Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course

Yıl: 2021 Cilt: 29 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 574 - 588 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.24106/kefdergi.728567 İndeks Tarihi: 13-10-2021

Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course

Öz:
The aim of this research was to examine the teachers' views on the 2006 Turkish Lesson Curriculum (TLC) and speaking skill methods/techniques in the literature. The model of the research was a phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. The data were obtained from 26 Turkish teachers working in the central district of Bolu in the 2013-2014 school year. Criteria sampling method, one of the purposeful sampling types, was used to determine the participant teachers in the study group. In the research, a semi-structured interview form consisting of 8 items was used as a data collection tool. The data obtained were analyzed according to the content analysis method. According to the findings of the research, it was concluded that the teachers did not know the methods/techniques of speaking education sufficiently, that they experienced conceptual confusion about the methods/techniques, they lacked theoretical knowledge in the application of the methods/techniques; however, they could not turn them into practice skills. Teachers attribute their insufficiency in methods/techniques to the deficiencies in undergraduate education, the complexity of programs and guidebooks, and the inadequacy of the literature. In the research, some of the implications and suggestions for education are included within the scope of these findings.
Anahtar Kelime:

Konuşma Eğitimi Yöntem ve Tekniklerinin Türkçe Dersinde Uygulanma Durumları ve Yaşanan Sorunlar

Öz:
Bu araştırmanın amacı, 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programı (TDÖP) ve literatürde yer alan konuşmabecerisi yöntem/ tekniklerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın modelini nitelaraştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni oluşturmaktadır. Veriler 2013-2014 eğitimöğretim yılında Bolu’nun Merkez ilçesinde görev yapan 26 Türkçe öğretmeninden elde edilmiştir. Çalışmagrubunda yer alan öğretmenlerin belirlenmesinde amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örneklemeyöntemine başvurulmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak 8 maddeden oluşan yarıyapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemine göreçözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin konuşma eğitimi yöntem/ teknikleriniyeterince tanımadıkları, yöntem/teknikler konusunda kavramsal karmaşa yaşadıkları, yöntem/tekniklerin uygulanmasında teorik bilgi eksikliği içerisinde oldukları ya da bildikleri halde uygulamabecerisine dönüştüremedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenler yöntem/ tekniklere ilişkinyetersizliklerini, lisans eğitimindeki eksikliğe, program ve kılavuz kitapların karmaşıklığına, literatürünyeterli olmayışına bağlamaktadır. Araştırmada bu bulgular kapsamında eğitime yönelik bazı çıkarımlarave önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2007). Okuma. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.) İlköğretimde Türkçe öğretimi, 2007 (15-48). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2010). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alperen, N. (1994). Okuma-yazma öğretimi metodları ve çözümleme metodunun Türkçe öğretimine uygulanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altuntaş, İ. (2012). Yedinci sınıf Türkçe dersi konuşma eğitiminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Arhan, S. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okulları ikinci kademede konuşma eğitimi (Ankara İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, F. (2010). “Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin konuşma eğitimi ve konuşma etkinlikleri hakkındaki görüşleri (Kırıkkale İli Örneği)” Yüksek Lisans Tezi.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(40), 41-61.
  • Aşıcı, M. (1996). İlkokul 4.-5. sınıflarda ana dili öğretiminde karşılaşılan problemler ve öneriler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ayrancı, B. B. (2016). Konuşma, Konuşma Eğitimi ve Türkçe Programlarındaki Yeri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 15- 24
  • Baş, B. (2011). Sözlü ve Yazılı Kültür İlişkileri Çerçevesinde Konuşma ve Yazma Becerilerine Bir Bakış. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 29,109-117.
  • Berko, R. M., Morreale, S. P., Cooper, P. J., and Perry, C. D. (1998). Communication standards and competencies for kindergarten through grade 12: The role of the national communication association. Communication Education, 47(2), 174–182. doi:10.1080/03634529809379121
  • Beyreli, L. (2006). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Okullarda öğretim sorunları. Ankara: Özkan Matbaacılık.
  • Calp, M. (2010). Özel eğitim alanı olarak Türkçe eğitimi (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Canbulat, M., Çelenk, S. ve Canbulat, A. (2004). Almanya ve Türkiye İlköğretim Okullarının Ana Dil Öğretiminde Konuşma ve Dinleme Becerilerine Yaklaşımları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı'nda sunulan bildiri (Temmuz).
  • Chomsky, N. (1957). Syntactic structures. The Hague: Mouton.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Çev. Ed.: M. Bütün ve S. B. Demir, İstanbul: Siyasal Kitabevi.
  • Dedeoğlu Orhun, B. (2009). İlköğretim 3. sınıflarda Türkçe derslerinde tekerleme kullanımının öğrencilerin konuşma becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Demirel, Ö. Şahinel, M. (2006). Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi (7.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı (12. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dickson, W. P., and Patterson, J. H. (1981). Evaluating referential communication games for teaching speaking and listening skills. Communication Education, 30(1), 11–21. doi:10.1080/03634528109378449
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Etkinli Örnekleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (1), 185-204.
  • Eagleman, D. (2019) Beyin- senin hikayen-. İstanbul: Domingo Yayıncılık
  • Er, S. (2011). Etkili ve güzel konuşma sanatı (14. bs.). İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2005). Eğitimde iletişim. Ankara: Anı Yayınları.
  • Ericsson, A.; Pool, R. (2018) Zirve, uzmanlaşmanın bilimsel sırları (Barış Satılmış, Çev.). Ankara: Buzdağı Yayınevi.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınları.
  • Güleryüz, H. (2002). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi, Kuram ve Uygulamaları (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2014) Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hart, P. (2005). Rising to the challenge: Are high school graduates prepared for college and work. Washington, DC: Achieve Inc.
  • Herbein, E., Golle, J., Tibus, M., Schiefer, J., Trautwein, U. and Zettler, I. (2018). Fostering elementary school children’s public speaking skills: A randomized controlled trial. Learning and Instruction, 55, 158–168. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.10.008.
  • Hunt, S., Wright, A. and Simonds, C. (2014). Securing the future of communication education: Advancing an advocacy and research agenda for the 21st century. Communication Education, 63(4), 449-461.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2005). Türkçe öğretimi- Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kartallıoğlu, N. (2018). Bilişsel Farkındalık Stratejilerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1160-1186.
  • Kemiksiz, Ö. (2016). Doğrudan öğretim modeliyle 5. sınıf öğrencilerinin konuşma becerilerinin geliştirilmesi. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Kılıç, M. (2000). Konuşma eğitimi. Milli Eğitim. Ocak-Şubat-Mart, 145. (http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/145/kilic.htm adresinden 19.09.2012 tarihinde erişildi.)
  • Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma Eğimi ve Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 287.
  • Kutluata, A. (2008). Bilişsel öğrenme kuramı ışığında Türkçe dersi hedeflerine uygun olarak kullanılabilecek yöntem ve teknikler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L. (2011). Program geliştirme ve öğretim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370.
  • MEB (2006). İlköğretim okulları Türkçe dersi (6-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • MEB (2008). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Morreale, S. P., & Pearson, J. C. (2008). Why communication education is important: The centrality of the discipline in the 21st century. Communication Education, 57(2), 224-240.
  • Morreale, S. P., Osborn, M. M. and Pearson, J. C. (2000). Why communication is important: A rationale for the centrality of the study of communication. Journal of the Association for Communication Administration, 29: 1–25.
  • Onan, B. (2010). Beynin bilişsel işlevleri üzerine yapılan araştırmalar ve ana dili eğitimine yansımaları. Tübar-XXVII-Bahar,521- 561.
  • Oğuzkan, A. F. (1989). Orta dereceli okullarda öğretim amaç, ilke, yöntem ve teknikler. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Öztürk, K.B. ve Altuntaş, İ. (2012). İlköğretim ikinci kademede konuşma eğitimine yönelik öğretmen görüşleri: nitel bir çalışma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Mayıs, Haziran, Temmuz,2(1),342-356.
  • Özbay, M. (2005). Ana Dili Eğitiminde Konuşma Becerisini Geliştirme Teknikleri. Journal Of Qafqaz University, 16. (http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1037_ 486. pdf adresinden 14 Eylül 2013 tarihinde erişildi.)
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri I. Ankara: Öncü Kitap.
  • Sağlam, Ö. (2010). 7. sınıf öğrencilerinin hazırlıksız konuşma becerileri üzerine bir araştırma Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sargın, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin konuşma becerilerinin değerlendirilmesi Muğla ili örneğinde. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayınları.
  • Şahin, E. Y. ve Kana, H. Z. (2013). Türk eğitim programlarında konuşma eğitimi (Konuşma Eğitimi Yöntemler ve Etkinlikler içinde, Ed.: Şahin, A.). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Şişman, M. (2001). Öğretmenliğe giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Taşer, S. (2000). Konuşma eğitimi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Tazebay, A. ve Çelenk, S. (Ed), (2008). Türkçe öğretimi ilke-yöntem-teknikler. Ankara: Maya Akademi.
  • Temizkan, M. (2009). Akran Değerlendirmenin Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi Üzerindeki Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6) 12,90-112.
  • Temizyürek, F. (2007). İlköğretim İkinci Kademede Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 113-131.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2011). Konuşma eğitimi (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tompkins, G. E. (1998). Language arts content and teaching strategies. California State University. Prentice-Hall Inc
  • Uçgun, D. (2007). Konuşma Eğitimini Etkileyen Faktörler. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 59-67.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi (3.baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ünsal, F. (2019). Türkçe derslerinde rol alma modeli ile hazırlanan etkinliklerin öğrencilerin konuşma tutum ve kaygılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Wilson, J. A. (1997). A Program To Develop the Listening and Speaking Skills of Children in a First Grade Classroom.
  • Yaman, H., Tulumcu, M.F. ve Demirtaş, T. (2013). Türkçe öğretmenlerinin temel dil becerilerinin kazandırılmasında kullanılan yöntem ve tekniklere ilişkin kavram yanılgıları. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi Bildiri Kitabı I (17-19 Mayıs) Saraybosna.
  • Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı Kuram ve Öğrenme- Öğretme Süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 68-75.
  • Yıldız, C. (Ed.), (2008). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi, Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Yıldız, D. Ç. (2015). Etkileşimli Öğretim Stratejisinin Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Konuşma Becerilerine Etkisi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-43.
  • Zaher, A. A. E. M. (2006). The effectiveness of a task- based ınstruction program in developing the english language speaking skills of secondary stage students (Yayımlanmamış doktora tezi). Aın Shams University, Sham.
APA ERDEN B (2021). Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. , 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
Chicago ERDEN BAYRAM Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. (2021): 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
MLA ERDEN BAYRAM Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. , 2021, ss.574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
AMA ERDEN B Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. . 2021; 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
Vancouver ERDEN B Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. . 2021; 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
IEEE ERDEN B "Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course." , ss.574 - 588, 2021. 10.24106/kefdergi.728567
ISNAD ERDEN, BAYRAM. "Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course". (2021), 574-588. https://doi.org/10.24106/kefdergi.728567
APA ERDEN B (2021). Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(3), 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
Chicago ERDEN BAYRAM Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. Kastamonu Eğitim Dergisi 29, no.3 (2021): 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
MLA ERDEN BAYRAM Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.29, no.3, 2021, ss.574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
AMA ERDEN B Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2021; 29(3): 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
Vancouver ERDEN B Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2021; 29(3): 574 - 588. 10.24106/kefdergi.728567
IEEE ERDEN B "Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course." Kastamonu Eğitim Dergisi, 29, ss.574 - 588, 2021. 10.24106/kefdergi.728567
ISNAD ERDEN, BAYRAM. "Methods and Techniques of Speaking Education and Their Problems in Application In Turkish Course". Kastamonu Eğitim Dergisi 29/3 (2021), 574-588. https://doi.org/10.24106/kefdergi.728567