Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 80 - 102 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.738227 İndeks Tarihi: 08-10-2021

Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı zenginleştirilmiş öğrenme etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerininsimetri konusundaki başarılarına ve simetriye yönelik algılarına etkisini incelemektir. Buçalışmada nitel ve nicel araştırma yaklaşımları kullanılmıştır. Çalışmaya başlamadan önceMilli Eğitim Bakanlığı matematik dersi öğretim programlarında yer alan simetri kavramınayönelik kazanımlar dikkate alınarak bir başarı testi oluşturulmuştur. Simetri başarı testininpilot uygulaması gerçekleştirilerek son hali verilmiştir. Araştırmaya deney (f=30) ve kontrol(f=25) grupları dahil edilmiştir. Deney grubunda zenginleştirilmiş öğrenme etkinliklerineuygun olarak hazırlanan ders planları uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise matematik dersiöğretim programı çerçevesinde ders planı takip edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarındasimetri başarı testi uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanmış ve öğrencilerin başarılarıincelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin simetriye yönelik algılarını tespit etmek amacıyla deney vekontrol gruplarında yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanarak simetriye yönelikalgılarındaki değişimler belirlenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda zenginleştirilmişöğrenme etkinliklerinin öğrencilerin simetri başarısı ve algılarında anlamlı bir farklılığa nedenolduğu ancak başarıda sadece kalıcılıkta etkisinin olmamıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of Enriched Learning Activities on Achievement and Perception Regarding Symmetry

Öz:
Main purpose of this research was to determine the effect of enriched learning activities on$4^{th}$ grade students’ achievement and perception regarding symmetry. In this research, both quantitative and qualitative research methods were used. An achievement test was prepared based on all objectives in National Education Mathematics Curriculum regarding symmetry. The achievement test took its final form just after pilot study. An experimental group (f=30) and a control group (f=25) were participated. In experimental group, lesson plans included enriched learning activities. Control group’s lesson plans were appropriate to mathematics curriculum. Symmetry achievement test was applied in both groups before and after the instructional processes, participants’ achievement was analyzed. Besides, students’ perceptions were gathered through semi-structured interview forms just before and after instructional processes. Data gathered indicated that enriched learning activities had a meaningful difference on students’ achievement and perception. However, these activities didn’t have an effect on persistency of learning
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, M. (2015). 7. sınıf matematik dersinde bilgisayar animasyonları ve aktiviteleri ile simetri öğretiminin akademik başarıya etkisi. Gefad/Gujgef, 35(1), 49-62.
  • Allendoerfer, C. B. (1969). The dilemma in geometry. The Mathematics Teacher, 62, 165- 169.
  • Altıok, S. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli simetri öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkileri ve öğrenci görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 177-200.
  • Atasay, M., & Erdoğan, A. (2017). 7. Sınıfta simetri konularına girişte mandala sanatının kullanımı. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 6(2), 58-77.
  • Aygün, B., & Yemen Karpuzcu, S. (2013, 23-25 Mayıs). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının sınıf düzeylerine göre yansıma simetrisi düşünme düzeylerinin ve hatalarının incelenmesi [Konferans sunumu]. 12. Matematik Sempozyumu, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bassarear, T. (1995). Mathematics for elementary school teachers. Houhton Mifflin Company.
  • Bornstein, M. H., Ferdinandsen, K., & Gross, C. G. (1981). Perception of symmetry in infancy. Developmental Psychology, 17(1), 82.
  • Britton, J., & Seymour, D. (1989). Introduction to tessellations. Dale Seymour Publications.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, İ., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis. Continuum.
  • Clements, D. (2003). Teaching and learning geometry. J. Kilpatrick, W. G. Martin, & D. Schifter (Ed.), Research companion to principles and standards for school mathematics içinde (s. 151-178). National Council of Teachers of Mathematics.
  • Clements, M.A. (1975). Are there some lessons to be learnt from the introduction of the 'new maths' into Victorian secondary schools in 1905?. D. Williams (Ed.), Perspective in teaching mathematics içinde (s. 20-56). Mathematical Association of Victoria.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2. Baskı). Lawrence Earlbaum Associates
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi (Tez No. 381651) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
  • Fisher, C. B., Ferdinandsen, K., & Bornstein, M. H. (1981). The role of symmetry in infant form discrimination. Child Development, 52, 457-62.
  • Gerez Cantimer, G. (2018). Öğrencilerin matematiksel içerik ve matematik etkinliklerine yönelik görüşleri. IHEAD, 3(2), 166-186.
  • György, D. (2007). Symmetry. Birkhausen Verlag AG.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M., Baran, T., Bozkuş, F., & Gündüz, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının yansıma simetrisi ile ilgili yaşadıkları zorluklar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(1), 117-138.
  • İdin, Ş. (2015). Zenginleştirilmiş eğitim uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ders başarıları tutumları ve kalıcılığa etkisi (Tez No. 418206) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
  • Johal, W., Andersen, S., Chevalier, M., Ozgur, A., Modada, F., & Dillenbourg, P. (2019). Learning symmetry with tangible robots. In M. Merdan, W. Lepuschitz, G. Koppensteiner, R. Balogh, & D. Obdrzalek (Eds.), Robotics in education, RİE 2019 advances in intelligent systems and computing. Springer.
  • Kaplan, A., & Öztürk, M. (2012). 2-8. sınıf öğrencilerinin simetri kavramını anlamaya yönelik düşünme yaklaşımlarının incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1502-1515.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Kızıltepe, F. (2011). Matematikte simetri kavramının bir yöntem olarak görsel ve plastik sanatlar alanındaki yansımaları (Tez No. 296353) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt psychology. Harcourt Brace.
  • Koyuncu, B. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen zenginleştirilmiş ve yarı zenginleştirilmiş beyin uyumlu öğretim tasarımlarının öğrencilerin erişileri, derse yönelik ilgileri ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi (Tez No. 240178) [Doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
  • Köse, L. (2012). İlköğretim öğrencilerinin doğruya göre simetri bilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 274-286.
  • Köse, L., & Özdaş, A. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencileri geometrik şekillerdeki simetri doğrularını cabri geometri yazılımı yardımı ile nasıl belirliyorlar. İlköğretim Online, 8(1), 159-175.
  • Lederman L. M., & Hill, C. T. (2005). Simetri ve evrenin görkemli güzelliğini anlamak (Akalın, B, Çev.) (1. Basım). Güncel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. NCTM
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar. Ekinoks Yayıncılık.
  • Özdemir, G., & Gürlen, E. (2019). Üstün yetenekli öğrencilere zenginleştirilmiş fen bilimleri öğretim progrmaına ilişkin eylem araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 231-255.
  • Özdemir, S. (2012). Öğrenci ürün dosyası etkinlikleri ile zenginleştirilmiş matematik öğretiminin yedinci sınıf öğrencilerinin başarı, motivasyon ve öğrenme stratejileri üzerine etkisi (Tez No. 318889) [Doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage.
  • Sümen, Ö. (2013). Geogebra yazılımı ile simetri konusunun öğretiminin matematik başarısı ve kaygısına etkisi (Tez No. 345613) [Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs ÜniversitesiSamsun]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Saydam Matbaacılık.
  • Webb, N. L. (1997). Determining alignment of expectations and assessments in mathematics and science education. University of Winsconsin.
  • Weyl, H. (1982). Symmetry. Princeton University Press.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Zingrone, W. A. (2014). The construction of symmetry in children and adults. The Journal of Genetic Psychology, 15(2), 91-104.
APA Özkartal Ç, ÖÇAL T (2021). Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. , 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
Chicago Özkartal Çimen,ÖÇAL TUĞBA Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. (2021): 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
MLA Özkartal Çimen,ÖÇAL TUĞBA Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. , 2021, ss.80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
AMA Özkartal Ç,ÖÇAL T Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. . 2021; 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
Vancouver Özkartal Ç,ÖÇAL T Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. . 2021; 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
IEEE Özkartal Ç,ÖÇAL T "Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi." , ss.80 - 102, 2021. 10.35675/befdergi.738227
ISNAD Özkartal, Çimen - ÖÇAL, TUĞBA. "Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi". (2021), 80-102. https://doi.org/10.35675/befdergi.738227
APA Özkartal Ç, ÖÇAL T (2021). Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16(31), 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
Chicago Özkartal Çimen,ÖÇAL TUĞBA Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16, no.31 (2021): 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
MLA Özkartal Çimen,ÖÇAL TUĞBA Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.16, no.31, 2021, ss.80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
AMA Özkartal Ç,ÖÇAL T Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
Vancouver Özkartal Ç,ÖÇAL T Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 80 - 102. 10.35675/befdergi.738227
IEEE Özkartal Ç,ÖÇAL T "Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16, ss.80 - 102, 2021. 10.35675/befdergi.738227
ISNAD Özkartal, Çimen - ÖÇAL, TUĞBA. "Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16/31 (2021), 80-102. https://doi.org/10.35675/befdergi.738227