Kuran Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar: On Saatte Online Kuran Eğitimi Örneği
İnsanoğlunu diğer canlılardan farklı kılan en önemli özelliği aklının olması ve buna bağlıolarak öğrenebilme yeteneğine sahip olmasıdır. Bu nedenle “Oku” ilahi emri ile başlayanKuran-ı Kerim, pek çok ayette akletmeyi, öğüt almayı ve ilim sahibi olmayı tavsiye etmiştir.Bu nedenle Müslümanların hayatında bir süreç olarak çok önemli yeri olan Kuran eğitimi,insanın değişen ihtiyaçları, gelişen teknoloji ve yaşam şartları ile hem öğretildiği kurumlaraçısından hem de yöntem açısından değişerek günümüze ulaşmıştır. Son yıllardateknolojinin gelişen imkânları ve özellikle 11 Mart 2020 tarihinden itibaren Türkiye’debaşlayan pandemi süreci ile diğer eğitimlerle birlikte Kuran eğitimi ve öğretimi de uzaktansenkron/asenkron eğitim ortamlarına taşınmıştır. Araştırmada 10 saat gibi kısa bir süredeöğrencilere Kuran okumayı öğretebilmesi ve Türkiye’deki ilk uzaktan-senkron Kuranöğretimi yöntemi olması sebebiyle literatürdeki benzer çalışmalardan ayrılan “On SaatteOnline Kuran Eğitimi” ele alınmıştır. Araştırmada sosyal medya üzerinden duyurusuyapılan bu eğitime katılan bireylerle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarakgerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen bulgulara yer verilmiştir. Araştırma sonucundakatılımcıların tamamına yakınının 10 saat gibi kısa bir süre sonunda Kuran okuyabildikleriniifade etmesi, eğitimde beklenen hedefe ulaşıldığını göstermektedir. Ayrıca katılımcıların çokbüyük kısmı yüz yüze eğitimi daha etkili bulduğu halde online eğitimin yüz yüze eğitimealternatif olabileceğini de ifade etmişlerdir. Ayrıca çeşitli Kuran öğretim yöntemleri vekatılımcıların görüşlerinden yola çıkılarak On Saatte Online Kuran Eğitimi hakkında tespitve önerilerde bulunulmuştur