Yıl: 2021 Cilt: 56 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 967 - 986 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584 İndeks Tarihi: 19-10-2021

Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması

Öz:
Bu araştırmanın amacı; Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” imgesi ve bu imgenin Ortaöğretim TürkiyeCumhuriyeti Tarihi konularını içeren Tarih IV adlı ders kitabına yansımasını incelemektir. Tarih IV adlıders kitabı 1931 yılından 1949 yılına kadar Ortaöğretimde Türkiye Cumhuriyeti Tarihi konularınınişlendiği ders kitabıdır. Atatürk’ün isteği ile Türk Tarihini Tetkik Cemiyeti tarafından hazırlanan dört ciltlikortaöğretim tarih ders kitapları arasındadır. Bu çalışmada cumhuriyetin demokratik ve modern toplumyapısı oluşturma hedeflerindeki unsurlarla tanımladığı “Cumhuriyet Kadını” imgesinin Tarih IV kitabındane şekilde yer aldığı incelenmiştir. Araştırma, Nitel Araştırma Yöntemlerinden tarihsel modelledesenlenmiştir. Veri toplamada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiztekniği kullanılmıştır.İncelemede devrimlerin yapıldığı siyasi, toplumsal, ekonomik ve askeri alanlartemalar olarak belirlenmiş, ders kitabı bu temalar üzerinden kodlar çıkarılarak verilere ulaşılmıştır.Çalışmada Cumhuriyet kadını imgesi, eşit, güçlü, iyi eğitim almış, iyi eğitim vererek çocuklar yetiştirmesigereken, modern, cumhuriyetle birlikte her alanda varlık göstermesi istenen bir şekilde verilmiştir.Konuların işlenişinde ağırlıklı olarak Atatürk’ün farklı zamanlarda ve yurt gezilerinde konuşmalarıüzerinden alıntılar yapılmıştır. Atatürk’ ün “Cumhuriyet Kadını” imajını oluşturmak için verdiği önemders kitabında kendini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

The Reflection Of “Republican Woman” Image in Atatürk Period To Second Education History IV Coursebook

Öz:
The purpose of this research is to examine the image of “Republican Woman” in Atatürk Period and the reflection of this image to the secondary education textbook “Republic of Turkey-History IV”. History IV textbook for secondary education teaches History of Republic of Turkey from year 1931 to 1949. It is one of the four-volume secondary education textbooks which had been prepared by The Society of Research of Turkish History. This study analyzes how History IV textbook handles the “Republican Woman” image which is defined by the Republic within the context of creating a democratic and modern structure of society. This research employs historical research design which is one of the Qualitative Research Methods. The relevant data were collected by using document analysis technique, and they were analyzed specifying the themes with descriptive analysis method. Political, social, economic and military spheres where revolutions were made were defined as themes of this research, and through these themes coding has been done. The textbook teaches the Republican Woman image as an equal, powerful, well-educated, modern identity who should raise children with quality education and who is expected to show presence in every sphere of life. While teaching the topics, various speeches of Atatürk are frequently quoted. The textbook demonstrates that Atatürk gave particular importance to creating a “Republican Woman” image
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ŞEN ERGÜN S, Gelişli Y (2021). Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. , 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
Chicago ŞEN ERGÜN Sema,Gelişli Yücel Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. (2021): 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
MLA ŞEN ERGÜN Sema,Gelişli Yücel Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. , 2021, ss.967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
AMA ŞEN ERGÜN S,Gelişli Y Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. . 2021; 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
Vancouver ŞEN ERGÜN S,Gelişli Y Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. . 2021; 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
IEEE ŞEN ERGÜN S,Gelişli Y "Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması." , ss.967 - 986, 2021. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
ISNAD ŞEN ERGÜN, Sema - Gelişli, Yücel. "Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması". (2021), 967-986. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
APA ŞEN ERGÜN S, Gelişli Y (2021). Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 56(2), 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
Chicago ŞEN ERGÜN Sema,Gelişli Yücel Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 56, no.2 (2021): 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
MLA ŞEN ERGÜN Sema,Gelişli Yücel Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, vol.56, no.2, 2021, ss.967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
AMA ŞEN ERGÜN S,Gelişli Y Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2021; 56(2): 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
Vancouver ŞEN ERGÜN S,Gelişli Y Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2021; 56(2): 967 - 986. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
IEEE ŞEN ERGÜN S,Gelişli Y "Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması." Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 56, ss.967 - 986, 2021. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584
ISNAD ŞEN ERGÜN, Sema - Gelişli, Yücel. "Atatürk Dönemi “Cumhuriyet Kadını” İmgesinin, Ortaöğretim Tarih IV Ders Kitabına Yansıması". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 56/2 (2021), 967-986. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.05.1584