Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 45 Sayfa Aralığı: 290 - 305 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.52642/susbed.899677 İndeks Tarihi: 06-11-2021

Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme

Öz:
İnternet teknolojilerinin gelişmesi haberleşme alanında birçok yeniliği de beraberinde getirmiştir. Bu yenilikler arasında ise bireylerin içerik (haber, bilgi) üreticisi olması ve bununla birlikte sosyal medya ağlarını haberleşme sürecinde aktif olarakkullanması en dikkat çekici unsurlardandır. Yeni medya ortamının sunmuş olduğu hız, interaktif özellik, ücretsiz içerik, denetimden uzak olma gibi özellikler sebebiyle sosyal medya araçlarının tercih edilebilirliği artmış, bu ortamlar aynı zamanda yeni haberleşme ağlarını ortaya çıkarmıştır. Fakat sosyal medya ağları üzerinden gerçekleştirilen haberleşme pratikleri, habercilik alanındaki var olan etik problemleri de sürdürmüş hatta dijitalleşmenin olanakları sebebiyle etik problemlerin artışına sebepolmuştur.Bu araştırmanın amacı da sosyal medya haberciliğindeki etik problemleri incelemektir. Instagram örneğinde sosyal medya haberciliğindeki etik problemleri tespit edebilmek amacıyla örneklem olarak seçilen Instagram hesaplarının biçimsel ve içeriközellikleri incelenmiştir. Tespit edilen hesaplar etik problemlerden hareketle oluşturulan değerlendirme kriterleri çerçevesinde ele alınmıştır. Dolayısıyla literatürdeki geleneksel medya ve etik konularına kıyasla, sosyal medya aracılığı ile haberleşme ve etik meselesi konusunu ele alan bu çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda yapılan araştırma sonucunda, örneklemolarak alınan haber/medya şirketi etiketi ile Instagram üzerinden paylaşım yapan hesapların habercilikte uyulması gereken etik unsurlara yeteri kadar dikkat etmediği özellikle kaynak, güvenilirlik konularındaki etik problemleri fazlaca ihtiva ettiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Ethic in Social Media Journalism: A Review on Social Media Accounts

Öz:
The development of internet technologies has brought many innovations in the field of communication. Among theseinnovations, the most striking factors are that individuals are producers of content (news, information) and actively use socialmedia networks in the communication process. The preference of social media tools has increased due to the features such asspeed, interactive feature, free content, and being uncontrolled by the new media environment and these environments have alsocreated new communication networks. However, communication practices carried out over social media networks have continuedthe existing ethical problems in the field of journalism and even caused an increase in ethical problems due to the possibilities ofdigitalization. The aim of this research is to examine ethical problems in social media journalism. In the example of Instagram, in order toidentify ethical problems in social media journalism, the formal and content features of the selected Instagram accounts wereexamined. The determined accounts were handled within the framework of the evaluation criteria created based on ethicalproblems. Therefore, in comparison to traditional media and ethical issues in the literature, content analysis method was used inthe study dealing with the issue of communication via social media and ethics. As a result of the research conducted in thiscontext, it was determined that the accounts sharing the news / media company tag and the Instagram accounts did not payenough attention to the ethical elements that should be followed in journalism, and even included ethical problems especially inthe issues of source and reliability with digitalization.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, H. ve Yazıcı, F. (2020). Dijital Çağda Bilginin Doğruluğu ve Sahte Haber. Yeni Medya Çağında Popüler Dijital Sorunlar içinde (ss. 103–128). Ankara: Nobel.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya, Akdeniz İletişim Dergisi, (18), 58-69.
  • Bayrak, T. (2017). Sosyal Medyada Dijital Etik: Twitter‟da Şiddet İçerikli İletilerin İncelenmesi., Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(1), 32–46.
  • Bayraktutan, G. (2012). Yeni Medyanın Etik Sorunları Üzerine Bir Değerlendirme. D. Yengin (Ed.), Yeni Medya Ve... içinde (ss. 237–258). İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Binark, M. ve Löker, K. (2011). Sivil Toplum Örgütleri İçin Bilişim Rehberi. Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi.
  • Binark, M. ve Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon.
  • Binark, M. (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Creswell, J.W. (2019). Eğitim Araştırmaları. İstanbul: Edam Yayınları.
  • Çetinkaya, A. (2019). Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Haber Paylaşımı. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1, (2), 1-28.
  • Devran, Y. ve Özcan, Ö. F. (2017). Habercilikte Hegemonya Mücadelesi: Yurttaş Gazeteciliği: Fırsat mı Tehdit mi?, Global Media Journal TR Edition, 7 (14), 150–173.
  • Dilmen, N. (2007). Yeni Medya Kavramı Çerçevesinde İnternet Günlükleri-Bloglar ve Gazeteciliğe Yansımaları, Marmara İletişim Dergisi.
  • Eken, M. ve Aydın, H. (2018). Enformasyon Toplumunda Dini Bilgi Edinme: İnternet Ortamındaki Dini Enformasyonun Güvenilirliği ve Kalite Kriterleri Üzerine Bir İnceleme, Uluslatarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 58 Ağustos 2018, 894-906.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi Araştırma Tasarımları Niteliksel ve İstatiksel Yöntemler. Ankara: Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İlker. (2014). Yeni Medya Gazeteciliğinde Etik Bir Pradigma Belirlemenin Kapsamı ve Sınırları. E. B. Akca (Ed.). Yeni Medya, Yeni Pratikler, Yeni Olanaklar içinde (ss. 79–102). Kocaeli: Umuttepe.
  • Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Kalan, Ö. (2016). Yeni Medyada Reklam ve Etik Sorunlar. Atatürk İletişim Dergisi, 10 (1), 71–89.
  • Kennedy, G. (2015). Social Media: Master Social Media Marketing - Facebook, Twitter, YouTube Instagram. ABD: CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Kurt, H. (2014). Gazetecilik Pratiği ve Sosyal Medya Journalism Practice and Social Media. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13 (4), 821–835.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 2. (Çev. Sedef Özge) Ankara: Yayın Odası Yayınları.
  • Özcan, E. Yeni Medya ve Etik: Türkiye‟de İnternet Haberciliğinde Karşılaşılan Etik Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi. 2019.
  • Öztürk, Ş. (2015). Sosyal Medyada Etik Sorunlar. Selçuk İletişim Dergisi, 9 (1): 287-311.
  • Taşkıran, İ. ve Kırık, A. M. (2016). Gazetecilerin Sosyal Medyayı Haber Kaynağı Olarak Kullanımı: Medya Profesyonellerinin Bakış Açılarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. Intermedia International ejournal, 1 (3), 213–213. doi:10.21645/intermedia.2016319269
  • Timisi, N. (2003).Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, (2020). Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi. Erişim Adresi: https://www.tgc.org.tr/bildirgeler/t%C3%BCrkiye-gazetecilik-hak-ve-sorumluluk-bildirgesi.html. Erişim Tarihi: 11.10.2020
  • Uzun, R. (2007). İletişim Etiği Sorunlar ve Sorumluluklar. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi
  • Boomsocial, https://www.boomsocial.com/, Erişim Tarihi: 01.10.2020. Erişim Adresi: https://www.boomsocial.com/Instagram/UlkeSektor/turkey/basin-yayin/haber-siteleri?page=1
  • Datareportal, https://datareportal.com/, Erişim Tarihi: 05.10.2020. Erişim Adresi: https://datareportal.com/reports/digital-2020-turkey
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2020). Erişim Tarihi: 20.09.2020. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
APA Temel M, Somuncu B, GÜLTEKIN B (2021). Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. , 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
Chicago Temel Mustafa,Somuncu Burak,GÜLTEKIN BÜNYAMIN Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. (2021): 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
MLA Temel Mustafa,Somuncu Burak,GÜLTEKIN BÜNYAMIN Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. , 2021, ss.290 - 305. 10.52642/susbed.899677
AMA Temel M,Somuncu B,GÜLTEKIN B Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. . 2021; 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
Vancouver Temel M,Somuncu B,GÜLTEKIN B Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. . 2021; 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
IEEE Temel M,Somuncu B,GÜLTEKIN B "Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme." , ss.290 - 305, 2021. 10.52642/susbed.899677
ISNAD Temel, Mustafa vd. "Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme". (2021), 290-305. https://doi.org/10.52642/susbed.899677
APA Temel M, Somuncu B, GÜLTEKIN B (2021). Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(45), 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
Chicago Temel Mustafa,Somuncu Burak,GÜLTEKIN BÜNYAMIN Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.45 (2021): 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
MLA Temel Mustafa,Somuncu Burak,GÜLTEKIN BÜNYAMIN Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.45, 2021, ss.290 - 305. 10.52642/susbed.899677
AMA Temel M,Somuncu B,GÜLTEKIN B Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 0(45): 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
Vancouver Temel M,Somuncu B,GÜLTEKIN B Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 0(45): 290 - 305. 10.52642/susbed.899677
IEEE Temel M,Somuncu B,GÜLTEKIN B "Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.290 - 305, 2021. 10.52642/susbed.899677
ISNAD Temel, Mustafa vd. "Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları ÜzerineBir İnceleme". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 45 (2021), 290-305. https://doi.org/10.52642/susbed.899677