Yıl: 2021 Cilt: 29 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 654 - 669 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.24106/kefdergi.762364 İndeks Tarihi: 13-10-2021

STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children

Öz:
Purpose: The aim of this research was to examine the effect of the "Tree Science School for Preschool Students" Project, which was supported for the second time in the 2017/2018 call period of TUBITAK 4004 Nature Education and Science Schools, based on environmental responsibility awareness from an early age, on the level of recognition of trees by preschool teachers and preschool children. Design/Methodology/Approach: The research project was carried out in two stages: two days of teacher training with 30 preschool teachers and three days of training with 120 children, 40 of whom were preschool children every day. There were a total of 17 activities carried out within the scope of the project, with 8 for preschool teachers and 9 for preschool children for tree science education. The activities were designed with the help of field experts and based on active learning principles, with a focus on the project's target group's perceptions of nature and trees. The study sample of the research was determined by criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, and consisted of 20 preschool teachers and 120 preschool children. The method of the research was the exploratory design from mixed-method research. The data collection tools of the research were the Utopia Given Tree Recognition Test (UGTRT) for preschool teachers, an interview form consisting of two semi-structured open-ended questions, and a drawing and telling technique for preschool children. The quantitative data collected in the research were analyzed using the SPSS 22.0 Program, the Mann Whitney U test, and the Kruskal Wallis test, and the qualitative data were analyzed using the content analysis technique. Findings: According to the results of the research, it has been found that it has a positive effect on the environmental awareness of both preschool teachers and preschool children. Highlights: The teacher's role is important in the development of scientific thinking in children. In this context, it is expected that the research findings will be useful in future activities involving tree education, which plays an essential role in preschool children's environmental education.
Anahtar Kelime:

TÜBİTAK-Doğada Sorgulama Temelli Bilim Okulları: Okul Öncesi Öğretmen ve Dönem Çocuklarının Ağaçları Tanıma Düzeylerine Etkisi

Öz:
Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları 2017-2018 çağrı döneminde ikinci kezdesteklenen küçük yaşlardan itibaren çevresel sorumluluk bilinci temelli “Okul Öncesi Öğrencilerine Yönelik Ağaç Bilim Okulu”Projesi’nin okul öncesi öğretmenlerinin ve okul öncesi dönem çocuklarının ağaçları tanıma düzeylerine etkisinin incelenmesidir.Materyal ve Yöntem: Araştırma kapsamında ele alınan proje, 30 okul öncesi öğretmeniyle iki günlük öğretmen eğitimi ve hergün 40 okul öncesi dönem çocukları olmak üzere toplamda 120 çocukla olmak üzere üç günlük eğitim olmak üzere iki aşamadagerçekleştirilmiştir. Proje kapsamında gerçekleştirilen etkinlikler ağaç bilimi eğitimlerine yönelik okul öncesi öğretmenleri için8, okul öncesi dönem çocuklarına yönelik 9 etkinlik olmak üzere toplam 17 etkinlikten oluşmaktadır. Etkinlikler, proje hedefkitlesinin doğa ve ağaç algılarına ilişkin aktif öğrenme ilkelerine göre alan uzmanlarıyla hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışmagrubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiş olup, 20 okul öncesi öğretmeni ve 120 okul öncesidönem çocuklarından oluşmaktadır. Araştırmanın yöntemi karma yöntem araştırmalarından açımlayıcı (exploratory) desendir.Araştırmanın veri toplama araçları, okul öncesi öğretmenleri için Ütopya Verilen Ağacı Tanı (ÜVAT) Testi, yarı yapılandırılmış ikiaçık uçlu sorudan oluşan görüşme formu; okul öncesi dönem çocukları için resim çizip anlatma tekniğidir. Araştırmada toplanannicel veriler SPSS 22.0 Programı ile Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılarak; nitel veriler çerik analiz tekniğikullanılarak analiz edilmiştir.Bulgular: Araştırmanın sonuçlarına göre; hem okul öncesi öğretmenlerinin hem de okul öncesi dönem çocuklarının çevreselfarkındalıklarına olumlu yönde etkisi olduğu saptanmıştır.Önemli Vurgular: Okul öncesi dönemde, çocuklarda bilimsel düşüncenin gelişmesi çevreye yönelik farkındalık ve olumlututumlar sergilemelerinde öğretmen anahtar rol oynamaktadır. Araştırma sonuçlarının okul öncesi dönem çocuklarının çevreeğitimi içerisinde önemli bir yere sahip olan ağaç eğitimi konusunda yapılacak etkinliklerde önemli olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Artut, K. (2017). Okul öncesinde resim eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Atasoy, E. (2015). İnsan-doğa etkileşimi ve çevre için eğitim. Bursa: Sentez Yayınları.
  • Bowmen- Barbara T. (1998). Math, science and technology in early childhood education, 14, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED418774.pdf.
  • Brody. M. (2005). Learning in nature. Environmental Education Research, 11(5), 603-621.
  • Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2003). Math and science for young children. Albany, NY: Delmar.
  • Chawla, L. (1998). Significant life experiences revisited: A review of research on sources of environmental sensitivity. The Journal Of Environmental Education, 29(3), 11-21.
  • Civelek, S. (2012). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin çevrelerindeki bitkileri tanıma düzeyleri: Trabzon ili örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Cremin, T., Glauert, E., Craft, A., Compton, A., & Stylianidou, F. (2015). Creative Little Scientists: exploring pedagogical synergies between inquiry- based and creative approaches in Early Years science. Education 3-13, 43(4), 404-419.
  • Creswell, J. W., Plano-Clark, V. L. (2007). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (Çev: A. Delice). Ankara. Anı yayıncılık.
  • Creswell, J., Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed method research (2nd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çabuk, B. (2003). Üniversiteli öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1), 189- 198.
  • Çabuk, B. (2019).Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik. D. Kahriman-Pamuk İçinde, Çevre eğitimi (ss.1-38). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Davis, J. M. (2010). What is early childhood education for sustainability?. In Young children and the environment early learning for sustainability (pp. 21-42). Cambridge University Press.
  • Demir, E., & Yalçın, H. (2014). Türkiye’de çevre eğitimi. Turkish Journal of Scientific Reviews, 7(2), 07-18.
  • Dewey, J. (1997). How we think. Courier Corporation.
  • Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151), 30-43.
  • Haktanır, G. (2007). Okul öncesi dönemde çevre eğitimi. Ankara: Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178.
  • Hazır-Bıkmaz, F., & Akben, S.N. (2017). İlköğretimde çevre eğitimi. Ankara: Türkiye Çevre Vakfı Yayınları.
  • İnanlı, R. (2003). Erken çocukluk eğitimi politikaları: Yaygınlaşma, yönetim ve yapılar toplantısı raporu. Ankara (5-6 Aralık 2003).
  • Johnson, B., & Christensen, L.B. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Kahriman-Pamuk, D. (2019).Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik. D. Kahriman-Pamuk İçinde, Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi (ss.51-62). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Knapp, C. E. (1996). Just beyond the classroom: Community adventures for interdisciplinary learning. Charleston, WW ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools.
  • Kopnina, H. (2012). Education for sustainable development (ESD): the turn away from ‘environment’ in environmental education?. Environmental Education Research, 18(5), 699-717.
  • Köseoğlu, P., Gökbulut, Ö.Ö., Pehlivaoğlu, E., & Mercan, G. (2019). Okul öncesi ağaç bilim okulu etkinlikleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(2), 84-101.
  • Köseoğlu, P., Mercan, G., & Pehlivanoğlu, E. (2020). “9. Sınıf lise öğrencilerine yönelik okul dışı ortamda gerçekleştirilen ağaçbilim eğitimi” projesinin değerlendirilmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 904- 931.
  • Lückman, K., & Menzel, S. (2013). Herbs versus trees: influences on teenagers' knowledge of plant species. Journal of Biological Education, 48(2), 80-90.
  • Mercan, G., & Köseoğlu, P. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının yakın çevrelerindeki ağaçları tanıma düzeyleri: Ankara ili örneği. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 538-560.
  • Ogelman, G., H., Önder, A., Durkan, N., & Erol, A. (2015). Investigation of the efficiency of “We are learning about the soil with Tipitop and his friends 6” entitled soil education project. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 1(2), 476-488.
  • Ozaner, F. S. (2004). Türkiye’de okul dışı çevre eğitimi ne durumda ve neler yapılmalı. V. Ulusal Ekoloji ve Çevre Kongresi, 5-8.
  • Önder, A. (2001). Yaşayarak öğrenmek için eğitici drama. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Pianta, R. C, Barnett, W. S., Justice, L.M., & Sheridan, S. M. (Eds.). (2012). Handbook of early childhood education. Guilford Press.
  • Pooley, J. A., & O'Connor, M. (2000). Environmental education and attitudes: Emotions and beliefs are what is needed. Environment and Behavior, 33 (5), 711-723.
  • Russo, S. (2001). Promoting attitudes toward EE depends on early childhood education: What view do we hold?. Australian Science Teachers' Association, 17(4), 34-36.
  • Sağlam, M., & Uyar, T.S. (2005). Dalga enerjisi ve Türkiye'nin dalga enerjisi teknik potansiyeli Yeksem, III. Yenilenebilir Enerji Kaynakları Sempozyumu, 275-279.
  • Shanely, S. D. (2006). Towards an understanding of an outdoor education program: Listening to participants stories. Unpublished Dissertation. The Graduate School of The University of Florida.
  • Şahin, Ü.G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin biyoçeşitlilik konusunda farkındalıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2017). Çevre nedir?, https://yalova.csb.gov.tr/cevre-nedir-haber-220206
  • Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8(45), 1-10.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st century skills: learning for life in our times (1st Edition). San Francisco, Calif: Jossey-Bass.
  • Türküm, A., S. (1998). Çağdaş toplumda çevre sorunları ve çevre bilinci. G. Can içinde, Çağdaş yaşam çağdaş insan. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • UNESCO (2018). Themes/early-childhood-care-and-education. https://en.unesco.org/
  • Wilson, R. A. (1996). Environmental education programs for preschool children. The Journal of Environmental Education, 27(4), 28-33.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, S., & Morgil, F. İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 84-91.
APA Köseoğlu P, Mercan G, Gökbulut Ö, Pehlivanoğlu E (2021). STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. , 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
Chicago Köseoğlu Pınar,Mercan Gamze,Gökbulut Özlem Öznur,Pehlivanoğlu Esma STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. (2021): 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
MLA Köseoğlu Pınar,Mercan Gamze,Gökbulut Özlem Öznur,Pehlivanoğlu Esma STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. , 2021, ss.654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
AMA Köseoğlu P,Mercan G,Gökbulut Ö,Pehlivanoğlu E STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. . 2021; 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
Vancouver Köseoğlu P,Mercan G,Gökbulut Ö,Pehlivanoğlu E STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. . 2021; 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
IEEE Köseoğlu P,Mercan G,Gökbulut Ö,Pehlivanoğlu E "STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children." , ss.654 - 669, 2021. 10.24106/kefdergi.762364
ISNAD Köseoğlu, Pınar vd. "STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children". (2021), 654-669. https://doi.org/10.24106/kefdergi.762364
APA Köseoğlu P, Mercan G, Gökbulut Ö, Pehlivanoğlu E (2021). STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(3), 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
Chicago Köseoğlu Pınar,Mercan Gamze,Gökbulut Özlem Öznur,Pehlivanoğlu Esma STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. Kastamonu Eğitim Dergisi 29, no.3 (2021): 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
MLA Köseoğlu Pınar,Mercan Gamze,Gökbulut Özlem Öznur,Pehlivanoğlu Esma STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.29, no.3, 2021, ss.654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
AMA Köseoğlu P,Mercan G,Gökbulut Ö,Pehlivanoğlu E STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2021; 29(3): 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
Vancouver Köseoğlu P,Mercan G,Gökbulut Ö,Pehlivanoğlu E STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2021; 29(3): 654 - 669. 10.24106/kefdergi.762364
IEEE Köseoğlu P,Mercan G,Gökbulut Ö,Pehlivanoğlu E "STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children." Kastamonu Eğitim Dergisi, 29, ss.654 - 669, 2021. 10.24106/kefdergi.762364
ISNAD Köseoğlu, Pınar vd. "STRCT-Inquiry-Based Science Schools in Nature: Effect on Environmental Awareness onPreschool Teachers and Children". Kastamonu Eğitim Dergisi 29/3 (2021), 654-669. https://doi.org/10.24106/kefdergi.762364