Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 5 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-10-2021

Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer

Öz:
Günümüz toplumları için rekreasyon ve spor, modern yaşamın stresini azaltan, zihin ve bedensağlığına olumlu katkılar sağlayan önemli unsurlardır. Özellikle genç nüfus için önem arz eden budurum, daha güçlü bir nesil için yadsınmaz bir gerçeklik ortaya koymaktadır. Bu düzlemde, gençlerin,gelecekte rekreatif amaçlı spor yapma niyetleri üzerinde hangi motivasyonların etkili olduğusürdürülebilir planlamalar açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, gençlerin gelecekterekreatif amaçlı spor yapma niyetleri üzerinde hazcı ve faydacı değerin etkisini araştırmaktır. Araştırmakapsamında, Adıyaman merkez ilçesinde bulunan kamuya ait bir spor tesisinde, rekreasyon amaçlısportif faaliyetlerde bulunan 162 gence anket uygulanmıştır. Verilere ilişkin yapılan korelasyon analizisonucunda gençlerin gelecekte rekreatif amaçlı spor yapma niyetleri üzerinde hem hazcı hem defaydacı değerin etkili olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte yapılan regresyon analizinde her iki değeringençlerin gelecekte spor yapma niyetini pozitif yönlü ve anlamlı şekilde etkilediği belirlenirken hazcıdeğerin faydacı değere göre nispeten daha etkili olduğu saptanmıştır. Son olarak bulgular ile ilgiligörüş ve öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Recreative Sports Behavior in Young People: Hedonic and Utilitarian Values

Öz:
For today’s societies, recreation and sport are important elements that reduce the stress of modern life and make positive contributions to the mental and body health. This situation, which is especially important for the young population, reveals an undeniable reality for a stronger generation. In this context, it is very important for sustainable planning which motivations are effective on the intention of young people to do recreational sports in the future. The aim of this study is to investigate the effect of hedonic and utilitarian value on young people’s intention to engage in recreational sports in the future. Within the scope of the research, a questionnaire was conducted on 162 young people engaged in recreational activities in a public sports facility in the central district of Adıyaman. As a result of the correlation analysis of the data, both hedonic and utilitarian values were found to be effective on the intention of young people to do recreational sports in the future. However, in the regression analysis, it was determined that both values positively and significantly affected the intention of young people to do sports in the future, while hedonic value was found to be relatively more effective than utilitarian value. Finally, regarding the findings, opinions and suggestions are presented.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • • Allison, P. D. (1999). Multiple Regression: A Primer. Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press
  • • Ardahan, F. ve Lapa, T. Y. (2011). Açık Alan Rekreasyonu: Bisiklet Kullanıcıları ve Yürüyüşçülerin Doğa Sporu Yapma Nedenleri ve Elde Ettikleri Faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1327-1341.
  • • Armağan, A. (2013). Gençlerin Sanal Alanı Kullanım Tercihleri ve Kendilerini Sunum Taktikleri: Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 6(27), 78-92.
  • • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
  • • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
  • • Bell, S. (2005). Design For Outdoor Recreation. London: Spon Press.
  • • Birol, S.Ş. ve Karaküçük, S. (2014). Sportif Rekreasyon Uygulama Politikaları Üzerine Bir Araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(27), 80-86.
  • • Botti, S. ve Mcgill, A. L. (2010). The Locus of Choice: Personal Causality And Satisfaction With Hedonic and Utilitarian Decisions. Journal of Consumer Research, 37(6), 1065-1078.
  • • Bulduklu, Y. ve Özer, N. P. (2016). Gençlerin Akıllı Telefon Kullanım Motivasyonları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2963-2986
  • • Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • • De Freitas, C. R. (2003). Tourism Climatology: Evaluating Environmental İnformation For Decision Making and Business Planning in The Recreation And Tourism Sector. İnternational Journal f Biometeorology, 48(1), 45-54.
  • • Deci, E. L ve Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation And Self-Determination in Human Behavior. New York: Springer Science and Business Media.
  • • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (2008). Facilitating Optimal Motivation and Psychological Well-Being Aacross Life’s Domains. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne. 49(1): 14-23.
  • • Dinç, M. (2015). Teknoloji Bağımlılığı ve Gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 31-65.
  • • Fırat, A. ve Aydın, A. E. (2016). Hedonik ve Faydacı Alışveriş Davranışı Üzerine Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 9(43), 1840-1846. Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage.
  • • Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • • Funk, D. C., Filo, K., Beaton, A. A. ve Pritchard, M. (2009). Measuring The Motives of Sport Event Attendance: Bridging The Academic-Practitioner Divide To Understanding Behavior. Sport Marketing Quarterly, 18(3), 126.
  • • Gagne, M. ve Deci, E. L. (2005). Self-Determination Theory and Work Motivation. Journal of Organizational Behavior. 26(4): 331-362.
  • • George, D. ve Mallery, M. (2011). SPSS For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference, 17.0 Update (10. Ed.). Boston: Pearson.
  • • Green, S.B. ve Salkind, N.J. (2007). Using SPSS For Windows And Macintosh: Analyzing and Understanding Data. Upper Saddle River. NJ: Pearson Education Inc.
  • • Gursoy, D., Spangenberg, E. R. ve Rutherford, D. G. (2006). The Hedonic and Utilitarian Dimensions of Attendees’ Attitudes Toward Festivals. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3), 279-294.
  • • Hair, J.F.Jr, Black W.C., Babin, B.J. ve Anderson, R.E. (2010) Multivariate Data Analysis (7th Ed). NJ: Prentice Hall.
  • • Hanani, E. S. (2017). The Study On Value of Recreational Sports Activity of Urban Communities. KEMAS: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 12(2), 286-291.
  • • Hoffman, J. R., Kang, J., Faigenbaum, A. D. ve Ratamess, N. A. (2005). Recreational Sports Participation is Associated With Enhanced Physical Fitness in Children. Research in Sports Medicine, 13(2), 149-161.
  • • Jennings, G. (2007). Water-based tourism, sport, leisure, and recreation experiences. Oxford: Butterworth – Heinemann Elsevier
  • • Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • • Kanters, M. A. ve Forester, S. (1997). The Motivations and Self-Esteem of Intramural Sports Participants. Recreational Sports Journal, 21(3), 3-7.
  • • Klaus, P. ve Maklan, S. (2011). Bridging The Gap For Destination Extreme Sports: A Model of Sports Tourism Customer Experience. Journal of Marketing Management, 27(13-14), 1341-1365.
  • • Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı, Uygulamalar, Kuramlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • • Lin, H. H., Wang, Y. S. ve Chou, C. H. (2012). Hedonic And Utilitarian Motivations For Physical Game Systems Use Behavior. International Journal of Human-Computer Interaction, 28(7), 445-455.
  • • Ntoumanis, N. Edmunds, J. ve Duda, J. L. (2009). Understanding The Coping Process From A Self‐ Determination Theory Perspective. British Journal of Health Psychology. 14(2): 249-260.
  • • Nunnally, J.C. (1978) Psychometric Theory (2nd Ed.). New York, NY: Mcgraw-Hill.
  • • Pelletier, L. G., Tuson, K. M., Demers, I. G., Noels, K. ve Beaton, A. M. (1998). Why Are You Doing Things For The Environment? The Motivation Toward The Environment Scale (MTES). Journal of Applied Social Psychology. 28(5): 437-468.
  • • Ramazanoğlu, F., Altungül, O. ve Özer, A. (2004). Sportif Açıdan Rekreasyon Etkinliklerinin Değerlendirmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(1), 199-202.
  • • Reichert, F. F., Barros, A. J., Domingues, M. R. ve Hallal, P. C. (2007). The Role of Perceived Personal Barriers To Engagement in Leisure-Time Physical Activity. American Journal of Public Health, 97(3), 515- 519.
  • • Ryan, R. M. (1991). A Motivational Approach To Self: Integration in Personality Edward L., Deci And. Perspectives On Motivation, 38(237), 237-288.
  • • Sarrazin, P., Boiché, J. ve Pelletier, L. (2007). A self-determination theory approach to dropout in athletes. In M. S. Hagger, & N. L.D Chatzisarandis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. 229e241). Champaign, Illinois: Human Kinetics
  • • Sevil T (2012). Boş Zaman ve Rekreasyon: Kavram ve Özellikler, Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi, İçinde (Ed: Serdar Kocaekşi), 2-26, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset.
  • • Snodgrass, M. L. ve Tinsley, C. E. (1990). Recreation and Wellness: Identifying Motivations For Participation in Recreational Sports. Recreational Sports Journal, 15(1), 34-38.
  • • Stern, H. P., Bradley, R. H., Prince, M. T. ve Stroh, S. E. (1990). Young Children in Recreational Sports: Participation Motivation. Clinical Pediatrics, 29(2), 89-94.
  • • Şanlı, S. (2014). Polis Akademisi Öğrencilerinin Genel Öz Yeterlik İnançları ve Sporda Güdülenme Kaynaklarının İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi. 25(4): 172-183.
  • • Taylor, I. H. (2015). Facebook & The Being Liked Motive. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(4), 1473-1486.
  • • Tekin, A., Nebioğlu, F. Özdağ, S., Akçakoyun, F. ve Yaman, Ç. (2009). Turizm Destinasyonunda Bulunma Kriterine Göre Belediye Rekreasyon Hizmetlerinin Karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 1(6): 848-857.
  • • Todaro, E. (1993). The Impact of Recreational Sports on Student Development: A Theoretical Model. Recreational Sports Journal, 17(3), 23-26.
  • • Tütüncü, Ö, Aydın, İ. Küçükusta, D. Avcı, N. ve Taş, İ. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Faaliyetlerine Katılımını Etkileyen Unsurların Analizi. Spor Bilimleri Dergisi, 2(22): 69-83.
  • • Tütüncü, Ö. (2012). Rekreasyon ve Rekreasyon Terapisinin Yaşam Kalitesindeki Rolü. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(2), 248-252.
  • • Uzuner, M. E. ve Karagün, E. (2014). Rekreatif Amaçlı Spor Yapan Bireylerin Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 107-120.
  • • Voss, K. E., Spangenberg, E. R. ve Grohmann, B. (2003). Measuring The Hedonic and Utilitarian Dimensions of Consumer Attitude. Journal of Marketing Research, 40(3), 310-320.
  • • World Health Organization (WHO) (2012). Prioritizing areas for action in the field of population based prevention of childhood obesity: A set of tools for Member States to determine and identify priority areas for action. https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/tools/en/ Adresinden alınmıştır.
  • • World Health Organization (WHO) (2018). Noncommunicable Diseases and Their Risk Factors https:// www.who.int/ncds/prevention/physical-activity/inactivity-global-health-problem/en/ Adresinden alınmıştır.
  • • Yaman, M. ve Arslan, S. (2009). Çocuk ve Gençlik Suçlarının Önlenmesinde Rekreatif Sporlar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 445-459.
  • • Yeşilyurt, C. (2019). Rekreatif Bisikletçilerde, Motivasyon, Öznel İyi Oluş ve Temel Psikolojik İhtiyaç Doyumu Arasındaki İlişkinin Analizi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Yoshida, M., James, J. D. ve Cronin, J. J. (2013). Value Creation: Assessing The Relationships Between Quality, Consumption Value and Behavioural Intentions at Sporting Events. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 14(2), 51-73.
APA YESILYURT C, Çalışkan C, INAN H (2020). Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. , 5 - 22.
Chicago YESILYURT CEM,Çalışkan Caner,INAN HANDE Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. (2020): 5 - 22.
MLA YESILYURT CEM,Çalışkan Caner,INAN HANDE Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. , 2020, ss.5 - 22.
AMA YESILYURT C,Çalışkan C,INAN H Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. . 2020; 5 - 22.
Vancouver YESILYURT C,Çalışkan C,INAN H Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. . 2020; 5 - 22.
IEEE YESILYURT C,Çalışkan C,INAN H "Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer." , ss.5 - 22, 2020.
ISNAD YESILYURT, CEM vd. "Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer". (2020), 5-22.
APA YESILYURT C, Çalışkan C, INAN H (2020). Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 8(21), 5 - 22.
Chicago YESILYURT CEM,Çalışkan Caner,INAN HANDE Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 8, no.21 (2020): 5 - 22.
MLA YESILYURT CEM,Çalışkan Caner,INAN HANDE Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, vol.8, no.21, 2020, ss.5 - 22.
AMA YESILYURT C,Çalışkan C,INAN H Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2020; 8(21): 5 - 22.
Vancouver YESILYURT C,Çalışkan C,INAN H Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2020; 8(21): 5 - 22.
IEEE YESILYURT C,Çalışkan C,INAN H "Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer." GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 8, ss.5 - 22, 2020.
ISNAD YESILYURT, CEM vd. "Gençlerde Rekreatif Spor Davranışı: Hazcı ve Faydacı Değer". GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 8/21 (2020), 5-22.