyacı olduğunda da bu ilişkilerden faydalanılarak halkla ilişkiler faaliyetlerinin başarılı bir şekilde yürütülmesi olarak tanımlanabilmektedir. Bu kapsamda yürütülen kişisel etki uygulamaları ise, misafirperverlik ilişkileri, ağırlama, önemli günlerin kutlanması, hediyeleşme ilişkilerinin yürütülmesi, birincil paydaşlarla ilgili düzenli ve güncel bilgi edinilmesi olarak sınıflandırılabilir. Türkiye’de kişisel etki modeli ile ilgili çalışmalara bakıldığında literatürün oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Halkla ilişkilerde kişisel etki modelinin uygulamalarına yönelik halkla ilişkiler akademisyenlerinin değerlendirmeleri araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu makalede kişisel etki modelinin Türkiye’de uygulanıp uygulanılmadığının belirlenmesi ve uygulanıyorsa nasıl uygulandığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında yarı yapılandırılmış mülakat soruları katılımcılara e-posta yoluyla iletilmiş ve yanıtlar e-posta yoluyla toplanmıştır. Araştırmada görüşülen akademisyenler, olasılıksız örneklem kapsamında kota örnekleme ve amaçsal örnekleme tekniklerine göre seçilmiştir. Araştırma kapsamında 41 iletişim fakültesinden 21 akademisyenlegörüşülmüştür. Akademisyenlerin halkla ilişkiler bölümlerinde çalışmasına dikkat edilmiştir. Sonuç olarak akademisyenlerin görüşleri değerlendirildiğinde, kişisel etki uygulamalarının Türk kültürü ve dinamikleri ile uyumlu olduğu ifade edilebilir. Türk kültüründeki misafirperverlik ilişkileri, imkanlar dâhilinde en iyi koşullarda ağırlamak, mutlu ve memnun ayrılmalarını sağlamak, kişisel ilişki modelindeki misafirperverlik ilişkileri ile örtüşmektedir.
Anahtar Kelime:

Personal Influence Model in Public Relations: Evaluations of Public Relations Academicians on The Model

Öz:
The personal influence model can be defined as establishing good relations between public officials, former bureaucrats,journalists who have a say, NGO executives, activists called primary stakeholder,in short, public relations practitioners who have asay in the society and successfully conducting public relations activities by benefiting from these relations when the institutionneeds it. Personal influence practices carried out in this context can be classified as hospitality relations, hosting, celebration ofimportant days, conducting gift relations, and obtaining regular and up-to-date information about primary stakeholders.Considering the work related personal influence model in Turkey it is seen that literature is quite limited. Evaluations of PublicRelations Academics regarding the applications of the personal influence model in public relations are the subject of this research.In this article, it is aimed to determine whether the personal impact model is applied in Turkey and to determine how it is appliedif it is applied. Within the scope of the study, semi-structured interview questions were sent to the participants via e-mail and theiranswers were collected via e-mail. The academics interviewed in the study were selected according to the quota sampling andpurposeful sampling techniques within the scope of the improbable sampling. 21 academics from 41 communication facultieswere interviewed within the scope of the research. Attention has been paid to the work of academics in public relationsdepartments. As a result, when the opinions of academics are evaluated, it can be stated that the practices of personal influenceare compatible with Turkish culture and dynamics. Hospitality relations in Turkish culture, welcoming them in the best possibleconditions, making them happy and satisfied when leaving overlap with hospitality relationships in the personal relationshipmodel.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdağ, M. ve Güner Koçak, P. (2018). Bibliometric Analysis on Personal Influence Model as a Public Relations Model. B. O.Aydın, E. Şahin ve Ö. Duğan (Ed.) Public Relations and Advertising Theories: Concepts and Practices içinde (ss.13-37). Berlin: Peterlang.
  • Arklan, Ü. (2011). Halkla İlişkiler: Kavram, Kapsam ve İlişkili Olduğu Alanlar. M. Işık ve M. Akdağ (Ed.) Dünden Bugüne Halkla İlişkiler içinde (ss.13-48). Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Aziz, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Becerikli, S. Y. (2008). Ve halkla İlişkiler Şeytanın Avukatlığından Arabuluculuğa; Bir Disiplinin Eleştirel Analizi. Ankara: Karınca Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Göçer, K. (2017). Ahiliği Potlaç Kültürü Üzerinde Yeniden Düşünmek, SEFAD, 37: 465-476. doi.org/10.21497/sefad.328641
  • Grunig, J. E., Grunig, L. A., Sriramesh, K., HuangY. H. and Lyra A. (1995). Models of Public Relations in an International Setting. Journal of Public Relations Research, 7 (3), 163-186. researchgate.net/publication/249873665_Models_of_Public_Relations_in_an_International_Setting
  • Huang, Y .H. (2000). The Personal Influence Model and Gao Guanxi in Taiwan Chinese Public Relations, Public Relation Review, 26(2), 219-236. DOI: 10.1016 / S0363-8111 (00) 00042-4.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler (34. Baskı), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Ed. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Schriner, M. (2008). The Public Role Model in Public Relations: an Integrated Approach to Understanding Personal Influence in the Public Arena. Italy, Milan: Presented to the European Public Relations Research and Education Association.
  • Sriramesh, K., Kim, Y. and Takasaki, M. (1999). Public Relations in Three Asian Cultures: An Analysis. Journal of Public Relations Research, 11(4), 271-292. DOI: 10.1207 / s1532754xjprr1104_01
  • Taylan, A. (2015). Nitel ve Nicel Araştırmalarda Evren ve Örneklem Seçimi ve Sorunlar. B. Yıldırım (Ed.) İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle içinde (47-83), Konya: Literatürk Academia Yayıncılık.
  • Toprak, A. (2019). Türk Kültüründe Misafirperverlik ve Sofra Açmak/ Sofra Çekmek (Samsun Örneği), Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 74-81. doi.org/10.32579/mecmua.534041
  • Valentini, C. (2009). Personal Influence Model, Cultural Premises and Corruption-Understanding Societal Orientations Towards Informal Relations, Bucharest, Romania. EUPRERA 2009 Congress.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. YÖK İstatistik, https://istatistik.yok.gov.tr/ Erişim tarihi:16.10.2019.
APA GÜNER KOÇAK P, Akdağ M (2021). Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. , 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
Chicago GÜNER KOÇAK PINAR,Akdağ Mustafa Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. (2021): 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
MLA GÜNER KOÇAK PINAR,Akdağ Mustafa Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. , 2021, ss.76 - 90. 10.52642/susbed.898731
AMA GÜNER KOÇAK P,Akdağ M Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. . 2021; 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
Vancouver GÜNER KOÇAK P,Akdağ M Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. . 2021; 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
IEEE GÜNER KOÇAK P,Akdağ M "Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri." , ss.76 - 90, 2021. 10.52642/susbed.898731
ISNAD GÜNER KOÇAK, PINAR - Akdağ, Mustafa. "Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri". (2021), 76-90. https://doi.org/10.52642/susbed.898731
APA GÜNER KOÇAK P, Akdağ M (2021). Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(45), 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
Chicago GÜNER KOÇAK PINAR,Akdağ Mustafa Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.45 (2021): 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
MLA GÜNER KOÇAK PINAR,Akdağ Mustafa Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.45, 2021, ss.76 - 90. 10.52642/susbed.898731
AMA GÜNER KOÇAK P,Akdağ M Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 0(45): 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
Vancouver GÜNER KOÇAK P,Akdağ M Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 0(45): 76 - 90. 10.52642/susbed.898731
IEEE GÜNER KOÇAK P,Akdağ M "Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.76 - 90, 2021. 10.52642/susbed.898731
ISNAD GÜNER KOÇAK, PINAR - Akdağ, Mustafa. "Halkla İlişkilerde Kişisel Etki Modeli: Halkla İlişkilerAkademisyenlerinin Model Üzerine Değerlendirmeleri". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 45 (2021), 76-90. https://doi.org/10.52642/susbed.898731