Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 326 - 350 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30794/pausbed.681381 İndeks Tarihi: 15-10-2021

YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?

Öz:
Üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarının bilgisi ve yetkinlikleri, yapılan araştırmalar, üniversitenin teknik altyapısı,üniversitede düzenlenen sosyal ve kültürel etkinlikler gibi unsurlar, verilen eğitim ve öğretime etki etmekte ve üniversiteninüretkenliği ve başarısında önemli rol oynamaktadır. Bu ölçütlerin farklı kırılımları, uluslararası ve ulusal kapsamda yayınlananüniversite sıralama sistemlerine girdi oluşturmaktadır. Böylece, herbir kurum kendisinin konumunu değerlendirmekte vedaha üst sıralara çıkabilmek için gerekli strateji ve hedefleri tanımlamaktadır. Ulusal kapsamda, ayrıca belirlenen performansgöstergeleriyle de bağlı oldukları üst kurumlara raporlama yapılmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, YÖK’ün belirlemişolduğu bu ölçütlere göre, 2018 yılı raporları yayınlanmış 172 devlet ve vakıf üniversitesinin değerlendirilmesi ve sıralanmasıve bu sıralamaların yöntemlerden ne kadar etkilendiğinin ortaya konmasıdır. Elliden fazla ölçüt, seçilen altı farklı çok ölçütlükarar verme yöntemi ile değerlendirilmektedir. Herbir yöntemin uygulamasıyla elde edilen sıralamaların arasındaki ilişkiler deuygun istatistiklerle sunulmaktadır.
Anahtar Kelime:

UNIVERSITY RANKINGS ACCORDING TO YÖK’S MONITORING AND EVALUATION CRITERIA: HOW CAN DIFFERENT METHODS AFFECT RANKINGS?

Öz:
The knowledge and competencies of the academic staff working in universities, researches, technical infrastructure of the university, social and cultural activities organized at the university affect the education and training, and play an important role in the productivity and success of the university. Different dimensions of these criteria constitute input for university ranking systems published internationally and nationally. Thus, each institution evaluates its position and defines the necessary strategies and targets to be better. Within the national scope, reporting is also made to the upper institutions that they are affiliated with the determined performance indicators. In this context, the aim of the study is to evaluate and rank the 172 public and foundation universities whose 2018 reports have been published according to the related criteria determined by YÖK and to reveal how these rankings are affected by the selected ranking methods. More than fifty criteria are evaluated by six different multi-criteria decision making methods. The relationships between the rankings obtained by the application of each method are also presented with the relevant statistics.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Özdağoğlu A, Özdağoğlu G, Keleş M (2020). YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. , 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
Chicago Özdağoğlu Aşkın,Özdağoğlu Güzin,Keleş Murat Kemal YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. (2020): 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
MLA Özdağoğlu Aşkın,Özdağoğlu Güzin,Keleş Murat Kemal YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. , 2020, ss.326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
AMA Özdağoğlu A,Özdağoğlu G,Keleş M YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. . 2020; 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
Vancouver Özdağoğlu A,Özdağoğlu G,Keleş M YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. . 2020; 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
IEEE Özdağoğlu A,Özdağoğlu G,Keleş M "YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?." , ss.326 - 350, 2020. 10.30794/pausbed.681381
ISNAD Özdağoğlu, Aşkın vd. "YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?". (2020), 326-350. https://doi.org/10.30794/pausbed.681381
APA Özdağoğlu A, Özdağoğlu G, Keleş M (2020). YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(41), 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
Chicago Özdağoğlu Aşkın,Özdağoğlu Güzin,Keleş Murat Kemal YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.41 (2020): 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
MLA Özdağoğlu Aşkın,Özdağoğlu Güzin,Keleş Murat Kemal YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.41, 2020, ss.326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
AMA Özdağoğlu A,Özdağoğlu G,Keleş M YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(41): 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
Vancouver Özdağoğlu A,Özdağoğlu G,Keleş M YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(41): 326 - 350. 10.30794/pausbed.681381
IEEE Özdağoğlu A,Özdağoğlu G,Keleş M "YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?." Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.326 - 350, 2020. 10.30794/pausbed.681381
ISNAD Özdağoğlu, Aşkın vd. "YÖK İZLEME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE SIRALAMALARI: FARKLI YÖNTEMLER SIRALAMALARI NE KADAR ETKİLEYEBİLİR?". Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 41 (2020), 326-350. https://doi.org/10.30794/pausbed.681381