Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi
Yıl: 2021 Cilt: 71 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 103 - 131 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26650/ISTJECON2021-915975 İndeks Tarihi: 10-11-2021
Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi
Öz: Girişimci, üretim faktörlerini bir araya getirerek üretim yapanve dolayısıyla katma değer ve istihdam yaratan önemli birekonomik unsurdur. Bu sebeple girişimcilik, ekonomik büyümeve kalkınma açısından da önemli bir araçtır. Girişimci ve girişimcilikkavramlarının ekonomi açısından önemi ve konuya duyulan ilgininartması, girişimciliği etkileyen faktörlerin neler olduğuna yönelikçalışmaları da arttırmıştır. Girişimciliğin, bireylerin kişilik özellikleriyanında doğup büyüdükleri aile ve demografik özelliklerdenetkilendiği kabul edilmektedir. Bu çalışma, İstanbul Üniversitesiİktisat Fakültesi lisans programları öğrencilerinin girişimcilikniyetlerinin, öğrencilerin aile ve demografik özellikleriyle ilişkisinibelirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında 883 öğrenciile görüşülerek aile özellikleri ve girişimcilik niyetleri sorulmuştur.Çok yönlü frekans analizi yöntemi kullanılarak veriler analizedilmiş ve cinsiyetin, anne-babanın girişimci olmasının, aileningelir seviyesinin ve kaçıncı çocuk olarak dünyaya gelindiğiningirişimcilik eğilimi üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.Buna göre, erkek öğrencilerde kendi işini kurma tercihi kadınöğrencilerden fazladır. Anne-babası girişimci olan öğrencilerdegirişimcilik eğilimi daha yüksektir. Öte yandan yüksek gelirli aileyemensup öğrencilerin girişimci olma niyetinin ve ailenin ilk veyaikinci çocuğu olan öğrencilerde girişimcilik niyetinin daha fazlaolduğu da tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Determining the Effects of Students’ Family Characteristics on Entrepreneurship Tendency by Multiway Frequency Analysis
Öz: Entrepreneurs are vital economic actors that produce economic gains by combining the factors of production, hence creating added value and employment opportunities. Therefore, entrepreneurship is a fundamental tool for economic growth and development. The critical nature of the concepts of entrepreneurs and entrepreneurship to the economy and rising interest in this subject has resulted in a proliferation ofstudies on the factors affecting entrepreneurship. It is assumed that entrepreneurship is affected by demographic characteristics and family features as well as individuals’ personality traits. The purpose of this study is to determine the association between the entrepreneurial intentions of undergraduate students of the University of Istanbul Faculty of Economics and traits and demographic characteristics of students’ families. Within the scope of the study, 883 students were interviewed regarding the characteristics of their families and entrepreneurship intentions. The data were analyzed using the multiway frequency analysis method and indicated that gender, parents’ tendencies toward entrepreneurship, family income level, and the number of siblings prior to or following the student’s birth to be effective indicators of entrepreneurship tendencies. Accordingly, the findings imply that male students prefer starting their own business more than female students, and entrepreneurial tendencies are higher in students whose parents are entrepreneurs. In addition, students from highincome families indicated stronger entrepreneurship intentions and students who are the first or second children in a family signaled more entrepreneurial intentions.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altaş, D. ve Yıldırım, E. (2003). “Lisansüstü Eğitime Giriş Sınavı (LES) Sonuçlarının Üç Yönlü Çapraz Sınıflandırma Tablosu ile İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 5(20), 213-223.
- Agresti, A. (2007). An Introduction to Categorical Data Analysis, Second Edition, John Wiley & Sons, New Jersey.
- Arslan, K. (2002). “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, 1-11.
- Azen, R. ve Walker, C. M. (2011). Categorical Data Analysis for the Behavioral and Social Sciences, Routledge Taylor & Francis Group, New York.
- Ballı, E. ve Ballı, A. İ. K. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Değerleri ve Girişimcilik Eğilimleri, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1), 101-121.
- Börü, D. (2006). Girişimcilik Eğilimi Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Yayını Yayın No:733, İstanbul.
- Çelik, A., İnce, M., Bozyiğit, S. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124.
- Durak, İ. (2011). “Girişimciliği Etkileyen Çevresel Faktörlerle İlgili Girişimcilerin Tutumları: Bir Alan Araştırması”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 191-213, Çevrimiçi: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/705502 , 25.02.2021.
- Duygulu, E. (2008). “Algılanan Kurumsal Görünüm, Proaktif Kişilik Özelliği ve İş Kurma (Girişimcilik) Tutumu: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 95-120.
- İbicioğlu, H., Özdaşlı, K., Alparslan, A.M. (2009). “Girişimci Özellikler ve Girişimcilik Türü Tercihi Üzerinde Ebeveyn Etkisi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Araştırması”, Selçuk Üniversitesi MYO Dergisi, 12(1-2), 521-538.
- İrmiş, A. ve Barutçu, E. (2012). “Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25.
- Kalkan, A. (2011). “Kişisel Tutum, Öznel Norm ve Algılanan Davranış Kontrolünün Girişimcilik Niyeti Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.14. ss. 189-206.
- Karagül, M., (2013). “Kalkınma Sürecinde Üretim Faktörlerinin Yeniden Tanımlanması”, Leges Ekonomi ve Hukuk Araştırmaları Dergisi, 1(1), ss.1-11.
- Kaygın, E., Güven, B., (2015). Girişimcilik: Temel Kavramlar, Girişimcilik Türleri, Girişimcilikte Güncel Konular, Siyahinci Akademi Yayınlar, Çevrimiçi: https://www.researchgate.net/ publication/329104760_GIRISIMCI_OLMAYI_BELIRLEYEN_FAKTORLER, 23.03.2021.
- Korkmaz, O. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi 14(2), 209-226.
- Kök, S. B. (2007). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler ve Kadın Girişimciliği, Denizli Ticaret Odası Ekonomik Araştırma Serisi Yayın No:1.
- Lee, S. M., Lim, S., Pathak, R. D., Chang, D. ve Li, W. (2011). “Culture and Entrepreneurial Orientation: A Multi-Country Study”, International Entrepreneurship Management Journal, 7, 1-15.
- Littunen, H. (2000). “Entrepreneurship and the Characteristics of the Enrepreneurial Personality”, International Journal of Entrepreneurial Behavior &Research, 6(6), 295-309.
- Mueller, S. L. ve Anisya S. T. (2000). “Culture and Entrepreneurial Potential: A NineCountry Study of Locus of Control and Innovativeness”, Journal of Business Venturing, 16, 51-75.
- Örücü, E., Kılıç, R., Yılmaz, Ö. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinde Ailesel Faktörlerin Etkisi Üzerine Bir Uygulama”, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(2) 27-47. Saraçbaşı, T. ve Altunay, S. A. (2016). Kategorik Veri Çözümlemesi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
- Şeşen, H. ve Basım, H. N. (2012). “Demografik Faktörler ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Eğitim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege akademik Bakış, 12(Özel Sayı), 21-28.
- Teoh, H. Y. ve Foo, S. L. (1997). “Perceived Performance Relationship: Evidence From Singaporean Entrepreneurs”, Journal of Business Venturing, 12, 67-81.
- Topaloğlu, E. ve Atay, A. (2020). “Kategorik Verilerin Analizinde Logaritmik Doğrusal Modellerin Kullanımı: İntihar Olasılığı Verileri Üzerine Bir Uygulama”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(2), 565-580.
- Türker, D. ve Senem S. S. (2009). “Which Factors Affect Entrepreneurial Intention of University Students?”, Journal of European Industrial Training, Vol. 33(2), 142-159.
- Ulutürk, A. S. ve Bektaş, H. (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Özelliklerinin İncelenmesi” Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 37(1), 309-318.
APA | AKMAN S (2021). Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. , 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
Chicago | AKMAN Sema ULUTÜRK Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. (2021): 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
MLA | AKMAN Sema ULUTÜRK Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. , 2021, ss.103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
AMA | AKMAN S Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. . 2021; 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
Vancouver | AKMAN S Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. . 2021; 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
IEEE | AKMAN S "Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi." , ss.103 - 131, 2021. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
ISNAD | AKMAN, Sema ULUTÜRK. "Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi". (2021), 103-131. https://doi.org/10.26650/ISTJECON2021-915975 |
APA | AKMAN S (2021). Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi, 71(1), 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
Chicago | AKMAN Sema ULUTÜRK Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi 71, no.1 (2021): 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
MLA | AKMAN Sema ULUTÜRK Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi, vol.71, no.1, 2021, ss.103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
AMA | AKMAN S Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi. 2021; 71(1): 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
Vancouver | AKMAN S Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi. 2021; 71(1): 103 - 131. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
IEEE | AKMAN S "Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi." İstanbul İktisat Dergisi, 71, ss.103 - 131, 2021. 10.26650/ISTJECON2021-915975 |
ISNAD | AKMAN, Sema ULUTÜRK. "Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi". İstanbul İktisat Dergisi 71/1 (2021), 103-131. https://doi.org/10.26650/ISTJECON2021-915975 |