Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 155 - 167 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14686/buefad.508251 İndeks Tarihi: 13-10-2021

The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts

Öz:
The aim of study is to investigate the effect of teaching with Collaborative StrategicReading Model on fourth-grade students' reading comprehension skills. In thequantitative section, a quasi-experimental design was used with a pretest-postestcontrol group. The study group consisted of 39 students in the Dumlupınar PrimarySchool located in the central district of Gümüşhane in the 2017-2018 academic year.There are 20 students in the experimental group and 19 students in the control group.Measurement tools developed by the researchers have been used during thedetermination of the groups and the application. During the implementation phase,lecture have been given to the experimental group in accordance with theCollaborative Strategic Reading Model throughout five sessions as each sessionlasted four course hours; and the same texts have been given to the control group byway of the same course hours according to the Government Teaching Methodincluded in the 2017 Turkish Program. As a result, it has been determined that themean score of the pre-test which was conducted to both experimental and controlgroups have been close to each other, and that the experimental group has had higheraverage than the control group in the last test average.
Anahtar Kelime:

İşbirlikçi Stratejik Okuma Modelinin İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Bilgilendirici Metinleri Anlama Becerisine Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, İşbirlikçi Stratejik Okuma Modeliyle öğretimin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma kapsamında yarı deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu eşleştirilmiş desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitimöğretim yılında Gümüşhane ili merkez ilçesinde bulunan Dumlupınar İlkokulundaki 39 kişilik dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubunda 20, kontrol grubunda 19 öğrenci bulunmaktadır. Gruplar belirlendikten sonra ve uygulama boyunca daha önce araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçme araçları kullanılmıştır. Uygulama aşamasında deney grubuna 5 oturum boyunca, her oturum 4 ders saati olacak şekilde İşbirlikçi Stratejik Okuma Modeline uygun; kontrol grubuyla yine aynı metinler ve ders saati üzerinden 2017 Türkçe Programında yer alan geleneksel öğretim metoduna göre dersler işlenmiştir. Sonuçta deney ve kontrol grubuna yapılan ön test ortalamalarının birbirine yakın olduğu, son test ortalamalarında ise deney grubunun kontrol grubuna göre daha yüksek ortalamaya sahip olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2008). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri [Turkish teaching methods suitable for the new program]. Ankara: Kök Yayınları
  • Akyol, H. (2013). İlköğretimde Türkçe öğretimi [Turkish teaching in primary education]. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Barberio, I. L. (2015) The effects of collaborative strategic reading among third grade students (Yüksek lisans tezi). Proquest veri tabanından erişildi.
  • Bauman, J. F. (1984). The effectiveness of a direct instruction paradigm for teaching main idea comprehension. Reading Research Quarterly, 20, 93-117.
  • Boardman, A. G., Klingner, J. K., Buckley, P., Annamma, S., ve Lasser, C. J. (2015). The efficacy of Collaborative Strategic Reading in middle school science and social studies classes. Reading and Writing, 28(9), 1257-1283.
  • Büyüköztürk, Ş., Aygün Ö. & Çakmak E.Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. [Scientific research methods] Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dönmez, C. ve Yazıcı, K. (2006). Sosyal bilgilerde öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde metin yapısına bağlı olarak kullanılabilecek strateji ve teknikler [Strategies and techniques that can be used depending on the text structure in developing students' reading comprehension skills in social studies]. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16,138-154. Retrieved from: acikarsiv.gazi.edu.tr/File.php?Doc_ID=4926&ses=
  • Fan, Y.C. (2009). Implementing colloborative strategic reading (CSR) in an efl context in Taiwan (Doktora tezi). Ethos İngiltere veri tabanından alınmıştır. University of Leicester.
  • Grabe, W. (1988). Reassessing the term "interactive". New York: Cambridge University Press.
  • Gunning, T.G. (2005). Creating literacy-ınstruction for all students. USA: Pearson Education Ins.
  • Hall, K. M., Sabey, B. L., ve McClellan, M. (2005). Expository text comprehension: Helping primary-grade teachers use expository texts to full advantage. Reading Psychology, 26, 211–234. Doi: 10.1080/02702710590962550
  • Johnson, D. W., ve Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition: Theory and research. Edina: Interaction Book Company.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Klingner, J. K., Vaughn, S., Arguelles, M. E., Tejero Hughes, M., ve Ahwee Leftwich, S. (2004). Collaborative strategic reading: “real-world” lessons from classroom teachers. Remedial and special education, 25(5), 291- 302. Erişim adresi: http://journals.sagepub.com/home/rse
  • Klingner, J.K., Vaughn, S., Boardman, A. ve Swanson E. (2012) Now we get it: Boosting comprehension with collaborative strategic reading. San Fransisco: Jossey-Bass Publising
  • Kocaarslan, M (2015). Zihinsel imaj oluşturma öğretiminin 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye etkisi (Doktora tezi) [The effect of teaching mental image formation on developing 4th grade students' reading comprehension skills]. YÖK veri tabanından erişildi. Gazi Üniversitesi.
  • Kuşdemir, Y. ve Güneş, F. (2014). Doğrudan Öğretim Modelinin Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi [The effect of direct ınstruction model on reading comprehension skills]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(32), 86-113. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/maeuefd
  • Kuşdemir,Y. ve Katrancı, M. (2016). Okumada kaygı ve anlama: ana fikri bulamıyorum öğretmenim [Anxiety and comprehension in reading: ı can not find the main ıdea, my teacher!]. Eğitim ve Bilim, 41(183), 251-266. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/4951
  • Meyer, B.J.F. (1975). The organization of prose and its effects on memory. Netherlands: North-Holland.
  • Nurhayati, D. (2015). The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Information Text. (Yüksek lisans tezi). Islamic University Endonezya veri tabanından erişildi.
  • Özdemir, Y. ve Kıroğlu, K. (2017). “Okumadan önce, okuma esnasında, okumadan sonra düşün” Stratejisinin okuduğunu anlama becerisine etkisi (Doktora Tezi) [The effect of “Think before reading, during reading, after reading” Strategy on reading comprehension skills]. YÖK veri tabanından erişilmiştir. Ondokuz Mayıs Üniversitesi
  • Palinscar, A. M. ve Brown, A.L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension fostering and monitoring activities. Italics Cognition and Instruction, 1, 117–175. Doi: 10.1207/s1532690xci0102_1
  • Patton, M.Q. (1990) Qualitative evaloution and research methods. London:Sage Pub.
  • Rahmah, Z.N., Hasan, B. ve Sudirman S. (2017). Improving students reading comprehension in narrative text through collaborative strategic reading (CSR). U-Jet Publising, 6(8), 1-7.
  • Rattanasaeng, M. K. (2011). The development of collaborative strategic reading (csr) instruction using electronic children’s picture books for fifth grade students (Yükseklisans Tezi). Chulalongkorn University very tabanından erişilmiştir.
  • Read, S., Reutzel, D., ve Fawson, P. (2008). Do you want to know what I learned? using informational trade books as models to teach text structure. Early Childhood Education Journal, 36(3), 213-219. Doi: 10.1007/s10643- 008-0273-0.
  • Roehling, J. V., Hebert, M., Nelson, J. R. ve Bohaty, J. J. (2017). Text structure strategies for ımproving expository reading comprehension. The Reading Teacher, 71(1), 71-82. Doi: 10.1002/trtr.1590
  • Rosalina, A. (2014). İşbirlikçi Stratejik Okuma Modelinin Bilgilendirici Metinleri Anlamaya Olan Etkisi (Lisans bitirme tezi). State Islamic University Endonezya veri tabanından erişildi.
  • Sari, C.D. ve Tamah, S. (2015). The effect of collaborative strategic reading on grade six students’ reading achievement. IJEE (Indonesian Journal of English Education), 2 (1), 17-27. Erişim adresi: http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/ijee/article/view/1501
  • Seacrist, K. M. (2012) The effect of collaborative strategic reading for 4th graders with learning disabilities (Yüksek lisans tezi). Rowan University veri tabanından erişildi.
  • Simamora, R.E., Sihombing, L. ve Gultom, J. J. (2015). The effect of using collaborative strategic readıng (csr) on students’ achievement ın reading comprehension on hortatory exposition text. Journal of Applied Linguistics of FBS. 4 (1), 1-13. Erişim adresi: http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/16141
  • Simonsen, S. (2004). Content area reading and learning: Instructional strategies. Mahwah, New Jersey: Erlbaum.
  • Sofyan A. G., Yunisrina Q. Y. ve Rini S. (2016). Progressive outcomes of collaborative strategic reading to EFL learners. Kasetsart Journal of Social Sciences, 37, 144-149. Doi: 10.1016/j.kjss.2016.08.004
  • Sulak, S.E. (2014). Süreçsel modelle bilgilendirici metin öğretiminin okuduğunu anlama becerilerine etkisi (Doktora tezi) [The effect of teaching informative text with the process model on reading comprehension skills]. YÖK veri tabanından erişilmiştir. Gazi Üniversitesi
  • Sweet, A. P.,ve Snow, C. (2002). Reconceptualizing reading comprehension. New York: The Guilford Press.
  • Taş, H. ve Kıroğlu, K. (2018). 2017 Türkiye ve 2010 ABD Kaliforniya eyaleti anadili öğretim programlarında ilk okuma ve yazma eğitimi [Comperative analysis of Turkish and US’ California state native language curriculum in the context of elements of the curriculum]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11 (56). 658-670.
  • Tavşanlı, Ö. F., ve Seban, D. (2014). Grafik örgütleyicilerin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri çözümleme ve özetleme başarıları üzerine etkisi [The effects of grapic organizers on 4th grade students success in analyzing and summarizing expository text]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 43, 85-93. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/56039
  • Vaughn, S., Roberts, G., Klingner, J.K., Swanson, E.A., Boardman, A. Stillman-Spisak, S.J., Mohammed, S.S. ve Leroux, A.J. (2013) Collaborative strategic reading: findings from experienced ımplementers. Journal of Research on Educational Effectiveness, 6(2), 137-163. Doi: 10.1080/19345747.2012.741661
  • Yen F. C. (2009). Implementing collaborative strategic reading (CSR) in an efl context in taiwan (Doktora tezi). Ethos veri tabanından alınmıştır. University of Leicester
APA SEMERCIOGLU M, KIROGLU M, ÇAGLAYAN K (2020). The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. , 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
Chicago SEMERCIOGLU MUHAMMED SERHAT,KIROGLU MUSTAFA KASIM,ÇAGLAYAN KAYA TUNCER The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. (2020): 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
MLA SEMERCIOGLU MUHAMMED SERHAT,KIROGLU MUSTAFA KASIM,ÇAGLAYAN KAYA TUNCER The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. , 2020, ss.155 - 167. 10.14686/buefad.508251
AMA SEMERCIOGLU M,KIROGLU M,ÇAGLAYAN K The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. . 2020; 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
Vancouver SEMERCIOGLU M,KIROGLU M,ÇAGLAYAN K The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. . 2020; 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
IEEE SEMERCIOGLU M,KIROGLU M,ÇAGLAYAN K "The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts." , ss.155 - 167, 2020. 10.14686/buefad.508251
ISNAD SEMERCIOGLU, MUHAMMED SERHAT vd. "The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts". (2020), 155-167. https://doi.org/10.14686/buefad.508251
APA SEMERCIOGLU M, KIROGLU M, ÇAGLAYAN K (2020). The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
Chicago SEMERCIOGLU MUHAMMED SERHAT,KIROGLU MUSTAFA KASIM,ÇAGLAYAN KAYA TUNCER The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9, no.1 (2020): 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
MLA SEMERCIOGLU MUHAMMED SERHAT,KIROGLU MUSTAFA KASIM,ÇAGLAYAN KAYA TUNCER The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.155 - 167. 10.14686/buefad.508251
AMA SEMERCIOGLU M,KIROGLU M,ÇAGLAYAN K The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 9(1): 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
Vancouver SEMERCIOGLU M,KIROGLU M,ÇAGLAYAN K The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 9(1): 155 - 167. 10.14686/buefad.508251
IEEE SEMERCIOGLU M,KIROGLU M,ÇAGLAYAN K "The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, ss.155 - 167, 2020. 10.14686/buefad.508251
ISNAD SEMERCIOGLU, MUHAMMED SERHAT vd. "The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9/1 (2020), 155-167. https://doi.org/10.14686/buefad.508251