Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi
Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 219 - 251 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.726660 İndeks Tarihi: 08-10-2021
Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın temel amacı din öğretiminde aday öğretmenler ile öğretmenlerinöğretmenlik ile ilgili algılarını metaforlar üzerinden belirlemektir. Araştırmada nitel araştırmadesenlerinden fenemenolojik (olgubilimsel) araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanınverileri katılımcıların, “öğretmen… gibidir/benzer; çünkü…” cümlesini tamamlamalarıyoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde hesaplamaları ve içerik analiziçözümleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma katılımcıları İslami İlimler Fakültesinden 255aday öğretmen ve 80 din öğretimi alan dersi öğretmeninden oluşmaktadır. 255 aday öğretmen108 adet metafor üretmiştir. İlk beş sırada yer alan metaforlar şunlardır: (1) Anne, (2) Güneş,(3) Bahçıvan, (4) Mum, (5) Aile, 9, %3,52. Bu metaforlardan 11 farklı kavramsal kategorioluşturulmuştur. 80 öğretmen 52 farklı metafor üretmiştir. İlk beş sırada yer alan metaforlarşunlardır: (1) Bahçıvan, (2) Ağaç, (3) Güneş, (4) Mum, (5) Fidan dikmek Bu metaforlardan 11farklı kavramsal kategori oluşturulmuştur. Aday öğretmen ve öğretmenlerin öğretmenlikmesleği üzerine metaforik algıları birbirleri ile ilişkilendirilerek karşılaştırılmıştır
Anahtar Kelime: Examining The Metaphoric Perceptions About Teaching Of Candidate Teachers And Teachers İn Teaching Religion
Öz: The main purpose of this study is to determine the perceptions of prospective teachers and teachers about teaching in religious education through metaphors. In the research, phenomenological research pattern, which is one of the qualitative research patterns, is used. The data of the study are collected from the participants by completing these sentences: “The teacher is … like/ similar, because…” Content analysis method, which is among frequency, percentage calculations and qualitative methods, has been used in analyzing the data. The research participants consisted of 255 candidate teachers from the Faculty of Islamic Sciences and 80 teachers from religion teaching. 255 prospective teachers produced 108 metaphors. The top five metaphors are: (1) Mother, (2) Sun, (3) Gardener, (4) Candle, (5) Family, 11 different conceptual categories have been created from these metaphors. 80 teachers produced 52 different metaphors. The top five metaphors are: (1) Gardener, (2) Tree, (3) Sun, (4) Candle, (5) Planting seedlings, 11 different conceptual categories have been created from these metaphors. The metaphorical perceptions of the prospective teachers and teachers on the teaching profession were compared with each other.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alan, Y. (1994). Lisan ve insan. TÖV Yayınları.
- Arslan, M. M., & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitimöğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
- Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefi metafor yolda olmak. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 9-22.
- Aykaç, N., & Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
- Baker, P.J. (1991). Metaphors of mindful engagement and a vision of beter schools. Educational Leadership. 48(6), 32-35.
- Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools (in Ankara) (Tez No. 82164) [Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurumu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi.
- Büyükkaragöz, S. S., Muşta, M. C., Yılmaz, H., & Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin temelleri). Mikro Yayınları.
- Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımı (3. baskı). (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap Yayınları.
- Çakmak, F. (2013). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde veli beklentileri. İlahiyat yayınları.
- Çekmez, E., Yıldız, C., & Bütüner, S. Ö. (2012). Fenomenografik araştırma yöntemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (Efmed), 6(2), 77-102
- Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Pegem Akademi.
- Demirel, Ö., & Kaya, Z. (2007). Eğitim bilimine giriş. Pegem Akademi.
- Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme (23. baskı). Pegem Akademi.
- Egüz, Ş., & Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 79-91. https://doi.org/10.21666/muefd.336181
- Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. Alkım Yayınevi.
- Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Meteksan A.Ş.
- Fidan, N. (1996). Öğrenme ve öğretme. Alkım Yayınevi.
- Kaya, Z. (2012). Gelişim ve öğrenme. Zeki Kaya (Ed.), Öğrenme ve Öğretme. (1. baskı, ss. 1- 27) içinde. Pegem Akademi.
- Kesici, A. E. (2016). Eğitimin temel kavramları. Ayşe Elitok Kesici (Ed.) Eğitim Bilimine Giriş. (1. baskı, ss. 1-20) içinde. Eğiten Kitap Yayınları.
- Kılıç, A., & Saruhan H. (2005). Teknik eğitim fakültesi öğretmen adaylarının öğretmenlik becerileri. Marmara Üniversitesi MTET 2005 Kongresi Bildiriler Kitabı, 407-417.
- Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 47-72. https://doi.org/10.17679/iuefd.79408
- Küçüktepe, S. E., & Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin yapılandırmacı öğretmen kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 282-305. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2014.14.2- 5000091540
- Lakoff, G., & Johnson, M. (2010). Metaforlar: Hayat anlam ve dil. (G. Y. Demir, Çev.). Paradigma Yayınları.
- Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
- Martinez, M. A., Saulea, N., & Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
- Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (G. Bulut, Çev.). BZD Yayıncılık.
- Nalçacı, A., & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 239-258.
- Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
- Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/
- Senemoğlu, N., Gömleksiz, M., & Üstündağ, T. (2001). Öğrenmenin oluşumu öğretme model ve stratejileri. MEB Yayınları.
- Şahin, A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 239-259.
- Şen, H. Ş., & Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 99-116.
- Şişman, M. (2016). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (10. baskı). Pegem Akademi.
- Özden, Y. (1999). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. Pegem Akademi.
- Türk Dil Kurumu. (2020). www.tdk.gov.tr. Erişim Tarihi: 16.03.2020.
- Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 3(2), 153-160. https://doi.org/10.5961/jhes.2013.070
- Tosun C. (2001). Din eğitimi bilimine giriş. Pegem Akademi
- Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Alkım Yayınları.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Soysal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, F, Göçen, S., & Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151- 164. https://doi.org/10.17860/efd.49273
- Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138
APA | ÇAKMAK F (2021). Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. , 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
Chicago | ÇAKMAK FATİH Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. (2021): 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
MLA | ÇAKMAK FATİH Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. , 2021, ss.219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
AMA | ÇAKMAK F Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. . 2021; 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
Vancouver | ÇAKMAK F Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. . 2021; 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
IEEE | ÇAKMAK F "Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi." , ss.219 - 251, 2021. 10.35675/befdergi.726660 |
ISNAD | ÇAKMAK, FATİH. "Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi". (2021), 219-251. https://doi.org/10.35675/befdergi.726660 |
APA | ÇAKMAK F (2021). Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16(31), 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
Chicago | ÇAKMAK FATİH Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16, no.31 (2021): 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
MLA | ÇAKMAK FATİH Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.16, no.31, 2021, ss.219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
AMA | ÇAKMAK F Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
Vancouver | ÇAKMAK F Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 16(31): 219 - 251. 10.35675/befdergi.726660 |
IEEE | ÇAKMAK F "Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 16, ss.219 - 251, 2021. 10.35675/befdergi.726660 |
ISNAD | ÇAKMAK, FATİH. "Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öğretmenlik İle İlgili Metaforik Algılarının İncelenmesi". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 16/31 (2021), 219-251. https://doi.org/10.35675/befdergi.726660 |