Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 97 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 12-10-2021

KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ

Öz:
Küresel ısınma, iklim değişikliği, nesli tükenmekte olan canlılar, su kirliliği, ozon tabakası gibi acil çözüm bekleyenpek çok çevre sorunu küresel nitelik taşır. Ulusal alanda yürütülen politikaların küresel çevre sorunların çözümünde yetersizkalması ‘küresel çevresel yönetişim’ kavramını ortaya çıkarmıştır. Küresel çevresel yönetişim anlayışı, uluslararasıişbirliğine dayalı bir çözüm arayışı olarak da ifade edilebilir. Uluslararası çevre hukukunda kabul edilen ilkelerden biri deolan işbirliği ilkesi başta devletler olmak üzere ulusal ve uluslararası alanda faaliyet gösteren tüm kurumlara sorumlulukyüklemektedir. Uluslararası işbirliği, çevre sorunlarının araştırılması, tanımlanması, çözüm üretilmesi ve önlenmesibakımından oldukça önemli olup uluslararası çevre hukukunun temelini oluşturan çevrenin korunmasına yönelikuluslararası metin ve sözleşmelerin de ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Bu metin ve sözleşmelerin oluşturulmasında,müzakeresinde ve uygulanmasında ise uluslararası örgütler önemli rol oynamaktadır. Çalışmamızda öncelikle uluslararasıişbirliğinin gerçekleştirilmesinin en önemli araçları olan uluslararası sözleşmeler ile küresel ve bölgesel örgütlerin bualandaki katkısı; daha sonra çevresel yönetişim anlayışını yasalarına, yargı sistemine ve kurumlarının işleyişineyansıtabilmesi açısından örnek teşkil etmesi sebebiyle çevresel yönetişim anlayışında İsveç örneği incelenecektir.
Anahtar Kelime:

INTERNATIONAL COOPERATION IN THE CONTEXT OF GLOBAL ENVIRONMENTAL GOVERNANCE AND SWEDEN AS AN EXAMPLE IN ENVIRONMENTAL GOVERNANCE

Öz:
Many environmental problems which are waiting for an urgent solution, such as global warming, climate change, endangered creatures, water pollution, ozone layer, are global. The insufficiency of policies carried out in the national area in the solution of global environmental problems has brought up the concept of “global environmental governance”. Global environmental governance understanding can also be expressed as a search for a solution based on international cooperation. The principle of cooperation, which is also one of the accepted principles in international environmental law, imposes responsibility on all national and international institutions, especially the states. International cooperation is very important in terms of researching, defining, producing and preventing environmental problems and it also provides the emergence of international texts and conventions for the protection of the environment, which forms the basis of international environmental law. International organizations play an important role in the creation, negotiation and implementation of these texts. In our study, first of all, the contribution of international conventions and global and regional organizations, which are the most important tools of realizing international cooperation; and later Swedish example in environmental governance understanding will be examined, since Sweden constitutes an example in reflecting the environmental governance understanding to its laws, judicial system and the functioning of its institutions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akıncı, Müslüm (2007), “İsveç Çevre ve İmar Hukuku”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11/1-2, s. 389-414.
  • Aksar, Yusuf (2018), “Uluslararası Deniz Hukuku Mahkemesi, Uygulamaları ve Uluslararası Hukuka Katkıları”, Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C.17(1), s. 15-37; http://openaccess.maltepe.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12415/3250#sthash.bjUbYX8W.dpbs ( Erişim 15.03.2020).
  • Andonova, Liliana B. (2009), “International Organizations as Entrepreneurs of Environmental Partnerships”, International Organizations in Global Environmental Governance, (Edited by Frank Biermann, Bernd Siebenhüner and Anna Schreyögg), s. 195-223.
  • Andresen, Steinar ve Rosendal, Kristin (2009), “The Role of the United Nations Environment Programme in the Coordination of Multilateral Environmental Agreements”, International Organizations in Global Environmental Governance, (Edited by Frank Biermann, Bernd Siebenhüner and Anna Schreyögg), s. 133-151.
  • Avrupa Çevre Ajansı (AÇA), ‘’Uluslararası İşbirliği’’, https://www.eea.europa.eu/tr/aboutus/who/international-cooperation (Erişim 15.03.2020).
  • Bal, Harun, Algan, Neşe ve Özdemir, Pınar (2015),“Yeni Kurumsalcı Perspektifte Çevresel Yönetişim ve Kurumsal Çerçevenin Önemi”, Doğuş Üniversitesi Dergisi,16(2),s.179-191.
  • Bengtsson, Anders, ( March 2017), “The Swedish Legal System and Possible Implicatıons of the Belgian Rulings - Reformatory Procedure in Swedish Land and Environment Courts”, The Maastricht Faculty of Law Working Paper Series, 2017/6, Maastricht; https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2943949 ( Erişim 15.03.2020).
  • Biermann, Frank, Siebenhüner, Bernd ve Schreyögg, Anna (2009), “Global Environmental Governance and İnternational Organizations: Setting the Stage”, International Organizations in Global Environmental Governance (Edited by Frank Biermann, Bernd Siebenhüner and Anna Schreyögg), s.1-17.
  • Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi’nin 21. Taraflar Konferansı (2016), COP 21, Paris Antlaşması, 12 Aralık 2015, (Editörler Ilgın Özkaya Özlüer-Ethemcan Turhan-Fevzi Özlüer) Ekoloji Kolektifi Derneği, 1. Baskı, Ankara, s. 19-27.
  • Boisson de Chazournes, Laurence (2005), “The Global Environment Facility (GEF): A Unique and Crucial Institution”, RECIEL, S.14/3, s.193-201.
  • Demir Yaşamış, Firuz (2000), “Türkiye’nin Avrupa Birliği ile Çevresel Bütünleşmesi”, Yeni Türkiye Avrupa Birliği Özel Sayısı 2, Yıl: 6, Sayı: 36, Ankara, s. 1032-1057.
  • Dreher, Axel ve Sarasola, Magdalena Ramada Y Galán (2009), “The Impact of International Organizations on the Environment: An Empirical Analysis”, International Organizations in Global Environmental Governance, (Edited by Frank Biermann, Bernd Siebenhüner and Anna Schreyögg), s. 19-51.
  • Duru, Bülent (2007), “Avrupa Birliği Çevre Politikası”, Avrupa Birliği Politikaları, (Derleyen Çağrı Erhan- Deniz Senemoğlu), İmaj Yayınevi, Ankara; https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12575/71563 ( Erişim 15.03.2020).
  • Embel, Ersin (2019), “Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı (AGİT)”, Güvenlik Yazıları Serisi, No.4,Eylül,s.1-8; https://trguvenlikportali.com/wpcontent/uploads/2019/10/AvrupaGuvenlikIsbirligiTeskilati_ErsinE mbel_v.2.pdf ( Erişim 15.03.2020).
  • Erdoğan, Melike (2016), “Çevresel Bilgiye Erişim Hakkı Açısından Aarhus Sözleşmesi ve Türkiye Üzerine Değerlendirme”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 43, Nisan,s.1813,http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt9/sayi43_pdf/6iksisat_kamu_isletme/erdogan_ melike.pdf ( Erişim 15.03.2020).
  • EUROPA, ‘’Content Access to Justice in Environmental Matters’’, https://ejustice.europa.eu/content_access_to_justice_in_environmental_matters-300-se-en.do?member=1 ( Erişim 15.03.2020).
  • European Environment Agency (EEA), ‘’Overview’’, https://europa.eu/europeanunion/about-eu/agencies/eea_en (Erişim 15.03.2020).
  • GEF, ‘’Organization’’, https://www.thegef.org/about/organization( Erişim 15.03.2020).
  • GEF, ‘’Agencies’’, https://www.thegef.org/partners/gef-agencies ( Erişim 15.03.2020).
  • Gençkaya, Ömer Faruk ve Gündoğdu, Hakan Gökhan (Nisan 2017), “Küresel Yönetişim Ekseninde Stratejik Planlarda Koordinasyonun Önemi”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, Cilt: 5, Özel Sayı, s. 125-137.
  • Gönüllü, Günay (2015), Çevre Sorunlarının Uluslararasılaşması Karşısında Dünya Bankası’nın Değişen Çevre Politikaları, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kocaeli.
  • Güneş, Ahmet M. (2012), “Uluslararası Çevre Hukuku Üzerine Bir İnceleme”, İÜHFM, C.LXX, S.1, İstanbul, s. 83-114.
  • Hennicke, Peter, Borbonus, Sylvia ve Woerlen, Christine ( March 2007), “The GEF’s Interventions in the Climate Change Focal Area: The Contribution to Strategies for Climate Change Mitigation and Sustainable Development”, Energy for Sustainable Development, V. XI, N. 1, s. 13-25.
  • Hosier, Richard ve Sharma, Mahesh ( October 2000), “Global Environment Facility Support for Modernized Biomass Energy: Experiences from UNDP and the World Bank”, Energy for Sustainable Development, V. IV, N. 3l, s. 83-89.
  • Ivanova, Maria (2009), “UNEP as Anchor Organization for the Global Environment”, International Organizations, Global Environmental Governance, (Edited by Frank Biermann, Bernd Siebenhüner and Anna Schreyögg), s. 151-174.
  • İktisadi Kalkınma Vakfı (2019), Avrupa Birliği Çevre Politikası; http://www.ikv.org.tr/pdfs/4f3a608d.pdf (Erişim 15.03.2020).
  • İstemil, Alara (2019), “Türkiye’nin Çevre Yönetiminin Güçlendirilmesi ve Sürdürülebilir Kalkınmasının Sağlanmasına Yönelik OECD Tavsiyeleri”, Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, S. 32, s. 35-44.
  • Jordan, Andrew ( Summer 1995), “Designing New International Organizations: A Note On The Structure And Operation Of The Global Environment Facility”, Public Administration, V. 73(2), s. 303-312.
  • Kayhan, Ali Kerem (2013), “Birleşmiş Milletler Çevre Programı Üzerine Bir İnceleme”, MHB, S.33/1, İstanbul, s. 61-90.
  • Kaypak, Şafak (2009), “Çevre Korumasında Sorumluluk Hukukunun Yeri”, Sorumluk ve Tazminat Hukuku Sempozyumu; http://webftp.gazi.edu.tr/hukuk/sorumluluk/s_15.pdf, s. 309- 346. (Erişim 15.03.2020).
  • KEİPA,‘’Raporlar ve Tavsiye Kararları’’, http://www.pabsec.org/documents.asp?id=3&hl=tr (Erişim 15.03.2020).
  • KEİPA (2017), http://www.pabsec.org/documents.asp?id=3&hl=tr (Erişim 15.03.2020).
  • KEİPA Genel Kurulu (2019), “Karadeniz’de Çevrenin Korunması: Yeni Güçlükler” Hakkındaki Tavsiye 49/2001, https://www.tbmm.gov.tr/ul_kom/keipa/komisyonlar/ec/GA17_EC16_REC49_01_tr.htm (Erişim 15.03.2020)
  • Kılıç, Selim (2001), “Uluslararası Çevre Hukukunun Gelişimi Üzerine Bir İnceleme”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, S. 2/2, s. 131-150.
  • Kriström, Bengt ve Wibe, Sören ( August 1997), “Environmental Policy in Sweden”, Working Paper 246, s. 1-46; https://www.researchgate.net/publication/228243798_Environmental_Policy_in_Sweden (Erişim 15.03.2020).
  • Ksentini, Fatma Zohra (1994), İnsan Hakları ve Çevre, (Çeviren Sivil Toplum Geliştirme Merkezi), 06.07.1994 İnsan Hakları Komisyonu Ayrımcılığın Önlenmesi ve Azınlıkların Korunması Alt-Komisyonu 46. Oturum Geçici Gündemin 4. Maddesi, Alt-Komisyon’un İlgilendiği Alanlardaki Gelişmelerin Gözden Geçirilmesi İnsan Hakları ve Çevre; http://panel.stgm.org.tr/vera/app/var/files/i/n/insan-haklari-ve-cevre-raporu-ksentini.pdf, (Erişim 15.03.2020).
  • Lindblom, Per Henrik (2009), “Group Litigation in Scandinavia”, ERA Forum 10 (28.02.2009), s. 7-35.
  • Lundgren, Lars J. (2010), “Sweden’s Environment – Problems and Protection”, The Swedish Environmental Protection Agency 1960–2010; https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-8501-8.pdf?pid=4183 (Erişim 15.03.2020).
  • Mee, Laurence D. ( September 2005), “The Role of UNEP and UNDP in Multilateral Environmental Agreements”, International Environmental Agreements: Politics, Law and Economics, s. 227-263.
  • OECD (2019), ‘’OECD Çevresel Performans İncelemeleri: Türkiye Raporu’’, https://ab.csb.gov.tr/oecd-raporlari-i-91437 (Erişim 15.03.2020).
  • Official Journal of the European Union; https://eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=en ( Erişim 15.03.2020).
  • OSCE, ‘’Helsinki Final Act’’, https://www.osce.org/helsinki-final-act, (Erişim 15.03.2020).
  • Pearce, David ve Atkinson Giles (1998), “The Concept of Sustainable Development: An Evaluation of its Usefulness Ten Years After Brundtland”, Swiss Journal of Economics and Statistics, V.134/3, s. 251-269.
  • Preston, Brian J. (2014), “Characteristics of Successful Environmental Courts and Tribunals”, Journal of Environmental Law, S.2014/26, s. 365–393.
  • Regional Environmental Center (REC), ‘’About’’, http://www.rec.org/office.php?id=1 (Erişim 15.03.2020)
  • Sipahi, Esra Banu (2010), “Küresel Çevre Sorunlarına Kolektif Çözüm Arayışları ve Yönetişim”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.24/2010, s. 331-345.
  • Stephan, Hannes R. ve Zelli, Fariborz (2009), “The Role of International Organisations in Global Environmental Governance” The Environment Encyclopedia and Directory, Ed. 5th; https://portal.research.lu.se/ws/files/36067901/Stephan_Zelli_IO_Chapter.pdf (Erişim 15.03.2020)
  • Temiz, Hasan Ejder (2012), “Sosyal Politika Bağlamında Küresel Yönetişim”, Toplum ve Demokrasi, Y.6., S.13-14, Ocak-Aralık, s. 201-217.
  • The Swedish Chemicals Agency, ‘’Our Task’’, https://www.kemi.se/en/about-us/our-task (Erişim 15.03.2020)
  • The Swedish Code Of Judicial Procedure (1998), https://www.government.se/49e41c/contentassets/a1be9e99a5c64d1bb93a96ce5d517e9c/theswedish-code-of-judicial-procedure-ds-1998_65.pdf (Erişim 15.03.2020)
  • The Swedish Environmental Code (2000), https://www.government.se/49b73c/contentassets/be5e4d4ebdb4499f8d6365720ae68724/theswedish-environmental-code-ds-200061 (Erişim 15.03.2020)
  • The Swedish Environmental Protection Agency, ‘’About Us’’, http://www.swedishepa.se/About-us/ (Erişim 15.03.2020)
  • The Swedish Forest Agency, ‘’About Us’’, https://www.skogsstyrelsen.se/en/about-us/ (Erişim 15.03.2020)
  • The Swedish Radiation Safety Authority, ‘’About Us’’, https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/en/about-the-authority/ (Erişim 15.03.2020)
  • The World Bank, ‘’Environmental and Social Policies’’, https://www.worldbank.org/en/projects-operations/environmental-and-social-policies (Erişim 15.03.2020)
  • Turgut, Nükhet (2006), “Çevre Hukukunun Temel Kavram ve İlkeleri”, Çevre Hukuku Sempozyumu, Çeşme 10-11 Nisan 2006, (Editör: Dr. Emel Badur), Türkiye Adalet Akademisi Yayınları, Ankara.
  • Turpancı, Ayşin (2018), Çevre Hukukunun Gelişiminde Uluslararası Örgütlerin Rolü, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Türkiye Barolar Birliği (2014), Türkiye Barolar Birliği Uluslararası Çevre Koruma Sözleşmeleri (2014), TBB Yayınları No:247, 2. Basım, Ankara.
  • Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Avrupa Birliği Genel Sekreterliği (2011), ‘’Avrupa Birliği Antlaşması ve Avrupa Birliği’nin İşleyişi Hakkında Antlaşma’’, https://acikerisim.tbmm.gov.tr/xmlui/handle/11543/2779 (Erişim 15.03.2020).
  • Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, ‘’Kyoto Protokolü’’, https://iklim.csb.gov.tr/kyoto-protokolu-i-4363 (Erişim 15.03.2020)
  • Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı, ‘’Uluslararası Kuruluşlar ve İlişkilerimiz: Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü’’, http://www.mfa.gov.tr/karadeniz-ekonomik-isbirligi-orgutu- _kei_.tr.mfa (Erişim 15.03.2020)
  • UNDP Türkiye (2016), ‘’Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’’, https://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/sustainable-development-goals.html(Erişim 15.03.2020)
  • UN (2019), ‘’United Nations Convention On The Law Of The Sea: Table Recapitulating the Status of the Convention and of the Related Agreements’’, https://www.un.org/depts/los/reference_files/UNCLOS%20Status%20table_ENG.pdf (Erişim 15.03.2020)
  • UNECE (2020), ‘’Environmental Conventions and Protocols’’,https://www.unece.org/environmentalpolicy/conventions/envtreatieswelcome/about.ht ml (Erişim 15.03.2020)
  • UNECE, ‘’Mission’’, https://www.unece.org/mission.html (Erişim 15.03.2020)
  • UNECE, Objectives and Mandate, http://www.unece.org/oes/nutshell/mandate_role.html (Erişim 15.03.2020)
  • UNEP, ‘’Environmental Rights and Governance ‘’; http://www.unep.org/pdf/UNEP_Profile/Environmental_Governance.pdf (Erişim 15.03.2020)
  • UNESCO, ‘’UNESCO ve Okyanus Bilimleri’’; http://www.unesco.org.tr/Pages/696/42/Do%C4%9Fa-Bilimleri (Erişim 15.03.2020)
  • UNESCO, Intergovernmental Oceanographic Commission, http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/ioc-oceans/about-us/ (Erişim 15.03.2020)
  • Wang, Cuimin (2016), “A Comparative Analysis of Environmental Courts in Sweden and China”, Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, S. 9, s. 607–626.
  • WCPR, ‘’Sponsors and Contributors’’, https://www.wcrp-climate.org/sponsors (Erişim 15.03.2020)
  • WCRP (2018), ‘’Publications’’, https://council.science/publications/review-of-the-worldclimate-research-programme-wcrp/ (Erişim 15.03.2020)
  • WMO, ‘’ Programmes’’, https://public.wmo.int/en (Erişim 15.03.2020)
  • Yalçın,Beste Bilun (2019), Sürdürülebilir Kalkınma Kapsamında Türkiye’de Çevre Politikalarının Dönüşümü: AB Ve Uluslararası Çevre Rejimlerinin Etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Yokuş Sevük, Handan (2017), Çevre Hukuku, Doğal Çevrenin Korunması, Adalet Yayınları, 2. Baskı, Ankara.
APA YOKUŞ SEVÜK H, AZARKAN E, ERDEM F, baran çelik n (2020). KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. , 97 - 120.
Chicago YOKUŞ SEVÜK HANDAN,AZARKAN EZELI,ERDEM Fazıl Hüsnü Erdem,baran çelik neşe KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. (2020): 97 - 120.
MLA YOKUŞ SEVÜK HANDAN,AZARKAN EZELI,ERDEM Fazıl Hüsnü Erdem,baran çelik neşe KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. , 2020, ss.97 - 120.
AMA YOKUŞ SEVÜK H,AZARKAN E,ERDEM F,baran çelik n KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. . 2020; 97 - 120.
Vancouver YOKUŞ SEVÜK H,AZARKAN E,ERDEM F,baran çelik n KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. . 2020; 97 - 120.
IEEE YOKUŞ SEVÜK H,AZARKAN E,ERDEM F,baran çelik n "KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ." , ss.97 - 120, 2020.
ISNAD YOKUŞ SEVÜK, HANDAN vd. "KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ". (2020), 97-120.
APA YOKUŞ SEVÜK H, AZARKAN E, ERDEM F, baran çelik n (2020). KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(25), 97 - 120.
Chicago YOKUŞ SEVÜK HANDAN,AZARKAN EZELI,ERDEM Fazıl Hüsnü Erdem,baran çelik neşe KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.25 (2020): 97 - 120.
MLA YOKUŞ SEVÜK HANDAN,AZARKAN EZELI,ERDEM Fazıl Hüsnü Erdem,baran çelik neşe KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.25, 2020, ss.97 - 120.
AMA YOKUŞ SEVÜK H,AZARKAN E,ERDEM F,baran çelik n KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(25): 97 - 120.
Vancouver YOKUŞ SEVÜK H,AZARKAN E,ERDEM F,baran çelik n KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(25): 97 - 120.
IEEE YOKUŞ SEVÜK H,AZARKAN E,ERDEM F,baran çelik n "KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ." Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.97 - 120, 2020.
ISNAD YOKUŞ SEVÜK, HANDAN vd. "KÜRESEL ÇEVRESEL YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ VE ÇEVRESEL YÖNETİŞİM UYGULAMASINDA İSVEÇ ÖRNEĞİ". Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25 (2020), 97-120.