Yıl: 2019 Cilt: 17 Sayı: 67 Sayfa Aralığı: 10 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 12-11-2021

METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ

Öz:
Ulaştırma yatırımları için fayda maliyet analizi yapılırken sadece doğrudan kullanıcı faydalarıve yatırımın finansal maliyetleri ve faydaları değil aynı zamanda ekonomik etkilerinin bütünüdeğerlendirilmektedir. Ulaştırma yatırımları için fayda maliyet analizi yapılırken kullanılanyöntemlerin başında yeni ulaştırma yatırımlarının veya iyileştirmelerinin konut fiyatlarıüzerindeki etkisi incelenmesi gelmektedir. Bu çalışmada da kamunun ulaştırma yatırımlarındanbirisi olan metro inşaatlarının konut fiyatları üzerinde yarattığı değer artışı hedonik fiyatdenklemi kullanılarak araştırılmıştır. İncelenen metro yatırımı örneği olarak İstanbul Anadoluyakasında Üsküdar ve Çekmeköy arasında faaliyet gösteren M5 metro hattı seçilmiştir. Bu hattınseçilmesinin nedeni hattın etrafında incelenen dönem içerisinde etkileri karmaşıklaştıracakbaşka büyük ölçekli ulaştırma yatırımı olmamasıdır. Öncelikle beklenen bir konut yatırımınınkonut fiyatları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Alan yazınına hakim olan ve anaakım mekanseçim teorisinin de temeli olan Alonso- Muth modeli etrafında şekillenen analizde metrohattına yakın olan mahallelerdeki metrekare konut fiyatları inşat öncesi dönem, inşaat dönemive hat açıldıktan sonraki dönemde incelenmiştir. Beklenen etkinin incelenmesinin ardından iseyatay kesit bir veri setiyle hat açıldıktan sonra konut fiyatları ve metro istasyonuna ve İstanbulAnadolu yakasının iki önemli merkezi olan Kadıköy ve Üsküdar’a uzaklığın konut fiyatlarıüzerindeki etkisi incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Do Metro Lines Increase Neighbourhood Residential Property Valuations?: The Istanbul M 5 Uskudar - Cekmekoy Metro Line Case Study

Öz:
When making cost-benefit analysis for transport investments, not only the user benefits and the financial costs and benefits of the investment but also the overall economic impact is evaluated.One of the methods used in this analysis is to examine the impact of new transport investments or improvements on housing prices. In this study, by using the hedonic pricing method, the value increase in house prices that the subway constructions, one of the public transportation investments, have generated is investigated. As an exemplary to the metro investment examination, M5 metro line, which operates between Üsküdar and Çekmeköy located on the Asian side of Istanbul, is taken. The reason for choosing this line is that there is no other large-scale transport investment around it that would complicate the impacts during the period examined. Firstly, the impact of an expected housing investment on housing prices is studied. In the analysis that is formed around Alonso-Muth model, which is the basis of mainstream choice of location theory, square meter price of housing in neighborhoods close to the metro line is examined in pre-construction, construction and after-construction periods. After studying the expected impact, housing prices in the wake of the metro line opening, and the impacts of distance to metro stations and to Kadikoy and Uskudar, two major centers of the Asian side of Istanbul, on housing prices are examined with a horizontal data set
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adair, A., McGreal, S., Smyth, A., Cooper, J., & Ryley, T. (2000). House prices and accessibility: The testing of relationships within the Belfast urban area. Housing studies, 15(5), 699-716.
  • Agostini, C. A., & Palmucci, G. A. (2008). The anticipated capitalisation effect of a new metro line on housing prices. Fiscal studies, 29(2), 233-256.
  • Ahlfeldt, G. M., & Wendland, N. (2016). The spatial decay in commuting probabilities: Employment potential vs. commuting gravity. Economics Letters, 143, 125-129.
  • Ahlfeldt, G. (2011). If Alonso was right: modeling accessibility and explaining the residential land gradient. Journal of Regional Science, 51(2), 318-338.
  • Alonso, W. (1964). Location and Land Use Harvard University Press. Cambridge, Mass.
  • Aksoy, S. (2005) “İstanbul metropoliten alanında ofis kira değerlerini etkileyen faktörlerin analizi” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Banister, D., & Thurstain-Goodwin, M. (2011). Quantification of the nontransport benefits resulting from rail investment. Journal of Transport Geography, 19(2), 212-223.
  • Bayram, O. (2010). “İstanbul Büyükşehir Belediyesi ulaştırma yatırımlarının gayrimenkul değerleri üzerine etkileri” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Budiakivska, V., & Casolaro, L. (2018). Please in my back yard: the private and public benefits of a new tram line in Florence. Bank of Italy Temi di Discussione (Working Paper) No. 1161.
  • Castrol (2017). Castrol Start Stop Index. https://www.castrol.com/en_gb/ united-kingdom/car-engine-oil/engine-oil-brands/castrol-magnatec-brand/ stop-start-index.html. 12 Mart 2018 tarihinde erişildi
  • Cervero, R. (2001). Efficient urbanisation: economic performance and the shape of the metropolis. Urban Studies, 38(10), 1651-1671.
  • Cervero, R., & Duncan, M. (2001). Rail transit’s value added: Effect of proximity to light and commuter rail transit on commercial land values in Santa Clara County California. National Association of Realtors Urban Land Institute.
  • Cervero, R., Rood, T., & Appleyard, B. (1999). Tracking accessibility: employment and housing opportunities in the San Francisco Bay Area. Environment and Planning A, 31(7), 1259-1278.
  • Debrezion, G., Pels, E., & Rietveld, P. (2007). The impact of railway stations on residential and commercial property value: a meta-analysis. The Journal of Real Estate Finance and Economics, 35(2), 161-180
  • Forrest, D., Glen, J., & Ward, R. (1996). The impact of a light rail system on the structure of house prices: a hedonic longitudinal study. Journal of Transport Economics and Policy, 15-29.
  • Er, S. (2009). “Büyük etkinlikler ve gayrimenkul ilişkisi: İstanbul Formula 1 örneği” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Gibbons, S., & Machin, S. (2005). Valuing rail access using transport innovations. Journal of urban Economics, 57(1), 148-169.
  • Glaeser, E. L. (2007). The economics approach to cities (No. w13696). National Bureau of Economic Research.
  • Heikkila, E., Gordon, P., Kim, J. I., Peiser, R. B., Richardson, H. W., & DaleJohnson, D. (1989). What happened to the CBD-distance gradient?: land values in a policentric city. Environment and planning A, 21(2), 221-232.
  • Hess, D. B., & Almeida, T. M. (2007). Impact of proximity to light rail rapid transit on station-area property values in Buffalo, New York. Urban studies, 44(5-6), 1041-1068.
  • Higgins, C. D., & Kanaroglou, P. S. (2016). Forty years of modelling rapid transit’s land value uplift in North America: moving beyond the tip of the iceberg. Transport Reviews, 36(5), 610-634.
  • İnanoğlu, G. E. (2014) “Kadıköy-Kartal raylı taşıma sistemi ve konut fiyatları değişiminin incelenmesi” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2017). İBB Faaliyet Raporu 2016. İstanbul: İBB
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2016). İBB Faaliyet Raporu 2015. İstanbul: İBB
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2015). İBB Faaliyet Raporu 2014. İstanbul: İBB
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2014). İBB Faaliyet Raporu 2013. İstanbul: İBB
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2013). İBB Faaliyet Raporu 2012. İstanbul: İBB
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2011). İstanbul Metropoliten Alanı Kentsel Ulaşım Ana Planı. İstanbul: İBB
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2011). İ İstanbul Metropoliten Alanı Kentsel Ulaşım Ana Planı Özet Rapor. İstanbul: İBB
  • Landis, J. D. (1994). The California urban futures model: a new generation of metropolitan simulation models. Environment and planning B: planning and design, 21(4), 399-420
  • McDonald, J. F., & McMillen, D. P. (1990). Employment subcenters and land values in a polycentric urban area: the case of Chicago. Environment and Planning A, 22(12), 1561-1574.
  • McMillen, D. P., & McDonald, J. (2004). Reaction of house prices to a new rapid transit line: Chicago’s midway line, 1983–1999. Real Estate Economics, 32(3), 463-486.
  • Mills, E. S. (1972). Markets and efficient resource allocation in urban areas. The Swedish Journal of Economics, 100-113.
  • Mohammad, S. I., Graham, D. J., & Melo, P. C. (2015). The effect of the Dubai Metro on the value of residential and commercial properties. Journal of Transport and Land Use, 10(1).
  • Murat Celik, H., & Yankaya, U. (2006). The impact of rail transit investment on the residential property values in developing countries: the case of Izmir subway, Turkey. Property management, 24(4), 369-382.
  • Muth, R. F. (1969). Cities and housing: The spatial patterns of urban residential land use.” University of Chicago,. 114-123.
  • So, H. M., Tse, R. Y., & Ganesan, S. (1997). Estimating the influence of transport on house prices: evidence from Hong Kong. Journal of Property Valuation and Investment, 15(1), 40-47.
  • TomTom International B.V. (2017). TomTom European Traffic Index 2017. http://www.tomtom.com/en_gb/trafficindex/. 12 Mart 2018 tarihinde erişildi
  • Trojanek, R., & Gluszak, M. (2018). Spatial and time effect of subway on property prices. Journal of Housing and the Built Environment, 33(2), 359- 384
  • Vessali, K. V. (1996). Land use impacts of rapid transit: A review of the empirical literature. Berkeley Planning Journal, 11(1).
  • Wen, H., & Tao, Y. (2015). Polycentric urban structure and housing price in the transitional China: Evidence from Hangzhou. Habitat International, 46, 138-146.
  • .Zheng, S., & Kahn, M. E. (2013). Does government investment in local public goods spur gentrification? Evidence from Beijing. Real Estate Economics, 41(1), 1-28.
APA KAHVECİ M (2019). METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. , 10 - 41.
Chicago KAHVECİ Mustafa METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. (2019): 10 - 41.
MLA KAHVECİ Mustafa METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. , 2019, ss.10 - 41.
AMA KAHVECİ M METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. . 2019; 10 - 41.
Vancouver KAHVECİ M METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. . 2019; 10 - 41.
IEEE KAHVECİ M "METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ." , ss.10 - 41, 2019.
ISNAD KAHVECİ, Mustafa. "METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ". (2019), 10-41.
APA KAHVECİ M (2019). METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. Eğitim Bilim Toplum, 17(67), 10 - 41.
Chicago KAHVECİ Mustafa METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. Eğitim Bilim Toplum 17, no.67 (2019): 10 - 41.
MLA KAHVECİ Mustafa METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. Eğitim Bilim Toplum, vol.17, no.67, 2019, ss.10 - 41.
AMA KAHVECİ M METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. Eğitim Bilim Toplum. 2019; 17(67): 10 - 41.
Vancouver KAHVECİ M METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ. Eğitim Bilim Toplum. 2019; 17(67): 10 - 41.
IEEE KAHVECİ M "METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ." Eğitim Bilim Toplum, 17, ss.10 - 41, 2019.
ISNAD KAHVECİ, Mustafa. "METRO HATTI KONUT FİYATLARINI ARTTIRIR MI?: İSTANBUL M5 ÜSKÜDAR – ÇEKMEKÖY HATTI ÖRNEĞİ". Eğitim Bilim Toplum 17/67 (2019), 10-41.