Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 40 Sayfa Aralığı: 53 - 65 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30794/pausbed.682866 İndeks Tarihi: 18-10-2021

BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı, iş hayatlarında stresle başa çıkabilmek amacıyla bilişsel dağarcıklarına dayanan öğrenilmişgüçlülük oluşturan öğretmenlerin, bu süreci mühim şekilde etkileme olasılığı olan bilgilerin algılanmasında ve bilgileriişlemede bireysel tercihlere dayanan bilişsel yapı ile bilişsel stil arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Bilimsel yazında konuyaalakalı olarak, öğretmenlerin stresle başa çıkma gayretlerine dair pek çok çalışma olmasına rağmen, öğrenilmiş güçlülük eldeedebilme sürecinin anlaşılmasında temel olabilecek bilişsel yapı ile bilişsel stil arasındaki ilişkiye yönelik araştırma yapılmadığıgörülmüştür. Bu bağlamda Tekirdağ Büyükşehir ili sınırlarında yer alan olan özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenleraraştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırma, ankete dayalı nicel araştırma yöntemiyle veri toplanması ve istatistiki analizyöntemiyle elde edilen sonuçların yorumlanmasıyla yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin bilişsel yapılarıylaöğrenilmiş güçlülük elde edilmesi arasında pozitif ve orta düzey bir ilişki olduğu, bunun yanında bilişsel stilin boyutlarıylaöğrenilmiş güçlülük arasında ise kısmi bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

A RELATIONSHIP BETWEEN COGNITIVE STRUCTURE, COGNITIVE STYLE AND LEARNED RESOURCEFULNESS

Öz:
The main purpose of this research is to investigate the relationship between cognitive structure and cognitive styles of teachers, who create learned resourcefulness based on their cognitive vocabulary, to cope with stress in their business life, based on personal preferences in perceiving and processing information. In the scientific literature, although there is a lot of research on teachers' efforts to cope with stress, it has been observed that the relationship between cognitive structure and cognitive style, which may be the basis for understanding the process of achieving learned strength, has not been studied. Accordingly, teachers working in private educational institutions operating within the boundaries of Tekirdağ Metropolitan province constituted the universe of the research. The research was carried out by collecting data with a questionnaire based quantitative research method and interpreting the results obtained with statistical analysis method. As a result of the analysis, there is a positive moderate relationship between teachers' cognitive structures and acquired learned resourcefulness. In addition, it has been observed that there is a partial relationship between cognitive style dimensions and learned resourcefulness.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aftab, M. ve Khatoon, T. (2012). Demographic Differences and Occupational Stress of Secondary School Teachers. European Scientific Journal, Volume 8, No. 5, 159-175.
  • Armstrong, S. J. (2000). The Influence of Individual Cognitive Style on Performance in Management Education. Educational Psychology, Volume 20, No. 3, 323-339.
  • Aslan, H. ve Çeçen, A. R. (2007). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Cinsiyetlerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Mizah Tarzlarının İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 2, 1-14.
  • Bachkirova, T. (2005). Teacher Stress and Personal Values: An Exploratory Study. School Psychology International, Volume 26, No. 3, 340-352.
  • Barbosa, S. D., Gerhardt, M. W. ve Kickul, J. R. (2007). The Role of Cognitive Style and Risk Preference on Entrepreneurial Self-Efficacy and Entrepreneurial Intentions. Journal of Leadership and Organizational Studies, Volume 13, No. 4, 86-104.
  • Barrios, F. X. (1985). A Comparison of Global and Specific Estimates of Self-Control. Cognitive Therapy and Research, Volume 9, 455, 469.
  • Bar-Tal, Y. (1994). The Effect on Mundane Decision-Making of the Need and Ability to Achieve Cognitive Structure. European Journal of Personality, Volume 8, 45-48.
  • Belcastro, P. A. ve Gold, R. S. (1983). Teacher Stress and Burnout: Implications for School Health Personnel. Journal of School Health, Volume 53, No. 7, 404-407.
  • Burke, R. J. ve Greenglass, E. (1995). A Longitudinal Study of Psychological Burnout in Teachers. Human Relations, Volume 48, No. 2, 187-202.
  • Byrne, B. M. (1993). The Maslach Burnout Inventory: Testing for Factorial Validity and Invariance Across Elementary. Intermediate and Secondary Teachers, Volume 66, 197-212.
  • Carpenter, M. A., Geletkanycz, M. A. ve Sanders, W. G. (2004). Upper Echelons Research Revisited: Antecedents, Elements, and Consequences of Top Management Team Composition. Journal of Management, Volume 30, No. 6, 749-778.
  • Carton, A. ve Fruchart, E. (2013). Sources of Stress, Coping Strategies, Emotional Experience: Effects of the Level of Experience in Primary School Teachers in France. Educational Review, Volume 66, No. 2, 245-262.
  • Chaganti, R. ve Sambharya, R. (1987). Strategic Orientation and Characteristics of Upper Management. Strategic Management Journal, Volume 8, 393-401.
  • Cools, E. ve Van den Broeck, H. (2007). Development and Validation of the Cognitive Style Indicator. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, Volume 141, No. 4, 359-387.
  • Finkelstein, S. Hambrick, D. C. ve Cannella A. A., Jr. (2009). Strategic Leadership Theory and Research on Executives, Top Management Teams, and Boards, Oxford University Press, Inc, New York.
  • Georgokakis, D. (2014). Antecedents and Consequences of Top Management Team Diversity: Expanding the Upper Echelons Research Stream. (Unpublished Doctoral Dissertation), University of St. Gallen, School of Management, Economics, Law, Social Sciences and International Affairs, Schaan.
  • Gintner, G. G., West, J. D. ve Zarski, J. J. (1989). Learned Resourcefulness and Situation-Specific Coping with Stress. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, Volume 123, No. 3, 295-304.
  • Gözüm, A. İ. C. (2015). Okul Öncesi, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Öz-Yeterliklerine Göre SosyoBilimsel Tutum ve Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi (Kars İli Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Hamama, L., Ronen, T., Shachar, K. ve Rosenbaum, M. (2013). Links Between Stress, Positive and Negative Affect, and Life Satisfaction Among Teachers in Special Education Schools. Journal of Happiness Studies, Volume 14, No. 3, 731-751.
  • Hambrick, D. C. ve Mason, P. A. (1984). Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers. The Academy of Management Review, Volume 9, No. 2, 193-206.
  • Harmsen, R., Helms-Lorenz, M., Maulana, R. ve van Veen, K. (2018). The Longitudinal Effects of Induction on Beginning Teachers’ Stress. British Journal of Educational Psychology, Volume 89, No. 2. 259-287.
  • Israel, G. D. (2013) Determining Sample Size. Institute of Food and Agricultural Sciences (IFAS), University of Florida, PEOD-6, 1-5.
  • Karadağ, E., Cin, F. M. ve Çiftçi, Ş. K. (2019). Cognitive Structures of Teachers in Relation to “Ideal School”, TED Eğitim ve Bilim. https://doi.org/10/ggxsff
  • Kennett, D. J. ve Keefer, K. V. (2006). Impact of Learned Resourcefulness and Theories of Intelligence on Academic Achievement of University Students: An Integrated Approach. Educational Psychology, Volume 26, No. 3, 441-457.
  • Klein, G. S. (1970). Perception, motives, and personality. Knopf.
  • Lai, Chien-Yu (2005). Learned Resourcefulness, Cognitive Processes, and Adaptive Functioning in Depressed Adults, Case Western Reserve University (Health Sciences). ProQuest Dissertations Publishing, 3172190.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2015). IBM SPSS for Intermediate Statistics Use and Interpretation, Routledge, Fifth Edition, New York.
  • Martin, R. ve Kennett, D. (2019). Interpreting Students’ Experiences with Academic Disappointments Using Resourcefulness Scores as a Lens. Teaching & Learning Inquiry, Volume 7, No. 2.
  • Nagel, L. ve Brown, S. (2003). The ABCs of Managing Teacher Stress. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, Volume 76, No. 5, 255-258.
  • Pansiri, J. (2005). The Influencers of Managers’ Characteristics and Perceptions in Strategic Alliance Practice. Management Decision, Volume 43, No. 9, 1097-1113.
  • Parveen, H. ve Bano, M. (2019). Relationship Between Teachers’ Stress and Job Satisfaction: Moderating Role of Teachers’ Emotions. Pakistan Journal of Psychological Research, Volume 34, No. 2, 353-366.
  • Rand, A. (1990). Introduction to Objectivist Epistemology, Meridian, Expanded Second Edition, New York.
  • Richardson, A. (1977). Verbalizer-visualizer: A cognitive style dimension. Journal of Mental Imagery, 1(1), 109- 125.
  • Rosenbaum, M. (1980). A Schedule for Assessing Self-Control Behaviors: Preliminary Findings. Behavior Therapy, Volume 11, 109-121.
  • Rosenbaum, M. (1989). Self-Control Under Stress: The Role of Learned Resourcefulness. Advances in Behaviour Research and Therapy, Volume 11, 249-258.
  • Sadler-Smith, E. (2004). Cognitive Style and the Management of Small and Medium-Sized Enterprises. Organization Studies, Volume 25, No. 2, 155-181.
  • Sandilos, L. E., Goble, P., Rimm-Kaufman, S. E. ve Pianta, R. C. (2018). Does Professional Development Reduce the Influence of Teacher Stress on Teacher-Child Interactions in Pre-Kindergarten Classrooms?. Early Childhood Research Quarterly, Volume 42, 280-290.
  • Smith, M. ve Bourke, S. (1992). Teachers Stress: Examining a Model Based on Context, Workload, and Satisfaction. Teaching and Teacher Education, Volume 8, No. 1, 31-46.
  • Ting, I. W. K., Azizan, N. A. ve Kweh, Q. L. (2015). Upper Echelon Theory Revisited: The Relationship Between CEO Personal Characteristics and Financial Leverage Decision. Procedia – Social and Behavioral Sciences.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. Baskı, Ankara.
  • Volkova, E. V. ve Rusalov, V. M. (2016). Cognitive styles and personality. Personality and Individual Differences, 99, 266-271. https://doi.org/10/f83j3r
  • Von der Embse, N., Ryan, S. V., Gibbs, T. ve Mankin, A. (2019). Teacher Stress Interventions: A Systematic Review. Psychol Schs., Volume 56, 1328-1343.
  • Wenjing, W. ve Yanping, Z. (2008). The Characteristic of Good Mathematical Cognitive Structure and it’s Instructional Enlightment. Friend of Science Amateurs, 8, 72.
  • White, J. C., Varadarajan, P. R. ve Dacin P. A. (2003). Market Situation Interpretation and Response: The Role of Cognitive Style, Organizational Culture, and Information Use. Journal of Marketing, Volume 67, No. 3, 63-79.
  • Widiger, T. A., Knudson, R. M., & Rorer, L. G. (1980). Convergent and discriminant validity of measures of cognitive styles and abilities. Journal of Personality and Social Psychology, 39(1), 116-129. https://doi.org/10/d45ghr
  • Wiles, E. (2018). Experience of Teacher Stress and the Impact on Behaviours, Health and Well-Being: A Narrative Inquiry. ProQuest Dissertations & Theses Global. (2204749943).
  • Yang, Z., Zhang, Y., Wang, K., & Zhu, M. (2018). Connecting With Fundamental Mathematical Knowledge Directly: The Organizational Features of Good Mathematical Cognitive Structure. Frontiers in Psychology, 9, 2267. https://doi.org/10/gfr2sd
  • Yürür, S. ve Keser, A. (2010). Öğrenilmiş Güçlülük: Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Çalışma İlişkileri Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 59-70.
  • Zauszniewski, J. A. (2016). Resourcefulness. Western Journal of Nursing Research, Volume 38, No. 12, 1551-1553.
  • Beyan ve Açıklamalar (Disclosure Statements)
  • 1. Bu çalışmanın yazarları, araştırma ve yayın etiği ilkelerine uyduklarını kabul etmektedirler (The authors of this article confirm that their work complies with the principles of research and publication ethics).
  • 2. Yazarlar tarafından herhangi bir çıkar çatışması beyan edilmemiştir (No potential conflict of interest was reported by the authors).
  • 3. Bu çalışma, intihal tarama programı kullanılarak intihal taramasından geçirilmiştir (This article was screened for potential plagiarism using a plagiarism screening program).
APA Yılmaz A, ARUN K (2020). BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
Chicago Yılmaz Ali Can,ARUN Korhan BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. (2020): 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
MLA Yılmaz Ali Can,ARUN Korhan BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 2020, ss.53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
AMA Yılmaz A,ARUN K BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2020; 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
Vancouver Yılmaz A,ARUN K BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2020; 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
IEEE Yılmaz A,ARUN K "BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ." , ss.53 - 65, 2020. 10.30794/pausbed.682866
ISNAD Yılmaz, Ali Can - ARUN, Korhan. "BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ". (2020), 53-65. https://doi.org/10.30794/pausbed.682866
APA Yılmaz A, ARUN K (2020). BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(40), 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
Chicago Yılmaz Ali Can,ARUN Korhan BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.40 (2020): 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
MLA Yılmaz Ali Can,ARUN Korhan BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.40, 2020, ss.53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
AMA Yılmaz A,ARUN K BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(40): 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
Vancouver Yılmaz A,ARUN K BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(40): 53 - 65. 10.30794/pausbed.682866
IEEE Yılmaz A,ARUN K "BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ." Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.53 - 65, 2020. 10.30794/pausbed.682866
ISNAD Yılmaz, Ali Can - ARUN, Korhan. "BİLİŞSEL YAPI, BİLİŞSEL STİL VE ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK ARASINDAKİ İLİŞKİ". Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 40 (2020), 53-65. https://doi.org/10.30794/pausbed.682866