Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki
Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 58 - 64 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-10-2021
Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki
Öz: Amaç: Bu araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin eğitim ile ilgilialgıladıkları stres ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkininincelenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırma Mart-Nisan 2016tarihleri arasında 258 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerintoplanması için Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve İnternetBağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin istatistikseldeğerlendirilmesinde Mann-Whitney U, Kruskal Wallis Test veSpearman Korelasyon Testi kullanılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.87±0.95’dir. ÖğrencilerinHemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği toplam puan ortalaması 55.17±15.01olup, ölçeğin alt boyutları olan uygulama stresi puan ortalaması27.64±7.83, akademik stres puan ortalaması 27.51±7.82 ve İnternetBağımlılığı Ölçeği puan ortalaması 34.29±12.26’dır. Uygulama veakademik stres alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı birkorelasyon olduğu, Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ile İnternetBağımlılığı Ölçeği arasında ilişki olmadığı saptanmıştır.Sonuç: Araştırmadan elde edilen sonuçlar, öğrencilerin hemşirelikeğitimi ile ilgili orta derecede stres algıladıkları, internetbağımlılığının olmadığı, bağımlılık riskinin ise düşük orandaolduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime: The Relationship between Perceived Education Stress and Internet Addiction among Nursing Students
Öz: Aim: This study aims to investigate the relationship between perceived education stress and internet addiction among nursing students. Material and Methods: This descriptive study was conducted with 258 students between March and April 2016. Data were collected by using Nursing Education Stress Scale and Internet Addiction Scale. Mann Whitney U test, Kruskal Wallis, and Spearman Correlation tests were used for statistical evaluation of the data. Results: The average age of students is 20.87 ± 0.95. The mean scores of the students on the Nursing Education Stress Scale; 55.17±15.01 for the total score, 27.64±7.83 for the practice level, 27.51±7.82 for the academic level, and Internet Addiction Scale mean score is 34.29 ± 12.26. It was determined that there is a significant positive correlation between practice and academic stress sub-dimensions, and there is no relationship between the Nursing Education Stress Scale and the Internet Addiction Scale. Conclusion: The research results show that students perceive moderate stress related to nursing education, have no internet addiction, and have a low risk of addiction.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Akkaya G, Babacan Gümüş A, Akkuş Y. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Hemşırel ̇ ıkte Eğ ̇ ıṫım ve ̇ Araştırma Dergisı. ̇ 2018;15(4):202-8.
- 2. Fırat Kılıç H. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresi ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2018;5(1):49- 59.
- 3. Evgin D, Çalışkan Z, Caner N. Sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulama öncesi kaygı düzeyleri ve stresle başa çıkma tarzları. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017;8(3):22-8.
- 4. Ergin E, Çevik K, Pakiş Çetin S. Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin algıladığı stres ve stresle baş etme davranışlarının incelenmesi. Hemşırel ̇ ıkte Eğ ̇ ıṫım ve ̇ Araştırma Dergisı. 2018;15(1):16 ̇ -22.
- 5. Goff AM. Stressors, academic performance, and learned resource fulness in baccalaureate nursing students. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2011;8:Article 1.
- 6. Bagcivan G, Cinar Fİ, Tosun N, Korkmaz R. Determination of nursing students' expectations for faculty members and the perceived stressors during their education. Contemp Nurse. 2015;50(1):58-71.
- 7. Gurková E, Zeleníková R. Nursing students' perceived stress, coping strategies, health and supervisory approaches in clinical practice: A Slovak and Czech perspective. Nurse Educ Today. 2018;65:4-10.
- 8. Tastan S, Iyigun E, Ayhan H, Hatipoglu S. Experiences of Turkish undergraduate nursing students in the intensive care unit. Collegian. 2015;22(1):117-23.
- 9. McCarthy B, Trace A, O’Donovan M, Brady-Nevin C, Murphy M, O'Shea M, et al. Nursing and midwifery students' stress and coping during their undergraduate education programmes: An integrative review. Nurse Educ Today. 2018;61:197-209.
- 10. Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik eğitimi stres ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2014;16(2):29-40.
- 11. Brown K, Anderson-Johnson P, McPherson AN. Academic-related stress among graduate students in nursing in a Jamaican school of nursing. Nurse Educ Pract. 2016;20:117-24.
- 12. Turner K, McCarthy VL. Stress and anxiety among nursing students: A review of intervention strategies in literature between 2009 and 2015. Nurse Educ Pract. 2017;22:21-9.
- 13. Güler Ö, Çınar S. Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları başetme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı e-Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı. 2010;253-60.
- 14. Pulido-Martos M, Augusto-Landa JM, Lopez-Zafra E. Sources of stress in nursing students: A systematic review of quantitative studies. Int Nurs Rev. 2012;59(1):15-25.
- 15. Al-Gamal E, Alzayyat A, Ahmad MM. Prevalence of internet addiction and its association with psychological distress and coping strategies among university students in Jordan. Perspect Psychiatr Care. 2016;52(1):49-61.
- 16. Schmidt G, Valdez M, Farrell M, Bishop F, Klam WP, Doan AP. Behaviors associated with internet use in military medical students and residents. Mil Med. 2019;184(11-12):750-7.
- 17. Asiri S, Fallahi F, Ghanbari A, Kazemnejad-Leili E. Internet addiction and its predictors in guilan medical sciences students, 2012. Nurs Midwifery Stud. 2013;2(2):234-9.
- 18. Ersun A, Şahin Köse B, Muslu G, Beytut D, Başbakkal Z, Conk Z. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde internet kullanımı ile sosyal destek sistemi arasındaki ilişkinin ıncelenmesi. ̇ İÜFN Hem Derg. 2012;20(2):86-92.
- 19. Öksüz E, Guvenc G, Mumcu Ş. Relationship between problematic internet use and time management among nursing students. Computs Inform Nurs. 2018;36(1):55-61.
- 20. Anand N, Thomas C, Jain PA, Bhat A, Thomas C, Prathyusha PV, et al. Internet use behaviors, internet addiction and psychological distress among medical college students: A multi centre study from South India. Asian J Psychiatr. 2018;37:71-7.
- 21. Spada MM. An overview of problematic internet use. Addict Behav. 2014;39(1):3‐6.
- 22. Turan N, Durgun H, Kaya H, Aştı T, Yilmaz Y, Gündüz G, et al. Relationship between nursing students' levels of internet addiction, loneliness, and life satisfaction. Perspect Psychiatr Care. 2020;56(3):598-604.
- 23. Gedam SR, Shivji IA, Goyal A, Modi L, Ghosh S. Comparison of internet addiction, pattern, and psychopathology between medical and dental students. Asian J Psychiatr. 2016;22:105-10.
- 24. Srijampana VVGR, Endreddy AR, Prabhath K, Rajana B. Prevalence, and patterns of Internet addiction among medical students. Medical Journal of Dr. D.Y. Patil University. 2014;7(6):709-13.
- 25. Azizi SM, Soroush A, Khatony A. The relationship between social networking addiction and academic performance in Iranian students of medical sciences: A cross-sectional study. BMC Psychol. 2019;7(1):28.
- 26. Yücens B, Üzer A. The relationship between internet addiction, social anxiety, impulsivity, self-esteem, and depression in a sample of Turkish undergraduate medical students. Psychiatry Res. 2018;267:313-8.
- 27. Rhead M. Stress among student nurses: Is it practical or academic? J Clin Nurs. 1995;4(6):369-76. doi: 10.1111/j.1365-2702.1995.tb00038.x.
- 28. Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav. 1998;1(3):237- 44
- 29. Balta ÖÇ, Horzum MB. İnternet bağımlılık testi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama. 2008;7(13):87-102.
- 30. Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ılk ̇ klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin ıncelenmesi. FN Hem Derg. 2013;21(2):101 ̇ -6.
- 31. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik [İnternet]. Sayı: 27449-31 Aralık 2009. [Erişim Tarihi: 29 Nisan 2020]. Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/12/200 91231-6.htm
- 32. Khater WA, Akhu Zaheya LM, Shaban IA. Sources of stress and coping behaviours in clinical practice among baccalaureate nursing students. Int J Humanit Soc Sci. 2014;4(6):194-202.
- 33. Singh C, Sharma S, Sharma KR. Level of stress and coping strategies used by nursing interns. Nurs Midwifery Res J. 2011;7(4):152-60.
- 34. Ağaçdiken S, Boğa NM, Özdelikara A. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitimine yönelik yaşadıkları stres düzeyinin belirlenmesi. Samsun Sağ Bil Der. 2016;1(1):1-19.
- 35. Edwards D, Burnard P, Bennett K, Hebden U. A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses. Nurse Educ Today. 2010;30(1):78-84.
- 36. Yıldırım N, Karaca A, Cangur S, Acıkgoz F, Akkus D. The relationship between educational stress, stress coping, self-esteem, social support, and health status among nursing students in Turkey: A structural equation modeling approach. Nurse Educ Today. 2017;48:33-9.
- 37. Hasan AA, Jaber AA. Prevalence of internet addiction, its association with psychological distress, coping strategies among undergraduate students. Nurse Educ Today. 2019;81:78-82.
- 38. Bhandari PM, Neupane D, Rijal S, Thapa K, Mishra SR, Poudyal AK. Sleep quality, internet addiction and depressive symptoms among undergraduate students in Nepal. BMC Psychiatry. 2017;21;17(1):106.
APA | KÖSE G, ayhan h, Tastan S, iyigün e, ÖZÇAKIR A (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. , 58 - 64. |
Chicago | KÖSE Gülşah,ayhan hatice,Tastan Sevinc,iyigün emine,ÖZÇAKIR Ayşe Nur Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. (2021): 58 - 64. |
MLA | KÖSE Gülşah,ayhan hatice,Tastan Sevinc,iyigün emine,ÖZÇAKIR Ayşe Nur Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. , 2021, ss.58 - 64. |
AMA | KÖSE G,ayhan h,Tastan S,iyigün e,ÖZÇAKIR A Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. . 2021; 58 - 64. |
Vancouver | KÖSE G,ayhan h,Tastan S,iyigün e,ÖZÇAKIR A Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. . 2021; 58 - 64. |
IEEE | KÖSE G,ayhan h,Tastan S,iyigün e,ÖZÇAKIR A "Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki." , ss.58 - 64, 2021. |
ISNAD | KÖSE, Gülşah vd. "Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki". (2021), 58-64. |
APA | KÖSE G, ayhan h, Tastan S, iyigün e, ÖZÇAKIR A (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 8(1), 58 - 64. |
Chicago | KÖSE Gülşah,ayhan hatice,Tastan Sevinc,iyigün emine,ÖZÇAKIR Ayşe Nur Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 8, no.1 (2021): 58 - 64. |
MLA | KÖSE Gülşah,ayhan hatice,Tastan Sevinc,iyigün emine,ÖZÇAKIR Ayşe Nur Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, vol.8, no.1, 2021, ss.58 - 64. |
AMA | KÖSE G,ayhan h,Tastan S,iyigün e,ÖZÇAKIR A Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2021; 8(1): 58 - 64. |
Vancouver | KÖSE G,ayhan h,Tastan S,iyigün e,ÖZÇAKIR A Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2021; 8(1): 58 - 64. |
IEEE | KÖSE G,ayhan h,Tastan S,iyigün e,ÖZÇAKIR A "Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki." Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 8, ss.58 - 64, 2021. |
ISNAD | KÖSE, Gülşah vd. "Hemşirelik Öğrencilerinde Eğitim Stresi Algısı ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişki". Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 8/1 (2021), 58-64. |