Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri
Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 725 - 747 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 İndeks Tarihi: 19-10-2021
Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri
Öz: Giriş: Okul dışı öğrenme ortamlarından olan doğa eğitimi ve bilim kampları, özel yetenekli öğrencilere yönelik zenginleştirilmiş programlar hazırlama fırsatı sunar. TÜBİTAK’ın desteklediği bu çalışmada, özel yetenekli öğrenciler için hazırlanan atık yönetimi temalı doğa eğitimine öğrencilerin katılma nedenleri ve sonrasında görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıyla yürütülen araştırmanın çalışma grubu, İstanbul ilindeki BİLSEM’lere kayıtlı 29 özel yetenekli 5. sınıftan 6. sınıfa geçmiş öğrencilerdir. 2019 yılı haziran ayında 5 gün süren projeye dair öğrencilerin görüşleri, içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan başvuru formu ve proje değerlendirme formu ile katılımcı günlükleri aracılığıyla toplanmıştır.Bulgular: Bulgular öğrencilerin çoğunlukla projeye bilgi edinmek, çeşitli becerilerini geliştirmek ve doğaya olan sevgileri sebebiyle katıldıklarını göstermiştir. Projeye katılırken atıklar ile ilgili bilgi düzeylerinin ise temel ve orta düzey olduğu görülmüştür. Ayrıca projeye yönelik olumlu görüşleri olduğu, atık yönetimi konusunda üst düzey bilgi edindikleri, düşünme becerilerini geliştirdikleri, sosyal ve duygusal doyuma ulaştıkları, çevre farkındalığı kazandıkları ortaya çıkmıştır.Tartışma: Elde edilen bulgular alan yazın ile karşılaştırıldığında, birçok çalışmanın bu çalışmayı desteklediği görülmüştür. Araştırmanın özel yeteneklilerde okul dışı öğretim ve doğa eğitimi uygulamaları ile benzer projelere hazırlık aşamasına katkıda bulunması beklenmektedir. Sonuç olarak, özel yetenekli öğrencilerin istek, ilgi ve merakları doğrultusunda katıldıkları atık yönetimi temalı doğa eğitiminin onların üst düzey bilgi edinmelerine, düşünme becerilerini geliştirmelerine, sosyal ve duygusal olarak doyuma ulaştıklarına, çevreye yönelik farkındalık kazanmalarına katkısı olduğu görülmüştür. Özel yetenekli öğrencilerin çevre eğitimi ihtiyaçlarının yeterli düzeyde karşılanması amacıyla çevre sorunlarını temele alan zenginleştirilmiş ya da farklılaştırılmış etkinlikler, programlar hazırlanabilir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akay, C. (2013). Ortaokul öğrencilerinin TÜBİTAK “4004 yapıyorum öğreniyorum yaz bilim okulu” projesi sonrası bilim kavramına yönelik görüşleri [The opinions of the secondary school students towards science concept following “TUBITAK 4004 learning by doing summer science school”]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-338. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17383/181626
- Akbaşlı, S. (2018). The evaluation of nature education training. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 5(2), 295-311. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/385/236
- Altan, E. B., Üçüncüoğlu, I., & Öztürk, N. (2019). Preparation of out-of-school learning environment based on science, technology, engineering, and mathematics education and investigating its effects. Science Education International, 30(2), 138-148. https://doi.org/10.33828/sei.v30.i2.7
- Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M., & Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 doğa eğitimi ve bilim okulları kapsamında ortaokul öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” projesinin değerlendirilmesi [Assessment of “Our sea is Mediterranean” project planned for secondary school students financed by TUBITAK under 4004 nature and science schools program]. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/234050
- Ayayadın, Y., Acar-Şeşen, B., Usta-Gezer, S., & Camcı-Erdoğan, S. (2018). Environmental awareness and sensitivity of the gifted students “science and art explorers in the nature”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 507-536. https://doi.org/10.14686/buefad.379723
- Budak, B. (2008). İlköğretim kurumlarında çevre eğitiminin yeri ve uygulama çalışmaları [The status of environmental education in primary school and application studies] (Tez Numarası: 215970) [Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Çavuş, R., Topsakal, Ü. U., & Öztuna-Kaplan, A. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Kocaeli bilgi evleri örneği [Teachers views’ on awareness of environmental acquiring in informal learning environments: The sample of Kocaeli science houses]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/137907- 2013042911303-makale-2.pdf
- Davis, G. A., Rimm, S. B., & Siegle, D. (2014). Education of the gifted and talented (6th ed.). Pearson Education Limited.
- Demirhan, E. (2018). Opinions of gifted students and prospective teachers on nature education program based on mentoring approach, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(3), 175-188. https://doi.org/10.17679/inuefd.483536
- Distin, K. (Ed.). (2006). Gifted children: A guide for parents and professionals. Jessica Kingsley Publishers.
- Erten, S. (2003). 5. sınıf öğrencilerinde “çöplerin azaltılması” bilincinin kazandırılmasına yönelik bir öğretim modeli [By the study of a teaching model on development of awareness on "garbage reduction" for the fifth class students]. Hacettepe University Journal of Education, 25, 94-103. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7813/102572
- Feyzioğlu, B., Özenoğlu-Kiremit, H., Öztürk-Samur, A., & Aladağ, E. (2012). YİBO’lar doğal ortamda bilimsel düşünüyor [YIBO’s are thinking scientifically in natural environtment]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 65-74. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44074
- Freeman, M. (2012). Kurt Hahn: Inspirational, visionary, outdoor and experiential educator. History of Education: Journal of the History of Education Society, 41(4), 563-565, https://doi.org/10.1080/0046760X.2012.680924
- Gillham, B. (2000). Case study research methods. Bloomsbury Publishing.
- Gülersoy, A. E., Dülger, İ., Dursun, E., Ay, D., & Duyal, D. (2020). Nasıl bir çevre eğitimi? Çağdaş yaklaşımlar çerçevesinde bazı öneriler [What kind of environmental education? Some suggestions in the context of contemporary approaches]. Turkish Studies, 15(5), 2357-2398. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44074
- Hırça, N. (2013). Gifted students’ summer science camp experiences. Journal of Gifted Education Research, 1(1), 22-30. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423937373.pdf
- Hoge, R. D., & Renzulli, J. S. (1993). Exploring the link between giftedness and self-concept. Review of Educational Research, 63(4), 449-465. https://doi.org/10.3102/00346543063004449
- Jeronen, E., & Jeronen, J. (2012). Outdoor education in Finnish schools and universities. https://tr.scribd.com/document/159479238/Finland-1
- Keleş, Ö., Uzun, N., & Uzun, F. V. (2010). Öğretmen adaylarının çevre bilinci, çevresel tutum, düşünce ve davranışlarının doğa eğitimi projesine bağlı değişimi ve kalıcılığının değerlendirilmesi [The change of teacher candidates' environmental consciousness, atitude, thought and behaviors with nature training project and the assessment of its]. Electronic Journal of Social Sciences, 9(32), 384-401. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6146/82520
- Kınık-Topalsan, A., Türk, Z., & Güler, G. (2019). Korunmaya muhtaç çocuklara yönelik gerçekleştirilen “Doğada bilim yapıyorum!” TÜBİTAK 4004 projesinin değerlendirilmesi [Assessment of the project “Doing science in nature!” carried out for children in need of protection financed by TUBITAK under 4004]. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 8(1), 581-607. https://doi.org/10.15869/itobiad.488344
- Johnsen, S. K., & Kendrick, J. (Eds.). (2005). Science education for gifted learners. Prufrock Press.
- Lee, S. Y., Matthews, M. S., & Olszewski-Kubilius, P. (2008). A national picture of talent search and talent search educational programs. Gifted Child Quarterly, 52(1), 55-69. https://doi.org/10.1177/0016986207311152
- McCoach, D. B., & Siegle, D. (2003). The structure and function of academic self‐concept in gifted and general education students. Roeper Review, 25(2), 61-65. https://doi.org/10.1080/02783190309554200
- Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, 8. sınıflar) [Science course curriculum (Primary and secondary school 3, 4, 5, 6, 7, 8. grades)]. https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd ed.). Sage.
- Mönks, F. J., Heller, K. A., & Passow, H. A. (2002). The study of giftedness: Reflections on where weare and where we are going. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed., pp. 839-863). Elsevier.
- Nacaroğlu, O., & Bozdağ, T. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik algılarının kelime ilişkilendirme testi kullanılarak incelenmesi [An investigation into the perceptions of gifted students on environmental problems by using word association test]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 385-409. http://www.dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/56462/573864
- National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press.
- Oğurlu, I., Alkan, H., Unal, Y., Ersin, M. O., & Bayrak, H. (2013, 10-13 Haziran). Çevre ve doğa eğitimlerinin coğrafya eğitimine katkıları: IDE projeleri örneği [Contributions of environment and nature training to geography education: IDE projects case study] [Sözlü bildiri]. 3. Uluslararası Coğrafya Sempozyumu, Antalya, Türkiye.
- Özgel, Z. T., Aydoğdu, M., & Yıldırım, E. G. (2018). Doğa kampı destekli çevre eğitiminin çevre sorunlarına yönelik farkındalık ve tutuma etkisi [Impact of nature camp-assisted environmental education on awareness and attitude towards environmental problems]. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 90- 106. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/495322
- Öztürk-Akar, E., & Ayvaz, Ü. (2018). Üstün yetenekli çocuklar neden bir bilim okulu projesine katılmak ister? [Why do gifted students wants to participate in a science school project?]. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 333-342. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/40518/481766
- Öztürk, N, Bozkurt-Altan, E., & Tan, S. (2020). Ortaokul öğrencilerinin “geleceğe hazırlanıyorum: Problemlere çözüm arıyorum” projesinin kendilerine katkılarına yönelik değerlendirmelerinin incelenmesi [Investigation of the middle school students’ evaluation on the self-contributıon of the project named “preparing for future: Looking for solutions”]. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 153-179. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/52526/690649
- Pfouts, B. R., & Schultz, R. A. (2003). The benefits of outdoor learning centers for young gifted learners. Gifted Child Today, 26(1), 56-63. https://doi.org/10.4219/gct-2003-91
- Piechowski, M. M. (1997). Emotional giftedness: The measure of intrapersonal intelligence. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (2nd ed., pp. 366-381). Allyn & Bacon.
- Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (2014). The school-wide enrichment model: A how-to guide for talent development (3rd ed.). Prufrock Press.
- Sak, U. (2012). Üstün zekalılar: Özellikleri tanılanmaları eğitimleri [Gifted and talented: Characteristics, identification, education]. Vize Yayıncılık.
- Schroth, S. T., & Helfer, J. A. (2017). Gifted & Green: Sustainability/environmental science investigations that promote gifted children’s learning. Gifted Child Today, 40(1), 14-28. https://doi.org/10.1177/1076217516675903
- Schroth, S. T., Helfer, J. A., Beck, D. L., & Swanson, B. L. (2011). Planning differentiated instruction and assessing results: Teaching to assure each learner’s success. Kendall/Hunt.
- Sontay, G., Gökdere, M., & Usta, E. (2014). Üstün yetenekli öğrencilerle akranlarının çevresel davranışlarının karşılaştırmalı incelenmesi [A comparative investigation of environmental behaviors of gifted students and their peers]. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 4(2), 90-106. https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpNek9EVTBOQT09
- Su, Ş. (2019). TÜBİTAK 4004 kapsamında yürütülen “Özel yetenekliler arkeoloji ile tarihe dokunuyor” projesinin değerlendirilmesi [The evaluation of the project “The gifted students touch the history with archeology” project carried out within the scope of TUBITAK 4004]. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(2), 117-143. https://dergipark.org.tr/en/pub/jrinen/issue/51520/582440
- Spellman, F. R., & Stoudt, M. (2013). Environmental science: Principles and practices. Scarecrow Press. Şahin, E., Kabasakal, V., & Çelebi, Ö. (2019, 23-27 Ekim). İnformal öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen bilim eğitimlerine yönelik özel yetenekli öğrencilerin görüşleri [The views of gifted students on science education conducted in informal learning environments] [Sözlü Bildiri]. 2. Uluslararası Temel Eğitim Kongresi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye.
- Temizöz, Y., & Koca, S. A. Ö. (2008). Matematik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımı konusundaki görüşleri [The instructional methods that mathematics teachers use and their perceptions on the discovery approach]. Eğitim ve Bilim, 33(149), 89-103. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/643
- Tomlinson, C. A., Kaplan, S. N., Renzulli, J. S., Purcell, J. H., Leppien, J. H., Burns, D. E., Strickland, C. A., & Imbeau, M. B. (2009). The parallel curriculum: A design to develop learner potential and challenge advanced learners (2nd ed.). Corwin Press.
- Tortop, H. S. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerle yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili anlamlı alan gezisi [The meaningful field trip of gifted students about renewable energy resources]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 181-196. https://dergipark.org.tr/en/download/articlefile/16823
- Treffinger, D. J., Isaksen, S., & Stead-Doval, B. (2006). Creative problem solving: An introduction (4th ed.). Prufrock Press.
- Treffinger, D. J., Nassab, C. A., Schoonover, P. F., Selby, E. C., Shepardson, C. A., Wittig, C. V., & Young, G. C. (2004). Thinking with standards: Preparing for the future (Middle ed.). Prufrock Press.
- Ugulu, İ. (2019). Efficacy of recycling education integrated with ecology course prepared within the context of enrichment among gifted students. International Journal of Educational Sciences, 26(1-3), 49-58. https://www.doi.org/10.31901/24566322.2019/26.1-3.1086
- Warber, S. L., DeHudy, A. A., Bialko, M. F., Marselle, M. R., & Irvine, K. N. (2015). Addressing “nature-deficit disorder”: A mixed methods pilot study of young adults attending a wilderness camp. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2015, 1-14. https://doi.org/10.1155/2015/651827
- Yavuz, M., & Tortop, H. (2009, 25-27 Mart). Üstün yetenekli öğrencilerin proje çalışmalarında alan gezisinin öğrenci tutumlarına ve değerler eğitimine etkisi [The effect of field trips on gifted students' project studies on student attitudes and values education] [Sözlü bildiri]. II. Ulusal Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Eskişehir, Türkiye.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
- Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Sage.
APA | Ceylan Ö, Aslan Z (2021). Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. , 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
Chicago | Ceylan Özge,Aslan Zeynep Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. (2021): 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
MLA | Ceylan Özge,Aslan Zeynep Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. , 2021, ss.725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
AMA | Ceylan Ö,Aslan Z Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. . 2021; 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
Vancouver | Ceylan Ö,Aslan Z Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. . 2021; 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
IEEE | Ceylan Ö,Aslan Z "Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri." , ss.725 - 747, 2021. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
ISNAD | Ceylan, Özge - Aslan, Zeynep. "Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri". (2021), 725-747. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
APA | Ceylan Ö, Aslan Z (2021). Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(3), 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
Chicago | Ceylan Özge,Aslan Zeynep Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 22, no.3 (2021): 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
MLA | Ceylan Özge,Aslan Zeynep Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.22, no.3, 2021, ss.725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
AMA | Ceylan Ö,Aslan Z Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2021; 22(3): 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
Vancouver | Ceylan Ö,Aslan Z Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2021; 22(3): 725 - 747. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
IEEE | Ceylan Ö,Aslan Z "Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22, ss.725 - 747, 2021. 10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |
ISNAD | Ceylan, Özge - Aslan, Zeynep. "Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine KatılmaNedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 22/3 (2021), 725-747. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.784925 |