Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi
Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 149 - 173 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.758137 İndeks Tarihi: 08-10-2021
Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi
Öz: Bu araştırmada programlama öğretimi sürecinde, öğretmen adaylarının bu süreçte izlediğiadımların ve yeterliliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, iç içe karma desençerçevesinde 24 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılartarafından hazırlanan Programlama Sürecinde Problem Çözme Bilgi Toplama Formu(PPBTF) ile Programlamaya İlişkin Öz yeterlilik Algısı Ölçeği (PÖYAÖ) kullanılmıştır.PPBTF’den elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilirken; PÖYAÖ’den elde edilenveriler için adayların toplam puanları hesaplanmıştır. Bu araştırmada öğretmen adaylarınınifadelerinden ortaya çıkarılan programlama süreci alanyazındaki problem çözme aşamaları ilebenzer içeriğe sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adayının PPBTF’de programlama süreciiçin kendilerine verdikleri yeterlik puanlarının, PÖYAÖ’den aldıkları puanlardan daha yüksekolduğu; programlama öğretim sürecindeki bireysel çabanın öğretmen adaylarının yeterlikalgılarını doğrudan etkilediği söylenebilir
Anahtar Kelime: Investigation of the Teaching Process of Programming in regards to Problem Solving Process and Perception of Self-Efficacy
Öz: This study aims to determine the contents that teacher candidates (TCs) follow during the process of programming instruction and their efficiencies. The study was conducted with 24 TCs within the framework of the embedded mixed research. As the data collection tools, the “Knowledge Collection Form of the Problem Solving in Programming Process” (KCFPSP) and the “Computer Programming Self-Efficacy Perception Scale” (CPSEPS) were used. KCFPSP was analyzed by content analysis, the total scores of the TCs were calculated for CPSEPS. The programming process revealed from the statements of the TCs had similar content to the problem solving process in the literature. It was found that the self-efficacy scores in KCFPSP were higher than the scores in CPSEPS; so, it can be said that the received education and the individual effort in this teaching process directly affect the TCs' perceptions of self-efficacy.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkoyunlu, B., & Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
- Akpınar, Y., & Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. Elementary Education Online, 13(1), 1-4.
- Altun, A., & Mazman, S. G. (2012). Programlamaya ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeğinin Türkçe formumun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2), 297-308.
- Askar, P., & Davenport, D. (2009). An investigation of factors related to self-efficacy for Java Programming among engineering students. Online Submission, 8(1), 26-32.
- Bagley, C. A., & Chou, C. C. (2007, June 25-27). Collaboration and the importance for novices in learning java computer programming [Conference session]. 12th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education. Dundee, Scotland. https://doi.org/10.1145/1268784.1268846
- Baki, A., & Bell, A. (1997). Ortaöğretim matematik öğretimi. YÖK Dünya Bankası.
- Balanskat, A., & Engelhardt, K. (2015). Computing our future: Computer programming and coding-Priorities, school curricula and initiatives across Europe. Belgium: European Schoolnet.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033- 295X.84.2.191
- Calder, N. (2010). Using scratch: an integrated problem-solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom, 15(4), 9-14.
- Chen, C., Haduong, P., Brennan, K., Sonnert, G., & Sadler, P. (2019). The effects of first programming language on college students’ computing attitude and achievement: a comparison of graphical and textual languages. Computer Science Education, 29(1), 23-48. https://doi.org/10.1080/08993408.2018.1547564
- Compeau, D. R., & Higgins, C. A. (1995). Application of social cognitive theory to training for computer skills. Information systems research, 6(2), 118-143. https://doi.org/10.1287/isre.6.2.118
- Creswell, J.W., & Plano Clark, V.L. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (2. baskı). (Çeviri ed., Y. Dede & S.B. Demir), Anı Yayıncılık.
- Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson Education.
- Çakıroğlu, Ü., & Öztürk, M. (2017). Flipped classroom with problem based activities: exploring self-regulated learning in a programming language course. Educational Technology & Society, 20(1), 337-349.
- Çankaya, S., Durak, G., & Yünkül, E. (2017). Education on programming with robots: examining students' experiences and views. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(4), 428-445. https://doi.org/10.17569/tojqi.343218
- Çoşğun, Ü. Ç., & Çoşğun, V. (2018). Programlama öğretiminin ortaokul öğrencilerinin özdüzenleme stratejileri ve motivasyonel inançları üzerindeki etkisi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 59-71.
- Dasso, A., Funes, A., Riesco, D. E., Montejano, G. A., Peralta, M., & Salgado, C. H. (2005). Teaching programming. In I Jornadas de Educación en Informática y TICs en Argentina, 183-186
- Davenport, C. E. (2018). Evolution in student perceptions of a flipped classroom in a computer programming course. Journal of College Science Teaching, 47(4), 30-35. https://doi.org/10.2505/4/jcst18_047_04_30
- Demir, G. Ö., & Seferoğlu, S. S. (2017). Yeni kavramlar, farklı kullanımlar: Bilgi-işlemsel düşünmeyle ilgili bir değerlendirme. H.F.Odabaşı, B. Akkoyunlu & A. İşman (Eds.), Eğitim teknolojileri okumaları 2017 içinde (ss. 801- 830). Pegem Akademi.
- Demirer, V., & Nurcan, S. A. K. (2015). Türkiye'de Bilişim Teknolojileri (BT) eğitimi ve BT öğretmenlerin değişen rolleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 434-448. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.181
- Durak, H. Y., Yilmaz, F. G. K., & Yılmaz, R. (2019). Computational thinking, programming self-efficacy, problem solving and experiences in the programming process conducted with robotic activities. Contemporary Educational Technology, 10(2), 173-197. https://doi.org/10.30935/cet.554493
- Dönmez-Usta, N., & Turan Güntepe, E. (2019). Bilişim teknolojileri rehber öğretmenlerinin programlama araçlarına ilişkin deneyimlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 373-396.
- EDC (2018). Developer population growth shifts toward China, India and emerging countries, https://evansdata.com/press/viewRelease.php?pressID=268 adresinden 20 Şubat 2020 tarihinde alındı.
- Fukuzawa, S., Boyd, C., & Cahn, J. (2017). Student motivation in response to problem-based learning. Collected Essays on Learning and Teaching, 10, 175-188. https://doi.org/10.22329/celt.v10i0.4748
- Garner, S. (2007). A program design tool to help novices learn programming. ICT: Providing choices for learners and learning, 321-324.
- Gomes, A., & Mendes, A. J. (2007, September 3-7). Learning to program-difficulties and solutions [Conference session]. International Conference on Engineering Education– ICEE. Coimbra, Portugal.
- Gundurao, H. K., Manjunath, N. S., & Nachappa, M. N. (2010). Computer technology and computer programming. Himalaya Publishing House.
- Gurer, M. D., Cetin, I., & Top, E. (2019). Factors affecting students' attitudes toward computer programming. Informatics in Education, 18(2), 281-296. https://doi.org/10.15388/infedu.2019.13
- Han, S. J., & Kim, S. S. (2016). The effects of app programing education using m-Bizmaker on creative problem solving ability. The Journal of Korean Association of Computer Education, 19(6), 25-32.
- Hawi, N. (2010). The Exploration of student-centred approaches for the improvement of learning programming in higher education. Online Submission, 7(9), 47-57.
- Hung, Y. C. (2008). The effect of problem-solving instruction on computer engineering majors' performance in Verilog programming. IEEE Transactions on Education, 51(1), 131-137. https://doi.org/10.1109/TE.2007.906912
- Jegede, P. O. (2009). Predictors of java programming self efficacy among engineering students in a Nigerian university. International Journal of Computer Science and Information Security, 4(1&2).
- Kelleher, C., & Pausch, R. (2005). Lowering the barriers to programming: A taxonomy of programming environments and languages for novice programmers. ACM Computing Surveys, 37(2), 83-137. https://doi.org/10.1145/1089733.1089734
- Kordaki, M. (2010). A drawing and multi-representational computer environment for beginners’ learning of programming using C: Design and pilot formative evaluation. Computers & Education, 54(1), 69-87. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.012
- Korkmaz Ö., Şahin, H., Çakır, R., & Erdoğmuş, F. U. (2019). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin kodlamaya dönük tutumları, öz-yeterlilikleri ve kodlama öğretimi için kullandıkları yöntemler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 1-16. https://doi.org/10.7822/omuefd.612449
- Law, K. M., Lee, V. C., & Yu, Y. T. (2010). Learning motivation in e-learning facilitated computer programming courses. Computers & Education, 55(1), 218-228. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.01.007
- Maloney, J., Burd, L., Kafai, Y., Rusk, N., Silverman, B., & Resnick, M. (2004, January 30- 31). Scratch: a sneak preview [education]. Second International Conference on Creating, Connecting and Collaborating through Computing, 2004. Kyoto. https://doi.org/10.1109/C5.2004.1314376
- Mazman, S. G., & Altun, A. (2013). Programlama–I dersinin BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerine etkisi. Öğretim Teknolojileri & Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(3), 24-29.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, Sage
- MEB (2018). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi Öğretim programı (Ortaokul 5 ve 6. Sınıflar), http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden 12 Ocak 2020 tarihinde alındı.
- Mulder, F. (2002). Computer science: from a BÈTA to a DELTA subject. Informatica, Tinfon, 11(2), 48.
- Noone, M., & Mooney, A. (2018). Visual and textual programming languages: A systematic review of the literature. Journal of Computers in Education, 5(2), 149-174. https://doi.org/10.1007/s40692-018-0101-5
- Özyurt, H., & Özyurt, Ö. (2015). A study for determining computer programming students' attitudes towards programming and their programming self-efficacy, Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 11(1), 51-67.
- Qian, Y., & Lehman, J. (2019). An investigation of high school students’ errors in ıntroductory programming: a data-driven approach. Journal of Educational Computing Research, 0(0), 1-27. https://doi.org/10.1177/0735633119887508
- Ramalingam, V., & Wiedenbeck, S. (1998). Development and validation of scores on a computer programming self-efficacy scale and group analyses of novice programmer selfefficacy. Journal of Educational Computing Research, 19(4), 367-381. https://doi.org/10.2190/C670-Y3C8-LTJ1-CT3P
- Ramalingam, V., LaBelle, D., & Wiedenbeck, S. (2004, June 28-30). Self-efficacy and mental models in learning to program [Conference session]. 9th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education. Leeds, United Kingdom. 1008042 https://doi.org/10.1145/1007996.1008042
- Saeli, M., Perrenet, J., Jochems, W. M., & Zwaneveld, B. (2011). Teaching programming in Secondary school: A pedagogical content knowledge perspective. Informatics in education, 10(1), 73-88.
- Sayın, Z., & Seferoğlu, S. S. (2016, Şubat 3-5). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, Aydın.
- Ünsal, Y., & Ergin, İ. (2011). Fen eğitiminde problem çözme sürecinde kullanılan problem çözme stratejileri ve örnek bir uygulama. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 72-91.
- Vatansever, Ö. (2018). Scratch ile programlama öğretiminin ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi (Tez No. 501053) [Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi-Bursa]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Yağcı, M. (2018). Lise öğrencilerinin bilgi-işlemsel düşünme beceri düzeylerinin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 10(2), 81-96. https://doi.org/10.15345/iojes.2018.02.006
- Yang, H. L., & Cheng, H. H. (2009). Creative self-efficacy and its factors: An empirical study of information system analysts and programmers. Computers in Human Behavior, 25(2), 429-438. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.10.005
- Yaşar E. (2014). Algoritma ve programlamaya giriş (5. Baskı). Ekin Basım ve Dağıtım.
- Yecan, E., Özçınar, H., & Tanyeri, T. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin görsel programlama öğretimi deneyimleri. Elementary Education Online, 16(1), 377-393. http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.80833
- Yükseltürk, E., & Altiok, S. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar programlama öğretimine yönelik görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 50-65.
- Yükseltürk, E., & Altiok, S. (2016). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının programlama öğretiminde scratch aracının kullanımına ilişkin algıları. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(1), 39-52. https://doi.org/10.17860/efd.94270
- Yükseltürk, E., & Altiok, S. (2017). An investigation of the effects of programming with Scratch on the preservice IT teachers’ self‐efficacy perceptions and attitudes towards computer programming. British Journal of Educational Technology, 48(3), 789-801. https://doi.org/10.1111/bjet.12453
APA | abdusselam m, TURAN GÜNTEPE E, Durukan Ü (2021). Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. , 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
Chicago | abdusselam mustafa serkan,TURAN GÜNTEPE EBRU,Durukan Ümmü Gülsüm Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. (2021): 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
MLA | abdusselam mustafa serkan,TURAN GÜNTEPE EBRU,Durukan Ümmü Gülsüm Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. , 2021, ss.149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
AMA | abdusselam m,TURAN GÜNTEPE E,Durukan Ü Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. . 2021; 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
Vancouver | abdusselam m,TURAN GÜNTEPE E,Durukan Ü Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. . 2021; 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
IEEE | abdusselam m,TURAN GÜNTEPE E,Durukan Ü "Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi." , ss.149 - 173, 2021. 10.35675/befdergi.758137 |
ISNAD | abdusselam, mustafa serkan vd. "Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi". (2021), 149-173. https://doi.org/10.35675/befdergi.758137 |
APA | abdusselam m, TURAN GÜNTEPE E, Durukan Ü (2021). Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16(31), 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
Chicago | abdusselam mustafa serkan,TURAN GÜNTEPE EBRU,Durukan Ümmü Gülsüm Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16, no.31 (2021): 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
MLA | abdusselam mustafa serkan,TURAN GÜNTEPE EBRU,Durukan Ümmü Gülsüm Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.16, no.31, 2021, ss.149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
AMA | abdusselam m,TURAN GÜNTEPE E,Durukan Ü Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
Vancouver | abdusselam m,TURAN GÜNTEPE E,Durukan Ü Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 149 - 173. 10.35675/befdergi.758137 |
IEEE | abdusselam m,TURAN GÜNTEPE E,Durukan Ü "Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16, ss.149 - 173, 2021. 10.35675/befdergi.758137 |
ISNAD | abdusselam, mustafa serkan vd. "Problem Çözme Süreci ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerinden Programlama Öğretiminin İncelenmesi". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16/31 (2021), 149-173. https://doi.org/10.35675/befdergi.758137 |