Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 21 - 38 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.069069 İndeks Tarihi: 08-10-2021

Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Öz:
Okul öncesi eğitim, bireylere eğitim ve öğretimle ilgili beceri, değer, uygulama veekinliklerin planlı bir şekilde kazandırılmaya başlandığı ilk dönem olarak ifade edilebilir. Bunedenle önemi her geçen gün farklı platformlarda dile getirilen okul öncesi eğimle ilgiliçalışmalar da giderek artmaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde öğrenimgören öğrencilerin mekân algısı ve yön becerilerine yönelik öğretmen görüşlerininincelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum deseniyle tasarlanan buaraştırma 2019-2020 eğitim öğretim döneminde hâlihazırda görev yapan toplam 26 okul öncesiöğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşmeformu ile toplanmış ve bu veriler betimsel analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, mekân algısı ve yön becerilerine yönelik okul öncesiöğretmenleri çeşitli kavram ve beceriler kazandırdıkları, bunları kazandırırken farklı yöntem,teknik, uygulama ve etkinlikler kullandıkları, bazı kavramların öğretilmesinde çeşitlinedenlerden dolayı zorluklar yaşadıkları ve son olarak bunlara ilişkin bazı çözüm önerilerisundukları görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Investigation of Teachers’ Opinions about Space Perception and Direction Skills of Preschool Students

Öz:
Preschool education can be expressed as the first period in which individuals started to acquire skills, values, practices and activities related to education and training in a planned way. For this reason, the studies on pre-school education, which are mentioned on different platforms, are increasing day by day. The aim of this study is to examine the teachers' views onthe perceptions of space and direction skills of students studying in pre-school period. This research was designed according to the case study, which is one of the qualitative research methods. The study was conducted with 26 pre-school teachers who are currently working in the 2019-2020 academic year. The data obtained in the study were collected through a semistructured interview form and these data were analyzed by descriptive analysis. According to the findings obtained in the research. It has been observed that preschool teachers provide students with a variety of concepts and skills for their perception of space and direction skills. İn the meantime they use different methods, techniques, practices and activities. But they have difficulties in teaching some concepts and finally they offer some solutions for them.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, Ü. E. (2011). Müzelerde mekân kurgusunun algı ve yön bulmadaki etkisinin incelenmesi (Tez No. 328136) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Akkuş, D. (2019). Üniversitelere yerleşen üstün başarılı öğrencilerin erken çocukluk yaşantılarının incelenmesi (Tez No. 581068) [Yüksek lisans tezi, Aydın Üniversitesiİstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Anıktar, S. (2008). Çocukların mekân algısının gelişiminde bilgisayarın etkisinin araştırılması. (Tez No. 237143) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aslan, B., İ. (2017). Çocuk gelişimi-spor ilişkisinin fiziksel çevre ve mekân algısı üzerinden irdelenmesi: örnek bir hareket merkezi modeli. (Tez No. 467905) [Doktora tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aydınözü, D., Demirbaş, İ., & Demir, B. D. (2019). Classroom teachers' opinions on gaining gains related to direction and direction finding in primary school students. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 41, 59-72.
  • Ayvaz, A. (2007). Çocukların sanal ortamlarda nasıl mekanlar tasarladıklarının araştırılması. (Tez No. 222122) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Blades, M., Sowden, S., & Spencer, C. (1996). Young children’s use of spatial relations in tasks with maps and models. Cartographica, 32, 18-29.
  • Brinkmann, S. (2013). Qualitative interviewing: Understanding qualitative research. New York: Oxford University Press.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Edt: M. Bütün & S. B. Demir). Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni, nitel nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Çev. Edt: S. B. Demir). Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Coşkun Keskin, S., & Daysal, D.(2015). İnsanlar, mekânlar ve çevreler: Coğrafya. S. Coşkun Keskin (Çev. Ed.). Okul öncesi/ilkokul çocukları için sosyal bilgiler öğretimi, (9. basımdan çeviri, s. 238-275) içinde. Nobel Yayıncılık.
  • Çakıroğlu, N. (2013). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim ile ilgili görüşleri ve bu eğitimden beklentileri (Devrek İlçesi Örneği) (Tez No. 330265) [Yüksek lisans tezi, Gazi ÜniversitesiAnkara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Davis, G.A., & Hyun, E. (2005). A study of kindergarten children’s spatial representation in a mapping project. Mathematics Education Research Journal, 17(1), 73-100.
  • Demirci, A. (2019). Plastik sanatlarında mekan algısı. (Tez No. 555883) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Demirkaya, H., Çetin, T., & Tokcan, H. (2004). İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yön kavramı öğretiminde kullanılabilecek metotlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 39-70.
  • Foley, M., & Janikoun, J. (1996). The really practical guide to primary geography. (Second Edition). Stanley Thornes (Publishers) Ltd.
  • Hasgül, E. (2011). İç mekanda yön bulma: büyük ölçekli binalarda inceleme (Tez No. 286611) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Huttenlocker,J., Newcombe, N.S., & Vasilyeva, M. (1999). Spatial scaling in young children. Psychological Science, 10, 393-398.
  • İncekara, B. (2018). Çocukların mekan algısı ve katılımcı tasarım yöntemlerinde rolü: muş ve harran yerleşimleri (Tez No. 512051) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesiİstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Erbil Kaya, Ö. M., Kimzan, İ., Yalçın, V., & Avar, G. (2017). Okul öncesi öğretmeni adaylarının oyun temelli öğrenmeye bakış açıları ve uygulamaya yansımaları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 27, 800-834.
  • Kılıç, Z. (2008). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin gelişim becerilerinin karşılaştırılması (Tez No. 235388) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Koç, B. (2012). Çocuklar için tasarlanan mekânlarda bilişsel sınırlar (Tez No. 323794) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kurt, Ö. (2016). İlkokul mekânlarının çocuk gelişimi ve mekân algısına etkilerinin değerlendirilmesi (Tez No. 432425) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi-Eskişehir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kuzey, M., & Değirmenci, Y. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının harita ve yön okuryazarlığına ilişkin kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 207-230.
  • McMillan, J.H. (2015). Fundamentals of educational research (7. Ed.). Pearson, İnc. MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı https://tegm.meb.gov.tr/. 10.02.2020 Erişim Tarihi.
  • Merriam S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Edt: S. Turan). Nobel Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Öztürk, E. B. (2019). Okul öncesi gelişiminde sanat eğitimin yeri ve önemi (Tez No. 590185) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi-Trabzon]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, M., Giren, S., Yıldırım, E., & Şimşek, Ü. (2015). Güncellenen Okul Öncesi Eğitim Programının Coğrafya Eğitimi Açısından İncelenmesi. Celal Bayar Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 245-262.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). London: Sage Publications, Inc.
  • Plester, B., Richard, J., Blades, M., & Spencer, C. (2002). Young children’s ability to use aerial photographs as maps. Journal of Environmental Psychology, 22, 29-47.
  • Selçuk, Z. (2005). Gelişim ve Öğrenme. (12. Baskı). Nobel yayınları.
  • Soydan, S. (2014). Türkiye, Amerika ve Avusturya’da görev yapan öğretmenlerin okul öncesi coğrafya öğretimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 40, 9-31.
  • Sönmez, S. (2011). Yaratıcı drama yöntemiyle bir oyun metninin Brecht dramaturgisine göre incelemesi. (Bitirme Projesi). Ankara, Çağdaş Drama Derneği.
  • Şahin, N. E. A. (2019). Çocuklarda mekan algısı ve mekansal imge zenginliği bakımından tasarımın önemi (Tez No. 562005) [Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Şahin, M. K., Çoban, A. E., & Korkmaz, A. (2016). Toplumsal cinsiyet eşitliği ve Türk eğitim sistemindeki yeri: okul öncesi öğretmen adaylarının gözünden. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (2), 735-752.
  • TDK (2011). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uçan, S. (2019). Durum çalışması araştırması. S. Şen & İ. Yıldırım (Ed.) Eğitimde araştırma yöntemleri (s. 227-248) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Uçar, Ö. (2013). Çocukların yaşanılan yer ve buna bağlı olarak mekan algısının incelenmesi (yüksek konut yapıları örneği) (Tez No. 373958) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi-İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Ülker Erdem, A., Aydos, E., & Gönen, M. (2017). Okul öncesi eğitim ortamlarında yaratıcı drama kullanımı: öğretmenler ve öğretmen adayları perspektifinden bir inceleme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 409-424.
  • Yağbasan, M., & Aksoy, G. P. (2016). Erkek anaokulu öğretmenlerine velilerin bakış açısı (Elazığ İli Özelinde Bir Alan Araştırması). Turkish Journal of Educational Studies, 3(3), 85-113.
  • Yaylacı, Z., & Aksoy, B. (2017). Zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere yön bulma becerisinin kazandırılması. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 35-50.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Seçkin yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications design and methods (Vol. 6). Sage Publications.
APA DEGIRMENCI Y, BULUT A, Kuzey M (2021). Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. , 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
Chicago DEGIRMENCI YAVUZ,BULUT AYHAN,Kuzey Memet Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. (2021): 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
MLA DEGIRMENCI YAVUZ,BULUT AYHAN,Kuzey Memet Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. , 2021, ss.21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
AMA DEGIRMENCI Y,BULUT A,Kuzey M Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. . 2021; 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
Vancouver DEGIRMENCI Y,BULUT A,Kuzey M Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. . 2021; 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
IEEE DEGIRMENCI Y,BULUT A,Kuzey M "Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.21 - 38, 2021. 10.35675/befdergi.069069
ISNAD DEGIRMENCI, YAVUZ vd. "Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi". (2021), 21-38. https://doi.org/10.35675/befdergi.069069
APA DEGIRMENCI Y, BULUT A, Kuzey M (2021). Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16(31), 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
Chicago DEGIRMENCI YAVUZ,BULUT AYHAN,Kuzey Memet Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16, no.31 (2021): 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
MLA DEGIRMENCI YAVUZ,BULUT AYHAN,Kuzey Memet Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.16, no.31, 2021, ss.21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
AMA DEGIRMENCI Y,BULUT A,Kuzey M Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
Vancouver DEGIRMENCI Y,BULUT A,Kuzey M Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 21 - 38. 10.35675/befdergi.069069
IEEE DEGIRMENCI Y,BULUT A,Kuzey M "Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16, ss.21 - 38, 2021. 10.35675/befdergi.069069
ISNAD DEGIRMENCI, YAVUZ vd. "Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16/31 (2021), 21-38. https://doi.org/10.35675/befdergi.069069